Sleepy
Trådstartare
Gunde-effekt?Som utlandsboende så skulle jag säga havregrynsgröt. Jag vet ingen här som äter gröt till frukost (förutom bebisar) men vet flera i Sverige som äter det.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gunde-effekt?Som utlandsboende så skulle jag säga havregrynsgröt. Jag vet ingen här som äter gröt till frukost (förutom bebisar) men vet flera i Sverige som äter det.
Nej, jag tycker nog inte det?Engelsmännen har ju sin "full english", amerikanerna sina pannkakor eller äggröra osv. Har vi en typisk svensk frukost här i landet? Havregrynsgröt? Knäcke och Kalles?
Mycket viktig fråga som kräver en djupanalys, kände jag.
Min pappa åt det nedersta på morgonen när jag var barn ihop med en kopp kaffe, du kan tänka dig hur mycket jag gillade att få en puss av honom när man sa hejdå innan skolan.Limpa eller hårdbröd med valfritt pålägg (ofta ost) och kaffe (oboy om barn) är min första tanke, men jag tror det varierar enormt över landet.
Jag tror aldrig jag träffat en enda människa som äter kaviar till frukost sådär dagligdags, det känns mer som umgängesfika eller mellanmål för mig (som inte äter det alls).
Det har jag aldrig upplevt som/skulle inte tolka som en svensk standardfrukost faktiskt.
Ja nåt sånt! Alltså grönsaker på smörgås är nåt som många amerikanare osv inte alls förstår sig på. Det verkar var väldigt typiskt för oss här i norden.Saker som utlänningar jag känner reagerat på som ovanligt/svenskt:
- havregrynsgröt (särskilt kokt på mjölk/äten med mjölk)
- knäckebröd
- kalles kaviar
- filmjölk
- skivad gurka på mackan
- leverpastej/leverkorv
- kanelbullar
- svart kaffe i mugg
- svenskt bröd typ sirapslimpa, hönökaka
Hemkunskapen skulle sägaEngelsmännen har ju sin "full english", amerikanerna sina pannkakor eller äggröra osv. Har vi en typisk svensk frukost här i landet? Havregrynsgröt? Knäcke och Kalles?
Mycket viktig fråga som kräver en djupanalys, kände jag.
Det är svenska mellanmålet efter skolanNån typ av limpsmörgås med the/kaffe/Oboy
Men visst gör de inte gröten på/med mjölk?Havegrynsgröt är extremt vanligt som frukost här i Skottland (och även i resten av Storbritannien skulle jag gissa), så det är absolut inte något svenskt för mig.
Mackor med pålägg är en typisk svensk frukost för mig, min brittiske sambo reagerade över hur mycket bröd som äts hemma hos mina föräldrar (där standardfrukosten är en macka med ost och en med marmelad). Och att ha färska grönsaker (ost/paprika/tomat) på en kall smörgås anses lite märkligt.
Även detta att äta något tjockare än mjölk (läs: fil eller yoghurt) till flingorna är nog ganska svenskt.
Jo, det skulle jag säga är det vanligaste, så pass att jag fått reaktioner när jag berättat att jag gör min på vatten. Det är dessutom ovanligt att hälla kall mjölk ovanpå, den skotska gröten kokas med mjölk och är så lös att många inte tycker att det behövs ytterligare mjölk utöver detta (jag håller inte med utan gillar kontrasten mellan den varma gröten och den kalla mjölken). Min man har beskrivit konsistensen på den gröt jag som en blandning av gummi och cement, även om den enligt mig är helt normalMen visst gör de inte gröten på/med mjölk?
Fantastiskt. Undrar om det har något att göra med att vi ändå har liknande klimat i Sverige och Skottland? De utlänningar jag frukostat med har varit från sydligare breddgrader!Jo, det skulle jag säga är det vanligaste, så pass att jag fått reaktioner när jag berättat att jag gör min på vatten. Det är dessutom ovanligt att hälla kall mjölk ovanpå, den skotska gröten kokas med mjölk och är så lös att många inte tycker att det behövs ytterligare mjölk utöver detta (jag håller inte med utan gillar kontrasten mellan den varma gröten och den kalla mjölken). Min man har beskrivit konsistensen på den gröt jag som en blandning av gummi och cement, även om den enligt mig är helt normal
What? Äter rätt ofta ägg o kaviar till frukost och tycker inte det är ovanligt.Limpa eller hårdbröd med valfritt pålägg (ofta ost) och kaffe (oboy om barn) är min första tanke, men jag tror det varierar enormt över landet.
Jag tror aldrig jag träffat en enda människa som äter kaviar till frukost sådär dagligdags, det känns mer som umgängesfika eller mellanmål för mig (som inte äter det alls).
I min släkt och bekantskapskrets är det ovanligt, det är liksom ingen som orkar koka ägg till frukost. Det är något folk kan unna sig om de har övernattande besök eller på helgen.What? Äter rätt ofta ägg o kaviar till frukost och tycker inte det är ovanligt.
Det här. Eventuellt med tillägg av ett kokt ägg i äggkopp med kaviar till.Havregrynsgröt/fil & flingor/youghurt
Mjuk smörgås med ost
Kaffe
Juice