Det finns sätt att förbereda, så att frukosttillverkningen inte behöver vara en happening. Görs före läggdags.Jag tänker färska ägg + lagad gröt + kaffe/te + macka + pålägg + eventuell youghurt med flingor. Allt det skulle lätt ta mig tjugo minuter att bara förbereda och minst lika länge att äta.
I vårt hem måste dock förberedelserna vara "kattsäkra".
Jag/vi dukar fram glas, muggar, porslin och bestick. Tekannan står på bänken med teblad i silen...
Äggkastrullen med vatten i står med locket på spisen (äggen kvar i kylen). Musli/flingorförpackningen på bordet. Risgrynsgröt (om sådan ska serveras) är färdig, hemkokt, håller en vecka i i burk i kylen och värms i mikro. Havregrynsgröt kokas på någon minut direkt i tallriken i mikron, grynen + salt läggs dit kvällen innan, vattenkokaren innehåller vatten till teet...
Allt som går att ta fram utan att det förfars eller skadas av katter, står framme.
När det mesta är på plats, så går det snabbt att snubbla runt halvvaken och fixa det allra sista.
Det är sällan att frukosten tar mer än 20-25 minuter att att göra det sista på, och äta.
Gröt/flingor äts medan äggen kokar och teet drar...