En typisk Svensk Frukost; finns det?

Det är skillnad på att presentera en buffé av traditionellt svenska frukostalternativ och vad folk de facto äter kvart över sex en onsdagmorgon. Ibland finns en gemensam tangent mellan dessa emellan.

Skogaholmslimpa med edamer (och skivad gurka om det finns hemma och hinns med) tilsammans med svart kaffe på stående fot med dagens nyheter på diskbänken känns typiskt svenskt som frulle, men kanske inte vad en generellt presenterar för inresta gäster från främmande land.
(men i Murphy's kök skulle det såklart kunna hända en exotisk gäst - alla kan få varsin bilaga av DN och dricka snabbkaffe ur en kopp som det står Gefle IF på. :D )
 
Engelsmännen har ju sin "full english", amerikanerna sina pannkakor eller äggröra osv. Har vi en typisk svensk frukost här i landet? Havregrynsgröt? Knäcke och Kalles?

Mycket viktig fråga som kräver en djupanalys, kände jag. :p
Jag tänker att det är skillnad på "typisk" och "stereotypisk" så att säga? Ingen amerikan eller britt jag känner äter en full english eller american breakfast till vardags, precis som att det jag äter till frukost i vanliga fall (typ mörkt bröd med Philadelphia och avokado) inte är det jag skulle servera om jag skulle bjuda mina vänner på en ""svensk frukost". Så jag undrar om du vill veta allt möjligt svenskar/buke äter till frukost eller vad som skulle vara en stereotypisk/klassisk svensk frukost? 😁
 
Det är skillnad på att presentera en buffé av traditionellt svenska frukostalternativ och vad folk de facto äter kvart över sex en onsdagmorgon. Ibland finns en gemensam tangent mellan dessa emellan.

Skogaholmslimpa med edamer (och skivad gurka om det finns hemma och hinns med) tilsammans med svart kaffe på stående fot med dagens nyheter på diskbänken känns typiskt svenskt som frulle, men kanske inte vad en generellt presenterar för inresta gäster från främmande land.
(men i Murphy's kök skulle det såklart kunna hända en exotisk gäst - alla kan få varsin bilaga av DN och dricka snabbkaffe ur en kopp som det står Gefle IF på. :D )
Du hann skriva det jag tänkte innan jag hann skriva det jag tänkte. 😄
 
Naturligtvis blir det lite generaliserat, men det är ju ändå tanken. :p Det känns som att vi oftast äter mer till frukost än tex fransmännen med sitt kaffe och croissant, nyttigare än engelsmännens stekta allting osv. Mer gröt, mackor och så. Vet att jag saknade riktigt grovt bröd i tex Australien.

Kaffe är ju helt nödvändigt, förstås.

Jag skulle vilja saga att det finns minst lika mycket grovt brod i USA som Sverige. Uppe i norra USA, de kallare omradena, har det alltid funnits, men i syd ostra USA har det spridit sig fran 80-90 talet nagon gang. Nagot som inte finns och som jag kanner att jag langtar efter varje gang ni pratar om det ar riktig Svensk Limpa.
Sist jag var i Sverige kopte jag en limpa ... och blev ganska besviken, den smakade inte lika gott som jag kom ihag. Nu tror jag att jag kanske kopte fel sort 🧐 for jag VET ju att limpa ar jatte gott. :p

Ja nåt sånt! Alltså grönsaker på smörgås är nåt som många amerikanare osv inte alls förstår sig på. Det verkar var väldigt typiskt för oss här i norden.

Till stor del varierar frukost maten beroende var i landet man befinner sig. (precis som det varierar innom Europa) men rent generellt ar det stadigare och varma frukostar norrut, och kalla och mer frukt/gront/ eller (hemska tanke) "sweet bread" typ langre soderut.

Fast nej. Gronsaker pa smorgas ar ett maste har. Alltid ett sallads blad, garna gurka, paprika, lok skiva, tomat skiva, eller vad man kan hitta pa. Sedan har man oftast bade smorgas skinka eller liknande och ost och/eller egg, tonfisk, eller vad man kan hitta pa. Har ar det lika vanligt att inte ha nagot smor/margarin/mayonnaise pa brodet, sa gronsakerna behovs for "moisture".

Daremot ater man sallan en "macka" till frukost har. Har ar det vanligare att ata brod till lunch eller middagen. Om man inte ater en "plain toast" med marmelad/sylt som frukost till kaffet.

Jag holl pa att glomma Bagel, bagels ar jatte vanliga till frukost, oftast med mjukost (typ Philladelphia) lite pulled chicken/pork/bacon/etc eller lax/eller annan sea food. Sjalv valjer jag ofta en blabars bagel och har garna philladelphia, blabar/avokado/gurka/vad som finns som ar lite "moist" uppepa.

Havegrynsgröt är extremt vanligt som frukost här i Skottland (och även i resten av Storbritannien skulle jag gissa), så det är absolut inte något svenskt för mig.

Mackor med pålägg är en typisk svensk frukost för mig, min brittiske make reagerade över hur mycket bröd som äts hemma hos mina föräldrar (där standardfrukosten är en macka med ost och en med marmelad). Och att ha färska grönsaker (ost/paprika/tomat) på en kall smörgås anses lite märkligt.

Även detta att äta något tjockare än mjölk (läs: fil eller yoghurt) till flingorna är nog ganska svenskt.

Någon gång blev folk förfasade när jag berättade att jag äter keso och frukt till frukost. På engelska heter ju keso "cottage cheese" och folk snöade helt in på att jag åt frukt och ost till frukost 🙄

Har ar Keso okay till frukost, de senare aren har det blivit "nyttig mat", och smaksatt yogurt ar jatte vanligt att man ater, men allt annat stammer med hur du upplever det. Fast havregryns grot heter inte "porride" det heter helt enkelt hot oatmeal har. :p
 
Senast ändrad:
Det har jag aldrig upplevt som/skulle inte tolka som en svensk standardfrukost faktiskt.

Jag tror inte britter äter en ”full English breakfast” som standard heller utan man drar väl saker lite till sin spets om man ska presentera matkultur. Precis som de flesta svenskar snarare äter tacos och pasta pesto än kåldolmar och köttbullar med brunsås.

Edit: Sist på bollen som vanligt :D
 
Det är det bästa jag vet 😍
Våga vägra växa upp 🙋
Tycker också det är gott. 😋
Sen äter jag inte vare sig det ena eller det andra så ofta men gör gärna ugnsstekt falukorv för att få många lunchlådor på en gång men vanlig stekt är ju super.
 
Det beror ju på vilka köttbullar. Riktiga hemgjorda bullar med härliga kryddor (och gjorda på älgkött för mig) är ju vansinnigt gott! De beiga som köps frusna på påse kanske inte riktigt lika heta. :D

Hemmagjorda är bäst 🤩
Frysta köper jag kycklingbullar, de är mycket goda 😍
 
Ketchup äter jag dock inte, har aldrig gjort och kommer aldrig göra absolut inga lingon eller brunsås heller 🤮😂
Hemmagjort mos däremot 😍

Jag är kräsen, gnällig och äter helst inte hos andra pga tt alla stoppar massa lömskt snusk i maten 😐

Vad äter du på makaronerna då? Inget?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 035
  • Låst
Kropp & Själ Jag har massa frågor om mat, relation till mat osv och även kring behandling för ätstörning/matrelaterad problematik, om nån har koll på...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
18 510
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
2 009
Senast: _Taggis_
·
Mat I samband med den enorma torka som varit i sommar har många börjat handla svensk mat, REKO-ringar startas, ursprungsland kollas...
Svar
11
· Visningar
1 450

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp