Sv: Exteriörens betydelse för ridegenskaperna (hos Islandshästar)
Jag får en känsla av att din häst är ganska osmidig och snubblig. Går i låg form i passaktig tölt. Travar ok rakt fram men klarar ännu inte att böja sig. Bunden galopp. När hon hittat sin balans under ryttare blir hon en trevlig viktbärande lättöltad skogsmulla.
Jag känner en valack som ser ut som ditt sto. Han är turridningshäst och uppskattad bland nybörjare för han är stabil och "lättöltad" (passtölt).
Så kul du gissar!
Vid tillfället som bilderna togs så var hon snubblig och osmidig. Gångarterna hon behärskade var symaskinsskritt och grisepass. Dessa rakt fram och i full rulle
.
Nu har vi börjat få till smidigheten, hon snubblar ytterst sällan så det märks en stor skillnad. Skritten är numera hennes bästa gångart, även den enda taktfasta och rena för den delen, hon har ett bra kliv och har lätt för att vila i steget.
Traven är dock ett kapitel för sig, det är först för ca 14 dagar sedan hon började hitta den och jag är mäkta förvåad över hur stor den är, finns inte en chans i helvetet jag kommer att kunna sitta ner i den inte. Men bara rakt fram och bara om jag är helt i balans, annars slår hon över i specialstyrkan hennes, Grisepass i rasande fart
.
Hon går precis som du gissar i låg form, både i skritt och i trav, grisepassen har en tendens att bli högre.
Jag hoppas att hon ska bli en relativt lättöltad Mulla, det är ju just en Mulla jag satsat på.
Galoppen är bunden som du säger men ju mer hon klarar av att samla ihop sin långa kropp desto bättre känns den.
Hon är min första islandshäst och jag måste ge henne en eloge för sin iver att vara tillags, vänligare häst har jag aldrig stött på och just nu är det SÅ givande att vara hennes ryttare, det går inte ett ridpass utan att man märker små förbättringar. Inga gigantiska saker men tydliga nog för att märkas.
Idag har hon tex förstått att det finns ett kommando för galopp, att man inte ska spriiiiiinga full kareta och sen slå över som av en slump. Att den sen liknar mer pass än galopp bryr vi oss inte så på just för tillfället, det tar vi sen, när traven är ren och hon har styrka att balansera och samla upp sig.
"Dagens SkogsMulla" har skaffat sig lite mer rumpa och snäppet högre hållning. Jag måtte henne när hon kom och då var hon 136 i mkh, idag är hon 139,5. Inte världens bästa vinkel men men...