Enskild ekonomi

Vi har gemensamt konto för gemensamma utgifter som vi delar enligt samma % av nettolönen. Sedan äger vi 50/50 av huset --> vi betalar 50/50 på ränta och amortering. Resor betalar vi 50-50. Det som vi sparar på sidan av gemensamma utgifter och huset har den andra ingenting att göra med --> blir inte bråk! Båda kan spara för framtiden och ändå spendera pengar på oss själva och våra fritidsintressen. Jag tycker att det funkar jättebra!

Nu har ingen av oss dåliga löner men han tjänar ändå dubbelt av vad jag gör vilket kanske gör att han tycker att vi kan köpa lite dyrare saker än vad jag kanske tycker att är nödvändigt --> procenten gör att vi inte bråkar om det!

Sedan har vår löneskillnad inget med kön att göra -enbart att han började sin karriär många år tidigare än mig. Jag ligger ungefär på hans nivå när han var i min ålder...

@TinyWiny Ja har du råd med allt du vill förstår jag att problemet aldrig uppstår och att systemet funkar. Då förstår jag bättre :).

Vi kör på något slags mellanting. Jag tjänar mer än honom. Vi sätter av lika mycket pengar var till ett gemensamt konto som bekostar hyra, lån, gemensamma räkningar, mat och andra hushållsavgifter. Båda har kort till kontot och handlar det de vill. Resterande pengar är vars och ens egna vilket innebär att jag har betydligt mer över efter månatlig insättning där. Men när jag (för mina egna pengar) betalat häst, hundar, studielån och specifika inköp åt sonen jag vill göra så har vi ungefär lika mycket var att spara/slösa/ använda kvar.

Skulle det vara något konstigt?
Tänker att framförallt på detta forum där så många sysslar med djur - inte är det väl så vanligt att båda parterna i relationen har häst tex?

Men fasiken så mkt enklare när man delar intresse.

Hästarna är våra men deras välfärd ligger på mig (av kunskapsskäl). Men det betyder inte att allt som görs med hästarna är gemensamt. Jag åker på de flesta aktiviteter själv (träning, veterinär osv).

Just nu är min sambo på motorcykelsemester med två vänner. Om tio dagar åker jag iväg på ridläger och i slutet av sommaren åker vi på en hästrelaterat utlandsresa. Jag är mkt nöjd med hur det är nu :)

I mina tidigare förhållanden så har båda haft tidskrävande intressen där vi delat inte lika men man har ändå intresserat sig för den andras intresse och följt med då och då.

(Och som sagt i den förra tråden, vi har pengarna i en pott. Han fick en budget för sin semester ;) ).

Vi sätter över samma summa varje månad till ett gemensamt konto där alla hushållsavgifter, större gemensamma inköp, mat, gemensamt sparande osv tas ifrån. Resterande pengar blir ens egna pengar att disponera över fritt. Vi har bott ihop i 8 år, under väldigt olika "livsperioder" och inkomster (Arbetslöshet/studerande osv.) Nu har vi båda hyfsat välbetalda heltidsjobb. Vi har inte en enda gång tjafsat eller varit oense om pengar. Det fungerar alltid.

Jag tjänar mer än min sambo, har dyra fritidsintressen (hästarna..)

Nu kommer vi strax få vårt första barn och under tiden någon av oss är föräldraledig kommer vi göra om lite i "systemet", då kommer vi dela lika på de pengar som blir över efter att hushållsavgifter, sparande osv är betalt.

Jag har läst hela vägen hit och är nog mest förundrad över hur olika livsstilen ser ut inom ett förhållande.
Att man gör så helt olika saker på sin fritid t.ex.

Antar att du syftar på mig. Ja vi har helt olika intressen jag och min sambo. Det vi har gemensamt är att vi har ett brinnande engagemang för våra hobbyer och en förståelse för vad det kräver. Aldrigt nåt gnäll om vad den andra gör.

För honom är mycket fritid viktigt, för mig är bra lön viktigt. Han lever billigt och jag vill hellre dricka champagne.
Vi anpassar oss till varandra och den som vill/har råd bjuder.

Jag tänker att det som gör att det funkar för er verkar vara antingen att båda era inkomster är tillräckligt luftiga för att ha utrymme för diverse saker, eller att ni är väldigt lika i vad ni vill och inte vill göra tillsammans?

Om ni istället hade haft olika uppfattningar om hur dyrt ni vill bo, hur ofta ni vill (och har råd) äta ute eller resa till dyra platser hade det kanske sett annorlunda ut?

För att spåna lite..
Jag bor tex i en ganska dyr lägenhet som jag har råd med på min egna lön. Om jag om min dejt hypotetiskt skulle flytta ihop i min lägenhet så skulle halva hyran ändå vara dyrare än hans egna bostad idag. Om han då säg är student - är det rimligt att vi ska dela 50/50 på hyran? Eller skulle vi behöva byta ner oss till en sämre lägenhet för att han ska ha råd med sin halva?
Jag tycker inte det. Då delar jag hellre procentuellt.

Så luftigt är det väl inte att leva på förtidspension (för min del) utan snarare så är vi ganska anspråkslösa båda två när det kommer till sådant som resor, äta ute, status och en massa prylar. Det är inte viktigt för oss helt enkelt. Vi bor som vi vill, lever som vi vill och lägger pengarna på det vi vill utan en tanke på vad andra kanske tycker om våra val. Vi är olika på många sätt men det som är viktigt för oss som par är vi helt överens om. Det är inget vi har kommit överens om eller diskuterat oss fram till utan båda tyckte så.

Hade vi haft olika uppfattningar om så viktiga saker så hade det helt enkelt inte varit vi. Jag hade inte kunnat leva med någon som fokuserar så mycket på materiella ting.

Hade jag varit din dejt så nej, jag hade inte tyckt att det var okej att bo dyrare än vad jag hade råd med. Det hade inte känts bra för mig men alla är olika.

Så luftigt är det väl inte att leva på förtidspension (för min del) utan snarare så är vi ganska anspråkslösa båda två när det kommer till sådant som resor, äta ute, status och en massa prylar. Det är inte viktigt för oss helt enkelt. Vi bor som vi vill, lever som vi vill och lägger pengarna på det vi vill utan en tanke på vad andra kanske tycker om våra val. Vi är olika på många sätt men det som är viktigt för oss som par är vi helt överens om. Det är inget vi har kommit överens om eller diskuterat oss fram till utan båda tyckte så.

Hade vi haft olika uppfattningar om så viktiga saker så hade det helt enkelt inte varit vi. Jag hade inte kunnat leva med någon som fokuserar så mycket på materiella ting.

Hade jag varit din dejt så nej, jag hade inte tyckt att det var okej att bo dyrare än vad jag hade råd med. Det hade inte känts bra för mig men alla är olika.
Att bo dyrare tillsammans än man väljer att göra ensam är väl inte samma sak som att inte ha råd?
Däremot tycker jag verkligen att det är onödigt att en ska räkna varje slant för att gå runt medan den andra lever loppan..

Jag förstår att ditt sätt funkar för er, men jag förstår inte varför du hårddrar alternativen så mkt..

jag hade inte tyckt att det var okej att bo dyrare än vad jag hade råd med. Det hade inte känts bra för mig men alla är olika.
Olika ja.
Som jag bor nu har inte många råd att bo.
Men det är så det är om jag vill bo tillsammans med denna mannen och det vill jag ju.
Han serveras liksom här och ingen annan stans.
Tur att jag trivs så bra i huset.

Det är väl inte alls ovanligt att man har olika intressen? Snarare måste det väl vara ett undantag, att man har precis samma fritidsintressen? :D
Inte vet jag, jag har alltid haft samma intressen som mina dejter.
Jag har visserligen ganska så många intressen så det är kanske inte så svårt.

Bara för att ni båda har häst så betyder ju inte det att det är det vanliga bland folk överlag ;)
Kanske inte, men jag tycker att det verkar vara vanligt att ha samma intresse, t.ex. golf eller segling.

Min förundran gäller varför det inte är så vanligt med det bland hästintresserade?

kanske inte, men jag tycker att det verkar vara vanligt att ha samma intresse, t.ex. golf eller segling.

Visst kan man ha gemensamma intressen också. Både jag och min sambo gillar exempelvis friluftsliv, naturen, odling, bakning, matlagning osv. Men det känns inte som att det vanligaste i mina kretsar i alla fall, är att man gillar att göra exakt samma saker jämt. :) Jag har väldigt många ryttarkompisar och ingen av dem har ryttarpartners.

Kanske inte, men jag tycker att det verkar vara vanligt att ha samma intresse, t.ex. golf eller segling.

Min förundran gäller varför det inte är så vanligt med det bland hästintresserade?
Nja, jag vet inte. Många par har väl delvis gemensamma intressen men det är väl jättevanligt att man också har intressen som är ganska olika?
Just hästar är ju dyrt, tidskrävande och ganska smalt liksom. Är inte riktigt samma sak att börja med hästar som oinvigd partner som att ta en golflektion..

Sambon tjänar mer än mig, vi lägger all inkomst i en pott och betalar rubbet från den, så som mat, huslån, stallhyra, försäkringar mm, sen delar vi på det som blir över. Det jag betalar själv är kostnader utöver stallhyra rörande hästeriet. Fungerar klockrent, har aldrig under 8 år bråkat om ekonomi. Äter vi ute eller går på bio eller annat så delar vi på det rakt av, även allt till sonen delar vi på.
Vi delar inte hobbyintressen (jag har häst), däremot så delar vi ju resten av livet och trivs med att vara tillsammans och tycker om att göra samma saker.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
578
Senast: Otherside
·
Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
784
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 031
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hata mat
  • Scenföreställningar
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat