Sv: Equilex

Helt korrekt observation. ;)
Men den är iaf beställd som en hobbysele. :D
Tog fruktansvärt lång tid att få den, och tittar man på de andra bilderna på equilex sida så ser den mer ut som, vad var det nu, Exlusiv diplomat?
Tror ju dock inte att de skickat mig en dubelt så dyr sele som jag betalt för, och tror även att Álin har en hobby som ser ut som min? :)

Kommer vagne det minsta snett, tex i ett dike får du aldrig ur tilburutygsen utan måste ta av hela selen.

Tilburyn är stel i metall, och sitter skakelöglan på undersidan kan du inte anvnäda dem utan måste ta bort dem helt. Och som i fallet ovan, vid en situation där skaklarna hamnar snett sitter dem då fast. Livsfarligt.

miamiamia sa en gång med att de är farliga/dåliga för att metallen nöts ut utan att man ser det, så en dag kan den brytas av under en färd. Inte så kul. Vad jag vet säljs inte tilbury hos equilex, bara gigg o snabbkopplingar (rekommenderas)

Apropå: Fick hem en standard idag som jag hjälpte sätta ihop till en i stallet. Är inte det minsta imponerad tyvärr.

Selen är en Full, men ser ut att sitta bäst på minishettis med tanke på bröstans bredd och bakselen som var fruktansvärt smal! Däckeln var smalare än den jag hade till b-ponnyn och tömmarna rådde jag ägaren till selen att aldrig använda utan hellre köpa nya. Tömmarna var minst 30mm breda!

Tur att den var på rea, annars hade jag rått henne att skicka tillbaka den bums och satsa på en ideal istället. Vi ska prova den i veckan och se om jag vill sätta hästen för vagn med den. Det är verkligen inte kul att behöva vara såhär kritisk, men som sagt, jag var inte imponerad. Jag skulle avråda alla från köp om man har något större än en c ponny/lätt rockard. Vad tycker ni?

Någon här som har en cob/full standard som är nöjd?

Jag är nöjd med selen till det jag använder den till, lätt körning med rockard 1-2 gånger i månaden.
Har inte använt varken huvudlag eller tömmar än, bara provat dom ;)

Hur bred är bröstan o bakselen på den selen då!?

Men du det säljs visst selar med tillbury-koppling hos Equilex :p
MittNyaJag, Álin (mfl) har en sele från Equilex med Tillbury Tugs! :D

miamiamia sa en gång med att de är farliga/dåliga för att metallen nöts ut utan att man ser det, så en dag kan den brytas av under en färd.
Och jag har för mig att jag läst/hört det av AE i häftena/filmen? :confused:

Går det inte operera om till en vanlig rem tro.. Det vill jag göra. är rätt ny inom denna grenen och vill hålla mig till det jag känner till..

Du skulle kanske kunna ha snabbkoppling? Álin har en tråd om sin däckel/skakelfäste, tror den hette typ "vad har jag för däckel" kolla om du kan söka upp den :idea:

Som sagt, jag har tilburytugs på min, och den är köpt på equilex...

Konstigt att du så väldigt propsat på equilex selar till de orutinerade och nu helt plötsligt duger de inte alls? :confused:

Ja, jag tycker iallafall det ska bli spännande att se den på. Nu när den hänger bredvid min ser den så klen ut :) Bröstan är hälften så smal :)
draglinorna var rejäla.

Snabbkoppling finns att köpa hos börjes, men ring först. Undrar om de passar pfiff.

Jag propsar absolut inte på pfiffs billigaste selar, men tyvärr verkar folk inte ha råd att köpa riktiga saker till sina hästar dessutom blir man utskälld om man råkar nämna något som kostar mer än en begagnad stubben från 70 talet här..så då rekommenderar man nåt bättre än skitselen iallafall.

Ni hör nog mest mig ropa ut att ideals är bättre o säkrare, samt selar.se´s underbara kvalitet på maratonselen. Men smakar det så kostar det 6-7000:- Tycker det är billigt för sån kvalitet faktiskt (selar.se) och NEJ, jag har hela mitt körliv levt på studielån o bidrag så rik? tyvärr. I wish!

Jag tycker det är konstigt att ingen annan reagerat på selen som köpt den, jag blev grymt besviken, men jag har väl annat att jämföra med.

vet inte vad skillanden är. Jag har en hobby beställde den också bara för att den hade brunt foder :smirk:

Skillnaden är bla
STANDARD: bruna tömmar, skakelögglan:
JNDRMRLRFOLNR8.jpg

HOBBY: svarta tömmar, "billigast" och skakelögglan är tillbury tug:
JNDRMRLPKQCRF0.jpg

(Tack för lånet av bilderna ;) )

aha okej då vet man lite om vad skillnaden är :smirk: men vad är det som är dåligt med dom selarna nu då? Miss "ska alltid klagga på något " skrev de.:crazy:

Det är jätte konstigt så ser inte min ut?? min ser ut som standarden hur länge har du haft den kanske har en ny medel eller något jag har haft min e ca en månad nu

Kanske haft den ett år nu? Ungefär.. Snön hade nog inte kommit än när jag körde med den första gången... *minne guldfisk*

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 568
Senast: Ceta
·
Körning Jag är sugen på att testa att köra min kallblodstravare. Han är en fd detta travhäst och gjorde sista loppet 2020. Jag har noll...
Svar
12
· Visningar
2 848
Senast: CaisaCax
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 723
Senast: Calmiche
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka