En typisk Svensk Frukost; finns det?

Engelsmännen har ju sin "full english", amerikanerna sina pannkakor eller äggröra osv. Har vi en typisk svensk frukost här i landet? Havregrynsgröt? Knäcke och Kalles?

Mycket viktig fråga som kräver en djupanalys, kände jag. :p
Nej, jag tycker nog inte det?
Det äts så mycket olika av olika individer så det känns som en typisk svensk frukost skulle bli en buffé där man fick välja det man föredrog.
Frukostsmörgåsbord 😅.
 
Knäckebröd med kaviar (skivad hårdkokt ägg valfritt) och ett glas Oboy!

Inte något som jag äter till frukost men var det första jag tänkte på när jag läste frågan :D
 
Limpa eller hårdbröd med valfritt pålägg (ofta ost) och kaffe (oboy om barn) är min första tanke, men jag tror det varierar enormt över landet.

Jag tror aldrig jag träffat en enda människa som äter kaviar till frukost sådär dagligdags, det känns mer som umgängesfika eller mellanmål för mig (som inte äter det alls). :)
Min pappa åt det nedersta på morgonen när jag var barn ihop med en kopp kaffe, du kan tänka dig hur mycket jag gillade att få en puss av honom när man sa hejdå innan skolan. :p
 
Saker som utlänningar jag känner reagerat på som ovanligt/svenskt:

- havregrynsgröt (särskilt kokt på mjölk/äten med mjölk)
- knäckebröd
- kalles kaviar
- filmjölk
- skivad gurka på mackan
- leverpastej/leverkorv
- kanelbullar
- svart kaffe i mugg
- svenskt bröd typ sirapslimpa, hönökaka
Ja nåt sånt! Alltså grönsaker på smörgås är nåt som många amerikanare osv inte alls förstår sig på. Det verkar var väldigt typiskt för oss här i norden.
 
Engelsmännen har ju sin "full english", amerikanerna sina pannkakor eller äggröra osv. Har vi en typisk svensk frukost här i landet? Havregrynsgröt? Knäcke och Kalles?

Mycket viktig fråga som kräver en djupanalys, kände jag. :p
Hemkunskapen skulle säga

filmjölk/yoghurt och en grov smörgås med ost och bit paprika :)

alternativt

Havregrynsgröt med lingonsylt eller äppelmos, mjölk och en frukt. Minns inte om man fick macka till gröten med.

Med kaffe eller te.

(Själv äter jag en smörgås om jag hinner få med en och havregrynsgröt (burk på jobbet) om jag inte gör det.
Men är uppvuxen med en skål Cornflakes, russin och lättmjölk, (vilket jag tror inte innehåller varken energi eller näring))
 
Havegrynsgröt är extremt vanligt som frukost här i Skottland (och även i resten av Storbritannien skulle jag gissa), så det är absolut inte något svenskt för mig.

Mackor med pålägg är en typisk svensk frukost för mig, min brittiske make reagerade över hur mycket bröd som äts hemma hos mina föräldrar (där standardfrukosten är en macka med ost och en med marmelad). Och att ha färska grönsaker (ost/paprika/tomat) på en kall smörgås anses lite märkligt.

Även detta att äta något tjockare än mjölk (läs: fil eller yoghurt) till flingorna är nog ganska svenskt.

Någon gång blev folk förfasade när jag berättade att jag äter keso och frukt till frukost. På engelska heter ju keso "cottage cheese" och folk snöade helt in på att jag åt frukt och ost till frukost 🙄
 
Havegrynsgröt är extremt vanligt som frukost här i Skottland (och även i resten av Storbritannien skulle jag gissa), så det är absolut inte något svenskt för mig.

Mackor med pålägg är en typisk svensk frukost för mig, min brittiske sambo reagerade över hur mycket bröd som äts hemma hos mina föräldrar (där standardfrukosten är en macka med ost och en med marmelad). Och att ha färska grönsaker (ost/paprika/tomat) på en kall smörgås anses lite märkligt.

Även detta att äta något tjockare än mjölk (läs: fil eller yoghurt) till flingorna är nog ganska svenskt.
Men visst gör de inte gröten på/med mjölk?
 
Men visst gör de inte gröten på/med mjölk?
Jo, det skulle jag säga är det vanligaste, så pass att jag fått reaktioner när jag berättat att jag gör min på vatten. Det är dessutom ovanligt att hälla kall mjölk ovanpå, den skotska gröten kokas med mjölk och är så lös att många inte tycker att det behövs ytterligare mjölk utöver detta (jag håller inte med utan gillar kontrasten mellan den varma gröten och den kalla mjölken). Min man har beskrivit konsistensen på den gröt jag som en blandning av gummi och cement, även om den enligt mig är helt normal :angel:
 
Full Swedish breakfast:
Havregrynsgröt med äppelmos eller lingonsylt samt mjölk
Fil eller yoghurt och flingor/musli
Hårt bröd samt mjukt bröd serverat med smör, ost, skinka, tomat/gurka/paprika, leverpastej, smörgåsgurka, ägg och kaviar
Te, kaffe, mjölk och juice

Med ovanstående täcker man nog in det mesta folk räknar som "normalfrukost"
 
Jo, det skulle jag säga är det vanligaste, så pass att jag fått reaktioner när jag berättat att jag gör min på vatten. Det är dessutom ovanligt att hälla kall mjölk ovanpå, den skotska gröten kokas med mjölk och är så lös att många inte tycker att det behövs ytterligare mjölk utöver detta (jag håller inte med utan gillar kontrasten mellan den varma gröten och den kalla mjölken). Min man har beskrivit konsistensen på den gröt jag som en blandning av gummi och cement, även om den enligt mig är helt normal :angel:
Fantastiskt. Undrar om det har något att göra med att vi ändå har liknande klimat i Sverige och Skottland? De utlänningar jag frukostat med har varit från sydligare breddgrader!
 
Limpa eller hårdbröd med valfritt pålägg (ofta ost) och kaffe (oboy om barn) är min första tanke, men jag tror det varierar enormt över landet.

Jag tror aldrig jag träffat en enda människa som äter kaviar till frukost sådär dagligdags, det känns mer som umgängesfika eller mellanmål för mig (som inte äter det alls). :)
What? Äter rätt ofta ägg o kaviar till frukost och tycker inte det är ovanligt.
 
What? Äter rätt ofta ägg o kaviar till frukost och tycker inte det är ovanligt.
I min släkt och bekantskapskrets är det ovanligt, det är liksom ingen som orkar koka ägg till frukost. :D Det är något folk kan unna sig om de har övernattande besök eller på helgen.
Som sagt är ju frukosttraditionerna jätteolika landet över! Jag har inga svenskar i nära bekantskap som äter havregrynsgröt till frukost heller, men flera skottar. :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 035
  • Låst
Kropp & Själ Jag har massa frågor om mat, relation till mat osv och även kring behandling för ätstörning/matrelaterad problematik, om nån har koll på...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
18 510
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
2 009
Senast: _Taggis_
·
Mat I samband med den enorma torka som varit i sommar har många börjat handla svensk mat, REKO-ringar startas, ursprungsland kollas...
Svar
11
· Visningar
1 450

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp