Sv: Equilex

Sån söting :love:
Mitt otränade öga tycket också att den sitter bra.
Har du på nått vis satt ihop svanskapperemmen (heter nog inte så :o ) med "remmen-över-ryggen" som håller upp bakselen?

Jo de sitter ihop, fast inte ihop så att man måste knäppa loss det på något sätt. Utan svanskappsremmen är lång, då är det ju såna där ringar man trär remmen igenom så den inte ska fladdra. så under remmen mellan två såna ringar ligger ryggstycket på bakselen..
Hoppas jag kunde förklara utan att det blev för rörigt ;)

Den kanar inte ner på sidorna, bara bak, fast där är ju ingen rem som håller upp,fast jag har spanat runt lite nu och det verkar som de flestas remmar hänger så därbak..
Huvudsaken är nog att den stramar upp sig när hästen bromsar i nedförsbacke..

Mkt att göra nu ju :angel:
Hehe, expert är jag ju inte :o
Men jag har allt lite koll på det hela :D

Bröstan sitter tokigt, över bogspetsarna!
Men det kan du inte göra nått åt (pålle skapt så) och så länge ponnyn inte bryr sig behöver du heller inte göra nått åt det.
Bra med "ludd" där iaf!
Blir det skav eller att ponnyn reagerar, "vill inte dra", kanske du bör fundera på lokor eller annan brösta alt coller.
Kanske höja skakelögglan ett par hål? Hur blir balanseringen i vagnen?
Bra med däckelunderlägg, och bakselen sitter bra!
Du skulle kanske korta svanskappan något? Tycker den ser ut att "hänga" en bit ner under svansen?
Kanske en halv handsbredd är mer lagom? :D
Är det hobbyselen från equilex, 1295 kr?
Bakselen ser tunn ut, hur bred är den? Är den fodrad?
Hur bred är bröstan?

Det är hobbyselen å den kostade 1650:-
Pållen har nog inga problem med bröstan,änsålänge iaf, han drar som en galning, får knappt stopp på honom,jag körde några ggr med en sk skitsele å det va inte samma glädje där inte.
Jag ska ta å mäta på bredden på dem. Bröstan är rätt ok. Är inte så nöjd med bakselen. Ska inhandla en ny inom en snar framtid. Den här va ju 20 cm för lång,men är avkortad, men blev inte så nöjd med resultatet..
Svanskappan sitter lagom åtspännd, en hand va de man skulle få in imellan? Det är utformningen på själva kappan som va lång å hängig, skulle nog passa en större ponny, har nu satt dit en bättre passande..

Pållen har nog inga problem med bröstan,änsålänge iaf, han drar som en galning, får knappt stopp på honom,
Så ska det ju va! Nästan, han sticker väl inte? ;)

Ja den för 1295 är ju en standard :o
Fasiken det är inte lätt att hålla reda på dom selarna! :D

Man får ju ta lite mindre "händer" när det är en liten ponny!
En "hand" under bla svanskappan gäller ju stor häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 568
Senast: Ceta
·
Körning Jag är sugen på att testa att köra min kallblodstravare. Han är en fd detta travhäst och gjorde sista loppet 2020. Jag har noll...
Svar
12
· Visningar
2 848
Senast: CaisaCax
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 723
Senast: Calmiche
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka