Erfarenheter av australian shepherd?

inverterad

Trådstartare
Positiva resp. negativa sidor?
Nervositet?
Vakt?
Sjukdomar?
Aktivitetsbehov?

/ananya som är helt sjukligt hundsugen nu...

Sv: Erfarenheter av australian shepherd?

Har mött två stycken.

En som levde som familjehund, fick promenader i "gå fint-sele" och mest tillbringade tiden med att springa runt runt i trädgården och skälla på allt som rörde sig.

En annan i stallet, som fick valla får och aktiveras ordentligt. Mycket trevlig hund, lugn och väldigt iakktagande. Vaken trots att hon var trött.

Aktivitetsbehov: högt
Nervositet (hispighet): finns, välj kennel noga
Vakt: finns, men mest som utslag vid understimulering tror jag.
Sjukdomar: vet icke

Har väldigt begränsad erfarenhet av rasen så ta inte mina ord på allt för stort allvar. :)

Tack för ditt svar!

Som jag förstått det så måste de inte nödvändigtvis valla för att må bra, om de får utlopp för sitt aktivitetsbehov på andra sätt. Har dock hört lite olika bud där så jag är nyfiken på fler erfarenheter... vall är alltså en sådan sak som jag som eventuell valpköpare inte skulle kunna erbjuda (dock ett väldigt stimulerande och aktivt liv i övrigt).

Det intryck jag har fått är att aussien är en av de vallhundar med större behov av att valla, dock inte lika starkt som hos BCn. Om de "klarar" sig utan eller inte vet jag inte.

Hm... det var ju inte så bra. :angel:

Med "måste" menar jag om de kan må lika bra om de inte får valla (men får annan tillräcklig mental och fysisk stimulans) som om de används aktivt i vallningsarbete. Det finns inget sorgligare än att se en understimulerad stads-BC som aldrig ens har fått se ett får... :crazy:

Det beror helt på hur stark vallningsinstinkten är och det är väldigt indiviuellt. Visst kan en hund aktiveras med annat istället, men slår vallandet igenom så gör det. Har förstått att det ibland kan ske så sent som vid flera års ålder och över en natt börjar hunden valla familjemedlemar eller annat som finns tillgängligt.

Men som sagt, jag är lååångt ifrån någon expert på rasen.

I sverige är rasen uppdelad i två sidor, vallnings respektive Utställnings sida.
Så om du inte vill ha en hund med behov av att valla ska du välja en hund med utställningslinjer (amerikanskt blod) finns några bra uppfödare som satsar på den delen av rasen i sverige.
Jag uppfattar inte rasen som väldigt högt behov av att träna men dom hänger alltid på ovavsett hur trötta dom är. dom vill vara med hela tiden så det är inte en hund som man ska lämna ensam.
Jag bor på landet och min hund vill vara mycket ute och ligga på gårdsplanen och spana (bilar, människor som går förbi) så hon får stimulans av det, annars går jag 1-2 promenader per dag på 2-3 km, jobbar lite med hjärnan inne med lite trix, går på hund kurs 1 dag i veckan. hon är nu 9 månader. än så länge inte det minsta vaktig utan älskar alla, mycket bra temperament, stabil, älskar barn,

Tror att epilepsi kan förekomma i rasen.

Ang. vallningsinstinkten så är den helt beroende på linjer/uppfödarens inriktning. Köper du valp från en utställningsinriktad kennel så är nog vallningsinstinkten minimal.

Hmm. Jag visste inte att även aussien var uppdelad i utställning resp. arbete... Det känns på ett sätt lite bakvänt att köpa utställningsaussie, för jag vill ju arbeta och kanske till och med tävla med min hund så småningom... Men samtidigt vill jag ju verkligen inte få en frustrerad vallidiot på händerna. :crazy:
Är det så att utställningsvarianten är "vallningsbefriad" eller slår vallningen igenom även i den grenen ibland?

Hur skiljer sig utställningsaussien från arbetsaussien mentalt (förutom vallningen)?

Positiva resp. negativa sidor? Lättlärd, arbetsvillig, intelligent. Fäller och drar in mycket grus och sand.
Nervositet? 0,00
Vakt? Ja, de är vakt OCH vallhundar, dock ej aggressiv
Sjukdomar? Överlag en frisk ras, kolla föräldrar och ev. syskon.
Aktivitetsbehov? Mycket stort.

Beskriver min hund (från brukslinjer).

Jag är inte alls säker på att aussien är min ras över huvud taget, men jag är mycket svag för vallhundspsyket, "will to please" och allt det där. Jaktgolden har jag slagit ur hågen (trots att de hundar jag har träffat har varit helt ljuuuuvliga :love:) för jag kommer ju inte jaga fågel med min hund... möjligtvis kasta en eller annan dummie. :angel:

Hmm. Jag visste inte att även aussien var uppdelad i utställning resp. arbete... Det känns på ett sätt lite bakvänt att köpa utställningsaussie, för jag vill ju arbeta och kanske till och med tävla med min hund så småningom... Men samtidigt vill jag ju verkligen inte få en frustrerad vallidiot på händerna. :crazy:
Är det så att utställningsvarianten är "vallningsbefriad" eller slår vallningen igenom även i den grenen ibland?

Hur skiljer sig utställningsaussien från arbetsaussien mentalt (förutom vallningen)?

Utställnings aussien kan du t.o.m. valla med om du vill, men den har inte lika starkt behov,
Igenkligen är det väl fel att kalla den utställning, den är bara inte lika skapt i vallningen, jobba kan du göra hur mycket som helst med en utställnings aussie.

Får din hund valla? Att den fäller känns som ett minimalt problem, har brukscollie nu. :angel:

I sverige är rasen uppdelad i två sidor, vallnings respektive Utställnings sida.
Så om du inte vill ha en hund med behov av att valla ska du välja en hund med utställningslinjer (amerikanskt blod) finns några bra uppfödare som satsar på den delen av rasen i sverige.
,
Hur menar du nu?
Det finns både bruks och utställningslinjer från hemlandet USA.

Får din hund valla? Att den fäller känns som ett minimalt problem, har brukscollie nu. :angel:
Japp, periodvis.
Men han klarar sig även bra utan.
Kör agility, spår, lydnad och till vardags är han "gårdshund".
Glömde skriva att det är en robust och oöm hund i förra inlägget.

Positiva :De jag träffat har varit underbara, dock så aktiveras de mycket och måste "hållas hårt" enligt ägaren
negativa sidor?Vakt och aggrisivitet är väl de ända man får höra om man säger ordet Aussie
Nervositet?vet ej
Vakt?Mycket
Sjukdomar?Ingen anning
Aktivitetsbehov?Väldigt stort

Jag tror att om man är beredd att aktivera denne ras mycket och kan med en snäll men fast han uppfostra dem så är de hur trevliga som helst, men de är inget jag skulle rekomendera en första hundsägare :)

Det är inte första hunden, annars hade jag aldrig ens funderat på en aussie. :laugh:

*kl*

Tack för alla svar! Funderandet fortsätter...

Hundar från arbetande linjer har mycket mer motor/drifter.
Tänker du tävla på lite högre nivå skulle jag rekommendera en sådan.
Kan tänka mig att rädsla och nervositet är vanligare bland utställningslinjer.

Positiva resp. negativa sidor?
Nervositet?
Nej ingent alls
Vakt?
Japp, gansak mycket
Sjukdomar?
Inga vad jag vet som är rasspecifika
Aktivitetsbehov?
Stort, min är med mig i stallet, som tillverkad att följa med på ridtur

Jag har en norsk import av "snyggmodell", han är ganska tydlig i sitt kroppspråk mot främlingar, speciellt barn är han inte överförtjust i.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 988
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 856
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 171
Övr. Hund Min lilla omplacering är en kvick och spänstig sak - hoppar med lätthet över våra boxdörrar i stallet till exempel. Jag har en helt...
Svar
14
· Visningar
977
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Falsterbo horse show byter namn