En typisk Svensk Frukost; finns det?

Svenska vanliga köttbullar är nog gjorda på blandfärs nöt/gris. Det brukar anges i recepten i standardkokböcker som "Vår kokbok" eller "Rutiga kokboken".

Viltkött i köttbullar är en rätt modern delikatessvariant av köttbullar. Förekommer ofta på julbord på restaurang.
 
För mig är svensk "vardagsfrukost" mackor med ost, skinka, leverpastej osv. Och då inte bara "en macka" utan minst 4 skivor med olika pålägg på varje macka. Färdigskivade köpelimpor typ Lingongrova, Pågenlimpa, Skogaholmslimpa. Knäckebröd är inte frukost för mig, det äter äter man som mellanmål på fm/em eller till lunch om man inte har lagad mat då.

På helgen lite mer lyxigt med olika sorters bullar (ostbullar, frallor, rågrutor), ägg, räksallad, rostbiff med remoulad och torkad lök.

Havregrynsgröt med smörklick och sirap eller kanel och strösocker. Aldrig hört om äppelmos eller lingonsylt till gröt, kanske typ jordgubbssylt eller blåbärssylt.

Fil/youghurt och müsli eller flingor och mjölk.
 
Du skulle bara VÅGA röra min rödbetssallad! :rage:

MVH Hon som en gång försökt få igenom en burk rödbetssallad i säkerhetskontrollen på Arlanda p.g.a desperat. Det gick inte bra.
Du kan få min! Lovar. Kan teleportera den genast. Undrar vad en rimlig årskvot är, för dig som gillart menar jag.
 
Havregrynsgröt med smörklick och sirap eller kanel och strösocker. Aldrig hört om äppelmos eller lingonsylt till gröt, kanske typ jordgubbssylt eller blåbärssylt.
Intressant att det kan vara så olika! För mig är smörklick och sirap tätt förknippat med risgrynsgröt. Kanel och socker till risgrynsgröt eller mannagrynsgröt. Har dock aldrig hört talas om någon som använder något av det på havregrynsgröt!
 
Intressant att det kan vara så olika! För mig är smörklick och sirap tätt förknippat med risgrynsgröt. Kanel och socker till risgrynsgröt eller mannagrynsgröt. Har dock aldrig hört talas om någon som använder något av det på havregrynsgröt!
För mig är det:

Smör = gröt på klippt havre och kokad på mjölk
Sirap = mannagrynsgröt
Kanel och socker = risgrynsgröt
Äppelmos/banan/blåbärssylt/russin = rågflingegröt
 
"1800-talets snabbmakaron" :rofl::up:

Underbart historiedyk för övrigt; så intressant hur klimat och odlingsförutsättningar har skapat matkulturen - lätt att tappa bort det i nutiden då allt skickas kors och tvärs över klotet. Undrar hur det kommer att svänga i framtiden, med klimatförändringarna, när vi behöver mer torktåliga växter osv.

Det finns ju skillnader inom landet också, tänkte jag på. Kornmjölsgröt och långfil, anyone? :p
Ha! Rågmjölsgröt, den var vi ju tvungna att prova, sonen och jag, med sirap och mjölk. Dyker ju upp överallt från förritiden.

Den var oerhört magisk 1,5 dl rågmjöl blandat med 4.5! dl 😶 vatten blev till en oerhörd mängd gröt. Som var helt klart ätbar om man var hungrig. Mycket spännande, kan föreställa mig att det var världens grej om man skulle ge frukost eller middag till 14 barn. (vi konstaterade att tills dess kan vi hålla oss till risgrynsgröt och havregrynsgröt).
 
Intressant att det kan vara så olika! För mig är smörklick och sirap tätt förknippat med risgrynsgröt. Kanel och socker till risgrynsgröt eller mannagrynsgröt. Har dock aldrig hört talas om någon som använder något av det på havregrynsgröt!
Jag har smör både i risgrynsgröt, mannagrynsgröt och havregrynsgröt. Mjölk till alla. Kanel till mannagrynsgröt och risgrynsgröt men inte havregrynsgröt. Socker till alla. Saftsoppa till risgrynsgröt om jag inte vill ha mjölk. Sirap bakar man bröd och kakor med, det är äckligt till annat än det i min värld :D
 
Frukost för min del är en knäckemacka. Ost OCH kaviar är vanligare än prickig korv faktiskt. Sista målet på kvällen är också knäckemacka. Ägg är väldigt vanligt då, MED kaviar på så klart. :D

Som barn gjorde mamma mannagrynsgröt, minns det så väl, närmare jul var det risgrynsgröt. Som tonåring var det macka med ost.
 
Jag har några viktiga frågor om gröt! Bakgrundsinformation: jag är född och uppvuxen i Uppland och har bott i Danmark i 14 år.

1. Är det bara skåningar som har smör i gröten? Jag hade aldrig upplevt detta fenomen innan jag flyttade till DK, där det verkar vara någon sorts standard.
2. Ni som har smör i gröten - har ni också mjölk i? För mig är mjölk en självklarhet i (läs till) alla slags gröt, vilket danskarna tycker är högst märkligt!

Annat som folk häri landet anser är jättesvenskt, är Kalles kaviar och sött bröd (typ limpa). Brödet ger upphov till regelbundna - och mer eller mindre heta - diskussioner här i hemmet, eftersom jag tycker att sött bröd är helt normalt, speciellt med osött pålägg som ost. Medan mannen menar att ”svenskt bröd” är en barock företeelse. Mitt starkaste kort här är såklart att vi åtminstone inte lägger skivor av choklad (!!) på brödet 🤯 🤬!
 
Jag har några viktiga frågor om gröt! Bakgrundsinformation: jag är född och uppvuxen i Uppland och har bott i Danmark i 14 år.

1. Är det bara skåningar som har smör i gröten? Jag hade aldrig upplevt detta fenomen innan jag flyttade till DK, där det verkar vara någon sorts standard.
2. Ni som har smör i gröten - har ni också mjölk i? För mig är mjölk en självklarhet i (läs till) alla slags gröt, vilket danskarna tycker är högst märkligt!

Annat som folk häri landet anser är jättesvenskt, är Kalles kaviar och sött bröd (typ limpa). Brödet ger upphov till regelbundna - och mer eller mindre heta - diskussioner här i hemmet, eftersom jag tycker att sött bröd är helt normalt, speciellt med osött pålägg som ost. Medan mannen menar att ”svenskt bröd” är en barock företeelse. Mitt starkaste kort här är såklart att vi åtminstone inte lägger skivor av choklad (!!) på brödet 🤯 🤬!
Jag är finsk och har antingen smör (med mjölk! Eller frusna lingon.

Bara på risgrynsgröt är det kanel och socker, allt annat har smör/lingon
 
Finns inget fy med det. Personligen gillar jag inte rödbetssallad så det är sällan jag väljer denna variant. Om jag äter frukost på café så vill jag hellre ha rågkaka med sill, ägg, leverpastej, ättiksgurka, medvurst, ost, tomat och det lilla salladsbladet.
Åh ja den där rödbetssalladen förstör alla färdiga köttbullsmackor som annars är så goda 😩
 
Jag har några viktiga frågor om gröt! Bakgrundsinformation: jag är född och uppvuxen i Uppland och har bott i Danmark i 14 år.

1. Är det bara skåningar som har smör i gröten? Jag hade aldrig upplevt detta fenomen innan jag flyttade till DK, där det verkar vara någon sorts standard.
2. Ni som har smör i gröten - har ni också mjölk i? För mig är mjölk en självklarhet i (läs till) alla slags gröt, vilket danskarna tycker är högst märkligt!

Annat som folk häri landet anser är jättesvenskt, är Kalles kaviar och sött bröd (typ limpa). Brödet ger upphov till regelbundna - och mer eller mindre heta - diskussioner här i hemmet, eftersom jag tycker att sött bröd är helt normalt, speciellt med osött pålägg som ost. Medan mannen menar att ”svenskt bröd” är en barock företeelse. Mitt starkaste kort här är såklart att vi åtminstone inte lägger skivor av choklad (!!) på brödet 🤯 🤬!
Min pappa är dansk och för honom var det självklart med smör på risgrynsgröt. Kanel, socker och mjölk till. Ingen av mina andra vänner i Skåne hade smör i sin gröt.

Mörkt och grovt bröd är ändå rätt gott med lite söt smak. Men när bananflugorna dissar frukten för hönökakan har det kanske gått lite väl långt...
 
Jag är finsk och har antingen smör (med mjölk! Eller frusna lingon.

Bara på risgrynsgröt är det kanel och socker, allt annat har smör/lingon
Tack för svar! Har du alltid mjölk, med eller utan smör?

Lingon är klart mitt förstahandsval (med mjölk!) till havregrynsgröt. Till risgrynsgröt ska det vara kanel och socker. Måste erkänna att jag nästan har gått över till den danska sidan med risgrynsgröten, för kanel och socker med smör, utan mjölk, smakar faktiskt jättegott 🤤. Dock har jag av någon anledning gärna russin i min risgrynsgröt, men det har jag inte hört om andra som har, oavsett nationalitet 😅.
 
Min pappa är dansk och för honom var det självklart med smör på risgrynsgröt. Kanel, socker och mjölk till. Ingen av mina andra vänner i Skåne hade smör i sin gröt.

Mörkt och grovt bröd är ändå rätt gott med lite söt smak. Men när bananflugorna dissar frukten för hönökakan har det kanske gått lite väl långt...
Ja, inte har maken några invändningar mot sött rågbröd inte 🤬! Det är bara sådant som limpa, hönökaka och liknande som får diskussionerna igång!

Intressant med din pappas gröt, han tog kanske det bästa från bägge världar 😊!
 
Tack för svar! Har du alltid mjölk, med eller utan smör?

Lingon är klart mitt förstahandsval (med mjölk!) till havregrynsgröt. Till risgrynsgröt ska det vara kanel och socker. Måste erkänna att jag nästan har gått över till den danska sidan med risgrynsgröten, för kanel och socker med smör, utan mjölk, smakar faktiskt jättegott 🤤. Dock har jag av någon anledning gärna russin i min risgrynsgröt, men det har jag inte hört om andra som har, oavsett nationalitet 😅.
Alltid mjölk om jag har smör! Smöret j mitten och mjölken runt om. Får en blandas!
 
Jag har några viktiga frågor om gröt! Bakgrundsinformation: jag är född och uppvuxen i Uppland och har bott i Danmark i 14 år.

1. Är det bara skåningar som har smör i gröten? Jag hade aldrig upplevt detta fenomen innan jag flyttade till DK, där det verkar vara någon sorts standard.
2. Ni som har smör i gröten - har ni också mjölk i? För mig är mjölk en självklarhet i (läs till) alla slags gröt, vilket danskarna tycker är högst märkligt!

Annat som folk häri landet anser är jättesvenskt, är Kalles kaviar och sött bröd (typ limpa). Brödet ger upphov till regelbundna - och mer eller mindre heta - diskussioner här i hemmet, eftersom jag tycker att sött bröd är helt normalt, speciellt med osött pålägg som ost. Medan mannen menar att ”svenskt bröd” är en barock företeelse. Mitt starkaste kort här är såklart att vi åtminstone inte lägger skivor av choklad (!!) på brödet 🤯 🤬!
Uppväxt i norrland, har aldrig haft smör i någon gröt... men vi var inte havregrynsgrötsmänniskor, utan föredrog manna elelr risgryn. Åts med olika typer av sylt och kall mjölk. Kanel och socker ibland på risgrynen.
Mannagrynsgröt med åkerbärssylt. :love: Aldrig gröt till frukost dock, det var lunch, mellanmål eller middag.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 030
  • Låst
Kropp & Själ Jag har massa frågor om mat, relation till mat osv och även kring behandling för ätstörning/matrelaterad problematik, om nån har koll på...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
18 507
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
2 009
Senast: _Taggis_
·
Mat I samband med den enorma torka som varit i sommar har många börjat handla svensk mat, REKO-ringar startas, ursprungsland kollas...
Svar
11
· Visningar
1 450

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp