En typisk Svensk Frukost; finns det?

Det här presenterar mitt närmsta svenska café som "Swedish style breakfast":

Visa bifogad fil 105016

Känns ju som att de prickar av flera av de saker som nämnts här i tråden, men var de där Serranoskinkan kommer in fattar jag inte riktigt :laugh:

Brukar få hemska flashbacks varje gång jag läser om Engelska adaptioner av Svenska mat. Köttbullar med tomatsås i en baguette är INTE en svensk köttbullemacka. :nailbiting::wtf:
 
Det här känns ju väldigt överhövan för en vanlig vardagsfrukost. Gröt plus macka, te, kaffe ägg och juice. Eventuellt kaviar och marmelad. Vem har tid och ork? Det kan ju inte anses vara vardag. :eek:
För 5 år sen hade jag sagt exakt samma 😂
idag är frukost heligt 😝
 
Brukar få hemska flashbacks varje gång jag läser om Engelska adaptioner av Svenska mat. Köttbullar med tomatsås i en baguette är INTE en svensk köttbullemacka. :nailbiting::wtf:
Huvva. Det skulle vara spännande att se hur en riktig svensk köttbullemacka sålde utomlands. Rågkaka, rödbetssallad, syrad gurka och hela klabbet! :d
 
Jag äter det.

De flesta av medlemmarna i min familj äter det.

Inte orkar jag gå ut och jobba utan att äta ordentligt? Då fryser man, orkar inget och gör en massa misstag som kan resultera i olyckor.

De flesta jag umgås med äter något liknande, men några delar upp frukosten i två omgångar. Jag äter helst lite senare, och bara en frukost.

T.ex. en tallrik fil och flingor eller gröt och kaffe eller te, vid kl sex-sju, och så en ordentlig frukost kl nio. Sedan så lunch vid tolv-ett, eftermiddagsfika (mellanmål) vid tre sådär, och så middag på kvällen.

Ska man jobba med kroppen och vara alert, så behövs mat.

Det behöver också vara bra mat, som ger en bra blandning av kolhydrater, protein och allt annat som kroppen behöver.

Det är ju väldigt olika hur man fungerar.
Jag går upp 05.20, då kan jag verkligen inte äta något. Börjat jobba 06.30, har ett fysiskt arbete som kräver fokus. Äter två mackor vid 08.20, det fungerar väldigt bra för mig, då har jag hunnit bli hungrig. Innan det når jag bara illa vid tanken på att äta.
Äter lunch vid 11.30, fil och granola, någon frukt på eftermiddagen och sen middag på kvällen.
Det räcker för mig, äter jag mer till frukost och rejäl lunch blir jag bara trött och seg.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag tänker att det är skillnad på "typisk" och "stereotypisk" så att säga? Ingen amerikan eller britt jag känner äter en full english eller american breakfast till vardags, precis som att det jag äter till frukost i vanliga fall (typ mörkt bröd med Philadelphia och avokado) inte är det jag skulle servera om jag skulle bjuda mina vänner på en ""svensk frukost". Så jag undrar om du vill veta allt möjligt svenskar/buke äter till frukost eller vad som skulle vara en stereotypisk/klassisk svensk frukost? 😁
Alla svar välkomna, bara att spåna fritt. :p Buke levererar alltid både bredd och djup. :D
 
Jag äter det.

De flesta av medlemmarna i min familj äter det.

Inte orkar jag gå ut och jobba utan att äta ordentligt? Då fryser man, orkar inget och gör en massa misstag som kan resultera i olyckor.

De flesta jag umgås med äter något liknande, men några delar upp frukosten i två omgångar. Jag äter helst lite senare, och bara en frukost.

T.ex. en tallrik fil och flingor eller gröt och kaffe eller te, vid kl sex-sju, och så en ordentlig frukost kl nio. Sedan så lunch vid tolv-ett, eftermiddagsfika (mellanmål) vid tre sådär, och så middag på kvällen.

Ska man jobba med kroppen och vara alert, så behövs mat.

Det behöver också vara bra mat, som ger en bra blandning av kolhydrater, protein och allt annat som kroppen behöver.

Det där med dela upp frukosten måste jag göra när jag jobbar förmiddag. Jag är som du och behöver äta ordentligt... Men tydligen är magen inte redo för det strax efter 4 på morgonen. Så frukost nr 1 brukar bli en stund senare när jag är framme på jobbet och nr 2 blir på fikarasten, ibland blir det något tilltugg däremellan som tex ett ägg eller en frukt. Ibland äter jag nr 1 hemma och nr 2 ätes under produktionstid. Det beror på hur hungrig jag är. Kaffe och macka går utmärkt att äta medans man jobbar. Fil och müsli brukar jag klämma i mig på fikarasten. Så mellan 05.00-06.00 brukar första kaffekoppen och mackan ätas beroende på vad magen säger. Sen ätes resten upp någon gång mellan 08.40-09.20. Efter det klarar jag mig utan problem fram tills lunch.
 
Det valsade havregrynet ska f.ö. vara uppfunnet just för att göra grötkokning snabbare, typ 1800-talets snabbmakaron. :D


Direkt relaterat till vilka sädesslag som växer bäst i vilket klimat. Havre tål fukt a la Västsverige/Skottland bra och korn är det som mognar snabbast och går att använda där växtsässongen är kort. Gröt är en funktionellt sätt att äta båda dessa sädesslag som inte går att baka jäsbröd av.

På medeltiden importerades en kultur från kontinenten att baka jäsbröd som i Nordisk budgetvariant kom att använda råg (pga. större och säkrare avkastning än vete under aktuella jordbruksförhållanden och före modern sortförädling) Förutsättningarna för höstsådd att klara sig bra har spelat roll för att rågen då etablerade sig som huvudsaklig matsäd i ett syd/öst-svenskt område (tänk även på danskt och finskt rågbröd)
Samtidigt gjordes ett tekniksprång med vind- och vattenkvarnar som gjorde att man kunde massproducera i storbak (ett par gånger per år istället för att handmala små mängder och baka nästan varje dag) vilket radikalt förändrade hur den kvinnliga arbetskraften kunde disponeras. Detta rågbröd som kom att bli vanligt var i stor utsträckning något liknande klassiskt rundknäcke.

Även filmjölk kan kopplas till jordbruksförutsättningar där det finns marker som dels av klimatskäl, dels pga. jordmån producerar bättre och säkrare om de används som bete/slåtter än för sädesodling. Kyligare klimat är också av betydelse för att lagringen av mjölken.

Ergo: Typisk svensk frukost är Gröt (i nutida form främst av havregryn), Filmjölk (som i modernt bruk kan alterneras med yoghurt) och Knäckemacka (som i modern form kan alterneras med mjukt bröd, dock inte bakat på enbart vete)

I förlängningen kan man nog se en bakomliggande germansk gröt och öl*-baserad matkultur mer lämpad för nordligt klimat och en romersk vetebrödsbaserad (=continental breakfast, nybakade croissanter osv.)

* Att öl/svagdricka var stapelvara i kosten hänger ihop med att den tillverkades av det nordliga kornet och att man kunde använda säd av sämre kvalitet som inte skulle ha hållit för lagring över vintern. Så skörden gick inte till spillo även om sommaren varit blöt och kall.

*intresserad av agrarhistoria och sover inte på natten*
"1800-talets snabbmakaron" :rofl::up:

Underbart historiedyk för övrigt; så intressant hur klimat och odlingsförutsättningar har skapat matkulturen - lätt att tappa bort det i nutiden då allt skickas kors och tvärs över klotet. Undrar hur det kommer att svänga i framtiden, med klimatförändringarna, när vi behöver mer torktåliga växter osv.

Det finns ju skillnader inom landet också, tänkte jag på. Kornmjölsgröt och långfil, anyone? :p
 
"1800-talets snabbmakaron" :rofl::up:

Underbart historiedyk för övrigt; så intressant hur klimat och odlingsförutsättningar har skapat matkulturen - lätt att tappa bort det i nutiden då allt skickas kors och tvärs över klotet. Undrar hur det kommer att svänga i framtiden, med klimatförändringarna, när vi behöver mer torktåliga växter osv.

Det finns ju skillnader inom landet också, tänkte jag på. Kornmjölsgröt och långfil, anyone? :p

Jag får väl börja äta fil med tunnbröd och strömming 😂.

En hemsk rätt som dock är traditionell här. Inte äckligt smakmässigt, men otroligt konstig känsla med fil och fisk.
 
Minns skolloven hos mormor och hennes härliga frukostar: Hembakt bröd och knäcke, rostat bröd, kryddig ost, hemlagad marmelad, kokt ägg i äggkopp, varma små köttbullar (välkryddade, hemlagade) och så te i stora, tunna tekoppar. Jag brukade dela köttbullar och trycka fast dem med gaffeln på knäckemackan, så de smälte smöret lite. En Äkta Svensk Köttbullemacka? Ni hörde det här först. :D
 
I min släkt och bekantskapskrets är det ovanligt, det är liksom ingen som orkar koka ägg till frukost. :D Det är något folk kan unna sig om de har övernattande besök eller på helgen.
Som sagt är ju frukosttraditionerna jätteolika landet över! Jag har inga svenskar i nära bekantskap som äter havregrynsgröt till frukost heller, men flera skottar. :)

Jag brukar koka ett gäng ägg på söndagen och sen är det bara att ta i kylen när man ska äta. De håller tillräckligt länge i kylen.
 
Brukar få hemska flashbacks varje gång jag läser om Engelska adaptioner av Svenska mat. Köttbullar med tomatsås i en baguette är INTE en svensk köttbullemacka. :nailbiting::wtf:
Haha, tänker du på Pret A Manger här kanske? "Swedish Meatball Wrap: Classic Pret recipe of pork meatballs combined with chipotle ketchup, red onions, red pepper tapenade and melting Greve cheese".

Det värsta av allt är att den är god...:o Synd bara att man inte kan få dem att förstå att det blir "Swedish meatball" bara för att det råkar vara en klump kött som rullats till en boll. Inte ens om man har Grevéost på!

Suck, det måste vara såhär italienarna känner när de hör talas om den svenska pizzan!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 033
  • Låst
Kropp & Själ Jag har massa frågor om mat, relation till mat osv och även kring behandling för ätstörning/matrelaterad problematik, om nån har koll på...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
18 508
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
2 009
Senast: _Taggis_
·
Mat I samband med den enorma torka som varit i sommar har många börjat handla svensk mat, REKO-ringar startas, ursprungsland kollas...
Svar
11
· Visningar
1 450

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp