Era senaste filmer, new edition!

Sv: Era senaste filmer, new edition!

Ser ut att vara en väldig bussig och trevlig häst! Lite mer energi i galoppen så blir det lättare för er att komma till lite bättre avstånd mot hindren. Sista halvan av banan är bättre:)
Våga lita på din häst, den ser ut att ta väl hand om dig!

Ryttaren tyckte han fick en fantastisk känsla också i hoppningen :)

Att han är tanig det håller jag med om till 100%, det jobbar vi på nu. Han var jättetunn när vi fick hit honom. Jag har köpt hösilage med supervärden ( 75 i protein) så hoppas att han lägger på sig o musklar sig snabbt ;) men man måste ju börja nånstans...

Förhoppningsvis så ser han ännu bättre ut på Grevagården om 2½ vecka, då är nästa tävling :nailbiting:

Jag tycker att han ser ut att bli trött rätt snabbt, vilket inte är så konstigt. Ja, men måste börja någonstans, men nu vet du ju att han fungerar på tävling och att John tycker att det är en fin häst. Kan inte det få räcka så ett tag?

Jag kan förstå att man vill ha ut dom på tävling relativt snabbt bara för att kolla av om det finns några miljöproblem man behöver jobba med. Men nu när du vet att det inte är det så förstår jag inte varför det är så bråttom så att han ska tävla igen bara tre veckor efteråt? Och Grevagården är ju ganska långt för dig (antar jag, jag tippar på att du bor runt Sthlm/Uppsala eftersom du tävlar i Gävle och har John som ryttare?) så då antar jag att han ska gå mer än en klass?

Var glad att du har en fin häst och ge honom den tid han behöver för att bli stark. Han är ju gammal, har inte gjort så mycket på många år och dessutom blev han skadad sist han tävlade mer seriöst. Alla varningslampor lyser så om jag var du skulle jag låta honom få jättegott om tid på sig.

För det första : han har INTE varit skadad. Jag har pratat med fd ägarna i tyskland.
nej jag bor inte där, bor i Värmland och har inte så jättelångt till grevagården, typ 24 mil. Min andra häst startar to-lörd och denna ska enbart gå en klass på söndag. Jag tyckte det räckte med en dag för honom. Jag har stenkoll på hästarna med eq, massör osv och minsta överansträngning så blir det ingen träning/tävling. Jag har aldrig haft skadade hästar så jag gör nog nånting rätt.

För det första : han har INTE varit skadad. Jag har pratat med fd ägarna i tyskland.
nej jag bor inte där, bor i Värmland och har inte så jättelångt till grevagården, typ 24 mil. Min andra häst startar to-lörd och denna ska enbart gå en klass på söndag. Jag tyckte det räckte med en dag för honom. Jag har stenkoll på hästarna med eq, massör osv och minsta överansträngning så blir det ingen träning/tävling. Jag har aldrig haft skadade hästar så jag gör nog nånting rätt.

Okej. Jag förstod det i din andra tråd som att han hade blivit skadad när han var 8. Men då låter det ju ännu knasigare att man inte fortsätter tävla en sån fin häst? :confused:

Nåväl.

Du gör ju såklart som du vill, det är din häst, men om du lägger ut dina planer här så måste du ju ändå vilja få några slags åsikter på det hela? Jag hoppas att det går vägen för dig och hästen, men jag tycker att det låter väldigt stressat och riskabelt.

Okej. Jag förstod det i din andra tråd som att han hade blivit skadad när han var 8. Men då låter det ju ännu knasigare att man inte fortsätter tävla en sån fin häst? :confused:

Nåväl.

Du gör ju såklart som du vill, det är din häst, men om du lägger ut dina planer här så måste du ju ändå vilja få några slags åsikter på det hela? Jag hoppas att det går vägen för dig och hästen, men jag tycker att det låter väldigt stressat och riskabelt.

Det var nån som skrev här + skickade pm till mig att denne hört att han varit skadad, men jag ville inte bara förlita mig på rykten så jag ringde upp dom i tyskland, och jag vet nu varför han slutade tävla. Det var inte pga skada, han har aldrig haft nåt problem med benen osv....så det var ju skönt att höra.

Jag måste tyvärr stressa på här i den mån det går, åren går fort som vi alla vet. Så länge hästen känns ok och ser ut att må bra psykiskt och fysiskt så kör vi på.

Jo då, hon tar väl hand om mig! problemet är att om det går för fort mot hindrena så kommer hon för nära och då blir det ett dåligt språng, typ som på 5:an... Försöker komma med god fart och få en bättre avsprångpunkt. :D

Hört? Jag har det skriftligt.

Men jag lägger inte mer tid på det, lycka till med din häst!

Hört? Jag har det skriftligt.

Men jag lägger inte mer tid på det, lycka till med din häst!

Du skickade PM till mig också och sa så. Men när jag frågade mer så slutade du svara. Undrar varför??? Jag ringde till den som du påstås ha fått detta från skriftligt och så var det inte alls enligt honom. Han visste inte heller så därför ringde jag till tyskland, och det svar jag fått därifrån och från hästens uppfödare, det är det jag förlitar mig på, inte på hörsägen från andra. Punkt.

Fast du behöver inte så mycket mer fart, däremot lite mer energi:) Blir hästen lite kvickare i benen, så får du lite fler alternativ när du närmar dig avsprångspunkten. Tänk att du ska räta upp dig något och ha hästen lite mer framför dig:)
Det är sådant du kan träna på under vintern. Det går ju hur bra som helst att skutta runt mindre banor ändå! Men om du får blodad tand och vill höja hindren något kommer det att hjälpa dig. Jag tror nog också att det kommer mer automatiskt när du känner dig ännu tryggare med hoppningen:)
Lycka till!

*kl*

Jag vet knappt om jag vågar lägga upp en filmsnutt, men någongång ska den ju komma
Innan ni dömmer för hårt, så tänkt på detta :)
Är 30 +
Började rida ordentligt 2010/2011
Hade en annan häst fram till för 9 månader sedan som skrämde mig rejält i hoppningen.
Köpte detta underbara fuxsto som jag nu tränat med sen april. Innan dess vågade jag inte hoppa mer
Gjorde vår fösta tävling för 3 månader sedan.
Denna är den 5:E totalt.

Det finns en del att jobba på, men har ändå fått en bra grund känns det som

1 meter felfritt :)

http://www.youtube.com/watch?v=B9nkLau2ZSo

Superjobb!
Okomplicerat, låter hästen göra sitt jobb och det gör det hur fint som helst. Roligt att se!

Tack.
Jag försöker störa henne så Lite som möjligt. Det blir bäst då :-)

Det syns att hästen kan hoppa och det blir bättre och bättre efter hand i filmen. Dock hade jag velat - att när den dummar sig efter hindret - upp med huvet och klacka till den. Driv den framåt en halv långsida och rid sedan ihop den och därefter framåt igen (såvida sadeln ligger bra och den inte har ont nånstans). Öva på småhinder varje dag så att du avdramatiserar hoppningen för man ser att den är lugn till hindret men sen exploderar och tar i som bara den. Även när den slutar dumma sig springer den ifrån dig ganska mycket så försök att få den mer på bakbenen (så slipper den hoppa på fart, den tar i så mycket framåt nu) och mer uppmärksam på dig genom att göra massa övergångar och tempoväxlingar. Det positiva med hästar som busar efter hindret är att man ganska snabbt lär sig att räta på sig efter hindret :D

KL
"Min" 4-åring e. Fetcher N, ue. Maraton. Lite hoppning hemma i början på veckan, ligger på ca 1 m :)
Filmlänk!

Jäklar vilken frän! Inte mycket på den filmen som avslöjade att den "bara" var fyra. Riktigt trevligt riden och verkar himla positiv och svarar väl på hjälperna. Fin häst!

kl

Här kommer en dressyr(/fälttävlans)-ryttare och outar sig på på hoppforumet :angel:

Har blivit inkallad till vårt div II-lag i hoppning, hästen har tidigare gått 1.20 men jag har mest ridit dressyr med henne och några 90-FT.

Film från 1 meter (lagklass) och 1.05, debut för min del ever på den höjden (som, ja, är jättehögt :nailbiting:).

https://www.youtube.com/watch?v=eKnAWmQKiSg

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 463
Senast: lizzie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 943
Senast: QueenLilith
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 048
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat