En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Eller varför man inte behöver göra det...

måste fråga...

hur fungerar det, hur ofta ska man byta maskmedel? preparat alltså, varje gång man maskar eller en gång/år?

hur många olika medel finns det?

hur ser ett avmasknings schema ut för ett föl?
vid vilken ålder räknas den som vuxen.

och hur ofta och när ska man egentligen avmaska/testa för mask på vuxna hästar.
är det bra att testa föl med?

Byte varje eller vartannat år räcker. Det finns en hel del substanser av maskmedel där det ingår olika märken. Men man brukar i regel endast använda sig av Ivermectiner, pyrantel och moxidektiner.

I ivermektingruppen ingår
Bimectin
Equimax
Eraquell
Ivomec
Noromectin

Moxidektin
Cydectin

Pyrantel
Banminth
Fyrantel

Prazikvantel
Droncit

Men även Ivomec comp samt equiemax ingår här eftersom det är en mix av Ivermectin/prazikvantel.

Sen finns det andra grupper som man inte använder så ofta tex:

Fenbendasol där Axilur ingår. Och just Axilur finns det vissa stammar av lilla blodmasken som är resistent mot detta medel. Axilur kan vara bra att använda mitt i vintern till unghästar om de har spolmask.

Du ska absolut ta prov på ditt föl. Gör det bums om det fungerar i tid med den avmaskning som gjordes senast.
// Linda

måste fråga...

hur fungerar det, hur ofta ska man byta maskmedel? preparat alltså, varje gång man maskar eller en gång/år?
Det finns bara två klasser du kan växla mellan när det gäller lilla blodmasken som är den mask som är mest benägen att utveckla resistens. Ena gruppen är pyrantel (Fyrantel och Banminth) den andra är alla med ivermektin och moxidektin som båda tillhör makrocykliska laktoner. Lämpligt är att växla varje eller varannat år.
hur många olika medel finns det?
Som ovan + prazikvantel som tar bandmask.

hur ser ett avmasknings schema ut för ett föl?
vid vilken ålder räknas den som vuxen.
Avmaskning mot spolmask vid 8v (Axilur, Rintal eller ett pyrantel preparat) sen träckprov vid 16v ålder och på vintern. Det är bara första året man behöver oroa sig för spolmasken om man har koll på sina rutiner och hästar. Sen provas och avmaskas unghästen som en vuxen häst.

och hur ofta och när ska man egentligen avmaska/testa för mask på vuxna hästar.
är det bra att testa föl med?
Träckprov varje vår, avmaska vid behov. Är det första året hästarna nollar kan det vara bra med ett prov även på sensommaren. Föl träckprovas vid 16v ålder och på vintern, sen som övriga.

Du ska absolut ta prov på ditt föl. Gör det bums om det fungerar i tid med den avmaskning som gjordes senast.
// Linda

Fölet bör vara iaf 16v innan man provar, annars finns det inte tillräckligt utvecklade maskar för att man ska kunna se ägg på provet.

Hej, finns det någon som kan ge ett bra argument varför man ska mocka hela hagen innan man avmaskar?

(Vi gjorde tyvärr inte träckprov utan avmaskade direkt, vet att det är fel så behöver ingen kommentar på det)

För att få bort smittan hästarna redan har släppt ut. Annars avmaskar man och så får hästarna i sig ny smitta från allt som redan finns i hagen.

Jag har ett dräktigt fångssto, hon har inte fång nu utan fick det i höstas. vilket gör att jag inte vågar släppa henne på bete.
Stoet ska avmaskas innan fölning, men vi har bara en hage, är det då okej om jag mockar ur hela hagen innan vi avmskar och sedan håller undan det som kommer efter det. är det forf någon mening att avmaska eller kommer de få i sig samma skit igen?

Jag har ett dräktigt fångssto, hon har inte fång nu utan fick det i höstas. vilket gör att jag inte vågar släppa henne på bete.
Stoet ska avmaskas innan fölning, men vi har bara en hage, är det då okej om jag mockar ur hela hagen innan vi avmskar och sedan håller undan det som kommer efter det. är det forf någon mening att avmaska eller kommer de få i sig samma skit igen?

Det är suveränt att mocka, då behöver du bara avmaska nu och inte mer sen om du ser till att hålla efter ordentligt med mockningen!

Avmaskningen är i första hand för att skydda markerna.

okej, så jag kan helt enkelt tömma hagen på skit och sen hålla undan det hela tidwen så kan jag avmska redan nu?

Trodde inte det var så efektivt att mocka ut hagen:P

okej, så jag kan helt enkelt tömma hagen på skit och sen hålla undan det hela tidwen så kan jag avmska redan nu?

Det är det mest effektiva sättet att hålla borta parasiterna! Du tar ju bort smittan hela tiden, då finns det inget som kan smitta hästarna sen ju.

Jag kan intyga att det ÄR effektivt. Har haft hästar hemma (små hagar, tyvärr) under ca 6 år nu. Har mockat från start, och avmaskade i början efter intervall.

Numera tar vi enbart träckprov, och de individer som provats (inte samma hästar hela tiden som bott där) har varje gång nollat.

Fråga:

Kusarna visade 650 resp. 700 epg av blodmask (inget svar på odlingen än) båda står just nu i samma hage - som f ö är väldigt skitig, lär väl ta sisådär ett par veckor att mocka ur, men ska släppas på sommarbete i slutet av Maj/början av Juni och då är det mer oklart om de kommer gå själva eller i sällskap av andra hästar.
Dom andra i stallet verkar ha väldigt olika syn på det där med avmaskning - en t ex gör inte träckprov och avmaskar EN gång per år med samma preparat varje gång. Är det någon idé att släppa hästarna med andra som inte har samma avmaskningsrutiner, bör jag vägra om inte de andra avmaskas ordentligt, eller är det lika bra att låta bli att maska regelbundet själv om marken ändå oundvikligen kommer bli nersmittad?
Det är rätt många hästar i stallet och hagstrukturerna för betet kommer se lite olika ut från år till år = risk för att mina hamnar i en "nersmittad" hage nästa år även om deras nuvarande blir parasitfri (eller att det redan finns parasiter från föregående år).

Och om jag avmaskar, är det bäst att vänta till precis i samband med att de släpps på betet eller ungefär nu ett par veckor innan trots att jag inte kommer hinna mocka ur vinterhagen innan?

Finns det ingen stallägare som kan gå in och styra upp parasitkontrollen för sina marker? Det ligger ju liksom markägarens intresse.

Jag personligen skulle ge mig på en drive som heter duga och pressat igenom gemensamma avmaskningsrutiner (har gjort det också men det tog tid).

Om jag inte lyckades med det skulle jag kräva att mina hästar fick gå i den hage jag gjort rent.

Kan ni inte gå ihop ni som är intresserade och göra träckprov på den som bara avmaskas en gång per år. Den BEHÖVER ju inte ha mycket, den kanske inte behöver avmaskas alls.

fick svar på odlingen nu och han hade inte stora blodmasken :). han har ju 350 EPG lilla blodmasken och jag avmaskar med noromectin denna gången. min fråga... vad är avmaskningsintervallet på den? man ska väl hålla ett intervall under resten av betesperioden va?

*kl*

Fick precis provsvar på "kolla masken"

"Journalnr: KM 08 - 5514

Hästens namn: Latin

EPG (ägg per gram träck) från:
Strongylus/Cyathostominae
(stora och/eller lilla blodmasken)
30

Parascaris equorum

(spolmask)

0

Övriga anmärkningar
-

Ej odling"

Men jag var ju INTE tillräckligt uppmärksam att upptäcka att dom inte tog bandmask :mad:

Hur ska man göra då? Nytt prov eller avmaska ändå eller låta det vara??

Hur pass vanligt är det med bandmask? Hästen visar inga "mask-symtom" (förutom möjligtvis latmasken :angel:)

gud vad bra:D idag ahr jag i alal fall fixat avmaskning till det förhoppnigsvis kommande fölet:P

så då ska jag avmaska var åttonde vecka resten av sommaren? en som inte har koll :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar