Sv: Exteriörens betydelse för ridegenskaperna (hos Islandshästar)
Allmänt till de jag komenterat hästar åt: Kom ihåg att ta det jag skriver om era hästar med en nypa salt. Jag är ingen expert men tycker att det är kul att gissa utifrån mina fördomar och jämförelser med andra hästar jag ridit hur era hästar är. Hoppas att igen tar illa upp om jag skrivit något som är helt åt skogen.
Det är svårt att veta vem som har "rätt" om hästen inte är riden. Men det vore kul att se lite bilder i rörelse även på unghästarna såsmåningom när fler svar inkommit. (Tex, Gazzan och Bangsis) Så får man ett litet hum om man hade något rätt.
Då tar vi nummer fem så det blir färdigt med mina. Spökryttaren är tillbaka.
Galopp
Trav
Trav igen
Han är fyrgångare "som rör sig fint när han väl rör sig.."
Inte så mycket framåtanda medn ganska luftigt steg. Var ej töltsatt när bilderna togs, och tölten satt ganska långt in. Jag har bara töltat på honom enstaka steg innan spökryttaren tog över
och han senare såldes, men han hade fint steg i tölten också.
Tölten var travtaktig (men det går säkert över när han blir starkare) men övriga gångarter var helt rena. Inte ett steg grisepass.
Här var det många bra svar:
Raudur:
"Nummer 5: Den här hästen tycker jag om! OK ansatt hals vilket medför stoltare hållning. Något överbyggd bak (?) men det är ju svårt att avgöra på en omusklad häst som sagt. Kan ju jämna ut sig med muskler."
Boj: "5. Persikopvarning med sänkt rygg, jag tror inte alls att denna häst är så överbyggd som bilden vill göra gällande. Förmodligen en häst med lite svårt för tölten, och blir lätt travtaktig, men är antagligen riktigt trevlig när man väl får den att arbeta mer korrekt."
Mycket bra gissat, han har så rena och starka grundgångarter att man nog skulel kunan rid ahonom som tregångare. Travtaktig tölt. (Som ung iallafall) Trevlig när han samarbetar. Kan som sagt vara trög.
Nicke: Häst nr. 5 Med den resningen borde den ha lätt för en flott tölt.
Inte så lätt för tölt, men lätt för att lyfta på benen.
"OlleAtlas: Häst 5. Hästen står inte till sin fördel precis med huvudet upp och ryggen ned. Men om man tänker sig ett sänkt huvud och hals och ryggen mer uppåt så är detta nog en fin häst. Skulle tro på fyrgångare med bra gångarter."
Fyrgångare är rätt och han har gång över medel iallafall.
"Evis: Häst nr 5; Kort överlinje på just denna bild (ser ut som om den kan bli kort i överlinjen under ryttare också, relativt "lätthänt"). Liggande bog och rel högt ansatt hals. Antagligen väldigt rund frambensaktion.
Väldigt kort och något framåtvinklad i bäckenet.
Ser ut att hålla i sej rätt rejält runt sina bakknän, funderar på om det beror på ett "för" stupande kors och lite väl mycket vinkel i haserna, men är inte säker. (ont?)
Tror det är en 5-gångare. Svag trav.
Notera att även den står "passartat" i uppställningen..... "
Det började bra! Apropå ont så är det inte alls omöjligt. jag lyckades aldrig hitta något fel, och han veterinärbesiktades u.a, men var vädigt trög och osamarbetsvillig i början av inridningen, växte fast och ville bara gå i slowmotion. Jag tycker att frambensaktionen kan räknas som rund. Sedan gick det snett med gissningarna.
han är fyrgångare med mycket stark trav.