Era senaste filmer, new edition!

Sv: Era senaste filmer, new edition!

Tror jag ska spara den filmen som i nspiration! Verkligen supertrevligt! Gillar att du verkligen låter hästen komma framåt , även när du tar tillbaka mot hinder så låser du inte hästen utan använder sitsen och bara ger hästen förutsättningen att komma tillbaka!
Precis så vill jag oxå rida:d

Så enkelt det ser ut!
Håller med Ray, det är sådan ridning man strävar efter!

Det syns att hästen kan hoppa och det blir bättre och bättre efter hand i filmen. Dock hade jag velat - att när den dummar sig efter hindret - upp med huvet och klacka till den. Driv den framåt en halv långsida och rid sedan ihop den och därefter framåt igen (såvida sadeln ligger bra och den inte har ont nånstans). Öva på småhinder varje dag så att du avdramatiserar hoppningen för man ser att den är lugn till hindret men sen exploderar och tar i som bara den. Även när den slutar dumma sig springer den ifrån dig ganska mycket så försök att få den mer på bakbenen (så slipper den hoppa på fart, den tar i så mycket framåt nu) och mer uppmärksam på dig genom att göra massa övergångar och tempoväxlingar. Det positiva med hästar som busar efter hindret är att man ganska snabbt lär sig att räta på sig efter hindret :D

Tack för tipsen! :)

+ Ray och Ragge

Tusen tack hörrni! Verkligen superkul att höra!! :D
Är väldigt osvensk som säger det, men är faktiskt himla nöjd med min ridning nu det senaste året!
Sen är ju såklart inte allt perfekt ;)
Iom att jag ridit in och utbildat honom på egen hand (dessutom är det inte förän efter senaste årskiftet han reds in) är det extra roligt att ni tycker han är fin och välriden :D

KL

Måndagens hoppträning var inte under de mest optimala förutsättningar, stressad ryttare, pålla som varit pälssättartjurig och dessutom på ny plats. Men, ett kort filmklipp blev det i alla fall! Och tja.. varför rida an mot alla hinder i rätt galopp när man kan konstatera att
"-Äh, det här känns ju rätt stabilt ändå så vi kör på ;)" http://www.youtube.com/watch?v=36HQHER5QZA

KL

inte ofta jag lägger upp nåt men i tisdags hoppade jag min älskade lilla B-ponny för första gången på 2 år. Hon har varit utlånad och är nu hemma och mellanlandar lite innan hon ska iväg till en ny liten ryttare. Älskade underbara lilla ponny. Kändes som att det var igår jag satt på henne och vi är lika sammansvetsade som vi alltid varit. Och ja, jag vet att jag är alldeles för stor för henne nu.

http://www.youtube.com/watch?v=lNr52mHlbw4

taaack! hon är hästen i mitt liv:love:. Synd bara att jag är vuxen och hon B-ponny :meh:

Hon har fram till nu tävlat upp till MSV med vinster av en liten tjej nere i Skåne. Nu ska hon bara vara hemma i några veckor och sedan ska en tjej på hemmaklubben ta över henne är det tänkt :) blir jätteskönt att ha henne så nära för då kan de komma och träna för mig och sådär....ponnyn är ju lite speciell...på gott och ont :P

Senast ändrad:

Tycker inte du är ett dugg för stor på din B-ponny. Så henne kan du med gott samvete rida fasten du är vuxen:)

Jag är 175 cm lång och rider c-ponny.. och såhär ser vi ut.. tycker inte jag ser toklång ut på henne
( vet att sadeln har åkt fram lite)

1383243_10152244814018998_58422072_n_zpsebf08ae7.jpg

Skönt att höra! Det är väl bara för att jag är van vid min häst på 170+ samt min D-ponny på 145 som jag känner mig så himla stor på lilla decibell, 130 cm hög :)

kl

Fester har gjort sin andra tävling idag!
Myyyycket bättre än förra gången (då han var livrädd för alla springande/hoppande hästar), framför allt på framridningen var han mycket lugnare =)
I 90 tyckte jag han flöt på jättebra! Lite irriterad på en som krattade väldigt nära ett hinder jag red emot så han backade av och jag fick lägga in ett extra språng. Sen föll tyvärr sista bommen, men jag är jättenöjd!
I 1 m stämde det inte lika bra. Lite taskig sväng till 4:an, jag hade velat rida ut mer innan jag svängde, men "udden-hörnet" var farligt så fick göra det bästa av situationen. Gjorde omstart eftersom flytet inte stämde och då gick det mycket bättre! Fick med bommen på 4:an men annars nolla, jättenöjd med honom =)
http://www.youtube.com/watch?v=Gdcbi1OKagc

En tävling till i år sen blir det vila :)

kl
var i flyinge idag på tävling ^_^, ett stopp i varje som vanligt men känns som att poletten börjat trilla ner hos mig och det käns som att jag är på rätt väg nu i hoppningen :). bättre galopp behövs åtminstone.
90cm (fick en väldigt kort uppvärmning så skyller på det :p, 2 min på framridningen och fullt med folk på framhoppningen)
http://www.youtube.com/watch?v=sCCfUn6ilho&feature=youtu.be
1m, gick bättre än 90 klassen men fick en dålig/för kort galopp i svängen till 5an, hade jag haft bättre galopp och varit mer övertygad så hade det gått.
http://www.youtube.com/watch?v=pwcHVTc9lzs&feature=c4-overview&list=UU1_UD3Buas_58RnEUhyGCFg

tack vad snäll du är! känns liiiiite jobbigt att hon ska flytta till en ny ryttare om några veckor för hon är verkligen min lilla prinsessa. Dock hamnar hon mycket närmare nu så det känns ju bra i alla fall.

Jaha, då har hon varit nere i mina trakter då ;) Kan tänka míg det ska bli skönt att få ha henne närmre, så man kan ha lite koll. Jo, men dom bästa hästarna/ponnyerna är ju oftast lite speciella :angel:

Vad fin han är! Riktigt bra jobbat! Tycker du fick till två riktigt fina rundor, tycker om att du inte stör honom så mycket utan han får fixa det mesta själv :d Ska bli roligt att se er på tävlingsbanorna nästa år ;)

Va på tävling igår med Loppan och syrrans häst Bea.

Loppan va så fin! :love: Helt klart 2 av de bättre rundorna! Har tränat mycket lydnad och det har gett resultat :) Kan säga att när hon går såhär så är hon väldigt lätt på hinder :D

Loppan 110cm i Osby

Loppan 120cm i Osby

Bea, eller Coca Bea N som hon heter är ett 6-årigt sto F.07 Artani - Peter Pan. Behöver jag säga att det är mycket humör i henne? :sneaky: Första tävlingen med henne och det gick helt över förväntan :d

Bea 110cm i Osby

Har ingen aning om vem du är eller sett en video innan, så ta inte illa upp nu!

Men jag förstår inte varför du känner att du måste "ta tillbaka" din häst hela tiden, den verkar ha rätt bra koll på vad den ska göra och båda stoppen beror på att du sitter och bromsar/lägger den fel. På 1 meter så tar du tillbaka henne mellan 3 och 4 (om jag inte har fel för mig) och kommer i botten på hinder 4. Hade du låtit hästen rullat på ev. längd galoppen lite så hade du kunnat ta bort 1 galopp språng och kommit bättre på hindret. Jag hade bara försökt släppa "kontrollen" lite. Låt hästen få galoppera på! Känns som handbromsen är i hela rundorna.
Din häst ser väldigt schysst ut! och du har trevlig sits, så tror problemet egentligen bara sitter under din hjälm ;) När det väl släpper där kommer ni inte få några fler stopp och kommer nog klättra i klasserna, för den höjden ser ändå lekande lätt ut för din häst :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 463
Senast: lizzie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 943
Senast: QueenLilith
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 048
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka