era projekt!

Sv: era projekt!

Åh vad fin den blev! :bow: Förstår att du är nöjd! :D Så svängeln är i princip bara ett rep som löper genom de där taljorna? Verkar ju definitivt vara en lättfixad lösning om man helt slipper svetsning! Men blir det tillräckligt "stadigt" eller vad man ska säga? Hållbart?

Fungerar alldeles utmärkt! Mina draglinor har sådana jätte bra järnöglor i änden som snabbt och lätt går att knäppa på och bakselens lina knäpper jag bara i karbinhaken. :)
Se till att mäta ordentligt bara! :angel: Höll på att få draglinorna på tok för långa...

Nu hoppas vi på att vi snart kan komma ut och köra!:bump:

KL

Jag behöver hjälp! Min vagn är i behov av renovering, jag vill göra om den men vet varken hur eller vad?
Hjälp mig brainstorma!

Jag vill höja främre sätet, banka ut den böjda skakeln. Fästen för baksele och draglinor vore trevligt, men hur?

Bild
Bild2
Bild3

Tja... Skakeln är nog inget större problem, kan du inte själv så ben någon händig karl om hjälp... Värmepistol och rätt verktyg så är den rak sen.

Bänken borde enkelt gå att höja genom att sätta det främre sätet på "ben" :idea:
Alltså ta loss den, gör ben och sätt dit den. Svetsa ordentligt!

Svängel och färste för baksele borde enkelt kunna fixas.. Kolla på mina bilder tidigare i tråden..

Men det känns som om en svängel hamnar för nära hästen? Det är ju en rätt lång platta som går ut framför vagnen.. Kanske bara jag som är nojig.

De bakselefästena du hade såg ju supernekla ut! Funkar bra? Hade ju varit perfekt.

Nu ska jag bara hitta någon med en svets. Svetsare har jag en :D

Kikat lite mer.
Tror jag ska prova talja och rep varianten till svängel, det såg supersmidigt ut. Nu ska jag bara hitta tid att greja och testa med :D

Vid lite mer fundering funderar jag på om man kan höja skaklarna på någon sätt..

Måste du höja dem?

Om du gör en sån svängel med talja och rep kan du ju färsta den över *den där saken som sticker ut*, i vagnens front. det borde funka super!

Fast om jag sätter den över "skakelplattan" eller vad vi ska kalla den hamnar de i själva vagnen, det blir inte bra.. Jag måste på något sätt fästa i plattan. Men jag tycker draglinjen blir lite låg, ska se om jag har nån bild med förspänd häst!

*kl*

Nu tycker jag att vi livar upp den här
Tråden igen! Hur går det med alla projekt? Jag Börjar blir klar med mitt snart! :)

Jag har en trilla som jag vill ha i "bruksskick" så jag kan använda den ett par år tills jag har råd med en annan vagn.
Hjulen behöver "spännas åt" och så undrar jag om det räcker att vattna hjulen eller om de måste fixas en massa med.. Vagnen har stått inomhus i många många år och är torr..
Såhär ser det "sämsta" hjulet ut:
557262_10150969190069635_1591671201_n.jpg

Kul med ett till projekt! :) har du inget kort på hela?
Vet dock inte alls hur man ska göra med trähjul så Får hoppas att någon mer kan svara här! :)

går det att röra hjulet utan att navet rör sig ?Det är ofta björk som ruttnat lätt . jag har skrivit i gamla trådar använd sökfunktionen.

Är det någon som vet ifall man kan köpa insteg till vagnar här? Alltså för att lättare komma i vagnen?
Min är ganska så hög och det finns plats för att sätta dit nån form av insteg men undrar om det finns färdiga att köpa? Och vart i så fall? :)

Kan ju lägga in mitt också då =) Större hjul, nya skaklar, ny färg samt nya skivor ska på vagnen =) Sen ska ju även hela vagnen höjas så dom stora hjulen får plats.

DSC04998.jpg

Fler bilder finns här: http://www.pixbox.se/alb_show_id1186829_page0.html

Nu är vagnen nästan helt klar, bara två insteg som fattas! Är väldigt nöjd med den! :D

529180_3997645655022_999056813_n.jpg

209001_3997646135034_893437962_n.jpg

Antar att ni ser det mesta som gjorts men skriver det ändå:
Nya, större hjul
Höjt sitsen
Höjt ryggstödet
Bytt "golv"
Målat om den
Satt dit nät vid golvet så hunden kan följa med utan att svansen riskerar att fastna i hjulet (Eller ha med lite filtar eller nåt)
Bytt fram och bakskiva på sitsen
Satt dit nya reflexer i bak (likadana men nya, hela)
Bytt skaklar samt vinklat in dom

Kom på att vita reflexer ska dit och även gula, det får dock bli längre fram, hästen ska köras in ordentligt först! Sen skulle jag även vilja ha fina lyktor till den! :)
Vad tycker ni om den?

Tack så mkt! Är väldigt nöjd :)

Urkella: Tack! Nej dom är färdig köpta, men första gången vi satte dit dom så blev det så himla brett i mellan, där hästen ska vara så vi har svetsat om och vinklat skaklarna mer inåt, och även gjort dom justerbara längdmässigt! :)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 202
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 963
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Jag trodde aldrig att det här problemet skulle uppstå! Jag går på semester om två veckor och har inte någon plan för min första vecka...
2
Svar
30
· Visningar
1 306
Senast: Rie
·
Relationer Gammal användare, nytt namn för att det här skulle kunna bli pinsamt oavsett om det går "bra" eller inte. Jag hade nyligen några...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 253
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar