En typisk Svensk Frukost; finns det?

Det känns som att vi oftast äter mer till frukost än tex fransmännen med sitt kaffe och croissant, nyttigare än engelsmännens stekta allting osv
Svenskarna är ju väldigt nyttiga överlag om man jämför, tex äter vi mycket grönsaker vi kan näringslära. Alla har fått lära sig tallriksmodellen i skolan etc.

Men, jag skulle inte vilja säga att engelsmännens frukost är onyttig. Det handlar mer om en kultur-grej. I Storbritannien och Irland äter man traditionellt en varm frukost, för att sen till lunch käka smörgåsar och sen middag på kvällen. Dessutom är frukosten traditionellt inte stekt utan grillad i ugn.

I Sverige har vi kulturen att äta varm mat mitt på dagen. Riktig lunch. Riktig mat. Vi får riktig lagad mat i skolan. I Storbritannien och Irland har ungarna med sig smörgåsar. Det fortsätter i vanan att även när man jobbar tar man med sig mackor till lunch.
 
Alltid mjölk om jag har smör! Smöret j mitten och mjölken runt om. Får en blandas!
Nästa fråga:
På danska används ordet ”smørhul” för att beskriva en trevlig plats (typ ens egen lilla oas, eller när man ligger mitt i soffan mellan två man verkligen gillar 😍). Jag tror inte detta uttryck finns på svenska (rätta mig om jag har fel), men finns motsvarande på finska?

Förlåt min urspårning om gröt, jag ska försöka hålla mig on topic nu (men jag vill föra till protokollet att moderator själv har nämnt smör och gröt i ett sammanhang!) 😂.
 
Jag undrar alltid hur rödbetsallad faktiskt är en produkt som kan fortsätta saluföras. Liksom överkokt rödbeta med majonnäs, anyone?
rödbetssallad är gott, rör inte den :rage::p
Men det är skillnad på vem som tillverkat den, viss sorter här i finland tycker jag har för stark ättiksbismak.
Det är lite av en snabbmatsgrej på sommaren, grillade korv, potatissallad, rödbetssallad och vitlöksbaguetter :D
 
Hemkunskapsboken från 80-talet anser absolut att det är en standardfrukost 1A för en vardagsmorgon :D

(om jag hade haft en halvtimma skulle det inte varit ett problem att fixa om jag hade orkat äta det. Är inte en äta tidigt person.).
Det är ju en halvtimme en kunde spendera i sängen istället - att dessutom äta det tar ju typ en halvtimme till! En timme tidigare bara för frukost? Nej tack! :D
 
Jag har smör både i risgrynsgröt, mannagrynsgröt och havregrynsgröt. Mjölk till alla. Kanel till mannagrynsgröt och risgrynsgröt men inte havregrynsgröt. Socker till alla. Saftsoppa till risgrynsgröt om jag inte vill ha mjölk. Sirap bakar man bröd och kakor med, det är äckligt till annat än det i min värld :D
Sirap och mjölk till risgrynsgröt är :love:
 
Jag har några viktiga frågor om gröt! Bakgrundsinformation: jag är född och uppvuxen i Uppland och har bott i Danmark i 14 år.

1. Är det bara skåningar som har smör i gröten? Jag hade aldrig upplevt detta fenomen innan jag flyttade till DK, där det verkar vara någon sorts standard.
2. Ni som har smör i gröten - har ni också mjölk i? För mig är mjölk en självklarhet i (läs till) alla slags gröt, vilket danskarna tycker är högst märkligt!

Annat som folk häri landet anser är jättesvenskt, är Kalles kaviar och sött bröd (typ limpa). Brödet ger upphov till regelbundna - och mer eller mindre heta - diskussioner här i hemmet, eftersom jag tycker att sött bröd är helt normalt, speciellt med osött pålägg som ost. Medan mannen menar att ”svenskt bröd” är en barock företeelse. Mitt starkaste kort här är såklart att vi åtminstone inte lägger skivor av choklad (!!) på brödet 🤯 🤬!
Min pappa, uppvuxen i Kiruna, gjorde alltid smörgrotta i gröten så nog förekommer det norr om Skåne. Det gör jättestor skillnad i hur länge jag håller mig mätt så smör (eller nötsmör eller ghee) i gröten används strategiskt här.

Om jag ska äta havregrynsgröt utan mjölk har jag i honung också, vilket gör hela gröten markant lösare på ett nästan magiskt sätt.

Tänker som du: vill en kritisera sötma i samband med mackor gör en för trovärdigheten klokt i att inte äta choklad som pålägg. Jag tycker smör och ost på gårdagens bulle (delad som en fralla) är jättegott, så jag kan inte riktigt resonera emot sirapslimpa, även om det inte är något jag äter.
 
Som vegan är jag inte expert på köttbullar men just att de är små, runda, ofta älgkött med väldigt mild kryddning, typ? I alla fall de jag kommit i kontakt med.
Jag är uppväxt med "älgbullar" i norrland. Blä för fläskfärs liksom, då får en de där beigea bullarna igen, som en köper frusna i affären. :D
 
Nästa fråga:
På danska används ordet ”smørhul” för att beskriva en trevlig plats (typ ens egen lilla oas, eller när man ligger mitt i soffan mellan två man verkligen gillar 😍). Jag tror inte detta uttryck finns på svenska (rätta mig om jag har fel), men finns motsvarande på finska?

Förlåt min urspårning om gröt, jag ska försöka hålla mig on topic nu (men jag vill föra till protokollet att moderator själv har nämnt smör och gröt i ett sammanhang!) 😂.
Tack för att du går till botten med Den Svenska Gröten! Det här är viktiga saker, det ska inte tas lätt på. :D

Mitt bidrag till grötdebatten:

"Gröt tillhör en av de viktigaste basfödorna i det svenska bondesamhället. Sannolikt spelade gröten även en viktig roll under vikingatiden. Festlig gröt gjordes på mjölk och med en smörhåla, en klick smör fick smälta ner i mitten av gröten. Till vardags gjorde man enklare gröt på vatten. Uttryck så som att ”hålla sig på sin kant” och ”hamna i smöret” kommer från den urgamla traditionen att äta gröten med sked ur en gemensam gryta. Troligtvis är kornmjölsgröten den vanligaste sorten under vikingatiden, förr var kornet vårt vanligaste sädesslag. Idag används kornet mer som djurfoder, vilket är synd då det har väldigt goda egenskaper och är väldigt näringsrikt och nyttigt."

Snubblade över det här: https://svenskarecept.se/kornmjolsgrot/
 
Tack för att du går till botten med Den Svenska Gröten! Det här är viktiga saker, det ska inte tas lätt på. :D

Mitt bidrag till grötdebatten:

"Gröt tillhör en av de viktigaste basfödorna i det svenska bondesamhället. Sannolikt spelade gröten även en viktig roll under vikingatiden. Festlig gröt gjordes på mjölk och med en smörhåla, en klick smör fick smälta ner i mitten av gröten. Till vardags gjorde man enklare gröt på vatten. Uttryck så som att ”hålla sig på sin kant” och ”hamna i smöret” kommer från den urgamla traditionen att äta gröten med sked ur en gemensam gryta. Troligtvis är kornmjölsgröten den vanligaste sorten under vikingatiden, förr var kornet vårt vanligaste sädesslag. Idag används kornet mer som djurfoder, vilket är synd då det har väldigt goda egenskaper och är väldigt näringsrikt och nyttigt."

Snubblade över det här: https://svenskarecept.se/kornmjolsgrot/
Tack själv, för att du förstår allvaret i detta. Jag har väntat i år på en möjlighet för att diskutera detta, men låt oss bara säga att det har varit vissa utmaningar med att casual flika in det när man träffas vid kaffeautomaten 😅.
 
Tack själv, för att du förstår allvaret i detta. Jag har väntat i år på en möjlighet för att diskutera detta, men låt oss bara säga att det har varit vissa utmaningar med att casual flika in det när man träffas vid kaffeautomaten 😅.
Låt mig inflika att ”gröt” på säd- och grynfri kost är för himla sorgligt. :cry: Jag tror jag hittade något recept med ägg, kokosmjöl och kokosmjölk. Det funkade INTE som risgrynsgrötssubstitut.
 
Någon gång blev folk förfasade när jag berättade att jag äter keso och frukt till frukost. På engelska heter ju keso "cottage cheese" och folk snöade helt in på att jag åt frukt och ost till frukost 🙄
Iofs ganska förståelig reaktion enligt mig :angel:
/tycker inte om keso :wtf:

:D
 
Kvällen är inte slut, funkar bra som nattmål också 😂
Jag har ingen skogaholmslimpa! :arghh:

Och nej, det funkar inte med mitt rostbröd (som jag äter rostad till frukost med salami), det blir inte alls samma sak :mad: plus så ska det inte vara prästost eller vad 17 mamma har för ost, det ska vara blå eller hushållsost så det så :angel:


Vanlig hushållsost blev en lyxvara för mig efter ha vuxit upp i en familj som åt bara prästost eller liknande starkare ost och det sitter kvar i mig, jag blir förtjust när jag äter ostmackor köpta på pressbyrån typ ... arma barn! :angel::rofl:
 
Jag har några viktiga frågor om gröt! Bakgrundsinformation: jag är född och uppvuxen i Uppland och har bott i Danmark i 14 år.

1. Är det bara skåningar som har smör i gröten? Jag hade aldrig upplevt detta fenomen innan jag flyttade till DK, där det verkar vara någon sorts standard.
2. Ni som har smör i gröten - har ni också mjölk i? För mig är mjölk en självklarhet i (läs till) alla slags gröt, vilket danskarna tycker är högst märkligt!

Annat som folk häri landet anser är jättesvenskt, är Kalles kaviar och sött bröd (typ limpa). Brödet ger upphov till regelbundna - och mer eller mindre heta - diskussioner här i hemmet, eftersom jag tycker att sött bröd är helt normalt, speciellt med osött pålägg som ost. Medan mannen menar att ”svenskt bröd” är en barock företeelse. Mitt starkaste kort här är såklart att vi åtminstone inte lägger skivor av choklad (!!) på brödet 🤯 🤬!
Jag har smör i gröten och mjölk i. Men jag räknas kanske inte, mamma är häften smålänning och hälften skåning och pappa dansk och jag är född och uppvuxen i Skåne med väldigt dansk matkultur.

Choklad på mackor är asgott, sky likaså, danskt rågbröd är RIKTIGT GOTT bröd, svenskt sött bröd, not so much, inte äckligt (om det inte är skogaholmslimpa eller pågenlimpa eller liknande, då är det faktiskt rent av äckligt) men inte heller jättegott..... Vet att min man fick spunk när jag köpte ett bröd det stod OSÖTAT på, och vägrade äta det. För mig är det bara... eh, ett bröd. Minns i somras när det fanns Hönökaka med vaniljsmak, det var smakkrock utan dess like för mig.
 
Jag har bara smör i risgrynsgröten på julafton. Den kokas från grunden, inga korvar här inte:D

Är inte uppvuxen med att äta gröt eftersom min pappa var det, och när han lyckats skaffa sig en bättre ekonomisk situation ville han slippa gröten och äta ostmackor istället. Jag lärde mig äta havregrynsgröt på fritids och då fick vi socker och kanel till, och det är det enda sättet jag fortfarande kan äta det på. Gärna med blåbär till:d
 
Smörgrotta i risgrynsgröten kommer för mig från släktingar med bakgrund i Norrland, Svealand och västkusten. Inget skånskt eller danskt påbrå i grötätardelen av släkten för mig. Smöret läggs i en fördjupning i mitten som ska behållas intakt så länge som möjligt. Till slut har man ätit sig in så att smörgrottan strömmar ur och krockar med den kalla mjölken. :love: Ovanpå alltihop ska det vara kanel samt socker eller sirap.
Risgrynsgröten ätes främst som lunch, till skillnad från annan gröt som är frukost eller mellanmål.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 030
  • Låst
Kropp & Själ Jag har massa frågor om mat, relation till mat osv och även kring behandling för ätstörning/matrelaterad problematik, om nån har koll på...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
18 507
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
2 009
Senast: _Taggis_
·
Mat I samband med den enorma torka som varit i sommar har många börjat handla svensk mat, REKO-ringar startas, ursprungsland kollas...
Svar
11
· Visningar
1 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp