Exteriörens betydelse för ridegenskaperna (hos Islandshästar)

Sv: Exteriörens betydelse för ridegenskaperna (hos Islandshästar)

Jag är inte så erfaren, men gillar denna mörka fux. Lite spindlig och tunn än så länge, men jag tror den kan röra sig stort. Modern typ.

Hon har lågt ansatt och tjock hals samt stupande bogar.
Bra manke litet lång rygg och kort kors.
De stupande bogarna och halsansättningen kommer att göra det svårt för henne med resning och samling.
Manken och ryggen kommer det att vara lätt att hitta en bra sadel till.

Jag har gått kurser i att bedöma extriör.

Nu har de ju gått ett tag och med facit i handen så måste ajg små le lite för de du då trode om min häst är så fel så..

Hon är omöjlig att hitta sadlar till för hon är manklös nästan och rund som en boll :crazy:

Hon har extremt lätt för samling hon är en fröjd att rida vilken motor i baken:love:

Och nu har hon ju växt till sig precis som jag sa då 2006 och så här ser hon ut idag=)

Lite skillnad=)=)

RidbilderJorunn30mars08080.jpg

Festjoruntrning30april08117.jpg

Gör väl mest detta inlägg för att på något vis är jag lite mallig att kunna säga vad var de jag sa:D

Kom så väl i håg vilket mothugg jag fick när jag köpte henne.
Grisen i säcken enligt många fula ankungen
Hon skulle bli en mördarhäst oupfostrad, svår att rida/samla och jag kunde minsann ej säga att ajg viste att hon skulel bli en bra läromästare..
Nu nästan 2 år senare
Har jag följande

Snäll väluppfostrad häst
Väldigt välriden och utbildad
Kan ridas utav alla som inte väger mer än 80 kilo sen går hon därefter kunskapena på ridning av ryttaren=)
Perfekt läromästare
:love:

INge illa menat men kul att jag hade rätt för en gångs skull=)=)

Ursprungligen postat av Inte_Ung
Hon har lågt ansatt och tjock hals samt stupande bogar.
De stupande bogarna och halsansättningen kommer att göra det svårt för henne med resning och samling.

Det I_U skriver, stämmer fortfarande, halsen är lågt ansatt och bogarna är stupande. Dessvärre inget som växer bort, är bogarna stupande så är det för att hästen är skapt sådan, likaså gäller halsansättningen. Men egentligen kvittar det faktiskt, för är du nöjd med din häst så räcker väl det, eller hur.
Jag har däremot väldigt svårt att se n femåring som läromästare, eftersom en sådan häst är långt i från fullärd. Likaså när det gäller samling, det är en ung individ som fortfarande växer så några större samlingsgrader är det väl inte tal om ännu.

Senast ändrad:

KL

Vad tror ni det blir av denna dam då? Vet inte mycket om hennes gångarter än då hon nyss är inriden men alltid kul om någon vill gissa. :laugh: Fyr eller femgångare? Lätt eller svårt för vissa grejer? Varför?

y1p6byQQl_FNQQiWTLv-q7fDXbR2Nyf0xi1xG9d7suzanCGetvWBNH_Cu5-Qlf9Ly6C85kHgJA1bwA

Roligt att ha grävt upp en sån här tråd. Här kan man lära sig massor!

Jag kan inget om exteriör på fyr- jämfört med femgångare, inget om exteriör egentligen alls, så ha översyn med mitt amatörsvar. Men din häst ser ut att ha bra resning, långa ben o kort rygg, jag gissar att hon har lätt för samling? Jag fick höra nån gång att man skulle titta på hästens höftvinkel för att se om den är fyrgångare eller femgångare. Har väl aldrig riktigt övat på det, men gissar- kan hon ha nära till pass/passtakt?

Då kan jag ju spä på tråden med denna bilden. Han är inriden, 12år gammal men lite speciell. Varför? Något som går att utläsa ur exteriören?
andiexterior.jpg

Här är han för ett par år sedan (fetare med mindre muskler) och jämfört med hans isländska bror på mödernets sida. De är för övrigt skrämmande lika, man ser ju vad modern för vidare för gener...
andirodi.jpg

Ja vi alla har ju sin syn på allt.. jag har inge svårt att se en välutbildad 5 åring som läromästare.. Kanske är hon ett undantag som låter nybörjare sitta upp och lär dom de hon kan :D

Hon är så otroligt snäll=)

Samling på en 5åring ser jag inge fel i.. alla 3 åringar som går testaer hit å dit går samlat så då ser jag inte att de ska vara några problem med en 2 år äldre häst att samla sig=)

Går iaf alldeles utmärk att samla Jorunn och självklart sitter jag inte 1 timme och samlar henne på volt 7 dagar i veckan... de gör jag inte ens med en 15 åring:grin:

Och att extriören inte ändrar sig de håller jag inte med om för i jorunns fall har den de.
Så som hon såg ut 06 och idag går inte å gämföra med helt klart att hon ändrat sig till de bättre =)

Sen att hon har branta bogar och halssätningen kvar håller jag med...

Men man kan ju inte få allt alla gånger:D hennes "fel" är så små och stör varken henne eller mig när jag rider henne.
Nu sa hon att jag skulel få svårt att samla henne i framtiden och det var väl just där ajg ville påpeka att hon hade fel.. för jag har det inte snarare tvärtom

Nu växer hon så hon har fått vila nu i snart 2 veckor grönt gräs poff sa kroppen då=):D

Och fått all sommarpäls så nu kan man ut och visa henne utan att skämmas:rofl:

Men hur är det med tölten på din häst? När man pratar ridegenskaper hos en islandshäst så är gångarterna en stor post, då särskilt tölten.

Första tanken var OJ vad överbyggd men ju mer man kollar inser man att han inte är de utan rak
Han måste vara lika hög på baken som vid manken.. ser iaf så ut på bilden..
Gillar han verkligen hur är han att rida?

Nu håller ja på att töltsätta henne så jag har ingen erfarenhet av en välutbildad tölt på henne än..
Och det finns inga tränare där jag bor som har tid så de kommer ta lite extra tid för min del å få fram hennes tölt.
MEN vi är på go väg sist jag tölttränade körde vi en hel raka i ridhuset:bump:
Sen vet ju inte jag hur en bra tölt ska va är den taktren ska man kunna säga "black and decker" vet ja å de kunde jag.
Den är iaf skön hon verkar inte ha några problem att både gå kort tölt och ökad föredrar väl ökad om hon får välja=)

Skulel va superroligt om någon som bodde i västerås ville hjälpa mig med hennes töltsättning.
Men känner nada isisfolk i denna stad.Nytt helt för mig ju med denna ras!
Funderar på att skicka iväg henne 1 månad i höst på töltsättning om jag inte hittar en som vill hjälpa mig men de ska va en som bor nära västerås=)

Hon har fortfarande lågt ansatt och tjock hals samt stupande bogar.
Hon går inte med vare sig resning eller samlig på bilden.
Hon kröker bara på nacken.
En bra och flott tölt kommer att bli jobbig och tung för henne.

"Hon är omöjlig att hitta sadlar till för hon är manklös nästan och rund som en boll."

Manken och ryggen kommer det att vara lätt att hitta en bra sadel till.
Långa och raka sadlar finns det massor av bra och billiga på begagnatmarknaden.
En Hrappn eller en gammal Ástund skulle nog sitta bra.

Vi kan ta den här diskussionen igen när du har satt tölten och den är taktren tillräckligt långa sträckor för att räcka till lätt klass i tölt.
En Islandshäst som är läromästare skall kunna lära sina ryttare hur tölten fungera.
3-gång på lätt D - lätt C nivå räcker inte.
Ingen dressyrhäst på 5 år och den nivån kallas för läromästare.

:eek:

Varför töltsätta när man inte kan om tölten är korrekt eller inte? :eek:

Många här inne har töltsatt själva och de gått bra..
Det går bra med jorunn jag får mkt hjälp härifrån av folk som ger bra tips..
Och alltid ska ju det vara första gången eller hur=)

Visst hade jag haft 10 år på tölterfarenheten så hade allt gått betydlkigt fortare..
Nu går allt långsamt men dock så går de frammåt och korrekt=)
Hon töltar mer och mer och längre och längre sträckor=)

Och jag har ju ingen annan möjlighet eftersom de inte finns några lediga tränare=)

Så man får ta de som kommer=)

Det visar sig.. blir de pannkaka av allt så blir de och då får man ta de då och lämna iväg henne helt enkelt men då har man iaf provat=)
Jag är inte rädd för att inte prova..

Just nu går de bra och så länge jag känner att de går bra och jag får bra tips av alla era underbara bukefalister så går de faktiskt bra..
Men lilla minsta jag känner att nä detta går inte så skiter jag i de..

Men jag söker som sagt efter en tränare massa söker jag men de finns inga:cry:
Så det är ju inte som så att jag inte vill träna för tränare=)

Inte_Ung, du som är utbildad på detta med islandshästens anatomi, vad tycker du om min Skuggalisa som jag visade bild på här ovanför?

Hon är bara riden ett tiotal gånger så helt grön, ganska omusklad alltså. Hur tror du hon blir som ridhäst om du tittar på hennes exteriör?

Jag har ju noll koll på exteriör, jag tycker bara att hon ser snygg ut. Kvadatisk och med en fin resning, proportionerlig i kroppen. Men det är bara min högst amatörmässiga analys. :D

Hon har lågt ansatt och kort hals samt stupande bogar och korta överarmsben.
Låg manke lagom lång rygg och kors.
Och kvadratisk som du skriver.
Proportionerna är ganska så bra.
Lika stora delar av fram, mitten och bak.

Åh nu blir jag frustrerad :cry:

Ja, man kan tänka så också - visst.. MEN om det blir fel så kan man ha förstört tölten på hästen, gjort helfel och det kommer bli betyyydligt jobbigare för både den som ska rätta till det men även hästen!
Aja, du gör ju iaf som du vill. Men jag tycker det är vansinnigt.

Någon gång ska ju vara första gången, javisst. Men då bör man ha tillräckligt med kunskap om hur man gör, och hur det känns för att det ska bli rätt.

Vet igentligen inte varför jag svarar känns som att jag sitter här och ska försvara min häst hela tiden och de känns lite sandlådenoivå för min del..

Herregud vem bryr sig igentligen om vad folk som aldrig träffat henne eller ridit henne säger hur hon är att rida??

När den enda som verkligen vet är jag och jag vet att de du säger inte stämmer varesig är de gäller sadlar och ridningen och de får faktiskt räcka:)

Nu ska jag åka ut till min fula ankunge som inte kan gå i form och gosa lite.
För DET är hon iaf bra på:D

Ha nu en UNDERBAR dag i solen..
Kram
Niela!

Jag är inte rädd för att inte prova..

Det är oerhört mycket svårare att få till en pankaka som någon annan har lagat till än ett få till det rätt från början.

Jag skulle inte prova om jag kände mig det minsta osäker.
och då så har jag ändå 22 års erfarenhet av att rida Islandshäst.
Att reda ut om det blir fel är ibland inte ens möjligt.
Ja hade för ett antal år sedan en som jag inte visste töltkoden på.
Den tog jag hjälp med i början för att få en vägvisning i hur man skulle göra med just den hästen.

Alla hästar är olika när det kommer till tölten och där så behöver man många erfarenheter och många hästar att jämföra med.
Jag är bäst på 5-gångare med mycket pass i.
Och den jag behövde hjälp med var en som var stark i traven.

Någon gång ska ju vara första gången, javisst. Men då bör man ha tillräckligt med kunskap om hur man gör, och hur det känns för att det ska bli rätt.

Om jag säger så här.
Det "går åt" några hästar i början när det blir fel.
Sådana som man sedan aldrig får ordning på.

De tappar viljan, fastnar i grisepass eller något annat dumt för att man gjorde fel.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 653
Senast: MiniLi
·
A
Islandshäst Jag ber er om hjälp eftersom jag tror att ni har mest kunskap. Först - skulle ni kunna bedömma tölten på dessa bilderna? Den sista är...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 287
Senast: Lella
·
F
Hästmänniskan Nu kanske det blir helt fel forum för detta, ber om ursäkt isåfall. Känner att jag behöver skriva av mig lite bara.. Från alldeles...
Svar
0
· Visningar
1 038
Senast: Fiachi
·
X
Hästmänniskan Jag är en 23-årig tjej som blev hästfrälst vid tre års ålder när jag blev omkringledd på en alldeles för stor fjording :) När jag var...
Svar
11
· Visningar
2 110
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama