Exteriörens betydelse för ridegenskaperna (hos Islandshästar)

Sv: Exteriörens betydelse för ridegenskaperna (hos Islandshästar)

Olleatlas och diny : Tack, kul att höra (dock är han lite rundare om magen nu :angel: )

/Sanna

Jag får en känsla av att din häst är ganska osmidig och snubblig. Går i låg form i passaktig tölt. Travar ok rakt fram men klarar ännu inte att böja sig. Bunden galopp. När hon hittat sin balans under ryttare blir hon en trevlig viktbärande lättöltad skogsmulla.

Jag känner en valack som ser ut som ditt sto. Han är turridningshäst och uppskattad bland nybörjare för han är stabil och "lättöltad" (passtölt).

Så kul du gissar!
Vid tillfället som bilderna togs så var hon snubblig och osmidig. Gångarterna hon behärskade var symaskinsskritt och grisepass. Dessa rakt fram och i full rulle;) .
Nu har vi börjat få till smidigheten, hon snubblar ytterst sällan så det märks en stor skillnad. Skritten är numera hennes bästa gångart, även den enda taktfasta och rena för den delen, hon har ett bra kliv och har lätt för att vila i steget.

Traven är dock ett kapitel för sig, det är först för ca 14 dagar sedan hon började hitta den och jag är mäkta förvåad över hur stor den är, finns inte en chans i helvetet jag kommer att kunna sitta ner i den inte. Men bara rakt fram och bara om jag är helt i balans, annars slår hon över i specialstyrkan hennes, Grisepass i rasande fart;) .

Hon går precis som du gissar i låg form, både i skritt och i trav, grisepassen har en tendens att bli högre.

Jag hoppas att hon ska bli en relativt lättöltad Mulla, det är ju just en Mulla jag satsat på.

Galoppen är bunden som du säger men ju mer hon klarar av att samla ihop sin långa kropp desto bättre känns den.

Hon är min första islandshäst och jag måste ge henne en eloge för sin iver att vara tillags, vänligare häst har jag aldrig stött på och just nu är det SÅ givande att vara hennes ryttare, det går inte ett ridpass utan att man märker små förbättringar. Inga gigantiska saker men tydliga nog för att märkas.
Idag har hon tex förstått att det finns ett kommando för galopp, att man inte ska spriiiiiinga full kareta och sen slå över som av en slump. Att den sen liknar mer pass än galopp bryr vi oss inte så på just för tillfället, det tar vi sen, när traven är ren och hon har styrka att balansera och samla upp sig.
"Dagens SkogsMulla" har skaffat sig lite mer rumpa och snäppet högre hållning. Jag måtte henne när hon kom och då var hon 136 i mkh, idag är hon 139,5. Inte världens bästa vinkel men men...;)
100_2341.jpg

Herregud vad snabbt det fylls på med hästar! :eek: Men det är ju bara roligt. Jag hinner inte med, men andra har ju hakat på och kommenterar för det vilda så det funkar ju ändå! Har sett en hel hög sedan sist jag kommenterade som jag tycker ser jättefina ut, tex Jezzibells fux och Josefines mörka.

Rodis färg är helt otrolig. Lika häftig var gång jag ser bild på honom eller mamman.

Vad kul att du svarat! När bilden togs var hon sporadiskt riden i några månaders tid, kanske totalt 25 gånger. Hon är mycket riktigt femgångare, även om passen ännu inte är framtagen. Traven är ganska stor. Tölten är oftast ren men kan bli såväl passaktig som travaktig. Hon har hyfsade lyft, men inte extrema. Mjuka bäriga gångarter tycker jag själv.
Riden såg hon då ut så här
trav, väldigt kravlöst
cap009.jpg

traven ett par månader senare..

dimmatravmaj06075.jpg

tölt , riden ca två månader (ja, sadeln har glidit fram rejält)
1d3d1437.jpg

tölt i somras
tltpvolten.jpg

exteriörbild nu , med snö under hovarna och taskigt uppställd,,,jag har stor brist på villig fotograf:( (finns inga färska ridbilder,,)
nov06047.jpg

Nu blev det mycket bilder,,,kommentera gärna vidare

Kul att det går framåt!

Kan man få se bilder på fölet?

Vad fin!

Vem är h*n efter? Har mina aningar (särskilt med den där bläsen :angel: ) men jag kan ju ha fel...

till dimman:

Ett litet tips, om du har sadeln lite längre bak kommer hästen att störas mindre och få bättre rörelsefrihet i bogen, framför allt i tölten :smirk:

Vad fin!

Vem är h*n efter? Har mina aningar (särskilt med den där bläsen :angel: ) men jag kan ju ha fel...
Feeeeeeel feeeeeeeeeeel felllllllllll aning:p .
Han är efter Aegir från Skeppargården.

Det skulle jag aldrig ha gissat. Söt är han!

Vi kan ju visa den här om vi nu är inne på fuxar med bläs.

En fölunge på 3-4 månader som nu är vuxen.

Vad tror ni om hans ridegenskaper?

ssida.jpg

Oj, vågar mej på vild gissning. Femgångare med ej framtagen pass, bra, stabil tölt och bra trav och mycket bra galopp med sväv!

sonja1.jpg

Hur tror ni att denna häst är att rida? 4 eller 5-gångare? Vilka gångarter hon har lätt för, vad som är svårare? :D

Vilken snygging. :love:
/Jezz

Jag gillar fuxen väldigt mycket. Hon ser väldigt fin ut, jag tycker om hela hennes överlinje, halsen, bogarna osv. Är hon 4- eller 5-gångare? Försöker gissa men kan inte. Så känner jag igen omgivningarna också, då ni lastar :).

Skäcken är lite svår att se, tycker jag, eftersom hon är så rund.

OA
Hej,
Fuxen är en 5-gångare men passen har vi inte tagit fram ännu. (har själv aldrig ridit pass). Gångarterna är mycket bra och välseparerade.
/Jezz

Tack för tipset - jag vet och gör vad jag kan för att fixa det. Har inte samma sadel länge, men har inte helt kommit tillrätta med problemet, rider därför mest barbacka,,

Vilken resning!

Även jag tror på femgångare med bra gångarter, men tvekar lite. Är det kanske en fyrgångare ändå:crazy: . FIn tölt med lätt att sätta under sig. Fin överhuvudtaget. Det blir spännande att höra.

OA

För att svara på det så vill jag se en naken och uppställd häst.

Den tror jag bara positivt om.. Och hoppas att jag har rätt, det är ju framför allt du som har lärt mig "hur en häst skall se ut" så jag hoppas att jag snappat upp rätt saker så jag inte får bakläxa! Jag tycker att den ser ut att ha väldigt bra kroppsbyggnad för att ridas på, och jag tror att han är lättsamlad, och även vid ridning har en naturligt fin hållning.

Det är en sån här häst jag drömmer om att hitta som efterträdare till Faxi när det blir dags att köpa en ny. (Fast ett sto) Jag undrar om inte detta är en fyrgångare? Den är så välrest och kort och jag har svårt att se att den skulle kunna springa särskilt snabbt i pass. Men det är en fördom mot femgångshästar jag har, att de ofta är snarare långa än korta och att de oftast är mindre välresta än såhär. Fast Bangsis lille femgångare var ju väldigt välrest.. men hade å andra sidan lite längre kropp än denne lille kompakta fölis.

Det branta korset borde betyda att han har ganska lätt att sätta under sig, och jag tror att bogarna kan anses som korta(?) och liggande vilket tillsammans med den väl ansatta och mycket välresta halsen borde betyda att han har ganska lätt för fin frambensaktion. Jag tror att han lyfter åtminstone i vinkel i tölten. Traven borde av samma anledning vara ganska stor, men kanske mer upp än fram med benen? Galoppen borde ha bra grip.

Halsens grovlek skulle i fel händer kunna vara en potentiell nackdel om han rids i för hög hållning med sänkt rygg och då utvecklas till en grymt stark underhals. Men hans naturliga hålling och långa fina överlinje (och "korta underlinje") borde göra honom svår att misslyckas med på hållningsfronten.

Det skall bli kul att höra om mitt resonemang håller, eller om jag är helt ute och cyklar!

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 653
Senast: MiniLi
·
A
Islandshäst Jag ber er om hjälp eftersom jag tror att ni har mest kunskap. Först - skulle ni kunna bedömma tölten på dessa bilderna? Den sista är...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 287
Senast: Lella
·
F
Hästmänniskan Nu kanske det blir helt fel forum för detta, ber om ursäkt isåfall. Känner att jag behöver skriva av mig lite bara.. Från alldeles...
Svar
0
· Visningar
1 038
Senast: Fiachi
·
X
Hästmänniskan Jag är en 23-årig tjej som blev hästfrälst vid tre års ålder när jag blev omkringledd på en alldeles för stor fjording :) När jag var...
Svar
11
· Visningar
2 110
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?