Exteriörens betydelse för ridegenskaperna (hos Islandshästar)

Sv: Exteriörens betydelse för ridegenskaperna (hos Islandshästar)

Man har typ 300 kort på henne men hittar bara ett med huvudet uppe från sidan :D . Vet inte m det hjälper men tror att hon kommer att vara väldigt lik sin far efter magen försvunnit (hon har i princip stått i 2 år med fri tillgång på hösilage med höga näringsvärden):
toti.jpg
Glömde att skriva att kortet var på hennes far Toti :o

Fadern har en betydligt bättre framdel än sin dotter men jag vill hävda att dottern har en bättre bakdel :o

Men okej, fadern ser ut att ha liggande bogar - rejält liggande sådana! Bra ansatt hals. Det ger sammantaget naturlig resning och antagligen hög knäaktion.
Tycker den ser ut att vara rätt svag runt bakknäna dock, fast såhär brukar de se ut om de blir "för" stupande i korset.
Ryggen ser för "rak" ut (bedömmer jag utifrån bäckenet, bakbenen och framdelen sammantaget), knipt runt manken - "ajaj" nånstans?

Även den har ställt upp sej "passartat". Intressant :)

Hon är T-märkt och tappade förut rumpan i nedförsbackar och i volter. Efter en behandling av kiropraktorn så försvann det. Tror dock det är lite kvar i kors och bäcken så hon ska gås igenom igen innan hon sätts igång. Försöker själv lära mig mer om islandsexteriörer då jag är ny inom rasen (3år tillbaka jag fastnade efter många år med andra raser) så den här tråden är väldigt intressant.

Senast ändrad av en moderator:

Vad duktiga ni är på att gissa! Häst nummer ett hade ni väldigt många rätt om. :) Jag sitter inte så snyggt på bilderna, men jag hade en tanke bakom det. Kanske inte på den uppställda bilden. ;)

En uppställd bild med ryttare där hon ser bättre ut

brudafinweb.jpg

En bild i tölt

brtoltl.jpg

En bild i fyrtaktig trav
brtravl.jpg

En skrittbild
bruda.jpg

Denna hästen har i min värld inte exteriören på sin sida vad gäller samling, eller egentligen ridnng överhuvudtaget. (förutom att springa snabbt i pass) Hon hade mycket riktigt i början väldigt svårt att göra annat än att harva runt på framdelen med huvudet nästan rakt fram. Man hade ingen hals alls framför sig och det kändes som att man kunde dyka på näsan närsomhelst. ;) Det gick över när hon lärde sig hålla balansen ordentligt med ryttare på. Hon är och förblir oerhört överbyggd, så man får ta hänsyn till det när man rider. Intressant nog så är båda hennes föräldrar stambokförda i 1klass. Det är inte alltid två topphästar får en avkomma med perfekt exteriör.

Beträffande gångarterna var hon väldigt ren i tölten tidigt och hade ganska bra lyft. Vilket jag inte hade trott att hon skulle få när hon var så lågställd och byggd som en raketost. Naturtöltare kanske man skulle kunna kalla henne. Väldigt mjuk och trevlig tölt. Hyfsat lätt för trav och galopp hade hon också. Kunde som synes bli rätt passtaktig i skritten. Blandade gärna in pass i både tölten och galoppen också. Gångartsmässigt var hon trots allt ganska lättsam i jämförelse med flera andra. Men styrningen! Halsen var inte direkt smidig i början så det var mer eller mindre ett vältande när man skulle svänga, och framtungheten gjorde att galoppen ofta gick i 190 knutar. Men hon ryckte verkligen upp sig och visade sig vara förvånansvärt lätt att separera gångarterna på. Hon är såld till en god vän till mig som använder henne i sin verksamhet, plus att hon kommer att prova tävla pass på henne. Hon har GRYM pass! En riktig kanonkula.

Men inte min typ av ridhäst alls.

Häst nummer två prickade ni också in många rätt på!

Trav i hagen

hremstrav1.jpg

Skritt

hremsskrl.jpg

Trav (bråttom!)

hremstravl.jpg

Galopp

hremsgal2.jpg

Tölt
hremstolt1.jpg

Detta är en av mina favorithästar alla kategorier. Hade hon inte haft eksem hade jag köpt henne. Hittade dock en drömköpare till henne och vi satt och grät av lycka i telefonen över hur underbart det var att hästen verkligen passade in på alla punkter till att vara hennes drömhäst och allt fungerar kanon. Vi har fortfarande kontakt och hon får beröm av instruktörer för hur väl inriden hästen är! (Gissa om jag är stolt! Det var en av de första jag red in)

Nåväl, en väldigt nyfiken och trevlig häst som hela tiden ville vara till lags samtidigt som hon hade egna idéer. Mycket aktion, sparkade mig på hälarna när jag hade henne som handhäst om hon var för nära. Aktionen gjorde det lite krångligt med balansen i början, och vi stod på näsan en gång men kom upp direkt på fötter och sprang vidare som om ingenting hade hänt. (Hremmsa i ett nötskal!) Det var ben överallt och ett väldigt paddlande, hela tiden med spetsade öron och stor glädje och entusiasm! :love:

Hon hade väldigt lätt för tölten, hennes bästa gångart tycker jag och traven var hyfsat lätt att få fram, kunde få lite bråttom och bli passig i tölten och skritten och det fanns en hel del grisepass i början när hon var för ivrig för att hinna fixa md benen. ;) Mjuk, lätt och lättriden. Ganska lättgalopperad också. Femgångare, men jag tror inte att hon får någon vidare snabb pass. Men det är svårt att säga. Jag red henne bara ungefär ett halvår och hade 10-15 hästar till att ägna mig åt samtidigt så hon var långt ifrån färdigutbildad när hon såldes.

Inte världens snyggaste exteriör, men verkligen en riktigt bra och trevlig ridhäst. Bar sig själv ganska bra redan från början och klarade alla gångarter på lösa tyglar.

Jag har ridit hennes mamma och flera halvsyskon som liknar henne. Tror hon kommer bli lättöltad. Medelgoda rörelser. Bör ridas i ganska låg form för att inte få underhals.
Tror inte hon kommer få höga poäng på visning/tävling men blir en trevlig familjehäst.

Tótis poäng
huvud 7,5
hals/manke/bog 8,5
rygg och kors 8,13
proportioner 8
benkvalitet 9
benställning 8
hovar 9
tölt 8,13
trav 8
pass 7,5
galopp 8,25
vilja 8,5
lynne 8
form under ryttare 9
skritt 7

Vad är det för stam på hästarna?

Vad är det för stam på hästarna?

Häst ett är efter Hrammur frá Akureyri och mamman ett 1kl sto efter Kórall frá Kolkuosi (som är efter Kristall frá Kolkuósi)

Häst två är efter Solfari från Kvarnbackagård och mamman ett 2kl sto efter Kongur frá Brún. (Som är efter Hrafn 802)

Häst tre är efter Solfaris halvbror Eidfaxi från Kvarnbackagård och har samma mor som häst två.

Häst fyra är också efter Solfari från Kvarnbacka och undan ett 2kl sto efter Hrammur.

Häst nr 5 är efter Eidfaxi han med, och undan ett 2kl sto som är efter leiknir frá Svignaskardi (som är efter Sörli frá Saudarkroki)

Rörigt värre. Hoppas att du hängde med. :)

Det stämde riktigt bra på min blivande dam. Grisepass kan hon tom baklänges när hon är på det humöret :D . Ska bli intressant hur det blir med muskler och ca 100kg lättare. Hon har i princip stått i ca 1,5år (pysslade, markarbetade och red lite under några månader innan hon ställdes av inför fölet). Kommer att lära mig massor med henne

25-feb-2006-pappa-015.jpg

5-okt-2006-3.jpg

5-okt-2006-18.jpg

5okt20065.jpg

Tackar tackar. Snart är hon min egen födelsedagspresent till mig själv (den 26e)

Senast ändrad av en moderator:

Ingen som har något att säga?

Här är häst nummer tre.

Här är hon inte riden mer än kanske 10ggr

perlfintrav.jpg

Här är hon riden en eller två månader

perl2.jpg

Tölt
perl3.jpg

Också en häst som hade väldigt lätt för sig. Jag tycker att hon har fin överlinje och en bra hals om än möjligen något kort. Har ganska lätt för att gå med fin hållning. Är femgångare (om jag inte minns helt fel) men har lätt för både trav och tölt. (på töltbilden är hon inte alls tränad i tölt utan hon har bara fått gå som hon vill på rel. lösa tyglar)

Jag skall dra mina fördomar& slutsatser när jag lagt ut facit på de två sista hästarna, och sedan kolla på andra bilder och vara lite fördomsfull. :)

Hon kommer troligen att visas nästa år och jag tror att hon kommer att få ganska höga poäng för både gångarter och exteriör. På den uppställda bilden är hon fyra och har vuxit till sig lite sedan den togs.

Och så har hon en spökryttare också :)! Det här är jättekul, Moli! Och så lämnar du en cliff-hanger varje kväll.

OA som väntar förväntansfullt

Olle Atlas-> Kul att du tycker att det är kul! Jag tycker att det är jättespännande att gissa och försöka se vad det skall bli av hästar och hur de är att rida utifrån hur de är byggda. Jag har planer på att köpa mig en unghäst och det är ju verkligen "gambling" på många sätt. Jag kommer inte att köpa en som är byggd som häst ett. jag har ridit flera med den kroppstypen som varit lite jobbiga i bemärkelsen svårsamlade och inte naturligt lätt för en fin hållning som jag vill ha. Plus att man verkligen sitter som på en raket, ingen hals framför. Hon har dessutom "ett ben i varje hörn", enormt brett mellan frambenen, men det gör henne å andra sidan väldigt stabil. Till hennes försvar skall jag säga att hon trots byggnaden har lätt att hålla isär gångarterna och hennes ägare har fått väldigt bra ordning på henne och fått henne till en rolig ridhäst med väldigt bra pass.

Vi tar häst nummer fyra också när jag ändå är på gång och det är verkligen min typ av häst, likaså häst nummer tre. Gillar inte riktigt tvåans exteriör, men ridmässigt var hon kanontrevlig. Femman sparar jag till imorgon.

Tölt

snor12.jpg

Hej och hå med takten, men trav är det iallfall och jag gillar hållningen även om hon inte är samlad
snor9.jpg

Pass
snor7.jpg

Pass igen
snor6.jpg

Detta var också en favorit! det stod mellan henne och Faxi när jag köpte häst. Hon visades i höstas och det gick lite knackigt, hon behöver mer tid på sig. Traven hon visade då var inte på topp direkt, passen trasslade till det. Hon var bara lagd i pass enstaka gånger före visningen, och dagen innan visningen bara exploderade hon i vansinnigt snabb pass när hon testade banan, det var inte riktigt väntat, men efter det fixade hon inte att ge max på visningen. Att hon var så bantad tror jag påverkade negativt också.

Nog om visningen. Uppenbarligen femgångare, med väldigt snabb och bra pass. Hon hade lätt för sig vid inridningen, nära till tölt och traven var lätt att få fram. Långa fina kliv i skritten och bra sträck i traven. Möjligen lite flack galopp men det kan nog ordna sig med mer träning och muskler. Jag älskar hennes överlinje. Hon kommer att visas om nästa år. En mjuk och fin ridhäst. Kolla hållningen i passen! Så skall det se ut tycker jag.

Senast ändrad:

Spännande tråd!

Den bruna skulle jag av ren intution säga är den bästa ridhästen. Men det är bara en känsla.

Rolig tråd. Vad tror ni om den här?
extbilder2.jpg

Jag tycker att den har fin exteriör, kunde ha haft lite mer rundad överlinje, men den är fin ändå. Jag tror att det är en femgångare med stor trav, lyfter över medel i tölten men har inga extrema lyft. Om den tappar takten i tölten blir den passaktig.

Utifrån hur den är musklad tror jag att den är välriden och oftast rids med god hållning. Men har möjligen tendenser till att spänna underhalsen en del, förmodligen i tölten. (Anar lite felaktiga muskler på halsens undersida och halsens översida är inte jättestarkt musklad)

Här vill jag också vara med :D

Varsågoda att gissa, rörelser i alla fall:)

5698588.jpg

5698589.jpg

5698610.jpg

Den här är nog en fyrgångare. Av den något grova halsen att döma drar jag slutsatsen att hon kan bli framtung och att man måste jobba en hel del med drivning för att få henne lättare framtill. Hon har ett ganska vinklat kors och det tycker jag ofta att bra tölthästar har, så jag gissar att hon har ganska lätt för tölten, men jag tror inte att hon har så höga lyft. Baserat på halsen och att bogarna ser lite branta ut(?). Inte helt lättsamlad vilket är en stor fördom som jag baserar på hennes överlinje som inte är mjukt rundad hela vägen, det börjar lite rakt vi halsen, men avslutningen med rygg och rumpa ser bra ut på den nedre bilden där hon är rundare, på de två översta ser hon lite rak ut i ryggen och det kan ev. göra henne lite styv i den inbillar jag mig. Kanske att bakbenens vinklar bidrar till känslan också, de kunde h avarit lite mindre raka.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 653
Senast: MiniLi
·
A
Islandshäst Jag ber er om hjälp eftersom jag tror att ni har mest kunskap. Först - skulle ni kunna bedömma tölten på dessa bilderna? Den sista är...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 287
Senast: Lella
·
F
Hästmänniskan Nu kanske det blir helt fel forum för detta, ber om ursäkt isåfall. Känner att jag behöver skriva av mig lite bara.. Från alldeles...
Svar
0
· Visningar
1 038
Senast: Fiachi
·
X
Hästmänniskan Jag är en 23-årig tjej som blev hästfrälst vid tre års ålder när jag blev omkringledd på en alldeles för stor fjording :) När jag var...
Svar
11
· Visningar
2 110
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V