Era ettåringar

Coop

Trådstartare
Hej!
Jag har en kille på snart två som ligger på en utvecklingsnivå runt 1 år. Jag har idag lånat böcker osv för jag kommer inte ihåg hur "normala" ettåringar är. Det var några år sedan sist ;)

Så jag skulle bli jätteglad om ni vill berätta hur era barn är.

Sover?
Äter?
Leker?
Glada/ledsna/klängiga?
Blir arga och kastar sig på golvet, visar besvikelse?

Allt som ni vill berätta blir jag glad åt.

Vissa saker märker jag är typiskt 1 års beteende. Andra saker funderar jag över vilken ålder det är på.

:bow: Tack på förhand!!!

-Coop som försöker hitta en nivå att anpassa sig till för att inte gå under.
 
Sv: Era ettåringar

Min dotter blir 1år den 13:e april. Hurvida hon är en typisk ett-åring eller inte håller jag osagt! ;)

Sover gör hon hela nätterna(ca 21:30-06:00) samt 2ggr/dag, fm ca 2h, em ca 1h. För tillfället sover hon lugnt och utan oro i sin egen säng.

Hon är riktigt matglad men vill äta SJÄLV. Äter allt egentligen (dock inte välling o dyl) men kan protestera om man matar henne. Kan och vill gärna äta hela smörgåsar, hela äpplen mm. Äter ca 5mål/dag. Vill gärna känna, även när maten är i munnen och att få kladda och verkligen pressa ner maten i ex bordet är super!

I lekväg så lyckas hon nå allt och ska pilla och greja med det. Roligast är att sortera grejer, flytta saker från en hög till en annan. Och riva sönder/pilla isär saker. Hon är mkt fokuserad och nogrann då. Att kasta ut saker ur leksakslådan är också en höjdare. Andra barn och djur är superkul, och långa saker som man kan peta ner annat med från bord och dyl (sopborste, ex) Älskar tittut och gömmer sig själv (i en halv sekund max innan hon tittar fram igen) Vinkar, bankar i bordet... Trycker på alla knappar hon hittar (även sådant som inte är knappar men uppfattas som det då) Hon har lätt för att aktivera sig själv för det mesta men kommer ofta tillbaka och vill sitta hos mamma/pappa lite. Kryper omkring i racerfart och klättrar på allt (även katter... :angel: ) Vill ha ALLT samtidigt, det räcker inte att ha en sak i varje hand, finns det fler så ska hon ha dem också!

Våran dotter blir arg/ledsen för väldigt lite men är ganska lätt att avleda genom att lyfta upp henne och bära henne tätt intill en bit bort från problemet när det behövs. Hon skriker sig helt hysterisk om man inte tröstar. På det stora hela är hon ganska kinkig, men inte "på allvar". Jag upplever det mest som att hon gnäller för att "kolla läget". Se om det fungerar liksom. Kanske får jag göra ngt roligare då, tycks hon hoppas. Samtidigt är hon en riktig glader, så länge hon får uppmärksamhet. Det är stora leendet och flört med precis alla. De får dock inte ta på hnne för då är hon snabb att knuffa bort deras händer. Skrattar mkt, särskilt åt ljud (Favoriten är "muuu") och tittut

Jag vet inte vad jag ska berätta mer... Och jag vet inte om du har ngn användning för det jag berättat heller, men... ;)

Får jag lov att fråga varför det är så här för er? (du behöver naturligtvis inte svara om du inte vill...)
 
Sv: Era ettåringar

tack!

Vissa bitar låter som min lille. Maten däremot är ett helt annat kapitel för honom. Kan inte äta bitar, lever på mixad mat och 8 månaders gröt. Äter inget annat. Det är lite tufft men han är glad.

Han är fosterbarn och är sen i sin utveckling. Utredning på gång men det tar såå lång tid innan det kommer i rullning.

Skönt att få en ålder på honom och kunna "jobba" utifrån det.

tack igen, det hjälpte :bow:

Fler som har några små klåfingriga barn? :D
 
Sv: Era ettåringar

Är det en sen utveckling på grund av taskig uppväxtmiljö eller är det en utvecklingsstörning?
Är det miljöbetingat så kan du nog utgå från att det kan gå ganska snabbt framåt. Barn har den förmågan att snabbt ta igen det som de missat, mognaden finns där dold får de bara en chans blommar de upp.
Är det en utvecklingsstörning är det mycket svårare eftersom man måste ta hänsyn till varje detalj i barnets förmågor.
Nordsvenskens beskrivning tycker jag var mitt i prick på en ettåring.
Kör på den som "mall"!
 
Sv: Era ettåringar

Och här måste jag bara säga att jag tycker inte alls att du ska bedömma din lille kille efter andra barn!

Alla barn följer inte samma kurva!
Det behöver inte betyda något!

Maskrosbarn kan vara lite sena innan blomningen!:love:

Att jämföra honom med andra kan orsaka en onödig press på honom..jag talar av egen erfarenhet!

Givetvis vill man ha koll på vart ens unge ligger ungefär men att jämföra kan skapa problem som inte ens finns.

Är du osäker ta kontakt med någon som kan dom här sakerna istället för att läsa dig till "normen" i en bok!

Nordsvensken och mimmipigg..jag menar inte att ta ifrån er era inlägg osv:o ..att vara en besserwisser.. utan jag skriver av egen erfarenhet bara!
 
Sv: Era ettåringar

Givetvis är jag väl medveten om att barn är olika men en "norm-ettåring" finns nog ändå även om gränserna är suddiga.
Nordsvenskens inlägg tycker jag var suveränt för det är vardagsettåringen inte den som finns i läroböckerna. En "ungefär-ettåring" kanske man kan säga.
I detta fall handlar det ju om ett barn som flyttat från sin tidigare miljö och då måste man nog försöka få en viss koll på vad som kan förväntas.
Meningen måste ju vara att pojken ska utvecklas på ett positivare sätt än tidigare.
Men barn är aldrig och blir aldrig fyrkantiga, de är som små barbapappor flyttar åt olika håll utan tanke på vad som förväntas av dem.

mimmipigg, som inte tar illa upp men försöker förtydliga sig.
 
Sv: Era ettåringar

Hej
Vi tror på en utvecklingsstörinig. Misstänkt det från dag 1. Han har bott hos oss i snart 1½ år och framstegen har varit ett steg fram 2 steg bak. Men nu går det bara framåt, men sakta. Psykologen sa till oss att lägga oss på ca en 1 årings nivå. För att orka vidare så är det bra att ha något i bakhuvudet så vi vet hans ungefärliga ålder. För att anpassa oss och inte kräva mer än vad han förmår.


Trygg: tack för din inputt, förstår hur du tänker. Självklart ska vi inte stirra oss blinda på just den åldern men vill ändå veta hur en 1åring beter sig för att vi ska orka vidare. För det har och är jättetufft just nu. Utredning är på G.

Tack för era svar!
 
Senast ändrad:
Sv: Era ettåringar

Lilleman blir ett år om några veckor.

Sover?
Hela nätter, fast ganska oroligt ibland. Han sover mellan oss. Om han skulle sova i egen säng skulle han nog vakna några gånger per natt. Han har koll på oss, var vi är, även när han sover.:love:

Han vaknar oftast före 06.00 - pigg och glad som en lärka.:smirk:

Äter?
Allt och gärna, fast ibland vill han äta själv. Han äter frukost, lunch och middag. Mellanmål däremellan (välling eller amning).

Leker?
Nja, kryper mest runt och pillar på saker, och vill visa oss. Jo, förresten, en populär lek är att skoja med oss, t ex göra sånt som han inte får, eller försöka smita iväg (och vill bli jagad).

Glada/ledsna/klängiga?
Himla glad nästan hela tiden. Han blir arg/ledsen när man tar ifrån honom något, men det går fort över.

Blir arga och kastar sig på golvet, visar besvikelse?
Han dunkar huvudet mot oss (t ex mot våra nyckelben) när vi inte gör det han vill. (Fast vi fattar inte alltid vad han vill.) Då gör det förstås ont på honom, och då blir han ledsen. Men han verkar inte fatta att det är hans dunkande som orsakar smärtan...?!:confused:
 
Sv: Era ettåringar

Så han har varit så länge hos er?

Då är det ju lite en annan sak.
Men frågan är om det är en utvecklingsförsening eller en störning..

Min första pojke är sen i sin utveckling pga för tidig födsel, tuff start i livet samt att han är syn och hörselskadad.
Han har inget begåvningshandikapp eller störning vad man kan märka idagsläget i alla fall!
Nu är han bara 4 år men jag har fått det förklarat av neurologen att barn som tar samma steg fastän dom gör det i sin takt sällan har ett begåvningshandikapp.

Det var därför jag skrev mitt inlägg.

Men okej..över till 1-åringarna!

Min minsta bus är 10 månader men jag berättar ändå;

Sover?

Somnar mellan 21-23 och sover hela natten fram till 09 ca.
Sedan sover han två kortare stunder under dagen. Kan inte somna om han inte ligger själv och "snackar o snuttar" sig själv till sömns!
Jättetråkigt att aldrig kunna ha honom i sängen men han har inte gillat det utan vill sova själv från dag ett..

Äter?
helst inte bebismat utan det som resten av familjen äter.
Sedan kan han fortfarande inte vara utan sin NAN-ersättning. Antagligen för det är en kombination av varmt och gott samt en ersättning för napp att snutta ur flaskan..

Leker?
Busar med syskonen. Tycker om att banka saker på golvet eller mot bordet osv.. Han bankar även saker emot varandra men främst så hänger han efter storebror som en igel.:rofl:

Glada/ledsna/klängiga?
Han är den som har varit mest "krävande" av dom tre.
Jag lämnar alltid bort mina barn tidigt så han är absolut inte mammig eller klängig utan har blivit lika social och självständig som dom andra..hittills i alla fall!

Nu när han kan röra sig mer. Kryper och går utmed väggarna, soffor, bord osv osv så är han så mycket gladare i o m att han kan "hänga med" och utforska världen på ett annat sätt!

Blir arga och kastar sig på golvet, visar besvikelse?
han föddes med temperament och visar fortfarande ilska och besvikelse genom att spänna hela kroppen i en båge samtidigt som han illvrålar!:angel:

Han är tidig med att säga ord och säger "Mamma, Pappa och favoritordet "Titta"

Här vill jag bara flika in att hade han varit mitt första barn hade jag kanske tänkt annorlunda.
Men den äldste som är sen började inte prata förräns han var två år. Samma ord som lillebror säger nu.

Men nu två år senare har han ett otroligt stort ordförråd och han pratar från det han vaknar tills det han somnar..oftast mitt i en mening..:D
Så jag oroas inte längre när barnen är sena!

Däremot tror jag att ens intuition..ens magkänsla talar om för en om någonting är "fel" eller inte!
 
Senast ändrad:
Sv: Era ettåringar

Nu e ju min 15 månader, men jisses så mkt som hänt senaste månadarna och då mest 13-15 mån eftersom hon börjat dagis.....

HUMÖRET.... envis dam, lägger sig ner, skriker, bankar..... ONDSINT :rofl:
säger många fler ord nu, tecknar mer och visar vad hon vill... intresserad av att klä på sig själv :angel: (går ju lysande.... inte)
springer fram, klättrar, sjövild....
ord hon säger: mamma, pappa, vovov (hunden), lälle (välling), titta, lampa, djicka (dricka), dä (där), bäbä (bäbä vita lamm...), nej, ja, ajaj... osv...
äter.... mest banan, falukorv, potatis med smör :smirk: sorterar maten och leker mest med den, favoriten är att trycka ner all mat i mjölkglaset eller gnida in det i håret!
Sover? 19-05/06 med flera turer då hon vaknar, oftast ger hon sig inte utan ska ha välling men vi försöker vänja henne av med nattmaten.... sover från igår i eget rum, hon väcker oss och sambon väcker henne annars (snarkar HÖGT). Sover 1.5-2 h mitt på dagen. Somnar själv i sängen 10 sek efter man lagt ner henne (för natten alltså).
Sen hon började dagis (förskolan) så har hon betydligt mer koll på "mamma" och "pappa"... hon vill dock inte från dagis och tjuter av glädje då hon lämnas..... men man märker att hon är mer fäst vid oss och gör skillnad och väljer med omsorg vem som ska trösta eller gälla för stunden.

Bävar lite för att gå i affär med henne, humöret är redan.... VASST :angel: ska se om jag kan ladda upp inspelning av hennes humör så ni får se ;)
 
Sv: Era ettåringar

Hej och tack för ditt svar. Jag förstå precis vad du menar.

Nu har denna lille kille oddsen emot sig så att säga, med div på föräldrarnas sidor.

Troligen är det medfött trodde barnneurologen.

Men livet går lite lättare och det är inte lika jobbigt sen psykologen sa en ungefärlig ålder som man kan jobba mot och sänka kraven och förstå varför han gör som han gör.

Denna tråden hjälper också :D

Är mycket lugnare nu.

- En lugnare Coop
 
Sv: Era ettåringar

Lägga mat överallt är min killes melodi.
Gröt på handen, in i håret och gnugga noga :D
Matsmulor slänger vi i glasen eller på golvet till vovven, inte i munnen.

Dagis har varit bra för min lille. Särskilt att se andra barn äta. Nu äter han bara passerad mat men på dagis äter han mestadels själv och utvecklas hela tiden. Små små steg men i rätt rikting.

Har du kört teckenstöd till henne? Du skrev att hon tecknar vad hon vill.

Jag har börjat göra det på min lille.

Tack för ditt svar!!
 
Sv: Era ettåringar

Det låter som en glad liten kille :)

Det är kul att läsa om hur andra barn är, så lika men ändå olika. Maten verkar vara lika för alla, äter allt och gärna själv.

Pilla på saker är ju också kul :D Vad är ajaj för ord :angel:

Tack för ditt svar!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 425
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 424
Senast: Badger
·
Övr. Barn Frågeställning enligt rubriken. Mina barn är så stora nu att det är mer regel än undantag med kompisar på besök i huset. Det börjar...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
11 100
Senast: startpompe
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 429
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp