En typisk Svensk Frukost; finns det?

Ptja, det rimmar ju i alla fall! :D

Tillägg: Fattade precis jam-on skämtet :rofl:
Det var ett ganska dåligt skämt lite inspirerat av den här halvdåliga men väldigt nostalgiska Catherine Tate-sketchen 😁 (Obs vill vara tydlig med att jag tycker Catherine Tate är ett geni, detta är bara inte hennes best work.)

För att svara på ursprungsfrågan har det varit mycket mackor med te eller kaffe, en hel del gröt och lite A-fil med Start i min familj. Utifrån tråden verkar det ganska representativt svenskt.

Det här med kötrbullsmacka låter ju intressant! Aldrig hört att det är en svensk grej? Eller har svenskar liksom en egen typ an köttbullsmacka? Eller är köttbullarna annorlunda?

Det här med kötrbullsmacka låter ju intressant! Aldrig hört att det är en svensk grej? Eller har svenskar liksom en egen typ an köttbullsmacka? Eller är köttbullarna annorlunda?
Vanliga köttbullar. Hellre mammas/egna än mamma Scans. Rödbetssallad, smörgåsgurka, brödet är i 99 fall av 100 rågkaka. Sedvanliga smörgåsgrönsaker (tyvärr), dvs tomat, sallat, gurka. De flesta fik med aktning säljer stor köttbullsmacka på halv rågsiktskaka eller liten på en kvarts. Jag har någon enstaka gång sett bostongurka på, men det måste vara någon sorts hädelse.

Det finns hur som helst _aldrig_ någon sorts tomatsås på och göra dem på vitt bröd skulle jag bli extremt förvånad över.

För mig är det en grej väldigt typisk för lite gammaldagsa fik.

Vanliga köttbullar. Hellre mammas/egna än mamma Scans. Rödbetssallad, smörgåsgurka, brödet är i 99 fall av 100 rågkaka. Sedvanliga smörgåsgrönsaker (tyvärr), dvs tomat, sallat, gurka. De flesta fik med aktning säljer stor köttbullsmacka på halv rågsiktskaka eller liten på en kvarts. Jag har någon enstaka gång sett bostongurka på, men det måste vara någon sorts hädelse.

Det finns hur som helst _aldrig_ någon sorts tomatsås på och göra dem på vitt bröd skulle jag bli extremt förvånad.

För mig är det en grej väldigt typisk för lite gammaldagsa fik.
Ok ja nä alltså nej tack! Tar alla gånger en på vitt bröd och med tomatsås och smält ost😂

Finns ju på varje cafe på landsbygden. Halv rågkaka. Smöras. En klick rödbetssallad. Halva köttbullar. I ena änden skivad leverpastej med lite ättiksgurka. Och eventuellt en klyfta tomat. Köttbullemacka.

Finns ju på varje cafe på landsbygden. Halv rågkaka. Smöras. En klick rödbetssallad. Halva köttbullar. I ena änden skivad leverpastej med lite ättiksgurka. Och eventuellt en klyfta tomat. Köttbullemacka.
Nä alltså fy! Nästa gång jag är i Sverige kanske jag provar.

Vi tar rätt allvarligt på frukosten på mitt jobb. Det finns kaffe bröd skinka ost marmelad the juice frukt fil flingor yougurt och gröt. Sen är äggen heliga och de ska vara hård vita och krämig gula. Annars får man inte koka ägg mera. Vi skivar även köttbullar och har pålägg av kyckling. Rödbetssallad.
Keso har jag infört för det är mitt livselixir. Jag kokar också en populär gröt på torsdagar. Då äter vi mannagrynsgröt allihopa. På helgerna gör vi äggröra och bacon. Både Vega bacon och vanliga. Jag ska göra kesoplättar nån dag och servera med kardemumma vaniljyoughurt och hallon.
sedan kommer styggelsen… Sill. Vansinnig populärt. Luktar så illa på Morgonen.

1667993129603.webp

Tvungen att lägga in en bild på någon.

Men tillbaka till trådens ämne, min (första) frukost består av en tallrik fil med müsli. Sedan blir det knäckemackor på jobbet vid halv tio. På helgerna är det ungefär samma, men kanske lite mindre avstånd mellan första och andra delen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 364
  • Låst
Kropp & Själ Jag har massa frågor om mat, relation till mat osv och även kring behandling för ätstörning/matrelaterad problematik, om nån har koll på...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
18 673
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
2 047
Senast: _Taggis_
·
Mat I samband med den enorma torka som varit i sommar har många börjat handla svensk mat, REKO-ringar startas, ursprungsland kollas...
Svar
11
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka