Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Exteriörens betydelse för ridegenskaperna (hos Islandshästar)
Sv: Exteriörens betydelse för ridegenskaperna (hos Islandshästar)
Ja, det är Kolka, pappa är Solfari från Wreta, men han hade visst "ingen" trav vill jag minnas att jag hört. Så vi kan ju hoppas att hon fått mors trav då
Den här hästen (fuxfölet) töltade sin första dag i livet och har sedan varit en ren tregångare under uppväxten. Han har hela tiden haft mycket bra grundgångarter.
När han reds in var han snäll och samarbetsvillig med naturlig hållning. Han hade mer fett än muskler och orkade inte tölta under första inridningsperioden. Däremot var grundgångarterna fortsatt säkra och flotta.
Sedan lämnades han till en liten lätt ryttare som red honom som skogsponny ett år och därefter kom tölten med fina lyft på plats, på fyrgångsvis när han orkade börja samla sig ordentligt.
Nu är han ridhäst till en f.d. storhästryttare som "hittat" hem i och med de säkra grundgångarterna och formen.
Han har två fyrgångsföräldrar och alla hans helsyskon verkar också vara fyrgångare.
Det är inte omöjligt att det finns passanlag men det märks i så fall inte alls. Blir dessa hästar femgångare blir de det i sen vuxen ålder när de är mycket ridna och starka och säkra i den ökade tölten.
Dimman-> Jag tycker att det ser ut att vara en trevlig och talangfull häst. Sommarbilden i tölt (grisepass) var kanske inte så smickrande, men traven var fin, och man ser ju (särskilt på vinterbilderna) att hon har fint steg. Det kommer nog bara att bli bättre med mer muskler och träning.
Jag tänkte att Yrpa skulle vara kul att kika på här i tråden eftersom hon i mitt tycke blivit ett riktigt praktexempel på hur mycket en häst kan förändras både exteriört och ridmässigt med rätt foder och rätt träning. Det skulle nästan kunna vara två olika hästar på bilderna. "Den övre" skulle jag inte tro så mycket positivt om, men den undre! Fast jag vet ju att det är samma häst, och jag vet ju också rätt mycket om hur hon rör sig efter att ha följt henne här på forumet.
Förutom att hållningen är stoltare på den nedre (det kan ju vara fototillfället) så har rygglinjen förbättrats avsevärt tycker jag. Hon ser mindre överbyggd ut när ryggen kommit upp, magmusklerna har stärkts och magen fått en snyggare profil. Kolla bringan också! Underhalsen är inte så snygg, men jag vet att det jobbbas hårt med den.
Nu känner jag till lite om hästen. Men annars tycker jag hon ser ut som en ganska typisk modern 5-gångshäst. Stammen svallrar om mycket pass. Jag tycker att hon är så fin
Är hon fortfarande tillsalu? Ronda som drömmer sig bort
Nej har aldrig sett henne i verkligheten. Har läst om henne här på Buke. Har även sett att hon har varit ute på annons i olika omgångar. Varför ska ni evsälja henne? Hon verkar ju vara en trevlig rid och avelshäst.
Henne lilla föl är i alla fall ljuvligt! Hon fick min röst i årets Bukegala
Annars håller jag med övriga om att stoet ser ut som en 5-gångare med mycket god extriör. Har förstått att det är mycket pass i henne. Hur är grundgångarterna?
Bra hals och överlinje. Bra bogar och feminimt huvud.
Hästnyheter Sorry, ridsport är inte för alla.
Den största orsaken är pengar.
Det är få som har råd med egen häst.
Även ridlektioner kostar ganska så...
Hundträning En annan sak vi gjorde var att åka till något ställe där det var mycket folk. Vi körde till en park som hade parkering nära. Då blev det...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.