En typisk Svensk Frukost; finns det?

Jag har några viktiga frågor om gröt! Bakgrundsinformation: jag är född och uppvuxen i Uppland och har bott i Danmark i 14 år.

1. Är det bara skåningar som har smör i gröten? Jag hade aldrig upplevt detta fenomen innan jag flyttade till DK, där det verkar vara någon sorts standard.
2. Ni som har smör i gröten - har ni också mjölk i? För mig är mjölk en självklarhet i (läs till) alla slags gröt, vilket danskarna tycker är högst märkligt!

Annat som folk häri landet anser är jättesvenskt, är Kalles kaviar och sött bröd (typ limpa). Brödet ger upphov till regelbundna - och mer eller mindre heta - diskussioner här i hemmet, eftersom jag tycker att sött bröd är helt normalt, speciellt med osött pålägg som ost. Medan mannen menar att ”svenskt bröd” är en barock företeelse. Mitt starkaste kort här är såklart att vi åtminstone inte lägger skivor av choklad (!!) på brödet 🤯 🤬!

Min farmor och farfar är från Danmark och våra gröttraditioner kommer nog också därifrån! Ingen mjölk till smör och sirap, men har någon gång ibland haft sylt och mjölk till gröten.
 
Nästa fråga:
På danska används ordet ”smørhul” för att beskriva en trevlig plats (typ ens egen lilla oas, eller när man ligger mitt i soffan mellan två man verkligen gillar 😍). Jag tror inte detta uttryck finns på svenska (rätta mig om jag har fel), men finns motsvarande på finska?

Förlåt min urspårning om gröt, jag ska försöka hålla mig on topic nu (men jag vill föra till protokollet att moderator själv har nämnt smör och gröt i ett sammanhang!) 😂.
Nej, jag tror inte nåt sånt ord finns i finland. Vi myser inte. Vi super och slåss mest.
 
Tack för att du går till botten med Den Svenska Gröten! Det här är viktiga saker, det ska inte tas lätt på. :D

Mitt bidrag till grötdebatten:

"Gröt tillhör en av de viktigaste basfödorna i det svenska bondesamhället. Sannolikt spelade gröten även en viktig roll under vikingatiden. Festlig gröt gjordes på mjölk och med en smörhåla, en klick smör fick smälta ner i mitten av gröten. Till vardags gjorde man enklare gröt på vatten. Uttryck så som att ”hålla sig på sin kant” och ”hamna i smöret” kommer från den urgamla traditionen att äta gröten med sked ur en gemensam gryta. Troligtvis är kornmjölsgröten den vanligaste sorten under vikingatiden, förr var kornet vårt vanligaste sädesslag. Idag används kornet mer som djurfoder, vilket är synd då det har väldigt goda egenskaper och är väldigt näringsrikt och nyttigt."

Snubblade över det här: https://svenskarecept.se/kornmjolsgrot/
boktips: https://www.adlibris.com/se/bok/grot-en-fantastisk-historia-9789187777226

Jag använder korngryn (alltså krossat korn från mathyllan) till något finskt recept på risgrynsgröt i ugn. Det är typ en liter mjölk till 2 dl gryn i gryta med lock i 180 grader i 2-3 timmar. Rör någon gång under tiden och justera konsistensen med mer mjölk.

Det går att använda kornmjöl som utbyte i en "mannagrynsgröt" om man är noga med att strö ut och vispa ner det lite i taget så det inte blir klumpar. Viss justering av mängden efter hur en vill ha konsistensen. Intressantare smak än den "helvita" versionen.
 
boktips: https://www.adlibris.com/se/bok/grot-en-fantastisk-historia-9789187777226

Jag använder korngryn (alltså krossat korn från mathyllan) till något finskt recept på risgrynsgröt i ugn. Det är typ en liter mjölk till 2 dl gryn i gryta med lock i 180 grader i 2-3 timmar. Rör någon gång under tiden och justera konsistensen med mer mjölk.

Det går att använda kornmjöl som utbyte i en "mannagrynsgröt" om man är noga med att strö ut och vispa ner det lite i taget så det inte blir klumpar. Viss justering av mängden efter hur en vill ha konsistensen. Intressantare smak än den "helvita" versionen.
Aaah, den där ugnsgröten fick vi i skolan ibland. Vilket antiklimax efter att ha läst att man ska få risgrynsgröt, och då får man... Det DÄR! Jag ryser änny då jag tänker på hur grova kornen i gröten var. Inte gott.
 
Aaah, den där ugnsgröten fick vi i skolan ibland. Vilket antiklimax efter att ha läst att man ska få risgrynsgröt, och då får man... Det DÄR! Jag ryser änny då jag tänker på hur grova kornen i gröten var. Inte gott.
Grova korn måste väl vara otillräckligt kokt (för lite tid eller för lite vätska eller båda) oavsett om gröten görs i ugn eller på annat vis?
Vet inte om grejen med gröt i ugn är något finskt, men de recept jag hittade var därifrån. Jättesmart att slippa passningen att det inte ska bränna i botten, hade i princip slutat göra risgrynsgröt av den orsaken.
 
Grova korn måste väl vara otillräckligt kokt (för lite tid eller för lite vätska eller båda) oavsett om gröten görs i ugn eller på annat vis?
Vet inte om grejen med gröt i ugn är något finskt, men de recept jag hittade var därifrån. Jättesmart att slippa passningen att det inte ska bränna i botten, hade i princip slutat göra risgrynsgröt av den orsaken.
Kan hända. Men det blir inte bra i ugn! Kornen är ju definitivt annorlunda konsistens än risgryn, oavsett hur länge man kokar. De har ett mjukt skal på. Om det nu var korn eller nån sorts mathavre, jag vet inte ens vad det var

Jag gör risgrynsgröt i slowcooker. Bästa gröten nånsin! Man behöver inte röra om!
 
Jag trodde att smörhåla i gröten var en norsk grej, för det är bara där (eller ja, hemma hos min norska kompis) jag har sett det förut!

Hemma hos mig äts risgrynsgröt med kanel & socker alternativt blåbärssoppa. Mannagrynsgröt äts med jordgubssylt alternativt kanel & socker. Havregrynsgröt äts med russin, äpple & jordnötssmör eller, i undantagsfall, sirap.

Just det, jordgubssylt och grekisk yoghurt funkar också till havregrynsgröten!
 
Kan hända. Men det blir inte bra i ugn! Kornen är ju definitivt annorlunda konsistens än risgryn, oavsett hur länge man kokar. De har ett mjukt skal på. Om det nu var korn eller nån sorts mathavre, jag vet inte ens vad det var

Jag gör risgrynsgröt i slowcooker. Bästa gröten nånsin! Man behöver inte röra om!
Inga skal på korngryn och de mjuknar bättre än hel säd. Är i alla fall inget hårt kvar i min gröt. Visst blir det annorlunda än ris, menar inte att det ska likna så bara att jag snott tillagningssättet.
 
Jag trodde att smörhåla i gröten var en norsk grej, för det är bara där (eller ja, hemma hos min norska kompis) jag har sett det förut!

Hemma hos mig äts risgrynsgröt med kanel & socker alternativt blåbärssoppa. Mannagrynsgröt äts med jordgubssylt alternativt kanel & socker. Havregrynsgröt äts med russin, äpple & jordnötssmör eller, i undantagsfall, sirap.

Just det, jordgubssylt och grekisk yoghurt funkar också till havregrynsgröten!
Alldeles för många frågor uppstår i mitt huvud av detta inlägg! Jordnötssmör?! Grekisk yoghurt?! Som om jag inte redan hade nog med mina smör och mjölk funderingar?!
 
Alldeles för många frågor uppstår i mitt huvud av detta inlägg! Jordnötssmör?! Grekisk yoghurt?! Som om jag inte redan hade nog med mina smör och mjölk funderingar?!
Haha jag undrade just när det skulle komma chockade svar på den delen av mitt inlägg! Jag kan lugna dig med att det är ett ytterst modernt påfund och något som många säkert aldrig skulle få för sig att göra.

För mig kom det sig av att jag behövde hitta ett sätt att göra gröten mer långtidsmättande och då behövde jag lägga till fett och protein av något slag. En del rör ner ett rått ägg i den för att uppnå detta, men det vänder sig i magen på mig av blotta tanken :yuck: Jordnötssmörsidén tror jag att jag fick från något brunchställe här i krokarna, och idén med yoghurten kom från min kroatiska kollega då det tydligen är så man oftast äter gröt i Kroatien.

(Se där, då fick vi in ännu ett lands grötkultur! :D)
 
Haha jag undrade just när det skulle komma chockade svar på den delen av mitt inlägg! Jag kan lugna dig med att det är ett ytterst modernt påfund och något som många säkert aldrig skulle få för sig att göra.

För mig kom det sig av att jag behövde hitta ett sätt att göra gröten mer långtidsmättande och då behövde jag lägga till fett och protein av något slag. En del rör ner ett rått ägg i den för att uppnå detta, men det vänder sig i magen på mig av blotta tanken :yuck: Jordnötssmörsidén tror jag att jag fick från något brunchställe här i krokarna, och idén med yoghurten kom från min kroatiska kollega då det tydligen är så man oftast äter gröt i Kroatien.

(Se där, då fick vi in ännu ett lands grötkultur! :D)
Nu när jag smält det lite så känns det ändå ok 😀. Jag äter ju trots allt ofta pannkakor med get-färskost till frukost, som är någon slags mystisk påhittad grej med inspiration från min tid i Vestnorge och deras våfflor med brunost :o.
 
Haha jag undrade just när det skulle komma chockade svar på den delen av mitt inlägg! Jag kan lugna dig med att det är ett ytterst modernt påfund och något som många säkert aldrig skulle få för sig att göra.

För mig kom det sig av att jag behövde hitta ett sätt att göra gröten mer långtidsmättande och då behövde jag lägga till fett och protein av något slag. En del rör ner ett rått ägg i den för att uppnå detta, men det vänder sig i magen på mig av blotta tanken :yuck: Jordnötssmörsidén tror jag att jag fick från något brunchställe här i krokarna, och idén med yoghurten kom från min kroatiska kollega då det tydligen är så man oftast äter gröt i Kroatien.

(Se där, då fick vi in ännu ett lands grötkultur! :D)

Havregrynsgröt med banan, äpple, frysta blåbär, jordnötssmör, lite kardemumma och kanel och sojamjölk vanilj 🥴
 
Det är ju en halvtimme en kunde spendera i sängen istället - att dessutom äta det tar ju typ en halvtimme till! En timme tidigare bara för frukost? Nej tack! :D
Hur lyckas du få det till en timma att laga och äta en ordentlig frukost?🤪
Ägg kan man utan problem ha klara i kylen eller koka/köra äggkokare samtidigt som man gör iordning sig. Resten är ju klart på nolltid. 20 min totalt (preppa och äta) om man tar det lugnt?
 
Havregrynsgröt med banan, äpple, frysta blåbär, jordnötssmör, lite kardemumma och kanel och sojamjölk vanilj 🥴
Plocka bort bananen och byt ut sojamjölken mot vanlig så är vi hemma! :D

Minns nu att jag åt någon slags lyxig anrättning med lingon, dadlar, hasselnötssmör, pepparkakskryddor och havremjölk på ett café i Sverige för några jular sedan. Det var banne mig den godaste skålen havregrynsgröt jag nånsin ätit!
 
Hur lyckas du få det till en timma att laga och äta en ordentlig frukost?🤪
Ägg kan man utan problem ha klara i kylen eller koka/köra äggkokare samtidigt som man gör iordning sig. Resten är ju klart på nolltid. 20 min totalt (preppa och äta) om man tar det lugnt?
Jag tänker färska ägg + lagad gröt + kaffe/te + macka + pålägg + eventuell youghurt med flingor. Allt det skulle lätt ta mig tjugo minuter att bara förbereda och minst lika länge att äta. :)
 
Jag tänker färska ägg + lagad gröt + kaffe/te + macka + pålägg + eventuell youghurt med flingor. Allt det skulle lätt ta mig tjugo minuter att bara förbereda och minst lika länge att äta. :)
Gröt gör nog de flesta i mikron till frukost, det tar 2 min. Ägg kokas antingen samtidigt som man gör annat eller finns färdigt. Att bre en macka tar ju ingen tid alls. Inte heller tar det tid att hälla upp yoghurt och musli, men jag tänker nog att det inte är så vanligt att äta både gröt och yoghurt samtidigt 😊
 
Plocka bort bananen och byt ut sojamjölken mot vanlig så är vi hemma! :D

Minns nu att jag åt någon slags lyxig anrättning med lingon, dadlar, hasselnötssmör, pepparkakskryddor och havremjölk på ett café i Sverige för några jular sedan. Det var banne mig den godaste skålen havregrynsgröt jag nånsin ätit!
Det är fantastiskt att pimpa havregrynsgröt! Det finns verkligen inga gränser. Jag tycker om att koka med en halv banan i slantar. Gärna tillsammans med kardemumma, nötsmör och lite frysta blåbär på slutet.

Min bästa pimpning av mannagrynsgröt är klippta torkade aprikoser som får koka med gröten. Gärna också solrosfrön. Hela grejen smakar kola! :dServeras såklart med mjölk, men det är mer nöd-middag-tröstmat än frukost för mig.
 
Gröt gör nog de flesta i mikron till frukost, det tar 2 min. Ägg kokas antingen samtidigt som man gör annat eller finns färdigt. Att bre en macka tar ju ingen tid alls. Inte heller tar det tid att hälla upp yoghurt och musli, men jag tänker nog att det inte är så vanligt att äta både gröt och yoghurt samtidigt 😊
Alltså du har ju rätt i princip men samtidigt kan ju flera saker som inte tar någon tid alls bli en ganska bra stund sammanräknat. // mvh tidsoptimist som fortfarande försöker lära sig detta
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 030
  • Låst
Kropp & Själ Jag har massa frågor om mat, relation till mat osv och även kring behandling för ätstörning/matrelaterad problematik, om nån har koll på...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
18 507
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
2 009
Senast: _Taggis_
·
Mat I samband med den enorma torka som varit i sommar har många börjat handla svensk mat, REKO-ringar startas, ursprungsland kollas...
Svar
11
· Visningar
1 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp