Ensamma hästar

S

sassan

Jag blir så ledsen när jag ser alla hästar som står helt ensamma i en hage, utan något som helst sällskap. Dom ser så ledsna och livlösa ut. Jag har två hästar som springer och busar med varandra och det är väl så det ska vara. Hästar är inte gjorda för att sova hela dagen pga av tristess för i så fall hade dom inte haft fyra ben att springa med. Jag hoppas verkligen inte att dagens samhälle har glömt bort att hästar är flockdjur och inte ensamvargar!

Sv: Ensamma hästar

Håller med dig helt och fullt! Stora kuperade hagar med hästkompisar borde vara varje häst´s rättighet! Från och med första augusti i år blir det olagligt att ha hästar utan sällskap,och dom ska dessutom ha så mycket plats att dom kan röra sig fritt i alla sina fyra gångarter varje dag.Hoppas det blir bättre då!

såvitt jag förstått betyder det INTE att hästar måste ha kompisar i hagen, endast att dom ska finnas inom synhåll. och det behöver inte ens vara andra hästar, det räcker med tex en get eller får.

jag tycker dock också att hästar ska få gå tillsammans, men inte till envar pris. det måste finnas lämpliga kompisar! alla hästar kommer inte överens och det är absolut inte okej att ha en häst med andra som jagar och mobbar den. det skapar en enorm stress och då mår hästen bättre av att vara i sin egen hage.

Om det är så måste man se till att hitta en häst som den kan gå tillsammans med.

Finns inga ursäkter för att låta en häst gå ensam permanent.

Att en häst måste gå själv för att den är skadad eller tillfälligt går själv av någon anledning kan jag acceptera, men att alltid gå själv anser jag är snudd på djurplågeri.

MVH Russin8

Jo men det kommer alltid att finnas hästar som går i egna hagar (med kompisar i hagar bredvid). Värdefulla hästar tex släpps inte alltid gärna ihop med andra pga skaderisken.

Hos hoppryttaren jag jobbade hos hade alla hästarna varsin hage.

Men att ha en häst helt själv utan kompisar i stall eller i hage bredvid i alla fall det är jag helt emot!

Senast ändrad av en moderator:

Personligen tycker jag att det är för jävligt att hästar "bara för att dom är värdefulla" inte får gå med andra hästar.Då är dom dömda att vara ensamma..FY SKÄMS..Det minsta dom kan göra är väl att köpa in ett gäng shettisar som dom kan gå med,det finns alltid lösningar.
Hurdant sällskap en häst behöver kommer att bedömas individuellt,fall för fall.
För mig finns det inga undantag,eller mycket få.Hästar ska ha hästsällskap.
Är den skadad eller liknande så kan det gå en kort tid.Att skylla på att vissa hästar inte kommer överens tror jag sådär på.Låt dom lösa det.Det är bara väldigt sällan som dom inte gör det.Man kan inte sära på hästar efter en halvtimme för att "dom inte gillar varann" ,det tar tid. Självklart finns det undantag,men få sådana.Det är inte människor vi pratar om,det är hästar.

Jo jag håller med dig jag säger bara att jag tror aldrig att det kommer hända att alla hästmänniskor skaffar sällskap som kan gå i samma hage. Människor kommer alltid göra skillnad på hästar och hästar. Mina har jag alltid haft sällskap i samma hage till men där jag jobbade hade jag inget att säga till om gällande det (om det var till mig du skrev fy skäms.)

tycker inte heller att hästar ska gå ensamma, dock finns det hästar som inte gillar andra hästar, vi har ett sådant sto hemma, hon har nu gått själv i mer än ett halvår.

Nej jag menade inte fy skäms till dig;) Utan till dom som har hästarna ensamma pga skaderisken osv..

Ja men precis alla går det inte med.

I ett stall jag red fanns ett sto som inte kunde gå med andra. Trots detta släpptes hon en dag tillsammans med en annan häst.(fråga mig inte varför) Vad hände? Hon sparkade av benet på den andra hästen. Så visst finns det undantag.

Haha ok då :)

Ja tyvärr så är hästar maskiner för vissa människor dock finns det som jag skrev innan undantag där det inte GÅR pga av olika anledningar. Däremot att värdefulla hästar inte släpps ihop beror på människors rädsla för att nåt ska hända.

Senast ändrad av en moderator:

Mental misshandel/djurplågeri är det att låta sina hästar gå ensamma i hagen. Hästar är hästar och ska därför också få VARA hästar, dvs. få springa och busa med varandra och klia varandra. En häst som får vara häst är en lycklig häst.

Tyvärr så är folk så rädda om sina hästar och lindar in dom i bomull och åker till veterinär när dom fått en lite skråma och tror att hästen skall dö.. :angel:
Nä mina hästar går i kuperad mark (stenigt, snårigt och med mycket träd) och har aldrig haft en halt häst. Dessutom går dom ute i alla väder och är ute minst 13 timmar om dygnet och dom är aldrig sjuka. Så det är bullshit att dom blir mer skadade om dom får gå ute och få vara häst. Hästar blir mer skadade när dom står inne i boxen en hel dag och blir överladdade när dom ska ridas och sträcker sig.

Har man inte råd att en häst blir sjuk/skadad p.g.a.. att den inte kan tävla så har man valt fel hobby, - hästar är djur och inga maskiner.

Tyvärr behandlar vissa människor sina hästar som porslinshästar/tävlingsmaskiner.

hade nordsvensken själv när vi först köpte henne och hon verkade rent ut sagt deprimerad där hon stod och hängde i hagen :( men som tur var behövde hon bara vara själv i ett par månader tills vi hittat en till häst, och från att ha set ut som ett uråldrigt gammalt trött ök i hagen vart hon som en unghäst igen, glad och busig :)

låt hästarna vara hästar - alltså flockdjur! jag är helt övertygad om att alla hästar trivs ihop med någon annan häst, man måste bara ge det tid och kanske hitta rätt hästkompis, för alla kan ju inte trivas med alla ;) och hittar man absolut inte någon som pållen funkar med så tycker jag åtminstone att den ska kunna se och "prata" med andra hästar.

Vet en häst en bit härifrån som alltid är ensam. Här om dagen låg han ner o betade :( Tycker väldigt synd om honom

Hos oss finns tävlingshästar som går ensamma i sina hagar, dock med hästar i hagen jämte. Och dom står faktiskt inte livlösa hela dagen utan busar ändå som bara den:) Fast på varsin sida av staketet.
Min häst har sällskap, men jag skulle kunna ha honom i egen hage utan dåligt samvete bara han ser andra hästar. Han har inget behov av att "nudda" andra hästar utan gillar att leka på "avstånd". Han gillar inte när andra hästar kommer för nära,oavsett om dom är vänner . Då går han iväg. Han blir absolut inte mobbad eller ivägskickad, han gillar helt enkelt inte det, så jag skulle inte se det som elakt att låta honom gå ensam med bara en kompis i hagen bredvid.
och som sagt, de hästar som går själva hos oss står långt ifrån och segar hela dagarna utan öser på ganska duktigt med hag-grannen emellanåt eller äter eller tittar nyfiket på omgivningen:)

Vet en häst en bit härifrån som alltid är ensam. Här om dagen låg han ner o betade :( Tycker väldigt synd om honom

stackars pålle :(

men apropå det där med att ligga ner och beta.. våra ligger gärna ner och sover mitt på dagen på sommaren och när de har sovit klart brukar varmblodet resa sig upp och börja beta på en gång, nordsvensken är däremot den lataste som finns :D ibland ligger hon kvar och betar allt hon överhuvudtaget kan nå (sträcker verkligen ut halsen så långt det bara går) innan hon ens tänker tanken på att resa sig upp. ser riktigt roligt ut där hon ålar omkring för att komma åt de där stråna läääängst bort utan att behöva ställa sig upp :rofl:

Min häst går ensam i sin hage och hon är lika glad för det. Hon är lite av en ensam varg och har inte gått ihop med flocken även när hon gått mer flera hästar. Är få andra hästar hon tyr sig till.

Min häst gick tidigare i en flock med 5 hästar. Då var hon oftast lite ensamvarg, såg hon att jag kom till stallet sprang hon direkt till grinden (Och nej, hon förknippar inte med med godis, jag har mkt sällan godis till hästarna och aldrig när jag hämtar dom i hagen).
När jag fick min andra häst flyttade vi till ett mindre stall. Då gick båda mina i samma hage och även om dom inte var bästisar så verkade dom iafa trivas med varandras sälskap.
När jag sedan sålde den ena hästen fick min sto gå ihop med två andra ston. Den ena hästen fick vi ta ut efter ngr dagar, funkade inte alls och dom i sin tur var elaka mot den 3:e hästen.
Efter ytterligare ngr veckor såg ägaren till den andra hästen hur min häst jagade bort hennes häst från lunchen. Då valde hon att plocka ut sin häst.

Efter det har jag sagt nej till fortsatta ihopsläpp med min häst innan sommaren (vi ska stå hos ett par vänner i sommar) Det blir bara förvirrande för hästen och skaderisken ökar om dom ska byta hagkompisar var och varanan dag. Min häst är nöjd i sin hage ändå, hon har mkt gräs att pilla med och ser hästar vart hon än tittar.

Tilläga ska att min häst har varit mkt skadad, så för att låta henne slippa sjukhagar så har hon fått gå ensam i en lite större, platt hage.

Tyvärr så är folk så rädda om sina hästar och lindar in dom i bomull och åker till veterinär när dom fått en lite skråma och tror att hästen skall dö..

Vad är det för fel att åka till veterinären nudå? Hellre en gång för mkt än en gång för lite.

*KL*

jag tycker inte det är fel att vara rädd om sin häst. Att hästen ska få gå i hagen är ju självklart, men det måste inte vara just kuperat. Har man en häst som inte är van så ökar skaderisken och då riskerar man ju att få ställa sin häst frimärkshage.
Men vad gör det, bara hästen fått gå i kuperad hage under ett par timmar :grin:
(och nej, jag säger inte att kuperad hage är fel, bara att det inte passar alla hästar)

Senast ändrad:

Personligen tycker jag att det är för jävligt att hästar "bara för att dom är värdefulla" inte får gå med andra hästar.Då är dom dömda att vara ensamma..FY SKÄMS..Det minsta dom kan göra är väl att köpa in ett gäng shettisar som dom kan gå med,det finns alltid lösningar.
Hurdant sällskap en häst behöver kommer att bedömas individuellt,fall för fall.
För mig finns det inga undantag,eller mycket få.Hästar ska ha hästsällskap.
Är den skadad eller liknande så kan det gå en kort tid.Att skylla på att vissa hästar inte kommer överens tror jag sådär på.Låt dom lösa det.Det är bara väldigt sällan som dom inte gör det.Man kan inte sära på hästar efter en halvtimme för att "dom inte gillar varann" ,det tar tid. Självklart finns det undantag,men få sådana.Det är inte människor vi pratar om,det är hästar.

Med tanke på de skador en shettis kan göra på en "värdefull" häst så är det knappast att rek :crazy:

Och jag ser inga fel med att ha häst ensam om den har kompisar som den ser, finns många hästar som dessutom inte trivs att gå med andra eller valacker som betäcker etc

Idag är hästar värdefulla och fakta kvarstår att flest skador på häst sker i hage.

Visst stora hagar är att föredra men där händer det en hel del saker med..

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 316
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 605
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama