era projekt!

Sv: era projekt!

Jag har redan en delad bröstsele, men tänkte komplettera med lokor och köra ibland.. Så silettdäckel, draglinor och baksele (och självklart en brösta) finns redan..

Frågan var väl mer hur jag fäster draglinorna i lokorna? Blir alldeles för dyrt att köpa dragläder för coller.. Drygt 800:- för ett par.. Hur fäster ni era draglinor i lokorna?

Idag FICK jag hipp som happ en sele och en rockard av en granne som bara hade det liggandes och som hade tänkt på mig och min lilla ponny när hon skulle göra sig av med det. Selen är en billigare bröstsele som inte har någon fast brösta. Jag är väl införstådd att jag inte ska köra med den som den är, men går det att göra några modifieringar för att få den körduglig eller är det bättre att lägga de pengarna på en ny sele bröstsele med lös brösta som jag hade tänkt från början?

Rockarden är helt okej, men ett renoveringsprojekt. Hjulen ska kollas och den ska målas och nya bräder(?) ska skaffas. Och framför allt ska det skaffas en svängel. Nu är ponnyn bara 1 år och vi har gott om tid på oss att fixa den, men det är lite kul att ha något att pilla lite med. Tur man har en pappa som tycker att sådant pill är kul, och han brukar vara bra på att komma på ide'er. Han har redan börjat prata om att man kan montera dynamo så vi får belysning ;) Bilder kommer :)

Kan ju lägga in mitt också då =) Större hjul, nya skaklar, ny färg samt nya skivor ska på vagnen =) Sen ska ju även hela vagnen höjas så dom stora hjulen får plats.

DSC04998.jpg

Fler bilder finns här: http://www.pixbox.se/alb_show_id1186829_page0.html

Nu är vagnen typ klar, eller klar för att testas i alla fall:

http://www.pixbox.se/alb_show_id1211307_page0.html

Den ska målas om i blank svart istället för matt svart som det är nu, där man har fötterna, det ska bytas ut och den kommer ev behöva höjas lite till.. Sen vill jag ha sånna där fina lyktor på den med, :) Lite har hänt med den i alla fall =)

Men WOOW!!! :love::love::love:

Alltså.. shit! Jag är riktigt imponerad!

Jag får återkomma med lite mer svar efter helgen när jag har mer tid. :)

Här kommer mitt nya projekt, =) Fick en släde för en vecka sen som jag tänkte jag skulle renovera och ge lite ny färg, =) Sen hoppas jag att Tabbe eller Elma kanske kan dra den, =)
Vad tror ni?=)

DSC05566.jpg

DSC05565.jpg

DSC05564.jpg

DSC05567.jpg

Är inte säkert den blir klar i vinter utan det får bli ett projekt över sommaren, så den är klar att använda nästa vinter =) Vet inte hur skaklarna är heller då dom legat ute i några år.

Ajaj trä å järn mår inte bra ute, in under tak, torrt!
Så lita inte på att det går att göra underverk med släden.
Den är ju en livstid gammal faktiskt:D

Såg att du fixat din vagn, duktigt!!!!:bow:

Ajaj trä å järn mår inte bra ute, in under tak, torrt!
Så lita inte på att det går att göra underverk med släden.
Den är ju en livstid gammal faktiskt:D

Såg att du fixat din vagn, duktigt!!!!:bow:

Okej, har tyvärr inte plats för den inne, :( Tack. Dock passar den inte hästen, skulle testa låta den ena dra den idag och det är alldeles för brett i mellan skaklarna :S Hur ska man göra för att ändra det? Utan att förstöra dom skaklarna?

Funderar på om man bara kan vinkla in skaklarna lite kanske? :P Hur brett ska det vara mellan skaklarna? Där man sätter fast dom i selen?

Här kommer mitt nya projekt, =) Fick en släde för en vecka sen som jag tänkte jag skulle renovera och ge lite ny färg, =) Sen hoppas jag att Tabbe eller Elma kanske kan dra den, =)
Vad tror ni?=)

DSC05566.jpg

DSC05565.jpg

DSC05564.jpg

DSC05567.jpg

Är inte säkert den blir klar i vinter utan det får bli ett projekt över sommaren, så den är klar att använda nästa vinter =) Vet inte hur skaklarna är heller då dom legat ute i några år.

En sådan släde har jag med som projekt...
fasst inte i korg det är träistället.

Jag köpte en rockard i förra veckan! :bump:

Den behövde lite fix och så behöver den målas...
Vi har hittils fixat:
  • Ryggstöd och sido "stopp"
  • Fäste för bakselen
  • Modifiering av skakelremsfästet
  • Svängel

Vagnen som den ser ut idag, ryggdyna på väg upp...

Fäste för bakselen, snabbt och lätt!

Svängelns ena del, glömde ta bild när snöret satt där, men ni får föreställa er ett snöra med en karbinhake i änden :angel:

Ryggstödet innan dynan.

Till våren ska den målas svart med vita detaljer! :bump:

Fast så mycket snö som det kommit nu kanske vi får fokusera på en släde istället...

Senast ändrad:

*kl*

Jag kickar liv i tråden med en bild på mitt blivande projekt. La handpenning på den idag och hämtar förhoppningsvis hem den på fredag!
281849_2243193208140_1497407061_32503525_1635514_n.jpg

(bild från annonsen)

Påminner om en Viktoria-trilla från ljungbergs åkdon. Finns bild i deras katalog från 1922 som är mycket lik den "min" vagn:
249225_2243468215015_1497407061_32504215_4645998_n.jpg

Senast ändrad:

Hur blev din rockard? :) Vill gärna se fler bilder då jag själv är spekulant på en likadan rockard. Hur fixade du svängeln t.ex? :)

Toppen! :) Ska hämta hem min i helgen, så då blir det en del trix och fix! Lite inspiration och idéer sitter ju aldrig fel! :D

Sådär!

Här har du hela albumet!
Körning

Jag har en svängel gjord av taljor och rep och fäste för bakselen är en stor karbinhake. Har funkat super de få gånger jag använt den!

Är så nöjd med hur den blev!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 202
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 963
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Jag trodde aldrig att det här problemet skulle uppstå! Jag går på semester om två veckor och har inte någon plan för min första vecka...
2
Svar
30
· Visningar
1 306
Senast: Rie
·
Relationer Gammal användare, nytt namn för att det här skulle kunna bli pinsamt oavsett om det går "bra" eller inte. Jag hade nyligen några...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 253
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar