Eftersträvansvärt eller inte, vissa saker är som de är och jag ser ingen anledning till att någon som lever i en familj ska tvingas anpassa sin mat just bara för att de råkar leva i en familj. Visst hade jag kunnat säga att nä, inget kött, fisk eller fågel kommer tillagas här, ni får äta den mat jag mår väl av att äta (jag blir sjuk(are) av animalier) men det hade ju varit rent ut sagt löjligt och ett fult maktmissbruk men visst, det hade dragit ner antalet maträtter iallafall ibland men till ett väldigt högt pris och då pratar jag inte om pengar. Jag har en lång lista av mat jag inte kan äta pga gastropares, skulle då övriga familjen inte heller få äta det menar du?Rätt att se det positivt och att inte göra ett problem av det om det nu är vad som krävs. Men det är fortfarande inget sunt eller efterssträvansvärt såvida det inte föreligger allergier eller om kroppen har svårt att ta hand om specifik föda.
Det kräver mer tid både i förberedelser, matlagning samt efterarbete och kostnaderna ökar.
Nu är detta för visso något mycket lindrigt i ditt exempel men brukar säga att nyckeln till framgång för en människa är att offra nutid för framtid så detta med att "jag vill ha det nu" är framförallt destruktivt om man låter det ta över fler delar av ens liv.
Om det innebär ökade kostnader beror på vad man äter. Jag som vegetarian äter bra mat för en bråkdel av vad köttätares mat kostar.
Vad skulle vara osunt med det menar du? Jag förstår inte heller vad "jag vill ha det nu" och destruktivitet har med att människor i en familj äter olika saker att göra? Mår man inte väl av något ska man naturligtvis inte äta det.