Du måste bli självständig och göra dig fri.
Annars så kommer du att gå under.
Det har inte din Dotter någon nytta av.
Så du måste lösa problemet med bostadsort.
Kanske är det ändå bättre att du flyttar tillbaka till Sverige och bygger upp en tillvaro för dig själv.
Du överger ju inte Dottern då hon får följa med dig om hon vill.
Så det blir ju hennes val var hon skall bo.
Om hon tillbringar alla lov och vissa helger hos dig så kommer ni ju att ses mycket ändå.
Att få en bra kontakt med Sverige kan nog vara bra för henne för visst har hon Svenskt Pass?
Förutom att TS mår dåligt nu är hon väl ändå på väg att bygga upp sin tillvaro där hon bor? Hon skriver själv att hon inte klarar att fixa flytten plus att hon varit borta så länge att Sverige är ett främmande land. Dessutom, jag tror inte jag minns fel utan att hon var hemmafru när det här inleddes för lite mer än ett år sedan? Nu har hon ett heltidsjobb. Det är ju jättebra! Visst, hon behöver på sikt mer betalt men jag misstänker att det inte är annorlunda i Tyskland jämfört med Sverige - det är lättare att få ett bättre jobb om du redan har ett.
Beträffande att dottern ska få välja: ska man verkligen utsätta ett tolvårigt (?) barn för att välja mellan sina föräldrar? Dessutom tycks det vara helt klart vad dottern skulle välja. Tyskland är ju hennes hemland. Och är Sverige verkligen ett så otroligt mycket bättre land att växa upp i än Tyskland? När man är långt från Sverige och längtar hem är det lätt att måla upp bilden av Det Fantastiska Sverige. Men i ärlighetens namn finns även där ensamhet, arbetslöshet, isolering och brist på billiga bostäder.
Däremot håller jag helt med dig om att TS behöver bli självständig och sluta vara i beroendeställning till sitt ex. Och hur mycket hästen än betyder så omöjliggör den i nuläget frihet.