En typisk Svensk Frukost; finns det?

Ketchup äter jag dock inte, har aldrig gjort och kommer aldrig göra absolut inga lingon eller brunsås heller 🤮😂
Hemmagjort mos däremot 😍

Jag är kräsen, gnällig och äter helst inte hos andra pga tt alla stoppar massa lömskt snusk i maten 😐
Lömskt snusk 😂

Det är ok att vara "kräsen" tycker jag. Jag gillar allt - men inte all kvalitet. Samma maträtt som jag gillar hemma kan vara nästan oätlig hos någon annan om den är gjord på skräp och utan känsla.
 
Hamburgerdressing, nymalen svartpeppar och en liten klick Heinz chilisås :D

Mvh ketchupvägrare
:eek:

Smör och lawrys örtsalt

Mvh / komma där och kleta på nåt annat klegg när du haft så mycket vett att du vägrar ketchup!:(

(Iofs är detta numer hypotetiskt för det var åratal sedan jag åt makaroner, tyvärr)
 
Det här presenterar mitt närmsta svenska café som "Swedish style breakfast":

Screenshot 2022-11-08 at 20.17.53.png


Känns ju som att de prickar av flera av de saker som nämnts här i tråden, men var de där Serranoskinkan kommer in fattar jag inte riktigt :laugh:
 
:eek:

Smör och lawrys örtsalt

Mvh / komma där och kleta på nåt annat klegg när du haft så mycket vett att du vägrar ketchup!:(

(Iofs är detta numer hypotetiskt för det var åratal sedan jag åt makaroner, tyvärr)

Men hur mycket smör behövs det egentligen för att skapa ett ok ketchupsubstitut? Det SKA ju vara klegg och såsigt :D
 
Lömskt snusk 😂

Det är ok att vara "kräsen" tycker jag. Jag gillar allt - men inte all kvalitet. Samma maträtt som jag gillar hemma kan vara nästan oätlig hos någon annan om den är gjord på skräp och utan känsla.

Ja, jag vill veta vad som är i 😁
Är också noga med råvaror, äter bara vissa märken, och vissa sorter.
Enklast att bara laga själv så blir det som jag vill ha det.
Är asjobbig på restaurang, vill ha det fast utan det, det och det och med det istället 😅
Går på julbord och äter potatis 🥔😂
 
Det här presenterar mitt närmsta svenska café som "Swedish style breakfast":

Visa bifogad fil 105016

Känns ju som att de prickar av flera av de saker som nämnts här i tråden, men var de där Serranoskinkan kommer in fattar jag inte riktigt :laugh:
Haha. Cheddar känns något svenskare än serranoskinka men inte mycket.

Själva begreppet swedish style continental breakfast känns dessutom som en oxymoron. (För mig är kontinental frukost mardrömmen: inte särskilt god och inte särskilt mättande.)



När jag läste trådstarten tänkte jag genast på barndomens stora fjällfrukostar med ägg, kaviar, havregrynsgröt, lingonsylt, fil, cornflakes, müsli, mackor (både skogaholmslimpa och fralla) med ost, skinka, leverpastej, tomat och gurka, marmelad, juice, te, kaffe, varm choklad. Men det är ju verkligen undantag.

Jag kan ha sagt ”när jag bodde i Italien lärde jag mig äta sött till frukost och när jag bodde i Indien lärde jag mig äta precis vad som helst till frukost”. Innan det var jag rätt strikt te/kaffe och macka-människa.
 
Haha. Cheddar känns något svenskare än serranoskinka men inte mycket.

Själva begreppet swedish style continental breakfast känns dessutom som en oxymoron. (För mig är kontinental frukost mardrömmen: inte särskilt god och inte särskilt mättande.)



När jag läste trådstarten tänkte jag genast på barndomens stora fjällfrukostar med ägg, kaviar, havregrynsgröt, lingonsylt, fil, cornflakes, müsli, mackor (både skogaholmslimpa och fralla) med ost, skinka, leverpastej, tomat och gurka, marmelad, juice, te, kaffe, varm choklad. Men det är ju verkligen undantag.

Jag kan ha sagt ”när jag bodde i Italien lärde jag mig äta sött till frukost och när jag bodde i Indien lärde jag mig äta precis vad som helst till frukost”. Innan det var jag rätt strikt te/kaffe och macka-människa.
Jag tycker ju att continental är det enda som funkar. :) Känner jag lukten av varm lagad mat direkt på morgonen mår jag dåligt, men en härlig buffé med färsk frukt och grönsaker, youghurt, kallskuret, någon ost och lite olika varianter av bröd är ddet bästa för mig om jag är på semester. Eventuellt ägg. :D
 
När jag läste trådstarten tänkte jag genast på barndomens stora fjällfrukostar med ägg, kaviar, havregrynsgröt, lingonsylt, fil, cornflakes, müsli, mackor (både skogaholmslimpa och fralla) med ost, skinka, leverpastej, tomat och gurka, marmelad, juice, te, kaffe, varm choklad. Men det är ju verkligen undantag.

Men vad hungrig jag blev nu! Skulle kunna äta frukost jämt..
 
Jag tycker ju att continental är det enda som funkar. :) Känner jag lukten av varm lagad mat direkt på morgonen mår jag dåligt, men en härlig buffé med färsk frukt och grönsaker, youghurt, kallskuret, någon ost och lite olika varianter av bröd är ddet bästa för mig om jag är på semester. Eventuellt ägg. :D
Ja, det låter härligt!

Jag tror jag har ett oförtjänt dåligt förhållande till kontinental frukost, sprunget ur att sunkiga vandrarhem kallat två skivor orostat rostbröd med miniförpackning sylt och en plastkopp blaskkaffe för kontinental frukost. I bästa fall ett glas juice till och kaaanske en croissant istället för brödet.
 
Ja, det låter härligt!

Jag tror jag har ett oförtjänt dåligt förhållande till kontinental frukost, sprunget ur att sunkiga vandrarhem kallat två skivor orostat rostbröd med miniförpackning sylt och en plastkopp blaskkaffe för kontinental frukost. I bästa fall ett glas juice till och kaaanske en croissant istället för brödet.
Föreställ dig hur en "lagad frukost" skulle varit på samma ställe så låter den kontinentala kanske inte så illa. :D
 
Föreställ dig hur en "lagad frukost" skulle varit på samma ställe så låter den kontinentala kanske inte så illa. :D
Finns som tur var inga andra faciliteter för varm mat än vattenkokare (går självklart att köpa nudlar och pulversoppa). :D
 
Jag gör frukost i många hem i mitt arbete (hemtjänst) och havregrynsgröt, kokt ägg, mackor och fil/yoghurt, kaffe och te är nog näst intill uteslutande det som severas.
Och jag vill poängtera att långt ifrån alla vårdtagare är gamla så det är nog inte bara en generationsfråga.
 
Jag har ätit frukostar med gröt (oftast havregrynsgröt) med mjölk och lingonsylt, eller fil/yoghurt med musli eller andra flingor (cornflakes eller havrekuddar har varit vanligast) i över 60 år...

Gröt har varit vanligare den kalla delen av året, och fil den varma.

Till det te, juice och så några mackor. Någon av ostmacka, leverpastej eller skinkmacka (andra pålägg förekommer), och så en marmeladmacka på ljust, helst rostat bröd som en piffig avslutning...

Detta även kl 06.30 en onsdagsmorgon i November... Jag är alltid väldigt hungrig på morgonen.

Finns det tid kokas det ägg, som andra i familjen har kaviar till.

Jag tror att det där med kaviar på ägget är väldigt svenskt...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 033
  • Låst
Kropp & Själ Jag har massa frågor om mat, relation till mat osv och även kring behandling för ätstörning/matrelaterad problematik, om nån har koll på...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
18 509
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
2 009
Senast: _Taggis_
·
Mat I samband med den enorma torka som varit i sommar har många börjat handla svensk mat, REKO-ringar startas, ursprungsland kollas...
Svar
11
· Visningar
1 450

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp