Ex som inte betalar sin del av bolånen

aleeza

Trådstartare
skriver under nytt nick, för att det är en känslig situation.

Håller på att separera (vi var sambos ) och exet har börjat eskalera sitt dåliga
beteende. T.ex har han börjat sälja av sådant som följde med när vi köpte fastigheten,
jag har sagt ifrån att det kan han inte göra om jag inte godkänner det.
Men igår morse lastade han åkgräsklipparen på släpet och drog iväg, innan jag gått upp.
Svarar inte på mina meddelanden så jag har ingen aning om vad han håller på med.

Vi bor båda kvar på fastigheten, i varsitt separat hus.
Vi ska nu sälja fastigheten då ingen av oss har råd att köpa ut den andra.
Idag såg jag att han inte överfört sin del av bolånen till vårt gemensamma konto där
bolånen dras av från.
Vad bör jag göra om han vägrar bidra med sin del..??

Han har haft dåligt med pengar vissa månader, efter att vi gick isär, och då bett mig
låna ut pengar till honom, så han är redan skyldig mig ca 40 000 kr.
Men nu har han inte ens flaggat för att han inte kan betala sin del...

Letar nytt boende för fullt men det kan ta tid att hitta och därför har vi inte påbörjat
försäljning av fastigheten än.

Jag ska i alla fall prata med en jurist, men finns det annat jag behöver
tänka på?
Har läst på om bodelningsförrättare men osäker om det är en bra väg att gå?

skriver under nytt nick, för att det är en känslig situation.

Håller på att separera (vi var sambos ) och exet har börjat eskalera sitt dåliga
beteende. T.ex har han börjat sälja av sådant som följde med när vi köpte fastigheten,
jag har sagt ifrån att det kan han inte göra om jag inte godkänner det.
Men igår morse lastade han åkgräsklipparen på släpet och drog iväg, innan jag gått upp.
Svarar inte på mina meddelanden så jag har ingen aning om vad han håller på med.

Vi bor båda kvar på fastigheten, i varsitt separat hus.
Vi ska nu sälja fastigheten då ingen av oss har råd att köpa ut den andra.
Idag såg jag att han inte överfört sin del av bolånen till vårt gemensamma konto där
bolånen dras av från.
Vad bör jag göra om han vägrar bidra med sin del..??

Han har haft dåligt med pengar vissa månader, efter att vi gick isär, och då bett mig
låna ut pengar till honom, så han är redan skyldig mig ca 40 000 kr.
Men nu har han inte ens flaggat för att han inte kan betala sin del...

Letar nytt boende för fullt men det kan ta tid att hitta och därför har vi inte påbörjat
försäljning av fastigheten än.

Jag ska i alla fall prata med en jurist, men finns det annat jag behöver
tänka på?
Har läst på om bodelningsförrättare men osäker om det är en bra väg att gå?
Prata med juristen och sedan lägger ni gemensamt upp en plan (du och juristen) på hur du ska agera. Men du kan ju alltid skriva en lista på allt som försvinner och som han är skyldig dig med datum och liknande så du inte missar något. Det är ju inte säkert att ex gräsklipparen räknas som gemensam, när ni är sambos tex, men då behöver man kunna bevisa på något sätt vem som köpt den.

Står ni gemensamt på bolånet så åker ju du på att betala det om ditt ex inte betalar sin del. Kolla upp hur regressrätt funkar i praktiken - du ska kunna kräva honom på hans del av bolånekostnaden i efterhand om du betalar, men jag skulle dra det med en jurist för att vara säker på att det blir rätt sen.

Juristen tyckte att jag behöver skriva bodelningsavtal där jag tydligt skriver att fastigheten ska säljas, och sätta datum när det senast ska ut på försäljning, och att vi reglerar hans skulder till mig när vi räknar ut vinsten av försäljningen. Och om han vägrar skriva på så måste jag gå via tingsrätten och skaffa bodelningsförrättare, men han varnade att det då kommer förmodligen ta mycket längre tid.
Någon som har anlitat bodelningsförrättare, erfarenheter..?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Efter rekommendationer från några nära bekanta som hyllar Vinted bestämde jag mig, då jag litar på dessa bekanta, för att prova. Det var... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 414
Senast: MiaMia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 884
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 624
Senast: lundsbo
·
Relationer Vet inte riktigt vart jag skulle lägga tråden, så det fick bli här.. Jag och min sambo har sen typ första dagen vi träffades sagt att... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 928
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka