Ensamhetsläskighet

mian1

Trådstartare
Varför så olika?
Valacken tycker att det är jätteläskigt att lämna stallet ensam, men det funkar bra att lämna honom ensam i hagen eller i hans box.
Stora stoet tycker att det är (ganska) okej att lämna de andra, men hon blir helt galen om hon blir lämnad ensam i hagen eller, allra värst, i stallet.
Det lilla stoet bryr sig inte om hon blir lämnad eller om hon lämnar de andra.
Hur är era? Varför så olika och vilken sort, av de första två, är den tryggaste? Den som är trygg att lämna eller den som är trygg att lämnas?
 
Jag tycker det verkar så väldigt olika, men oftast tror jag att det kan vara vanesak, här är det valacken som tycker det är jobbigt att göra saker själv. Stoet är mer självständigt, men också mer livserfaret, hon har varit runt mer i världen helt enkelt. Medans valackens värld har varit ganska liten, och saker utanför den världen oroar honom. Ändå är han modigare än stoet när det gäller att forcera nya saker, stiga upp på plankor bli klappad på med ikeapåsar, plastpåsar, gå på presenning, sånt klarar inte stoet. Men stora världen klarar hon. Det verkar väldigt komplext hela ämnet. Men en kombination av gener och sociala omständigheter spelar roll verkar det som. Jag kan inte låta bli att fascineras av hur oerhört olika de är som individer, de där hästarna. Men alla - det kan man väl ändå konstatera - blir lugnare av vanan. Att de får vänja sig vid saker. Det är ju den där första konfrontationen som rör opp det för dom, och så det att vissa hästar verkar behöva fler - så att säga - möten med det okända innan de accepterar det som en vana.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 212
Senast: Rosett
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 699
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 238
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp