Exteriörens betydelse för ridegenskaperna (hos Islandshästar)

Sv: Exteriörens betydelse för ridegenskaperna (hos Islandshästar)

På skimmeln har jag bara denna med....
5912983.jpg
[/url][/IMG]

poäng och kommentarer från bedömningen 2002

Huvud – 8 Tilltalande, uttrycksfullt, lågt ansatta öron

Hals, manke, bog – 9 välrest hals, välansatt hals, bra manke, smidig övergång huvud hals, bra bogar

Rygg och kors – 8 välmusklat kors, kraftigt kors, rakt kors

Proportioner – 8,5 välproportionerad

Benkvalitet – 8 torra

Benställning framben – 7 marktrång, tåvid

Hovar – 8 bra stråle, bra hornkvalitet

Man och svans – 8 medelgod

Tölt 8

Trav –7 saknar/lite sväv

Skritt 8

Pass – 8 bra tempo, bra sträck

Galopp – 7,5 dålig bärighet

Vilja – 8 bra

Lynne – 8 stabilt

Form under ryttare - 8 bra hållning, gapar

Exteriör 8,27
Ridegenskaper 7,84
Totalt 8,01

......................................................................................
Skritten är vägvinnande och rörlig, kan bli passaktig när hon är spänd men det händer sällan numera.
Traven varierar mellan markbunden och stor.
Hon har mjuk och smidig tölt i alla tempon men inte så höga lyft. Tölten är den gångart hon helst använder både i frihet och under ryttare. (fast de senaste veckorna har hon föredragit att trava)
Galoppen är framåtgripande, svårsamlad.
Passen är flygande.
Hon är lagom framåt, snäll och samarbetsvillig men behöver en god ryttare för att komma till sin rätt.
Hon är mycket känslig i munnen och blir olycklig om ryttaren har hård hand.
Har lätt för eftergift i nacken.

Jag har inga ridbilder från visningen tyvärr. Inte så mycket ridbilder öht.

skritt för drygt en månad sedan
Svala911.jpg

markbunden trav
ErikaSvalamtrav.jpg

galopp i frihet
6juni.jpg

Eftersom bilderna är lite svårbedömda så kommer här en chansning!

Skimmeln: Stoet är uppenbarligen en 5 gångare. Tycker hon ser ut att ha mycket latteralt i sig. Mer tölt än pass. Hur är traven och galoppen? Känns som att hon behöver träning för att inte falla på bogarna då man får en känsla av att hon har lättare för påskjut än bärkraft.Man upplever henne som lite tung men det kan bero på övervikten och vinterpälsen. Något kort och lågt ansatt hals som kanske bidrar till intycket att hon lätt tittar framåt. Rak/styv rygg? Men tycker att det är skillnad på dina bilder (albumet på pixbox). Det syns att träningen har gått framåt. Passen kommer säkert att bli mycket flottare och snabbare med mer träning.
Vad är det för stam på henne?

Skäcken: Något grov och lågt ansatt hals. Kanske att underbenen fram är kortare än överbenen. Stora rumsliga rörelser som gör att man nästan skulle kunna tro på att han är 4-gångare. Men jag chansar och säger att han är 4,5-5gångare. Han är säkert en lovande tävlingshäst. Du har inga ridbilder på honom?

Tror att Ninnis skimmelsto Sara är efter Atli!?!

Framtung 5-gångare. Svårsamlad och flack. Kräver förmodligen ganska mycket träning för att gå riktigt bra, då han tyvärr har extriören emot sig. Säkert världens snällaste och goaste häst:love:

japps, de två första är väl de som är "bäst" att kommentera, det var innan hon blev dräktig.

Den sista är första dagen hon kom hen efter beter o hingsten.... tjockis:devil:

Eftersom bilderna är lite svårbedömda så kommer här en chansning!

Skimmeln: Stoet är uppenbarligen en 5 gångare. Tycker hon ser ut att ha mycket latteralt i sig. Mer tölt än pass. Hur är traven och galoppen? Känns som att hon behöver träning för att inte falla på bogarna då man får en känsla av att hon har lättare för påskjut än bärkraft.Man upplever henne som lite tung men det kan bero på övervikten och vinterpälsen. Något kort och lågt ansatt hals som kanske bidrar till intycket att hon lätt tittar framåt. Rak/styv rygg? Men tycker att det är skillnad på dina bilder (albumet på pixbox). Det syns att träningen har gått framåt. Passen kommer säkert att bli mycket flottare och snabbare med mer träning.
Vad är det för stam på henne?

Skäcken: Något grov och lågt ansatt hals. Kanske att underbenen fram är kortare än överbenen. Stora rumsliga rörelser som gör att man nästan skulle kunna tro på att han är 4-gångare. Men jag chansar och säger att han är 4,5-5gångare. Han är säkert en lovande tävlingshäst. Du har inga ridbilder på honom?

Sara är efter Atli

Alla puttar men ingen kommenterar :angel:

Det är en så svår fråga :|
Jag har inte haft rätt på någon utav hästarna som jag suttit och gissat på här hemma, så jag är lite glad att jag inte skrivit om det.. :angel:

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 653
Senast: MiniLi
·
A
Islandshäst Jag ber er om hjälp eftersom jag tror att ni har mest kunskap. Först - skulle ni kunna bedömma tölten på dessa bilderna? Den sista är...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 287
Senast: Lella
·
F
Hästmänniskan Nu kanske det blir helt fel forum för detta, ber om ursäkt isåfall. Känner att jag behöver skriva av mig lite bara.. Från alldeles...
Svar
0
· Visningar
1 038
Senast: Fiachi
·
X
Hästmänniskan Jag är en 23-årig tjej som blev hästfrälst vid tre års ålder när jag blev omkringledd på en alldeles för stor fjording :) När jag var...
Svar
11
· Visningar
2 110
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama