C
charlotten
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov
Eller varför man inte behöver göra det...
Eller varför man inte behöver göra det...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns bara två klasser du kan växla mellan när det gäller lilla blodmasken som är den mask som är mest benägen att utveckla resistens. Ena gruppen är pyrantel (Fyrantel och Banminth) den andra är alla med ivermektin och moxidektin som båda tillhör makrocykliska laktoner. Lämpligt är att växla varje eller varannat år.måste fråga...
hur fungerar det, hur ofta ska man byta maskmedel? preparat alltså, varje gång man maskar eller en gång/år?
Som ovan + prazikvantel som tar bandmask.hur många olika medel finns det?
Avmaskning mot spolmask vid 8v (Axilur, Rintal eller ett pyrantel preparat) sen träckprov vid 16v ålder och på vintern. Det är bara första året man behöver oroa sig för spolmasken om man har koll på sina rutiner och hästar. Sen provas och avmaskas unghästen som en vuxen häst.hur ser ett avmasknings schema ut för ett föl?
vid vilken ålder räknas den som vuxen.
Träckprov varje vår, avmaska vid behov. Är det första året hästarna nollar kan det vara bra med ett prov även på sensommaren. Föl träckprovas vid 16v ålder och på vintern, sen som övriga.och hur ofta och när ska man egentligen avmaska/testa för mask på vuxna hästar.
är det bra att testa föl med?
Du ska absolut ta prov på ditt föl. Gör det bums om det fungerar i tid med den avmaskning som gjordes senast.
// Linda
Hej, finns det någon som kan ge ett bra argument varför man ska mocka hela hagen innan man avmaskar?
(Vi gjorde tyvärr inte träckprov utan avmaskade direkt, vet att det är fel så behöver ingen kommentar på det)
Fölet bör vara iaf 16v innan man provar, annars finns det inte tillräckligt utvecklade maskar för att man ska kunna se ägg på provet.
Jag har ett dräktigt fångssto, hon har inte fång nu utan fick det i höstas. vilket gör att jag inte vågar släppa henne på bete.
Stoet ska avmaskas innan fölning, men vi har bara en hage, är det då okej om jag mockar ur hela hagen innan vi avmskar och sedan håller undan det som kommer efter det. är det forf någon mening att avmaska eller kommer de få i sig samma skit igen?
okej, så jag kan helt enkelt tömma hagen på skit och sen hålla undan det hela tidwen så kan jag avmska redan nu?
Trodde inte det var så efektivt att mocka ut hagen:P
Trodde inte det var så efektivt att mocka ut hagen:P