En typisk Svensk Frukost; finns det?

Jag tänker färska ägg + lagad gröt + kaffe/te + macka + pålägg + eventuell youghurt med flingor. Allt det skulle lätt ta mig tjugo minuter att bara förbereda och minst lika länge att äta. :)
Det finns sätt att förbereda, så att frukosttillverkningen inte behöver vara en happening. Görs före läggdags.

I vårt hem måste dock förberedelserna vara "kattsäkra".

Jag/vi dukar fram glas, muggar, porslin och bestick. Tekannan står på bänken med teblad i silen...

Äggkastrullen med vatten i står med locket på spisen (äggen kvar i kylen). Musli/flingorförpackningen på bordet. Risgrynsgröt (om sådan ska serveras) är färdig, hemkokt, håller en vecka i i burk i kylen och värms i mikro. Havregrynsgröt kokas på någon minut direkt i tallriken i mikron, grynen + salt läggs dit kvällen innan, vattenkokaren innehåller vatten till teet...
Allt som går att ta fram utan att det förfars eller skadas av katter, står framme.

När det mesta är på plats, så går det snabbt att snubbla runt halvvaken och fixa det allra sista.

Det är sällan att frukosten tar mer än 20-25 minuter att att göra det sista på, och äta.

Gröt/flingor äts medan äggen kokar och teet drar...
 
Hur lyckas du få det till en timma att laga och äta en ordentlig frukost?🤪
Ägg kan man utan problem ha klara i kylen eller koka/köra äggkokare samtidigt som man gör iordning sig. Resten är ju klart på nolltid. 20 min totalt (preppa och äta) om man tar det lugnt?
Är man rejält morgontrött och rör sig väldigt trögt tar det mycket längre tid än 20 minuter att göra och äta. För mig tar det minst en halvtimme och jag äter müsli och yoghurt för att det går snabbast att göra.
 
Gröt gör nog de flesta i mikron till frukost, det tar 2 min. Ägg kokas antingen samtidigt som man gör annat eller finns färdigt. Att bre en macka tar ju ingen tid alls. Inte heller tar det tid att hälla upp yoghurt och musli, men jag tänker nog att det inte är så vanligt att äta både gröt och yoghurt samtidigt 😊
För mig låter det som ett stort berg att bestiga, särskilt på morgonen. 😅 Säg att du ska göra det från grunden. tio minuter koka ägg, säg fem till sju för att koka gröt (jag har ingen micro), skinkan ska ut, mackan ska bres, osten ska hyvlas..
Även i micron ska ju gröten förberedas, allt ska ut och fram och mätas upp och grejas, tillbehören ska fram och pluttas på, sedan ska det ätas och diskas. Det måste ju ta en halvtimme i alla fall om en inte äter på stående fot.
Sedan krånglar jag säkert till det i mitt huvud, jag tycker bara det låter som ett enormt engagemang för frukost. Kanske för att vi aldrig gjorde så när jag växte upp, utan det var en ostmacka med oboy typ, eventuellt te på helgen.
Nuförtiden äter jag inte frukost. :)
 
Det finns sätt att förbereda, så att frukosttillverkningen inte behöver vara en happening. Görs före läggdags.

I vårt hem måste dock förberedelserna vara "kattsäkra".

Jag/vi dukar fram glas, muggar, porslin och bestick. Tekannan står på bänken med teblad i silen...

Äggkastrullen med vatten i står med locket på spisen (äggen kvar i kylen). Musli/flingorförpackningen på bordet. Risgrynsgröt (om sådan ska serveras) är färdig, hemkokt, håller en vecka i i burk i kylen och värms i mikro. Havregrynsgröt kokas på någon minut direkt i tallriken i mikron, grynen + salt läggs dit kvällen innan, vattenkokaren innehåller vatten till teet...
Allt som går att ta fram utan att det förfars eller skadas av katter, står framme.

När det mesta är på plats, så går det snabbt att snubbla runt halvvaken och fixa det allra sista.

Det är sällan att frukosten tar mer än 20-25 minuter att att göra det sista på, och äta.

Gröt/flingor äts medan äggen kokar och teet drar...
Fast då tar det ju fortfarande samma tid, bara på kvällen istället för morgonen. ;)
Jag är djupt imponerad av rutinen dock.
 
Vilka lyxiga frukostar många här gör på vardagarna! Fine att det går fort att slänga ihop om en är vaken men jag har fullt sjå att brygga en kopp kaffe, stirra ut i tomma intet i 15 minuter för att sedan kravla mig iväg till jobbet i halvdött skick 😅

Jag är 0% morgonmänniska, varje extra minut som kan spenderas i sängen kommer att spenderas där. Frukost vill jag inte ens tänka på före kl 11.
 
Alltså du har ju rätt i princip men samtidigt kan ju flera saker som inte tar någon tid alls bli en ganska bra stund sammanräknat. // mvh tidsoptimist som fortfarande försöker lära sig detta
Jag har svårt att se hur det skulle ta så lång tid. Men för mig är det helt normalt att lägga en liten stund på frukost, även om jag också blir slö ibland och hellre sover en extra kvart.
För mig låter det som ett stort berg att bestiga, särskilt på morgonen. 😅 Säg att du ska göra det från grunden. tio minuter koka ägg, säg fem till sju för att koka gröt (jag har ingen micro), skinkan ska ut, mackan ska bres, osten ska hyvlas..
Även i micron ska ju gröten förberedas, allt ska ut och fram och mätas upp och grejas, tillbehören ska fram och pluttas på, sedan ska det ätas och diskas. Det måste ju ta en halvtimme i alla fall om en inte äter på stående fot.
Sedan krånglar jag säkert till det i mitt huvud, jag tycker bara det låter som ett enormt engagemang för frukost. Kanske för att vi aldrig gjorde så när jag växte upp, utan det var en ostmacka med oboy typ, eventuellt te på helgen.
Nuförtiden äter jag inte frukost. :)
Man måste ju inte göra det från grunden som du beskriver. Vill man spara tid kan man förbereda kvällen innan. Har man ingen mikro fattar jag att man inte äter gröt, men då kan man ju ta yoghurt och musli istället.

Det handlar ju såklart om prioriteringar, men ändå inte många minuter av en dag det handlar om.
 
Vilka lyxiga frukostar många här gör på vardagarna! Fine att det går fort att slänga ihop om en är vaken men jag har fullt sjå att brygga en kopp kaffe, stirra ut i tomma intet i 15 minuter för att sedan kravla mig iväg till jobbet i halvdött skick 😅

Jag är 0% morgonmänniska, varje extra minut som kan spenderas i sängen kommer att spenderas där. Frukost vill jag inte ens tänka på före kl 11.
Men ja! Jag skulle inte orka äta den, än mindre göra den! 😅
Är jätteimpad av folk som orkar organisera frukost, men känner väldigt få som faktiskt gör det en vanlig vardag. :)
 
För mig låter det som ett stort berg att bestiga, särskilt på morgonen. 😅 Säg att du ska göra det från grunden. tio minuter koka ägg, säg fem till sju för att koka gröt (jag har ingen micro), skinkan ska ut, mackan ska bres, osten ska hyvlas..
Även i micron ska ju gröten förberedas, allt ska ut och fram och mätas upp och grejas, tillbehören ska fram och pluttas på, sedan ska det ätas och diskas. Det måste ju ta en halvtimme i alla fall om en inte äter på stående fot.
Sedan krånglar jag säkert till det i mitt huvud, jag tycker bara det låter som ett enormt engagemang för frukost. Kanske för att vi aldrig gjorde så när jag växte upp, utan det var en ostmacka med oboy typ, eventuellt te på helgen.
Nuförtiden äter jag inte frukost. :)
Jag har lite svårt att förstå känner jag....
Du stirrar ju inte på äggen medan de kokar.
Ska du koka gröt gör du det samtidigt som äggen kokar, du tar fram tallrik och sked och tillbehör till gröten samt brer en macka+ rör om i gröten förstås.

Det låter verkligen som om du ser stora berg där jag ser trösklar i detta. Och jag äter helst inte frukost ens....
 
Jag har lite svårt att förstå känner jag....
Du stirrar ju inte på äggen medan de kokar.
Ska du koka gröt gör du det samtidigt som äggen kokar, du tar fram tallrik och sked och tillbehör till gröten samt brer en macka+ rör om i gröten förstås.

Det låter verkligen som om du ser stora berg där jag ser trösklar i detta. Och jag äter helst inte frukost ens....
Jag erkänner helt klart bergen, men det låter verkligen som alldeles för mycket jobb och jag känner ingen som lägger ned det jobbet på en "före jobbet frukost". Röra om i gröten så att den inte bränns - öppna två eller tre olika burkar med sylt och diverse. Plocka fram salt och smör och eventuellt skala ägg... sitta ned och inmundiga alltsammans dessutom. Ja ni hör ju. 😱 :D För mig är det något som eventuellt händer en ledig morgon om en har besök och vill piffa till det.

Jag är imponerad av en rejäl vardagsfrukost.
 
Vardagsfrukost för mig är en kopp te och två mackor med olika pålägg. Det tar ungefär en kvart att iordningställa och äta. Varmt te går ju inte att dricka hur fort som helst heller. Lite oftare än jag vill erkänna hinner jag inte med detta, då blir det ett glas mjölk på stående fot vid kylskåpet och sedan mackorna i bilen på väg till jobbet. :o

Jag hör som ni förstår till dem som är imponerad av er som lagar trerätters till vardagsfrukost.
 
Jag erkänner helt klart bergen, men det låter verkligen som alldeles för mycket jobb och jag känner ingen som lägger ned det jobbet på en "före jobbet frukost". Röra om i gröten så att den inte bränns - öppna två eller tre olika burkar med sylt och diverse. Plocka fram salt och smör och eventuellt skala ägg... sitta ned och inmundiga alltsammans dessutom. Ja ni hör ju. 😱 :D För mig är det något som eventuellt händer en ledig morgon om en har besök och vill piffa till det.

Jag är imponerad av en rejäl vardagsfrukost.
Tillbehör till min gröt är smör, socker, ev kanel och så mjölk. Ägg sätts i äggkopp och äts med sked och har i salt. Eller delas och har på en smörgås. Om det äts i äggkopp har jag en knäckemacka med ost och kaviar på.

Eller hade. Frukost har aldrig varit min grej, ens vardagsmorgnar, men en faslig tid tar de inte vet jag, nu efter jag gjort magoperation orkar jag inte gröt+ägg+knäckemacka ens ;) Det blir på sin höjd en halv flaska propud shake på stående fot.

Jag känner flera som faktiskt äter stadig frukost innan jobbet. Tror inte det är helt ovanligt ändå, även om en snabb knäckemacka/smörgås och en mugg kaffe mer eller mindre stående kan vara snäppet vanligare.

tillägg: LÖSkokt ägg i äggkopp och MYCKET salt. Väldigt mycket. SÅ gott!
 
Fast då tar det ju fortfarande samma tid, bara på kvällen istället för morgonen. ;)
Jag är djupt imponerad av rutinen dock.
Jag är betydligt vaknare och effektivare på kvällen än på morgonen.

Det som tar två minuter på kvällen, tar fem minuter direkt efter uppstigning.

Jag är hungrig på morgonen, och får jag inte ordentligt med mat, "så blir hela dagen förstörd".

Ska jag iväg extremt mycket tidigare än vanligt (ja, förutom att jag gillar min frukost, så hatar jag att gå upp), så brukar jag fixa mackor på kvällen för att spara några minuter.
 
Jag tänker färska ägg + lagad gröt + kaffe/te + macka + pålägg + eventuell youghurt med flingor. Allt det skulle lätt ta mig tjugo minuter att bara förbereda och minst lika länge att äta. :)
Man kokar ju ett par ägg i stöten, de håller ju länge i kyl :) Kaffet tar ju några minuter bara och gröt tar ju inte mer än 5 min heller så det är ju klart när kaffet runnit igenom.
 
Vilka lyxiga frukostar många här gör på vardagarna! Fine att det går fort att slänga ihop om en är vaken men jag har fullt sjå att brygga en kopp kaffe, stirra ut i tomma intet i 15 minuter för att sedan kravla mig iväg till jobbet i halvdött skick 😅

Jag är 0% morgonmänniska, varje extra minut som kan spenderas i sängen kommer att spenderas där. Frukost vill jag inte ens tänka på före kl 11.
Jag dricker oftast bara kaffe till frukost alt äter en macka med, men om jag hade varit en frukostätare så hade det inte tagit mig mer än 15-20 min att göra rejäl frukost.
(Och jag hatar med morgnar, jag jobbar natt av en anledning 😅 )
 
Nästa fråga:
På danska används ordet ”smørhul” för att beskriva en trevlig plats (typ ens egen lilla oas, eller när man ligger mitt i soffan mellan två man verkligen gillar 😍). Jag tror inte detta uttryck finns på svenska (rätta mig om jag har fel), men finns motsvarande på finska?
Vet inte om att det skulle vara något allmänt begrepp här i finland, men jag vet åtminstone några som brukar säga "nu har du nog hamnat mitt i smöret" med samma mening som ni i danmark :)
 
Men ja! Jag skulle inte orka äta den, än mindre göra den! 😅
Är jätteimpad av folk som orkar organisera frukost, men känner väldigt få som faktiskt gör det en vanlig vardag. :)

Samma här! Sedan kan jag ärligt säga att jag inte vet vad min vänner/familj äter till frukost öht men på jobbet (kontor, alla har frukostrast vid 08:30) så äter de flesta knäckebröd, yoghurt eller mackor. Några, jag inkluderad, dricker bara kaffe/te/vatten.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 030
  • Låst
Kropp & Själ Jag har massa frågor om mat, relation till mat osv och även kring behandling för ätstörning/matrelaterad problematik, om nån har koll på...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
18 505
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
2 009
Senast: _Taggis_
·
Mat I samband med den enorma torka som varit i sommar har många börjat handla svensk mat, REKO-ringar startas, ursprungsland kollas...
Svar
11
· Visningar
1 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp