Eurasier eller Finsk Lapphund?

R

rajamaja

Efter mycket sökande och funderande har vi fastnat för två raser: Eurasier och Finsk Lapphund. Jag vill gärna höra lite positivt och negativt om båda raserna, helst negativa saker faktiskt eftersom det finns tusentals hemsidor att gå in på som gör hur mycket positiv reklam som helst för respektive ras.
Är Finsk Lapphund skällig? Är Eurasiern ointresserad av att kela? Vi vill ha en hund som i och för sig får mycket motion men vi vill inte vara tvugna att spåra/träna agility för att hunden ska trivas. Vi är "friluftsmänniskor" och vill dessutom gärna att hunden ska kunna hänga med på ridturen.
Eurasiern verkar bra men är eg. lite stor och båda är i "pälsigaste" laget men allt kan väl inte vara perfekt. Snälla, för och emot respektive ras!

Sv: Eurasier eller Finsk Lapphund?

Jag skulle valt en Finsk lapphund... eftersom jag själv har en och är jättenöjd med rasen.

Jag är lite trött på de där att man säger att lapphunden skulle vara skälliga. Man uppfostrar ju den så den inte skäller! Jag har inga problem med min lapphund och skällighet hon är tyst.

Lapphunden älskar att vara ute och gärna i skogen. Min hund hänger med mig överallt från stadspromenader, hopptävlingar, stallet och på ridturen.

Angånde pälsen så är den väldigt lättskött. Jag bortar igenom min hund ca var tredje vecka med en karda.

Min lapphund är kavat och nyfiken på livet. Hon är bra tillsammans med andra hundar. Älskar att arbeta men när vi är hemma är hon lugn och sover. Lätt lärd men de kan vara lite envisa så ibland får man vara lite bestämd.

Jag har tyvärr inte större koll på eurorasier... men det kanske någon annan har.

5913516.jpg

Lycka till med ditt rasval!

:)

En släkting till mig har en Eurasierhane och han tilltalat inte mig alls. Jättefin att se på men han är MKT reserverad, på gränsen till skygg.

Går alltid undan och om han kommer fram så gör han det gärna bakifrån, lite försiktigt. Vaksam men har inte uppträtt lömskt eller aggressivt mot någon. Lite tråkig hund om du frågar mig, antagligen svårdresserad p g a att den är svårmotiverad och inte intresserad av kontakt ö h t. Nu är detta bara en Eurasier och det kan ju hända att någon annan har något mera positivt att berätta om rasen!

Har själv en Finsk Lapphund och skulle rekommendera den.
En klok, vacker hund med ett väldigt stabilt psyke. Han hänger med mig överallt och anpassar sig till det mesta.
Däremot är den som tidigare sagt en lite envis ras med mycket egen vilja, mycket för att det behöver vara tjurig eftersom den avlats fram för att valla renar och behöver vara rätt hård.

En ras som passar utmärkt för agility, spårning mm.
Dessutom tycker jag att det är en behaglig storlek på hund och inte alls speciellt mycket pälsvård, enbart att karda igenom pälsen med jämna mellanrum.

Jag har en Eurasier och min syster har en. Jag blev helt såld på rasen tack vare hennes hund.

Fördelar:
Skäller ytterst sällan, det "ligger inte i deras natur". Dock ska man säga att så är inte fallet jämt men många Eurasier är väldigt tysta.

De behöver inte mycket pällsvård alls, de fäller två gånger per år och behöver då en riktig genomkörare med borsten, annars räcker det att borsta lite då och då, pälsen blir inte tovig.

De har många färger, är fina att se på och ganska ovanliga.

De älskar sin familj väldigt mycket och att kela är en individfråga jag har sett de som bara vill kela med matte och de som nästan kryper upp i knäet när de mött någon annan.

De älskar att följa med överallt, skogen, stallet, på ridturer, i stan, på bilturer, ja jag skulle kunna fortsätta.

Nackdelar:
De kan tänkas se lite skygga ut, men det är för att de bryr sig om sin ägare, och thats it! Det är så j*vla skönt att åka hem till någon och hunden praktiskt taget går och lägger sig, inte stojjar runt osv. Detta är också en individfråga träffat båda sorterna men de verkar mest vara åt det "skygga" hållet.

De kan tycka att det är jobbigt när det blir för varmt men de är duktiga på att "fixa" det ändå.

Vart bor du någon stans och vill du komma och hälsa på Eurasiern? Bästa sättet att kunna välja mellan raserna är att faktiskt komma och titta på dem.

Min systers hund Kajsa:
ronevikens_almaskajsa4.jpg

Min 9 veckorsvalp Mini:
valp12_1178262794.jpg

valp13_1178262806.jpg

Senast ändrad:

har ingen hund men har förälskat mig i finsklapphund!!! de jag träffat på har varit underbara hundar, glada, aktiva o positiva... dessutom otroligt söta o perfekt storlek... med andra ord kommer det att bli en sån i framtiden... :love: :love: :love:

Tack allihop!

Jag ska absolut uppsöka en kennel med vuxna hundar att hälsa på.
Får se till att gå när det inte finns valpar, annars är man ju helt chanslös, alla valpar är ju oemotståndliga!
Finns det verkligen inga nackdelar alls med den Finska Lapphunden?
Är det någon jakt att tala om i den t.ex?

Aktiverar du din hund och uppfostrar den rätt och är rätt människa för denna ras så finns det inget som hels som är negativt med denna ras... Jag kan verkligen inte komma på något som är så särkilt negativt .... eller jo de blir lätt varma på sommaren.

Ingen av mina vänner eller min egen lapphund har några problem med att hunden skulle ha så mycket jakt instingt... i så fall har de med vakt instinkt och kan skälla om någon de inte känner kommer in på gården som de inte känner till. Så mycket vall är det inte heller.

De är ju med avlade till att vara en sällskapshund.

:)

jag tycker nog ändå att man ska vara medveten om att den finska lapphunden har VÄLDIGT lätt till skall. vill man ha en tyst hund får man vara beredd på att lägga ner en hel del träning på det.

Hej. Jag skulle nog valt Eurasiern.Jag har haft både norrbottenspets o isländsk fårhund, och har nog blivit " allergisk " mot skällande hundar. Spetshundar är ju skälliga av sig. Men min nästa hund blir nog en Eurasier . Dom är ju jättefina.

Jag hade valt Finsk Lapphund eftersom jag har en och är väldigt nöjd. Vi tittade faktiskt på Eurasier men tyckte den verkade lite väl reserverad mot icke familjemedlemmar men vi fastnade för Finsk Lapphund. Ang. Lapphundens skall så har vi inte haft några bekymmer med våran. Tycker det är en pigg hund som är ganska lättlärd...

ELEKTRANALLE.JPG

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 470
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 974
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 317
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar