Sv: Equilex

Svarta har man bara till begravningskörningar. Så inga svarta handskar eller tömmar när du kör häst, om du inte har en likkista på släp alltså. Bizarr!

ok hade jag ingen aning om!!! O jag som har kört runt i min rockard o shettis med svarta vävribbtömmar :o

aight, har ju bruna tömmar till parselen iaf :p

tack för svar!

*knapplån*

Har just fått hem en standardsele strl Cob till min islänning på 140 cm, grovt byggd med kort rygg. Passar utmärkt, har bara fått göra ett eller två extra hål på de remmar som har med rygglängden att göra. Allt annat passade bra på innersta hålet. Han är ursöt i sitt körträns!!! :love: Utmärkt passform vad gäller skygglapparna.

Lädret är av ok kvalitet, blir mjukare å följsammare med användningen. Har bara kört två ggr än. Tömmarna är grova och lite klumpiga och skarvade på två ställen per längd. Men det duger. Bakselen hamnar lite långt bak på korset på honom mot vad jag skulle vilja önska, 5 cm längre upp på korset hade varit bättre, men detta funkar till mina syften. Bakselens rem om baken är väl i tunnaste laget i den här storleken, men jag tänker klä den i en mjuk isoleringsslang som breddar lite. Skakelhållarna tenderar att glida av däckeln och ligga å trycka direkt mot hästen, men jag ska fundera ut en lösning på det problemet med.

Är helt klart nöjd med selen, man får som bekant vad man betalar för. Snygg är den så jag är mäkta stolt när jag är ute å kör numer! Jag ser ju riktigt seriös ut... :p

Nu blir jag lite putt! Beställde min sele för två veckor sedan..
Och den jag ville ha fanns inte på lager,hon frågade om jag kunde tänka mig en annan modell,ok tyckte jag,bara jag får den snabbt, så jag hinner köra lite innan snön..Hon skrev att de skulle skicka den på en gång..Undra om det är slarv eller tänk så har den kommit bort:cry:

jag har ett hmm standard kanske? Det med bruna tömmar allafall. Storlek shetland. Den var för stor till min shettis så om det är någon som vill köpa den så säg till. Helt oanvänt, har bara lagt den på hästen och såg att den inte passade, sen hann tyvärr bytesrätten gå ut innan jag hann tillbaka och lämna den:angel:

Typiskt, jag har precis beställt en standard till min shettis. Hoppas att den passar...Hur stor är din shettis? Blir orolig att den jag beställde inte kommer att passa...:crazy:

*suck* ingen sele ännu. Bortkommen på posten hette det tydligen..
Vill ju ha min sele nu!!

Sätt press på dom..det står på beställningvilkoren "Leveranstid: 7-14 dagar vid normalbeställningar." Ge dom ett par dagar till annars får dom skicka en ny sele till dig och göra en reklamation på posten.

Jag fick jaga dom som en idiot när jag beställt en vagn av dom som inte kom och inte kom och inte kom och sen skulle den komma, sen hörde jag inget så då avbeställde jag den efter att ha väntat i närmre 6mån.

Senast ändrad av en moderator:

Är det någon skillnad på skakelfästet på däckeln mellan de båda selarna?

Selarna är OLIKA!
Kolla bara här! Sele 1 Sele 2

Jag har lagt in länkar till trådar där det står om de selarna och många bra bilder!!
Hoppas folk lär sig söka här och klicka på länkar för annars blir det väl aldrig slut på dessa eviga frågor om Equilex selar...:angel:

Senast ändrad:

Jag kommer få en en hobbysele. alltså bild ett.. då undrar jag hur jag ska få mina skaklar att sitta fast. har sådarna sär öglor på skaklarna... då skulle nog standardselen varit bärt. För en sådarna blir det nu, För den jag beställt va borta och de hade inga fler standard hemma..suck.

Selen på bild nr 1 är knappast en Hobbysele då den på bilden har Tilburytugs kopplingar och det har inte Hobbyselen. Standardselen har vanliga stadardskackelöglor som är öppningsbara, vilket även Tilburytugs är. Så det går bra även om du har öglor på dina skacklar.

sele nr ett är bergis en hööks sele, som inte säljs längre.

Gillar absolut inte tilbury tugsen, har man fel skaklar är det livsfarligt, märkte jag :)

Det kan även vara en Pfiff Presentation eller liknande. Finns ganska många selar som ser ut ungefär på det viset.
Vad hade du för nåt på dina skacklar då som gjorde att det blev "livsfarligt" med Tilbury tugs?

Bild 1 är på "mittnyajag"s sele och det är en hobbysele från Exuilex

Jag har en standadsele och den ser ut som bild 2

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 574
Senast: Ceta
·
Körning Jag är sugen på att testa att köra min kallblodstravare. Han är en fd detta travhäst och gjorde sista loppet 2020. Jag har noll...
Svar
12
· Visningar
2 848
Senast: CaisaCax
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 723
Senast: Calmiche
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat