Exteriörens betydelse för ridegenskaperna (hos Islandshästar)

Sv: Exteriörens betydelse för ridegenskaperna (hos Islandshästar)

Berätta hennes fördelar och hennes nackdelar gärna och vad de olika för och nackdelarna påverkar ridning=)

Hstarna15nov06020.jpg

Hstarna15nov06016.jpg

Eftersom hon nte är färdigvuxen får du ta detta med en nypa salt. Jag är ingen expert heller. Och det kanske låter lite hårt det jag skriver. Hon kommer antagligen att bli lite snygagre exteriört när hon vuxit färdigt.

Jag tror att hon är femgångare, eller möjligen "4 1/2" gångare. Det kommer antagligen att finnas en hel del grisepass i denna hästen, plus att det inte blir helt enkelt med samlingen och resningen. Det baserar jag på den grova djupt ansatta halsen, hennes överlinje som är lite väl "plan" i halspartiet om du förstår hur jag menar (eller vad jag nu skall kalla det, kanske är tydligare att säga att överlinjen inte är så lång?). Jämför med häst nr.4 i trådens början som har en väldigt "lång" och rund överlinje. Hon har dessutom branta bogar och ganska plant kors ser det ut som. Hästar av den här typen kan ha svårare att sätta under sig ordentligt och ha svårare att lyfta frambenen högt.

Kan ev. få lite problem med balansen i början med en ryttare på, då det hamnar ännu mer vikt på framdelen för henne med ryttare, men det brukar gå över vartefter hästen vänjer sig vid situationen och börjar förstå att det blr lättare om den flyttar vikten mer bakåt.

Fördelar jag kommer på såhär på rak arm är att ryggen ser mjukt rundad ut, och av halsen att döma kommer hon antagligen aldrig att bli en "stjärnkikare".

Det här var en rolig tråd. Kan ni se något på de här kortet på flodhästen :d . Hittade inget annat kort från sidan.

tyra_aug_06.jpg

Det där var ett taskigt kort! ;) Men jag skall försöka gissa ändå. Jag har lite svårta tt avgöra om den är fyr elle rfemgångare. jag tror av olika anledningar inte den rids i pass, men är nog ingen klockren fyrgångare heller så jag satsar på en 4 1/"gångare, eller en 5gångare med ej framtagen pass. Överlinjen ser ganska fin ut, jag gillar ryggen och rumpan, men halsen saboterar lite, den är viserligen lång och fin, men lite för rak och nästan lika musklad på under som ovansidan vilket får mig att tro att hennes naturliga hållning vid ridning är ungefär som på bilden. Kanske att hon kan vara lite stark och det är därför halsen är musklad på det viset.

Med andra ord har hon antagligen inte helt lätt för samling och eftergift, men borde med det branta korset och de ganska vinklade bakbenen ha ganska lätt för att trampa långt under sig.

Bogarna är varken plana eller branta, ganska bra skulle jag säga, vilket borde resultera i rätt bra rörelser i tölt, möjligen något över medel. Jag tror att hon har hyftsat lätt för tölt och att galoppen är ganska rund men något flack. I traven tror jag att hon inte har så stort sväv.

Nu såg jag att detta nog var samma häst! Här ser hon ut att ha en bättre överlinje. Halsen ser finare ut också. Kanske var det pg av skadan som hon hade gått med halsen på det viset att den blev som på sommarbilden. Här ser den bättre ut. Hela hästen ser finare ut. :)

*KL*

*vinkar försynt och undrar om jag får vara med :) *

Vad tror ni att jag har och vänta mig av denna lilla kille?
På bilden är han 9 månader.
(Ljuset är inte det bästa men bilden var bäst)

Han ser likadan ut i dag men han är inte överbyggd - vi har mätt.

Spaenir9mn.jpg

Åsa

Jätteroligt att höra fler kommentarer

Det är samma häst. Stämmer ganska bra din beskrivning förutom att tölten har varit hennes stora svaghet men det verkar som många Toti avkommor (även hans far Svalurs avk) haft svårt att få till den men när den väl är där så är den bra. Samma så vad jag hört så gillar de att grisepassa. Skulle faktiskt tro att hon är 5 gångare för hon har lagt sig i pass några steg men drivit över henne i galopp direkt igen då hon varit stel och otränad. Det kan dock bero på mitt stela bäcken som gör att jag om jag inte tänker på det får många hästar passtaktiga/eller i pass om de har tendens till det.

Slog ihop hennes pappa och mammas bedömningar så väldigt teoretiskt så kunde hon få följande (det stöder din gissning om 4,5g):

Conformation 8,09
Head 7,50
Neck-Withers-Shoulders 8,50
Back and Croup 8,32
Proportions 8,25
Legs (quality) 7,75
Legs (joints) 7,50
Hooves 8,25

Ridden abilities 8,02
Tölt 8,32
Trot 8,25
Pace 6,25
Gallop 8,38
Temperament 8,50
Character 7,75
General impression 8,75
Walk 7,50

Sedan vet man inte hur länge hon haft skadan innan den blev värre och märktes. Veterinärerna hittade inte felet trots att nuvarande ägare åkte hur många gånger som helst till bla strömsholm. Kiropraktorn hittade fel i kors och bäcken och redan efter en behandling blev hon en annan häst men efter fölet mm så ser hon stel ut i ryggen men tappar inte rumpan som förut. Hon ska gås igenom igen innan hon sätts igång

Innan hon ställdes av så funkade tölten riktigt bra men det ska verkligen bli intressant att se framöver men hade tänkt lägga tölten lite på is när hon sätts igång tills hon gått ner lite och kommit igång mer. Men som förra gången så är det en dam med mkt egen vilja så det lär nog visa sig när hon börjar tölta :rofl: . Hade inte tänkt tölta när jag började rida henne sist men efter kiropraktor besöket så hade hon en egen ide om det :D.

Hon verkar ha lätt att trampa under sig för när jag börjat träna i grimma från marken att samla lite några steg så när hon är riktigt pigg och framåt blir det nästan piaff.

Häst nummer 4 var jätte fin verkligen! Hade jag fått välja någon av dom så hade jag valt den. Kan inte säga så mycket om hur dom är att rida, men läser desto mer i tråden och försöker lära mig:)

Här kommer på min kille, så vad tror ni?

Han är inte riktigt så överbyggd i verkligheten som det ser ut på korten!

Senast ändrad:

Den här är nog en fyrgångare. Av den något grova halsen att döma drar jag slutsatsen att hon kan bli framtung och att man måste jobba en hel del med drivning för att få henne lättare framtill. Hon har ett ganska vinklat kors och det tycker jag ofta att bra tölthästar har, så jag gissar att hon har ganska lätt för tölten, men jag tror inte att hon har så höga lyft. Baserat på halsen och att bogarna ser lite branta ut(?). Inte helt lättsamlad vilket är en stor fördom som jag baserar på hennes överlinje som inte är mjukt rundad hela vägen, det börjar lite rakt vi halsen, men avslutningen med rygg och rumpa ser bra ut på den nedre bilden där hon är rundare, på de två översta ser hon lite rak ut i ryggen och det kan ev. göra henne lite styv i den inbillar jag mig. Kanske att bakbenens vinklar bidrar till känslan också, de kunde h avarit lite mindre raka.

Jag hoppas att ngon mer svarar innan jag berättar hur hon är.;) Men hon är inte riktigt så....:p Tack:bow:

Tycker fortfarande om, riktigt fin häst. Ännu finare här, gillar henne skarpt. Jättespännande att försöka bedöma, men jag vågar mig bara på det när man så här praktiskt får facit.

OA

Denna då!

Kanske svårt att se direkt på denna bilden.
13juli001.jpg

Tar denna med, OBS! Smal som en sticka, samma dag som han kom hem från hingstflocken! Bilden ovan är c:a 1 månad efter att han kom hem.
felholl.jpg

EDIT:
odinn7.jpg

Kastar in den med, den andra var ju riktigt kass. Här står han i nerförsbacke tyvärr. Kanske kan få fler bilder när han kommer hem om ett par veckor!

Petar upp :angel:
Ingen som kan sig på att gissa?

Allmänt till de jag komenterat hästar åt: Kom ihåg att ta det jag skriver om era hästar med en nypa salt. Jag är ingen expert men tycker att det är kul att gissa utifrån mina fördomar och jämförelser med andra hästar jag ridit hur era hästar är. Hoppas att igen tar illa upp om jag skrivit något som är helt åt skogen. ;) Det är svårt att veta vem som har "rätt" om hästen inte är riden. Men det vore kul att se lite bilder i rörelse även på unghästarna såsmåningom när fler svar inkommit. (Tex, Gazzan och Bangsis) Så får man ett litet hum om man hade något rätt.

Då tar vi nummer fem så det blir färdigt med mina. Spökryttaren är tillbaka.

Galopp

sorlgalopp.jpg

Trav

sorltrav.jpg

Trav igen
sorltr3.jpg

Han är fyrgångare "som rör sig fint när han väl rör sig.." :angel: Inte så mycket framåtanda medn ganska luftigt steg. Var ej töltsatt när bilderna togs, och tölten satt ganska långt in. Jag har bara töltat på honom enstaka steg innan spökryttaren tog över ;) och han senare såldes, men han hade fint steg i tölten också.

Tölten var travtaktig (men det går säkert över när han blir starkare) men övriga gångarter var helt rena. Inte ett steg grisepass.
Här var det många bra svar:

Raudur:
"Nummer 5: Den här hästen tycker jag om! OK ansatt hals vilket medför stoltare hållning. Något överbyggd bak (?) men det är ju svårt att avgöra på en omusklad häst som sagt. Kan ju jämna ut sig med muskler."

Boj: "5. Persikopvarning med sänkt rygg, jag tror inte alls att denna häst är så överbyggd som bilden vill göra gällande. Förmodligen en häst med lite svårt för tölten, och blir lätt travtaktig, men är antagligen riktigt trevlig när man väl får den att arbeta mer korrekt."

Mycket bra gissat, han har så rena och starka grundgångarter att man nog skulel kunan rid ahonom som tregångare. Travtaktig tölt. (Som ung iallafall) Trevlig när han samarbetar. Kan som sagt vara trög.

Nicke: Häst nr. 5 Med den resningen borde den ha lätt för en flott tölt.

Inte så lätt för tölt, men lätt för att lyfta på benen.

"OlleAtlas: Häst 5. Hästen står inte till sin fördel precis med huvudet upp och ryggen ned. Men om man tänker sig ett sänkt huvud och hals och ryggen mer uppåt så är detta nog en fin häst. Skulle tro på fyrgångare med bra gångarter."

Fyrgångare är rätt och han har gång över medel iallafall.

"Evis: Häst nr 5; Kort överlinje på just denna bild (ser ut som om den kan bli kort i överlinjen under ryttare också, relativt "lätthänt"). Liggande bog och rel högt ansatt hals. Antagligen väldigt rund frambensaktion.
Väldigt kort och något framåtvinklad i bäckenet.
Ser ut att hålla i sej rätt rejält runt sina bakknän, funderar på om det beror på ett "för" stupande kors och lite väl mycket vinkel i haserna, men är inte säker. (ont?)
Tror det är en 5-gångare. Svag trav.
Notera att även den står "passartat" i uppställningen..... "

Det började bra! Apropå ont så är det inte alls omöjligt. jag lyckades aldrig hitta något fel, och han veterinärbesiktades u.a, men var vädigt trög och osamarbetsvillig i början av inridningen, växte fast och ville bara gå i slowmotion. Jag tycker att frambensaktionen kan räknas som rund. Sedan gick det snett med gissningarna. :) han är fyrgångare med mycket stark trav.

*knapplån*

Vill också vara med! :) Denna då??

fruma%20står_visning.JPG

Oki.. ja det visar sig om du har rätt..=)

Grunden till allt är en välridern RÄTT utbildad häst enligt mig..Så kan även en häst som har extriören mot sig blir en toppen ridhäst=)
OSB skilj på bra ridhäst och bra tävlingshäst.

Ett tex är ett hbl jag red som var extremt lågställd och hade korta ben och sluttande kors pluss överbyggd, kort hals

Han tävlade upp till msv med placering.. Men den som utbildade han var en känd flyingeryttare.
Denna hästen såldes då den ej klarade högre än msv vilket är hur bra som helst för en vanlig tävlingsrytatre osm inte satsar på OS=)

Han var oerhört lätt att få i form tack vare sin fina utbildning och var en av de bästa hästar jag ridit.. trots att han var "ful"

Mkt kan ju hända min dam än eller det kommer hända mkt=)

Om man ska gå på de avkommer min hästs pappa ger så är det väldigt bra tölthästar och bra ridhästar och de flesta ser ut så som min gör..
Är väl inga tävlingsmaskiner men en sådan häst vill jag ju inte heller ha.

Jag tror hon är en 4 gångare för jag har inte sett en tillstymmelse till pass utan hon har visat tölt, trav, skritt och galopp än så länge.

Hennes rygg och rumpa är hennes stora fördelar och manke i dagens läge=)

och hennes vilja som är massa stort:)

Fiiin häst.. dock har den ganska höga bakben gämfört med frambenen vilket blir till att hästen nog har svårt att riktigt trampa under sig där får man nog kämpa en del pluss lite överbyggd

Den är byggd i nerförsbacke och har nog lätt att ligga på bogarna
Vacker hals och huvud bre ben och hovar
jag tror det är en 4 gångare en bra tälthäst.. hihi gissar lite hej vilt här=)

Riktigt sluttande bogar överbyggd och sluttande kors
Kommer nog va lätt att bli låst i sina bogar och tippa över på bogarna och lägga vikten på frambenen, viktigt att ryttaren har balans och kan fördela över vikten på bakkärran

Väldigt ädel och troligen kommer denna häst inte bli så viktbärande.

Kommer nog ha svårt för samling och kan nog komma få lite problem med sina gångarter men när väl allt lossnar kommer det nog bli en fin ridhäst.

Så jag tror det blir en del slit svett och tårar men i slutet en bra och fin ridhäst som sagt.

Riktigt sluttande bogar överbyggd och sluttande kors
Kommer nog va lätt att bli låst i sina bogar och tippa över på bogarna och lägga vikten på frambenen, viktigt att ryttaren har balans och kan fördela över vikten på bakkärran

Väldigt ädel och troligen kommer denna häst inte bli så viktbärande.

Kommer nog ha svårt för samling och kan nog komma få lite problem med sina gångarter men när väl allt lossnar kommer det nog bli en fin ridhäst.

Så jag tror det blir en del slit svett och tårar men i slutet en bra och fin ridhäst som sagt.

Jag väntar på lite mer kunniga svar innan jag säger vad som är sagt om denna pojken.

Men du har fel så mycket jag kan ju säga ;)

Jag är ganska färgad av vad du skrivit om henne tidigare så jag vill inte ens gissa. För visst är det ditt sto som står på Island? Snygg hursomhelst!

Marijaa-> Bra intuition du har. Jag tror att man kan säga att fyran är den bästa ridhästen av de fem jag radade upp. Om man menar bästa i den bemärkelsen har lätt för sig med ryttare på ryggen och har bra gångarter.

Oki.. ja det visar sig om du har rätt..=)
Grunden till allt är en välridern RÄTT utbildad häst enligt mig..Så kan även en häst som har extriören mot sig blir en toppen ridhäst=)
OSB skilj på bra ridhäst och bra tävlingshäst.
--
Jag tror hon är en 4 gångare för jag har inte sett en tillstymmelse till pass utan hon har visat tölt, trav, skritt och galopp än så länge.

Jag håller med dig om att även en häst med mindre fördelaktig exteriör kan bli en riktigt bra ridhäst (och tävlingshäst för den delen) med rätt träning. Det jag funderar på är vad som gör en häst till en bra ridhäst och hur de skall se ut för att vara optimalt lättridna och ha så lätt som möjligt för sig. Även om träningen spelar en stor roll så är exteriören en mycket viktig pusselbit vågar jag påstå. Och det är kul att försök agissa utifrån hur de är byggda vad de har lättare och svårare för.

Hon kan säkert vara fyrgångare. Men visst är Freyfaxi 5gångare? Så helt säker kan man nog inte vara förrän hon är inriden. Men mamman spelar naturligtvis in också.

Hon kan säkert bli en jättetrevlig ridhäst hursomhelst.

Jag skulle nog inte säga något då jag inte kan mkt om islands extriör (försöker lära mig mer men har bara pysslat med islänningar i 3år) men fin häst och jag skulle snarare gissa på att den hade bra gång färdig. Kan tänka mig den välriden sätter sig riktigt bra och får en snygg tölt.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 653
Senast: MiniLi
·
A
Islandshäst Jag ber er om hjälp eftersom jag tror att ni har mest kunskap. Först - skulle ni kunna bedömma tölten på dessa bilderna? Den sista är...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 287
Senast: Lella
·
F
Hästmänniskan Nu kanske det blir helt fel forum för detta, ber om ursäkt isåfall. Känner att jag behöver skriva av mig lite bara.. Från alldeles...
Svar
0
· Visningar
1 038
Senast: Fiachi
·
X
Hästmänniskan Jag är en 23-årig tjej som blev hästfrälst vid tre års ålder när jag blev omkringledd på en alldeles för stor fjording :) När jag var...
Svar
11
· Visningar
2 110
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17