En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Om din häst inte visar några tecken som kan tyda på bandmask finns det ingen anledning att leta efter eller avmaska mot den.

så då ska jag avmaska var åttonde vecka resten av sommaren? en som inte har koll :angel:

Det beror på hur dina hagar ser ut och hur många hästar den kommer gå med osv. 350 EPG är inte mycket, det kan räcka med avmaskning före och efter bete.

Finns det ingen stallägare som kan gå in och styra upp parasitkontrollen för sina marker? Det ligger ju liksom markägarens intresse.

Ja man tycker ju det, och jag kommer absolut ta upp det med stallägarna. Känns inte som att de är medvetna om den biten med tanke på hur *host* ofta hagarna verkar ha blivit urmockade! :angel:
Det som är "synd" är att mina hästar går bra ihop med i princip vilka hästar som helst = dels tråkigt om de behöver gå själv, särskilt som den ena ska säljas, och dels kanske svårare att få igenom att de ska gå själv om det skulle vara enda parasitovänliga alternativet iom att de flesta av de andra är betydligt mer riskabelt att slänga ihop i samma hage. Ska ta upp det på stallmötet som planerats att ha innan betessläpp och hoppas lyckas övertyga stallägarna om hur viktigt det är!

Kan ni inte gå ihop ni som är intresserade och göra träckprov på den som bara avmaskas en gång per år. Den BEHÖVER ju inte ha mycket, den kanske inte behöver avmaskas alls.

Nu är det ju inte den enda, ärligt talat vet jag bara en till i stallet som ens pratat om träckprov och jag vet inte om hon gjort något i år (hon i exemplet är jag den enda jag VET avmaskar på konstig rutin utan träckprov, gissar på att de flesta andra maskat på rutin men iaf följt "rekommendationerna" utan träckprov). Blir för dyrt för min del att göra på 6-7 hästar efter att först spenderat runt tusenlappen för dom egna! :crazy: hoppas att några fler är medgörliga iaf.

Litet knapplån, fråga till Madick:

Jag har en liten teoretisk fundering!

Säg att jag påbörjar en avmaskningssäsong med Pyrantel, och under tiden flyttar min häst till ett stall där hästarna redan påbörjat en säsong med Ivermektin.
Då kan det väl inte spela så stor roll att vi har olika rutiner och substans den säsongen, så länge var och en fullföljer sina rutiner och hela tiden avmaskar med rätt intervall för respektive preparat?

Behöver lite argument, kanske... :angel:

Hej Alla som kan det här!
Jag har gjort en "Kolla Masken" på min häst. Han hade mkt hög halt blodmask. Jag pratade med veterinären, och vi sa dubbel dos Banminth nu. Jag gav, men han spottade ut endel:crazy:, så jag gav en spruta Noromectin oxå... Har jag gjort något helgalet?????:eek:

Litet knapplån, fråga till Madick:

Jag har en liten teoretisk fundering!

Säg att jag påbörjar en avmaskningssäsong med Pyrantel, och under tiden flyttar min häst till ett stall där hästarna redan påbörjat en säsong med Ivermektin.
Då kan det väl inte spela så stor roll att vi har olika rutiner och substans den säsongen, så länge var och en fullföljer sina rutiner och hela tiden avmaskar med rätt intervall för respektive preparat?

Behöver lite argument, kanske... :angel:

Hästen har så mycket att den behöver avmaskas alltså? Jag skulle i så fall anpassa mig till de övriga, hellre att min fick gå någon/några veckor längre för att passas in med de andra.

Hej Alla som kan det här!
Jag har gjort en "Kolla Masken" på min häst. Han hade mkt hög halt blodmask. Jag pratade med veterinären, och vi sa dubbel dos Banminth nu. Jag gav, men han spottade ut endel:crazy:, så jag gav en spruta Noromectin oxå... Har jag gjort något helgalet?????:eek:

Det mest galna är nog att ta råd av en veterinär som inte motiverar valet av medel. Dubbel Banminth låter som en gammal rutinavmaskning han säger till alla. Det finns dessutom Fyrantel som är billigare än Banminth men samma sak...

Inte så bra att blanda medel, men gjort är gjort. Fortsätt med Noromectin om 8v och strunta i Banminthen.

Du ska absolut ta prov på ditt föl. Gör det bums om det fungerar i tid med den avmaskning som gjordes senast.
// Linda

ja alltså mitt "föl" är född augusti förra året så han kallas nog ettåring nu men jag köpte honom som 5månaders.
och jag är tyvärr riktigt usel på detta med avmaskning(hur det går till alltså)
men han blev tydligen avmaskad några dagar efter att han föddes kan det stämma?

men skriv gärna ett avmaskningsschema för ett föl från födseln och uppåt så jag förstår lite bättre för som jag förstått det så är föl/unghästar känsligare för mask och behöver avmaskas oftare m.m.

vid vilka tider bör man kolla en vuxen häst om man ser till ett helt år???
måste verkligen ha uppdatering på detta.

har t.o.m läst kurs på gymnasiet om detta men hade väldigt svårt för att förstå *trög*

Byte varje eller vartannat år räcker. Det finns en hel del substanser av maskmedel där det ingår olika märken. Men man brukar i regel endast använda sig av Ivermectiner, pyrantel och moxidektiner.

I ivermektingruppen ingår
Bimectin
Equimax
Eraquell
Ivomec
Noromectin

Moxidektin
Cydectin

Pyrantel
Banminth
Fyrantel

Prazikvantel
Droncit

Men även Ivomec comp samt equiemax ingår här eftersom det är en mix av Ivermectin/prazikvantel.

Sen finns det andra grupper som man inte använder så ofta tex:

Fenbendasol där Axilur ingår. Och just Axilur finns det vissa stammar av lilla blodmasken som är resistent mot detta medel. Axilur kan vara bra att använda mitt i vintern till unghästar om de har spolmask.

okej tack så hemskt mkt för svar.

men om jag nu gör sånt prov på hästarna så kan man ringa veterinären och fråga vilket medel bara va för de skriver väl ut det medel som behövs beroende på vad man fick ut på testet?
så egentligen blir det väl lättare för folk som är så tröga som jag nu iomed att man kan få hjälp av veterinären med rätt medel?

:bow: Jag fick lite panik när han spottade ut endel, så jag tog vad jag hade hemma..:o
Är det normalt att man inte ser blodmaskarna i bajset? Jag mockade i morse, men det syntes ingenting:confused: Han hade över 1000 blodmask:crazy:

:bow: Jag fick lite panik när han spottade ut endel, så jag tog vad jag hade hemma..:o
Är det normalt att man inte ser blodmaskarna i bajset? Jag mockade i morse, men det syntes ingenting:confused: Han hade över 1000 blodmask:crazy:

1000 EPG är inte så farligt mycket. Visst, det är inte lite, men inte heller så man behöver fundera mer än skärpa upp sina rutiner.

okej tack så hemskt mkt för svar.

men om jag nu gör sånt prov på hästarna så kan man ringa veterinären och fråga vilket medel bara va för de skriver väl ut det medel som behövs beroende på vad man fick ut på testet?
så egentligen blir det väl lättare för folk som är så tröga som jag nu iomed att man kan få hjälp av veterinären med rätt medel?

Det låter som en jättebra plan! Det viktiga är dock att man ser till att veterinären man ringer är uppdaterad i parasitfrågor, och det är det ju inte så lätt att veta i förväg.

Jag har nu hört om flera veterinärstationer som inte skriver ut recept utan träckprov först, helt suveränt!

Hej!
En vuxen häst skulle jag kolla före betessläpp och efter betet om allt är normalt.

Är det samma grupp av hästar skulle jag också ta odling första året för att sedan förhoppningsvis kunna utesluta stora blodmasken.

Men att jag inte såg några maskar i bajset? Brukar de inte synas?

Om dett redan tagits upp, ursäkta mig:o Och hänvisa gärna till vilket inlägg:D
Finns det några generella kännetecken för vilken mask de bär på. Kolla masken tar väl bara Blod och spol tex. Hur vet man om hästen har lungmask då? Eller bandmask?
Min ena, gjorde jag Kolla Masken på, hög halt av Blodmask, sen en tid har hon dålig ork, kan det vara pga blodmasken, eller är ork kanske ett tecken på lungmask? Vår ena ponny, ganska ny hos oss, nollade blodmask, men har dålig päls (går ute med en till ponny som äter samma och allt annat, som har bra päls), kan den då ha bandmask? Eller någon annan mask?

*KL
ledsen om detta redan frågats i tråden, inte orkat läsa igenom alla sidor :angel:

Jag fick mitt svar idag, hade 0 på båda, precis som sist.
Nu ska jag flytta till mitt gamla stall under betessäsongen, räcker det om jag tar ett nytt träckprov när han ska tillbaka till nuvarande stallet, och avmaska då i så fall, eller bör jag kolla innan?

Hur gör jag med bandmasken, uppmärksammade inte att det inte testades. Bör jag avmaska mot det i fall att? Eller kan man skriva att man vill ha det testat på nästa kollamasken-prov, eller hur kollar man det annars?! Hästen i fråga visar inga symptom på mask.

2006: 60 EPG, ingen avmaskning

2007: 150 EPG ,hittade bandmask i träcken men inte påvisat på träckprov - avmaskade före betessläpp med dubbel dos Fyrantel.

2008: 250 EPG, odling satt till v.22, inga spår av bandmask.

Hur går jag vidare, vill inte att det ska fortsätta att öka... Vi mockar höst-, vår- och vinterhage regelbundet samt putsar sommarbetet vid behov.

Avmaskning med enkel dos Fyrantel är nog min plan, ska jag fortsätta att avmaska var fjärde vecka eller räcker det med en avmaskning nu och en vid installning?

Kanske dunka i med Cydectin i år så håller du smittan borta 12v istället för 4 som med pyrantel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII