Erfarenheter av australian shepherd?

Sv: Erfarenheter av australian shepherd?

Den här avvaktande inställningen till främlingar, gäller det även när hunden har träffat personen ifråga ett par ggr? Kan du lämna bort hunden om du ska resa osv?
Jag är inte alls förtjust i hundar som "älskar allt och alla" sådär rakt av, men det är ju trevligt om de är okomplicerade att ha runt folk.

Fortsätter spåna: många vallhundsraser har ju lite reservation i sig vilket är rätt naturligt, men det blir påfrestande med en hund som man måste passa hela tiden...

Själv har jag en "översocial" collie (med colliemått mätt). Hon gillar folk och hälsar gärna med två eller tre svansvift - men sen är det bra. Hon går gärna med främlingar om hon har fått tecken från matte att det är okej. Det är väldigt lättsamt med en sån hund, och det är ju något sånt jag skulle önska mig i nästa hund (i en ideal värld).

Jag har också varit inne på aussie men har hört att mentaliteten tyvärr inte ska vara den bästa pga för liten avelsbas här i Sverige, så kolla upp föräldrar, släkt och syskon och tidigare kullar om det finns och träffa så många som möjligt. Själv väntar jag på en boxervalp till våren så får det blir aussie senare, de har ju lite större aktiveringsbehov :) men jag har fortfarande den rasen i tankarna. Pappan till boxerkullen blev dock påflugen av en aussie på en utställning i somras, fick sy och det kunde ha gått riktigt illa om jag inte minns fel.

Min syster har en Aussi. Världens snällaste och gladaste hund hemma. HAr inte märkt att han ska vara reserverad mot främlingar, snarare överjobbig på att hälsa på folk som kommer och hälsar på. Lite vaktig (mest när han var unghund).

Kräver mkt aktivering. Får timmeslånga promenader + tävlas och tränas i agility och lydnad, lite spår och sådant ibland. Vallar inte, men ska kanske få prova på nån gång, mest på kul(bor 50 ifrån dom så jag är inte med på alla turer..). Han verkar inte ha så stort vallningsbehov.

Det enda negativa jag kan säga om honom är väl att han kan vara lite jobbig på andra hanhundar. Stressa och låta om man möter någon på promenaden och har väl rykt ihop ett par gånger med andra hannar av samma mentalitet :angel: Vet dock inte om det är så mkt rasen som individen..

Den här avvaktande inställningen till främlingar, gäller det även när hunden har träffat personen ifråga ett par ggr? Kan du lämna bort hunden om du ska resa osv?
Jag är inte alls förtjust i hundar som "älskar allt och alla" sådär rakt av, men det är ju trevligt om de är okomplicerade att ha runt folk.

Min Chivas är en omplacering pga att han inte gick och ha hemma när det kom folk och hälsade på.
I början så "curlade" jag honom ganska mycket, typ "Snälla låt han vara ifred.." och så, men det har jag slutat med.

Jag passar honom inte mer eller mindra än vilken hund som helst, ibland måste man ju gripa in och freda sin hund mot barn som vars föräldrar tror att alla hundar älskar ungar.
Sen har Chivas blå ögon, som folk lätt blir stirrandes i

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 988
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 856
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 171
Övr. Hund Min lilla omplacering är en kvick och spänstig sak - hoppar med lätthet över våra boxdörrar i stallet till exempel. Jag har en helt...
Svar
14
· Visningar
977
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn
  • Atletix