En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Men jag har väl inte skällt på dig...:confused:

Symtom utläser jag i denna mening..tänkte om nån duktig kunde framställa en lista över samtliga iälvsparasiter på häst.ger

Jag är från Norrland och sådär pratar vi...alltså såg det ut som du skrivit Norrl'ändska. ALLTSÅ, ordet ger = symtom.

Senast ändrad:

ok... jag fattar inget av vad du menar, men det hör ju inte till ovanligheterna :D

aja skit samma, nu vet både du o jag vad jag menar iaf :laugh::rofl:

Ordet ger = SYMTOM..

Läser man din mening blir det ju så här: tänkte om nån duktig kunde framställa en lista över samtliga iälvsparasiter på häst.ger FÖR symtom.

Men i Norrland tar vi bort en massa meningar som inte behövs.

Förstår du nu då ? Ordet ger du skrev är samma sak för mig som ordet symtom.

jo jag förstår att du läser det så, men jag visste inte att ni hade ett helt eget språk... för det är det för ingenstans i någon ordbok står det att ger=symptom, ellerhur?

jaja man lär sig nåt nytt varje dag, men jag förstår inte... du måste ju ha missat ordet exempel oxå, ellerhur?

Just den vet är kanon i vanliga fall, men de flesta vet verkar som sagt ganska ouppdaterade :p Skrämmande... Men men, jag litar på dig :D

Då maskar jag med Droncit nu vilken dag som helst, och sen då? Ska på sommarbete 2 juni (har gått kossor i den hagen innan).

Jag kommer inte ihåg vad hon hade på träckprovet. Ett rent bete är bra, då får hon inte i sig någon ny smitta. Det du vill undvika är alltså att smitta ner betet, så hade hon inget eller väldigt lite behöver du inte avmaska alls.

Hon hade 100 EPG lilla/stora blodmasken, ingen odling satt. 0 EPG spolmask. Men jag behöver alltså inte avmaska nåt mer då förrns i höst mot styngflugan?

Precis! Och bara om du verkligen får styngflugeägg på hästen och inte hinner skrapa av dem varje dag.

kl

Visst är det två månader mellan gångerna på Noromectin? Läste bipacksedeln men det stod bara minsta behandlingsintervall 30 dagar.

Lite KL.

Har en häst med 350 epg och ska enligt vidilabs vet avmaska först före betessläppet i rena sommarhagen.(om ca tre veckor tror vi)
De går i gräshage nu och har ingen annan ren hage att släppa i. Den andra hästen har noll.
Behöver jag avmaska åtta veckor efter det, eller kan jag(/vi?) ta träckprov först och se om de behövs då? NÄR kan jag ta träckprovet isf så det inte blir missvisande?

Hmm, om de går i gräshage nu och ska gå i tre veckor till skulle jag inte vänta med att avmaska. Hon kanske uppfattade det som att ni hade grushagar nu?

Avmaskningen är i första hand för att skydda markerna, går de och betar nu får de i sig smitta och för varje bajshög släpper den med positivt ut mer smitta.

Jag skulle avmaska nu och sen om 8v igen, sen träckprov ca 9v efter det.

Har ni tagit prov tidigare år? I så fall vad har de sagt?

När man avmaskar mot bandmask, visst är det så att hästar ska ha dubbel dos mot det? Eller?

Jag berättade att de går i gräshagar.(Gör året runt) men att vi bara har en ren hage "kvar" - riktiga sommarhagen. Då de gått i de andra under vintern-våren-tills nu. Nuvarande hagen är iofs jättejättestor för våra två och de hinner aldrig med att äta i takt med vad det växer upp igen. Men det har kanske ingen betydlse va? Marken är ju redan smittad. Är inte risken att den andra hästen ochså får mask då?(därför vill vi ta träckprov senare i sommar/höst igen)

Förra året hade min 30(blodmask) och och året innan 0. Den andra hästen fick en nolla för andra året i rad nu.

--------
Hur tidigt på året kan man ta träckprov? När gräset börjar växa?

När man avmaskar mot bandmask, visst är det så att hästar ska ha dubbel dos mot det? Eller?

Om du använder pyrantel-preparat (Banminth eller Fyrantel) så är det dubbel dos mot vad som används mot bara rundmaskar.

Har hästen konstaterad bandmask är det lämpligare att välja ett medel med hög dos prazikvantel, dvs Equimax (blandat med ivermektin) eller Droncit.

Dubbel dos pyrantel och de som heter comp tar bara vuxna bandmaskar, medan den högre prazikvanteldosen som är i de andra tar alla stadier inne i hästen.

Lämplig tid att ta träckprov beror ju på hur hagarna ser ut och när/om man tänkt släppa på bete. Har man gräs året runt är det lämpligt att ta prov relativt tidigt, alltså när gräset börjat växa.

Hej, finns det någon som kan ge ett bra argument varför man ska mocka hela hagen innan man avmaskar?

(Vi gjorde tyvärr inte träckprov utan avmaskade direkt, vet att det är fel så behöver ingen kommentar på det)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar