Sv: Exteriörens betydelse för ridegenskaperna (hos Islandshästar)
Häst nummer två prickade ni också in många rätt på!
Trav i hagen
Skritt
Trav (bråttom!)
Galopp
Tölt
Detta är en av mina favorithästar alla kategorier. Hade hon inte haft eksem hade jag köpt henne. Hittade dock en drömköpare till henne och vi satt och grät av lycka i telefonen över hur underbart det var att hästen verkligen passade in på alla punkter till att vara hennes drömhäst och allt fungerar kanon. Vi har fortfarande kontakt och hon får beröm av instruktörer för hur väl inriden hästen är! (Gissa om jag är stolt! Det var en av de första jag red in)
Nåväl, en väldigt nyfiken och trevlig häst som hela tiden ville vara till lags samtidigt som hon hade egna idéer. Mycket aktion, sparkade mig på hälarna när jag hade henne som handhäst om hon var för nära. Aktionen gjorde det lite krångligt med balansen i början, och vi stod på näsan en gång men kom upp direkt på fötter och sprang vidare som om ingenting hade hänt. (Hremmsa i ett nötskal!) Det var ben överallt och ett väldigt paddlande, hela tiden med spetsade öron och stor glädje och entusiasm!
Hon hade väldigt lätt för tölten, hennes bästa gångart tycker jag och traven var hyfsat lätt att få fram, kunde få lite bråttom och bli passig i tölten och skritten och det fanns en hel del grisepass i början när hon var för ivrig för att hinna fixa md benen.
Mjuk, lätt och lättriden. Ganska lättgalopperad också. Femgångare, men jag tror inte att hon får någon vidare snabb pass. Men det är svårt att säga. Jag red henne bara ungefär ett halvår och hade 10-15 hästar till att ägna mig åt samtidigt så hon var långt ifrån färdigutbildad när hon såldes.
Inte världens snyggaste exteriör, men verkligen en riktigt bra och trevlig ridhäst. Bar sig själv ganska bra redan från början och klarade alla gångarter på lösa tyglar.