Sv: Ensamma hästar
Min häst går ensam i sin hage och hon är lika glad för det. Hon är lite av en ensam varg och har inte gått ihop med flocken även när hon gått mer flera hästar. Är få andra hästar hon tyr sig till.
Min häst gick tidigare i en flock med 5 hästar. Då var hon oftast lite ensamvarg, såg hon att jag kom till stallet sprang hon direkt till grinden (Och nej, hon förknippar inte med med godis, jag har mkt sällan godis till hästarna och aldrig när jag hämtar dom i hagen).
När jag fick min andra häst flyttade vi till ett mindre stall. Då gick båda mina i samma hage och även om dom inte var bästisar så verkade dom iafa trivas med varandras sälskap.
När jag sedan sålde den ena hästen fick min sto gå ihop med två andra ston. Den ena hästen fick vi ta ut efter ngr dagar, funkade inte alls och dom i sin tur var elaka mot den 3:e hästen.
Efter ytterligare ngr veckor såg ägaren till den andra hästen hur min häst jagade bort hennes häst från lunchen. Då valde hon att plocka ut sin häst.
Efter det har jag sagt nej till fortsatta ihopsläpp med min häst innan sommaren (vi ska stå hos ett par vänner i sommar) Det blir bara förvirrande för hästen och skaderisken ökar om dom ska byta hagkompisar var och varanan dag. Min häst är nöjd i sin hage ändå, hon har mkt gräs att pilla med och ser hästar vart hon än tittar.
Tilläga ska att min häst har varit mkt skadad, så för att låta henne slippa sjukhagar så har hon fått gå ensam i en lite större, platt hage.
Tyvärr så är folk så rädda om sina hästar och lindar in dom i bomull och åker till veterinär när dom fått en lite skråma och tror att hästen skall dö..
Vad är det för fel att åka till veterinären nudå? Hellre en gång för mkt än en gång för lite.
*KL*
jag tycker inte det är fel att vara rädd om sin häst. Att hästen ska få gå i hagen är ju självklart, men det måste inte vara just kuperat. Har man en häst som inte är van så ökar skaderisken och då riskerar man ju att få ställa sin häst frimärkshage.
Men vad gör det, bara hästen fått gå i kuperad hage under ett par timmar
(och nej, jag säger inte att kuperad hage är fel, bara att det inte passar alla hästar)