Exteriörens betydelse för ridegenskaperna (hos Islandshästar)

Sv: Exteriörens betydelse för ridegenskaperna (hos Islandshästar)

Väldigt lik min dam tycker jag kroppsmässigt.. korta med kompakt kropp och grov hals.. JAG tycker om denna typen av häst.. därför gillar ajg din häst..riktigt trevlig att vila ögonen på=)

Får mig att tänka påde islandshäsatr ronja rövardotter red på=)

Jo, hon är av grov modell med kraftig hals men hon har lång rygg, en riktig "u-båt".
Och jag tycker precis som du om den typen av häst, fast en bättre halsansättning med schysst resning hade inte skadat;) .

Ja. grova saker ska de va:love:

Ja lite mera resning skulle inte skada.. men det är ofta de som den grova modellen tappar.. en ädel lätt modell har lättare för hög resning ju=)

Svankigheten kommer nog försvinna en del när hon börjar att ridas och sätta ryggmuskler och inte har en fölunge i magen som tynger ner allt:D

OK då, men bara ett litet försök.

Jag tycker att han är jättefin. Det finns något i proportionen bak/fram som jag reagerar över men jag kan inte riktigt sätta tummen på vad det är. Kanske ser han ut som en större häst fram än bak. Sedan funderar jag över hans vinkel i bäckenet som jag tycker är ganska så öppet. Så tycker jag att han på islandsvis är väldigt kort i ryggen (svårt att hitta sadel, typ).

Det är kul då ni som kan mer förklarar. Sedan Moli, vore det skoj att höra mer om dina teorier.

OA som bergis gått igång lite på detta :o

Tack för svaret! :D
Hehe, ja, han hade en rätt klen rumpa där! Pga "svält" i ett tidigare stall var han ganska så utmärglad och hade svårt att sätta muskler. En spänning i nacken (pga att han fått en stock över sig för några år sedan) gjorde inte saken bättre...
Men nu har vi fått ordning på spänningen med hjälp av vår duktiga massör och musklerna har börjat komma och nu ser han rätt OK ut :) Måste ta en ny exteriörbild snart!

Öppen i bäckenet, vad innebär det?
När vi var på Mustang och provade ut sadlar så sa sadelutprovaren att han hade en lång rygg för att vara islandshäst! :p Men jag vet faktiskt inte, vet iaf att det finns kortare ryggar i stallet :D

Någon mer som vill säga något? :) Bilden

Jag får en känsla av att din häst är ganska osmidig och snubblig. Går i låg form i passaktig tölt. Travar ok rakt fram men klarar ännu inte att böja sig. Bunden galopp. När hon hittat sin balans under ryttare blir hon en trevlig viktbärande lättöltad skogsmulla.

Jag känner en valack som ser ut som ditt sto. Han är turridningshäst och uppskattad bland nybörjare för han är stabil och "lättöltad" (passtölt).

Jo, man säger att man kan se vad det blir av en häst när den är 6 dagar.
Många uppfödare sitter och tittar på fölen den magiska dagen.
Sedan vid 6 månader, för sedan så växer de så konstigt.
Men om de fortfarande diar eller helt säkert får vad de behöver i foderväg, så kan de nog vänta med at växa konstigt även upp till 9 månader.

Och så den klara färdiga hästen vid 6 år.

Turridningshästen är förresten halvbror (samma pappa) till min unghäst.

Vad tror ni om hans blivande ridegenskaper?

Rodi 2 år
Rodiext1aug.jpg

Det jag menar med ett öppet bäcken är vinkeln i höften. Han står med bakbenen långt bakom sig. Så gjorde min valack också, min intruktör sa att han stod som en schäfer. Men med träning har vi fått bort det, nu orkar han bära sig baktill och kan komma in med bakbenen i bärighet.

OA

Jag sitter och funderar och kan inte sätta ord på det jag ser. Det jag funderar över är halsen upptill. Inte–Ung, du kanske kan förklara för mig vad jag ser? Jag menar på något sätt att halsen startar rätt över bröstkorgen på hästen, i stället för längre fram. Äsch, jag kan inte förklara och vet inte ens om det är tokigt eller korrekt.

OA

Oj okej. :) Ja Inte_ung, kanske du kan förklara?

Ah, du menar högrest.
Jo det är bra.
Det tyder på långa liggande bogar och är något man vill ha för bogfriheten och frambenslyftet.
Den där har precis lagom lång rygg och lagom stort kors.
Litet lågt ansatt hals som kan ge problem med underhals.
Men inte i ridningen då den är så högrest.

Jag skulle gissa på 4-gångare med möjlighet till höga lyft.

Så trevlig ridhästextriör.
Lättöltad 4-gångare är min gissning.
Den högt ansatta halsen och de goda bogarna viskar om bra tölt med lyft.

Bäst på hästen.
Knä och hasvinklar.

Okej, då förstår jag!
Vad kul att höra lite kommentarer. Återkommer med facit senare.

Knapprån!
Vilken rolig och framför allt intressant tråd! Jag vill ju också vara med :)

Vad tror ni om den här killen ?
Han är 3 år. Har inte tagit några nya kort på honom här hemma än, så detta är det förra ägaren som har fotat.

5452525.jpg

/ Sanna

Oj, det var kanske här man skulle lägga ut. Vi kör igen för vi vill också vara med i leken:)

Kommentera gärna :D

Tack Inte_Ung. Jag tycker det är roligt att lära mig, du förklarar bra :bow:

OA

Din häst tycker jag jättemycket om!

OA

Snygg häst

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 653
Senast: MiniLi
·
A
Islandshäst Jag ber er om hjälp eftersom jag tror att ni har mest kunskap. Först - skulle ni kunna bedömma tölten på dessa bilderna? Den sista är...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 287
Senast: Lella
·
F
Hästmänniskan Nu kanske det blir helt fel forum för detta, ber om ursäkt isåfall. Känner att jag behöver skriva av mig lite bara.. Från alldeles...
Svar
0
· Visningar
1 038
Senast: Fiachi
·
X
Hästmänniskan Jag är en 23-årig tjej som blev hästfrälst vid tre års ålder när jag blev omkringledd på en alldeles för stor fjording :) När jag var...
Svar
11
· Visningar
2 110
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?