Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
så då ska jag avmaska var åttonde vecka resten av sommaren? en som inte har koll
Finns det ingen stallägare som kan gå in och styra upp parasitkontrollen för sina marker? Det ligger ju liksom markägarens intresse.
Kan ni inte gå ihop ni som är intresserade och göra träckprov på den som bara avmaskas en gång per år. Den BEHÖVER ju inte ha mycket, den kanske inte behöver avmaskas alls.
Litet knapplån, fråga till Madick:
Jag har en liten teoretisk fundering!
Säg att jag påbörjar en avmaskningssäsong med Pyrantel, och under tiden flyttar min häst till ett stall där hästarna redan påbörjat en säsong med Ivermektin.
Då kan det väl inte spela så stor roll att vi har olika rutiner och substans den säsongen, så länge var och en fullföljer sina rutiner och hela tiden avmaskar med rätt intervall för respektive preparat?
Behöver lite argument, kanske...
Hej Alla som kan det här!
Jag har gjort en "Kolla Masken" på min häst. Han hade mkt hög halt blodmask. Jag pratade med veterinären, och vi sa dubbel dos Banminth nu. Jag gav, men han spottade ut endel, så jag gav en spruta Noromectin oxå... Har jag gjort något helgalet?????
Du ska absolut ta prov på ditt föl. Gör det bums om det fungerar i tid med den avmaskning som gjordes senast.
// Linda
Byte varje eller vartannat år räcker. Det finns en hel del substanser av maskmedel där det ingår olika märken. Men man brukar i regel endast använda sig av Ivermectiner, pyrantel och moxidektiner.
I ivermektingruppen ingår
Bimectin
Equimax
Eraquell
Ivomec
Noromectin
Moxidektin
Cydectin
Pyrantel
Banminth
Fyrantel
Prazikvantel
Droncit
Men även Ivomec comp samt equiemax ingår här eftersom det är en mix av Ivermectin/prazikvantel.
Sen finns det andra grupper som man inte använder så ofta tex:
Fenbendasol där Axilur ingår. Och just Axilur finns det vissa stammar av lilla blodmasken som är resistent mot detta medel. Axilur kan vara bra att använda mitt i vintern till unghästar om de har spolmask.
Jag fick lite panik när han spottade ut endel, så jag tog vad jag hade hemma..
Är det normalt att man inte ser blodmaskarna i bajset? Jag mockade i morse, men det syntes ingenting Han hade över 1000 blodmask
okej tack så hemskt mkt för svar.
men om jag nu gör sånt prov på hästarna så kan man ringa veterinären och fråga vilket medel bara va för de skriver väl ut det medel som behövs beroende på vad man fick ut på testet?
så egentligen blir det väl lättare för folk som är så tröga som jag nu iomed att man kan få hjälp av veterinären med rätt medel?
Men att jag inte såg några maskar i bajset? Brukar de inte synas?