Ensamhetsträning?

Nera

Trådstartare
Jaha nu antar jag att tiden har kommit för denna träliga ensamhetsträning...:cool:

MEN hur bär man sig åt egentligen?
Har rätt så nyligen flyttat till lägenhet och ja, det är rätt så lyhört här...
Provade lite idag med att gå ut i trapphuset och tänkte att jag skulle lyssna på honom och se hur han beter sig. Mycket riktigt så drar han igång med en gång när jag stängt dörren. Varpå grannarnas hundar också börjar skälla och jag hör på honom att han blir än mer stressad av dem också. Väntar tills han tystnar (står precis utanför och lyssnar) innan jag går in.
Han är jättelugn och fin inne när man är med honom och säger ingenting, bryr sig inte speciellt när man tex går in på toaletten och stänger om sig, möjligtvis lite pipande, men ingenting ihållande.

Men till frågan då, hur ska jag göra för att få en så effektiv ensamhetsträning som möjligt? Det är ju inte sådär jättekul när hela husets hundar drar igång och skäller "pga" Berra.... :( Känns som att grannarna kan tröttna på detta ganska snabbt... Men det kanske inte finns något annat sätt?

Sv: Ensamhetsträning?

Om du söker på gamla trådar får du massor med tips på ensamhetsträning!

Kolla på go kväll hundskolan barbro
Hon har en massa bra tipps på dettaa med ensam träning. Ja mycke bra grejer.
Försök att lämna hunden när den sover i början.
Bara korta stunder.
Men kolla där på svt 1 go kväll hundskolan

Kom gärna med mer tips om hur man kan göra.
Just nu tränar vi lite.
Han får ligga i köket, har satt upp kompostgaller i dörren. jag sitter i soffan i tv-rummet och han ser mej inte. Piper gör han som en tok så nu är det väl bara att vänta ut honom tills han har coolat ner.

Är detta ett sätt att rekommendera till att börja med? När jag gör såhär piper han ju bara=stör inte grannarna. När jag går ut genom ytterdörren sätter han igång att skälla= stör grannarna vilket resulterar i att jag får dåligt samvete och blir stressad av situationen vilket ju inte är så bra verken för honom eller mej. Däremot är han jätteduktig när man ska på toa eller duscha. Då piper han bara lite sen lägger han sig utanför dörren.

Det svåraste är nästan att det inte går att ge honom något ben eller något gott att tugga på då han har operationssår i munnen.

Det är lite olika vilken taktik man kör. Jag skulle inte träna genom att låsa in hunden om den pep. Då skulle jag hellre träna hunden på att ligga på sin plats (i sin korg eller vad det nu är) i ditt fall i köket. Då lär sig hunden efter ett tag att när du kommenderar den till korgen ska den vila och inte ropa efter dig. Sen kan du utöka det genom att lägga hunden på sin plats och att du går in i ett annat rum och sen ut genom ytterdörren och sen utöka tiden du är borta allteftersom. Om hunden går ifrån sin plats kommenderar du lugnt tillbaka den.

Om du bara stänger in hunden utan att lära den att vara ensam så är det bara att utestänga den från flocken och det är därför den gnyr. Det är samma sak som med all lydnad, om du har hunden i koppel och måste hålla hårt i kopplet för att den inte ska dra mot alla hundar så sitter ju inte lärdomen att gå fint i kopplet. Min instruktör säger alltid att man ska kunna ha hunden i en garntråd, går den fint i koppel då är den lydig, annars är det bara kopplet som har betydelse. Så för ensamhetsträningen innebär det att hunden förstår inte att den ska vara ensam för att man stänger in den, hunden förstår där att om du har gett den ett kommando att den ska ligga i sin bädd och vila och stanna där oavsett var du går.

Han har ingen given plats så. Bädden har han i sovrummet men den sover han bara i om han vill på natten. Inget tvång.

Tyvärr tror jag att det inte skulle funka riktigt. Jag skulle få springa och tillrättavisa honom hela tiden och han tycker lätt att jag blir tjatig och då skiter fullständigt i vad jag säger i stället. Jag tycker att det är ett sätt att tjata sönder en hund. Hmm, tror kanske inte att det är den "taktiken" som skulle gå hem riktigt.

Kan tillägga att han nu ligger lugnt och fint i köket utan att säga ett ljud, har varit inne flera gånger bara för att hämta något eller så utan att bry mej om honom. Nu lyfter han bara på huvudet och tittar på mej utan att försöka smita med mej till soffan.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 922
Senast: Snurrfian
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 463
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 966
Senast: Sezziyanen
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 130

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka