En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

KL!

Dum fråga kanske, men KAN en häst ha mask fast det inte syns på träckprov? Vilande isf va?

Det som syns på träckprovet är ägg. Dvs det måste just då finnas vuxna äggläggande maskar i hästen.

Har man avmaskat för tätt inpå provet är det missvisande, likaså kan det finnas mindre utvecklade stadier som kommer senare, därför rekommenderar alltid jag att förstagångs-nollare även tar ett prov senare på sommaren/hösten.

nu kastar jag mig in här med lite frågor ohc hoppas att nån orkar svara på dom!!

1, i en flock med hästar ska man använda samma preparat till alla el kan man ha olika ?

2, om man har högt på träckprovet på lillla blodmask, vilket medel är då bäst att använda?

3, är nått medel " snällare mot hästen" ? dvs vad är mest skonsamt mot hästen, avmaska med medel som har 4 veckors intervall el som har 12 veckors intervall.

4, om man misstänker bandmask men ej har bevis ska man avmaska mot det då el avakta till man har prov som visar på bandmask?

5, om man isådana fall ska avmaska ska man ta hela flocken mot bandmask el bara den hästen som man mistänker?

Sv: När göra träckprov?

Postar samma fråga igen om någon kanske kan hjälpa mig.

Förra året gjorde jag en chansning och skickade in ett prov på måfå. Fick bara tag i en kollamasken-låda. Det var iaf 0 på det.

Betessläpp blir nog först ill midsommar. Betesvänjning dock innan det. Ska man ta provet innan man börjar vänja in dem? Det gör vi dock i lättmockad hage. Betet blir dels på nysådd (och obetad) vall och gammal till största delen mockad vall.

1, i en flock med hästar ska man använda samma preparat till alla el kan man ha olika ?
De som ska avmaskas skall använda samma grupp av medel (dvs pyrantel eller ivermektin/moxidektin)

2, om man har högt på träckprovet på lillla blodmask, vilket medel är då bäst att använda?
Beror på. Hur högt? Hur gammal är hästen? Avmaskad senast och med vilket medel? Hur går den i hage, alltså gräs eller liten grus? Det går inte riktigt att ge sådana generella råd.

3, är nått medel " snällare mot hästen" ? dvs vad är mest skonsamt mot hästen, avmaska med medel som har 4 veckors intervall el som har 12 veckors intervall.
Nej, det är ingen skillnad för hästen.

4, om man misstänker bandmask men ej har bevis ska man avmaska mot det då el avakta till man har prov som visar på bandmask?
Misstänker på vilket sätt? Har man en häst som har flera symtpom skulle jag avmaska ändå, om det inte hjälper söka andra orsaker.

5, om man isådana fall ska avmaska ska man ta hela flocken mot bandmask el bara den hästen som man mistänker?
Bara de med bevisad börda eller de som visar symptom avmaskas.

Ta provet strax före du tänkt avmaska. Det är upp till dig. Avmaskningen är i första hand för att skydda markerna.

Vad kostar det om man inte köper kolla masken utan skickar in i egen påse? Vad kostar portot? Vad kostar labbavgiften?

är det 3 dagar man skall vänta efter avmaskning innan man byter bete/hage???

ska man ta olika medel för hästar som går i samma hage om de (mot förmodan) har olika maskar? och kan man avmaska bara den ena om inte båda har mask?

Senast ändrad:

3 fast ibland 4. Det har ju uppmärksammats att det kan finnas larver som skiljer ägg ända upp till 4 dagar kvar i träcken. Fast ska hästarna inte släppas på rent bete efter en maskning fins ingen anledning att hålla dom kvar på det gamla betet. Nej, hästar har ju sällan olika maskar och har nån mot förmodan har det, så tar ju ändå de substanser man använder i dag detta. /pyrantel, Ivermectin, Moxidektin). Man maskar bara den som har positivt, fast det beror ju helt på hur hög smitta den hästen har. Under tex 100 kan man strunta i maskningen.

Hej igen! :D

För 7 (?) veckor sen frågade jag dig om tips om avmaskning, du trodde det berodde på bandmask (avmagring, ful päls...). Enligt dina råd avmaskade jag därför med Banminth, dubbel dos, och hästen gick upp i vikt och fick något finare päls. Att hon gick upp i vikt kan också ha ett samband med maten jag tryckte i henne :angel:

Sen sa du att jag skulle maska med Droncit efter 6-8 veckor, så därför ringde jag min vet idag och bad om recept på det. Då säger han att det inte är troligt att min hästs symtom berodde på bandmask, eftersom det inte påverkar hästen :confused: Han tyckte det var konstigt att det hjälpte att maska, men om jag verkligen tänker efter så vet jag inte. Hon gick upp i vikt, men så gav jag ju henne också fri tillgång dygnet runt istället för att bara ha det på dagen. Och pälsen har blivit lite bättre, men hon har fortfarande långa strån kvar under magen. Madick, vad har du att säga om saken? Nu blev jag ju skitnervös över att det kanske är nåt annat fel med min älskling :cry:

Inget ovanligt svar alls. Veterinärer är rätt så ouppdaterad vad det gäller maskning/symtom mm mm mm. Listan kan göras lång. Har du inte läst alla trådar om konstiga råd/rön och uttalanden från veterinärer ang maskning ?

Ring en parasitolog då så får du ju rätt svar.

Inledningsvis studerades olika aspekter på hästens bandmask, Anoplocephala perfoliata. Denna parasit som lever i slutet av tunntarmen och i blindtarmen hos hästarna har tidigare betraktats som huvudsakligen harmlös, men utländsk forskning har pekat på ett samband mellan kraftig bandmaskinfektion och olika typer av kolik och andra tarmstörningar. I samband med en stor undersökning av parasitförekomst hos hästar vid slakteriet i Linköping konstaterades att bandmask förekom hos så många som 65% av de ca 500 undersökta djuren. Påtagliga skador i tarmslemhinnan sågs hos ca 10% av de undersökta hästarna och då framförallt hos individer som bar på ett stort antal maskar. I undersökningen konstaterades dock att hästägarna inte i något fall uppgivit mag-tarmstörningar som orsak till slakten.

I en uppföljningsstudie följdes infektionsförloppet för hästens bandmask under det första levnadsåret hos föl vid ett stort stuteri i Sydsverige. Med hjälp av en nyutvecklad serologisk test kunde det konstateras att bandmaskinfektioner etablerades hos fölen i slutet av betesperioden men utskiljningen av maskägg med träcken sågs först mot slutet av året. Avmaskning med pyrantelpamoat under vintern eliminerade parasiterna. I en undersökning av behandlingseffekterna av substansen prazikvantel visades att också detta preparat hade god verkan mot bandmask.

/Agria, men går att läsa på fler ställen om man Googlar

Senast ändrad:

KL

tänkte om nån duktig kunde framställa en lista över samtliga iälvsparasiter på häst.
ger ex

1 mask blaha
2mask fxöfj
3mask djddäf
det första (fkhfsh) är läkemedelet, det andra är vilka nr de maskar har som den tar, och sedan kommer hur ofta det medlet håller (8 veckor)

läkemedel: fkhfsh-1,3 - 8 veckor

är det någon som har lust att göra en sån?
tänkte på att jag inte har sett nån sån på häst, på hund och katt däremot fick vi i skolan!

Vore jätte kul om någon kunde göra det :banana:

Vadå ger ? Symtom ? Det är ju högst olika från individ till individ.

var det där till mig?

ja har inte skrivit nåt om ger överhuvudtaget.

jag gav ett ex på hur listan kunde se ut, vad är det du inte förstår?

jag ger ett ex skrev jag, vad har det med symptom överhuvudtaget att göra?

Att du skrev jättekonstigt. Men nu ser jag punkten efter häst...det såg nämligen ut som du skrivit så här

en lista över samtliga iälvsparasiter på häst ger ex

Hej igen! :D

För 7 (?) veckor sen frågade jag dig om tips om avmaskning, du trodde det berodde på bandmask (avmagring, ful päls...). Enligt dina råd avmaskade jag därför med Banminth, dubbel dos, och hästen gick upp i vikt och fick något finare päls. Att hon gick upp i vikt kan också ha ett samband med maten jag tryckte i henne :angel:

Sen sa du att jag skulle maska med Droncit efter 6-8 veckor, så därför ringde jag min vet idag och bad om recept på det. Då säger han att det inte är troligt att min hästs symtom berodde på bandmask, eftersom det inte påverkar hästen :confused: Han tyckte det var konstigt att det hjälpte att maska, men om jag verkligen tänker efter så vet jag inte. Hon gick upp i vikt, men så gav jag ju henne också fri tillgång dygnet runt istället för att bara ha det på dagen. Och pälsen har blivit lite bättre, men hon har fortfarande långa strån kvar under magen. Madick, vad har du att säga om saken? Nu blev jag ju skitnervös över att det kanske är nåt annat fel med min älskling :cry:

Då tycker jag du tar och kontaktar en annan veterinär i parasitfrågor i fortsättningen. Avmagring, och särskillt snabb sådan på våren, är ett av symptomen på bandmask. Det borde verkligen en veterinär veta...

Lite info du kan ge din vet om han är tjurig:

Från www.vidilab.se
Symptom kan vara kolikanfall, glanslös hårrem, svår att få i hull etc.

Senast ändrad:

men då är det ju du som läste fel, skäll inte på mig för det! :D

men jag förstår fortfarande inte vad du fick symptom ifrån?! :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar