era projekt!

Sv: era projekt!

den ser ju fräsch ut! 1500 kanske? eller 1000?
jag har verkligen ingen aning.....

120 har ja i bredd på min rockard, den borde ju vara lagm, men du skulle nog ta å fråga på skackellängden....

Låter ju inte helt omöjligt då att det ev skulle funka! Dock är den ganska lånt bort men det går säkert ordna;)

Vad duktigt kämpat! :laugh:

TAck :) Höll på att bli ett evighetsprojekt. Började slipa för jättelängesen och så fick jag slipa om en hel del av det för det hunnit rosta under den långa väntetiden :crazy:

Skönt att ha ett projekt ur världen iaf :)

Till alla: Vad mycket roliga projekt alla har och många fina ekipage :love:. Hinner inte kommentera på alla inlägg tyvärr.

Den blev ju skitsnygg!:love:

Såg den ute på annons.. åh! Om man bara kunde hosta upp lite pengar helt plötsligt sådär. ;)

Ja det är ju det. När vi köpte den hade vi egentligen inte råd men gick inte att motstå så vi levde på vatten och bröd ett tag kändes det som men oj va mycket glädje jag haft av den, ångrar vekrligen inte köpet.

Ja synd att vagnar är så dyra...den jag egentligen vill ha kostar bara runt 50 000 :eek: Så ja, det får vänta sådär....60 år eller något. Får jobba mig upp låååångsamt :angel:

haha, Min också.. ;)
Så himla typiskt!

gadriel Jag kan tro detta! :love: Tyvärr är jag ensam hästintresserad här hemma och min sambo tycker redan vi har mycket utgifter på hästfronten..
Men drömma kan man alltid!:love:

*KL*

Nu får jag väl hoppa in här. Jag håller på att fixa till vår gamla armésele som vi köpte i våras. Bossorna är såptvättade och nu ska snart lädret få sig en riktig omgång. Ska byta ut ett par remmar och vänta på att lillpållan växer lite. Kanske passar den bättre nu efter betet... :)

Bilder kommer sen.

Inget projekt som går att se direkt men jag ska måla om mina lokor.. Vad använder man för färg? Blank eller matt? Svart vill jag ha och så ska jag ha en tunn sand-beige färgad linje! :love:
Färgen ska tåla väder och vind.

Nej det tror jag inte... Jag känner en herre som tillverkar efter gammalt recept, utan lösningsmedel. Jag köper ju där. Annars finns det andra som tillverkar såklart, men de har då lösningsmedel i. Kan PMa länk till de jag känner. :)

*kl*

Nu är skaklarna och hjulen klara och skickade, så dom är på väg till mig nu, :) Nu är jag 6 tusen fattigare också =( Snart kan vi äntligen börja renovera vagnen! =)

Ska bli så spännand att se hur den blir! :banana:

kl*

Min är nog helt färdig nu. Ska fylla i lite mer färg där jag har missat men annars.. är den nog färdig. :)

Här kommer lite före och efter bilder!
Får ta lite bilder idag när jag ska köra också.

31342532.jpg

31342531.jpg

31581079.jpg

31581080.jpg

31581081.jpg

Du skrev förut att den är tung att dra? Du kanske kan smörja upp med olja:idea:
Om det inte är något som kärvar, vet inte riktigt hur den är byggd just där hjulen sitter fast:)

Men snyggt jobbat ang ombyggningen måste jag säga:banana:
Är det svårt att få skaklarna sådär böjda? Vore drömmen på min vagn men har för lite kunskap om järn och svetsning. Brorsan har aldrig tid och ogillar hästar men han e duktig på mecka å svetsa förståss:)
Blir ju helt körgalen när jag ser alla projekt:D
Här sitter jag med en oinkörd B-ponny och en shettisvagn med bra potential att bygga om:angel:

Åh, Tack för tipset! Ska smörja den och se vad som händer! :bow:

Jadu.. Vi värmde skaklarna med gas och sen la vi en rejäl bräda mellan skaklarna där vi skulle böja dom och sen drog vi hel enkelt bara ihop dom.
Vi värme bara skaklarna just där dom skulle böjjas såklart. :)
Det var lite jobb, men det gick! :banana:

Nu är min trilla snart klar! :)
Ett helt nytt flak blev det. Vagnen blev mörkbrun med svarta detaljer, tidigare orangeröd..
Vissa järndetaljer fick vi böja om då vi gjorde nya flaket lite bredare.

Nu ska bara järndetaljerna på sätena målas sen ska de sättas på, skaklarna ska på och lite småfix - sen är det klart! :)

52011_1284214980.jpg

50268_1284214994.jpg

Har precis påbörjat ett nytt litet projekt då jag hittade mängder av gamla saker på vinden i stallet där hästen står uppstallad, och tydligen var det "Ta vad du vill", de ville bara bli av med det ;)

Hittade bl.a. dragstång, skaklar, svänglar, kyrksele och 4 lokselar. Tyvärr har selarna legat ca 50-60 år så lädret är förstört, men lokorna har jag sparat då de var i bra skick och bossorna från en sele var ok. Har provat alla lokselar på min fjord och 3 av dom är i ardenner/nsvstorlek men tur som jag har passade en perfekt till min lilla! Så tanken är att lokorna från den selen ska målas, bossorna var dock trasiga på den selen så har tagit bossor från en annan loksele så de ska sys om och stoppas om. (Vad ska jag stoppa med? Är ju tagel i nu.) Tanken är sen att jag ska försöka få tag på ställbara dragläder och sätta på lokorna, dock bara delen med spännet på och därefter sätta draglinor där i och på så sätt kunna använda lokorna till min giggsele :)

Nån som har någon tanke på vart man kan få tag på ställbara dragläder? Antingen bättre begagnade eller nya (som inte kostar skjortan!).. Eller kanske kan man rentutav sätta någon slags ring direkt i lokan, och därefter sätta draglinan i ringen? Alltså sånna draglinor som man kan sätta i dragringen..

Ifall jag är otydlig :D Sånnahär draglinor.
http://driveout.se/selkammaren/index.php?act=viewProd&productId=374

Ha draglinorna direkt i lokorna!
Jag kör så, jag har shettis och Fozzie med sin nordis här på forumet.
Hoppas fler inser fördelar och bekvämlighet med detta:)
Köp en bra silettdäckel till bara sen draglinor och baksele:idea:

Sätt gärna ut överblivna lokor på annons, finns folk som kanske letar efter bara lokor:):angel:
Glöm inte att mäta dom (fågelvägen från början av "träet" till slutet, på lokan) och sätta ut mått i annonsen.
Jag tror jag mejlat 10-12 personer ang deras lokselar:mad: Man kan ju inte gå efter "cob" eller "ponny" strl när man ska ha en loksele, lokornas mått är det viktigaste, hur bred hästens hals är avgör lokselens "storlek" dvs måttet på lokorna:) Passar inte gjorden eller ryggstycket är hästen lite felbyggd eller selen felsydd(tyvärr ganska vanligt)...

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 202
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 971
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Jag trodde aldrig att det här problemet skulle uppstå! Jag går på semester om två veckor och har inte någon plan för min första vecka...
2
Svar
30
· Visningar
1 306
Senast: Rie
·
Relationer Gammal användare, nytt namn för att det här skulle kunna bli pinsamt oavsett om det går "bra" eller inte. Jag hade nyligen några...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 253
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar