En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

KL

Just fått svaret på träckprovet.
EPG Från:
Strongylus/Cyathostominae
(Stora och/eller lilla blodmasken)
450

Spolmask:
0

Inga övriga anmärkningar.

Odling satt. Får svar V.21

Ska jag helt enkelt vänta på svaret, och sedan ringa veterinär för att få maskmedlet?
Lr ska jag ringa och rådfråga redan nu?

Kollade, och 100-500 räknandes som lite.

Senast ändrad av en moderator:

Har läst i tråden och förstått att man kan avmaska innan man får svaret för vilken blodmask det handlar om.(?)

KL
Har fått samma nästan värde(350) som _vizzla_ men undrar, räcker det med att de hålls i samma hage några dagar efter avmaskning och sen är det ok att släppa på nytt bete?

Vilket medel bör vara bäst? Han hade 0 -06 och 30 -07 på blodmask.
Är alla avmaskningsmedel receptbelagda nuför tiden? *inte med i matchen*:angel:

Tack för svaret! :)

Passar på att putta upp de andra frågorna också:

Vilka lab finns det som man kan skicka träckprov till och vilket kollar för flest maskar i "grundundersökningen"?

Vad är det för skillnad om man köper Kolla Masken-lådan eller skriver ut en följesedel och skickar in?

Våra hästar går tre och tre så vi hade tänkt göra ett samlingsprov i varje hage men vad finns det för för- och nackdelar med det istället för individuella prov?

// Train

Du behöver inte invänta odlingssvaret eftersom pyrantel, Ivermectin och Moxidektin ändå tar stora blodmasken ändå...det är ju något av dessa substanser du ändå tänker använda. Finns den så åker den ju med i vilket fall som helst. Sen när du får svaret på odlingen och vi säger det är positivt, så får du ju utföra saneringsåtgärder då.

ALLA medel man använder tar stora och lilla blodmasken, dvs de susbtaner jag räknade upp. Ska hästarna släppas på rent bete så kan dom hållas kvar i gamla hagen ett tag, om inte fins ingen anledning till det.

Lab

www.vidilab.se

www.sva.se

Dom har prislister samt info på deras sidor.

Samlingsprov har väl den nackdelen att: du kan ju inte veta vem utav hästarna som har smitta. Tex tänk om bara 1 av 3 ha..då är det ju ganska ondöigt att maska alla 3.

Skillnaden mellan följsedel och kollamasken är att allt ingår i priset i kollamasken. Skriver du ut följsedel måste du göra allt själv, dvs köpa kuvert, frimärke, påse att ha bajset i mm. Vet inte om det blir billigare för jiffykuvert är ju inte direkt billiga att köpa.

Har läst i tråden och förstått att man kan avmaska innan man får svaret för vilken blodmask det handlar om.(?)

Det går utmärkt, eftersom båda blodmaskarna dör av preparatet.

Anledningen till att man vill veta om Stora Blodmasken finns är att den är mycket farligare än den lilla, och det kan vara bra att sköta marken lite extra (kanske t.o.m. plöja upp den) för att vara säker på att få bort smittan.

Min valack(4 år) hade 60 på Lilla/stora blodmasken och stoet jag har nollade på allt. Borde jag avmaska bara valacken? Soet har även ett föl vid sidan så jag vill ju hålla så "rent" som möjligt.

Jag undrar exakt det samma.

Två av hästarna nollade fullständigt. Den tredje hade 60 EPG på stora/lilla blodmasken. Den tredje ska gå med en utav de andra på bete. Viss del av betet är helt parasitfritt (inte betat på 4 år och sedan eldat) och det andra använde vi förra somaren men inte innan dess.

Senast ändrad:

Avmaska bara den med positivt.

Nu har vi ringt vet. imorse (dock inte jag) så jag har bara pratat snabbt över telefon med hästägarare nummer 2.
Men vet. tyckte vi skulle avmaska bägge. Han skrev ut 2 recept. För att de gått i samma hage och hästen som nollade antagligen hade lite mask. Och om vi skulle avmaska hästen med mask enbart, kanske det blir smitta iallafall. från träckprovet som kanske inte stämmer (enligt vet.) som visade att han är så gott som fri från mask. och vi skulle få göra om hela proceduren...

Men har inte hästen mask ska de väll inte avmaskas i onödan?
Men samtidigt så tänker jag ju att det är rätt i att både blir maskad?
De kommer gå tillsammans på ett stort bete där det inte gått några betesdjur på säkert 20 år.

Sv: När göra träckprov?

Förra året gjorde jag en chansning och skickade in ett prov på måfå. Fick bara tag i en kollamasken-låda. Det var iaf 0 på det.

Betessläpp blir nog först ill midsommar. Betesvänjning dock innan det. Ska man ta provet innan man börjar vänja in dem? Det gör vi dock i lättmockad hage. Betet blir dels på nysådd (och obetad) vall och gammal till största delen mockad vall.

Nu har vi ringt vet. imorse (dock inte jag) så jag har bara pratat snabbt över telefon med hästägarare nummer 2.
Men vet. tyckte vi skulle avmaska bägge. Han skrev ut 2 recept. För att de gått i samma hage och hästen som nollade antagligen hade lite mask. Och om vi skulle avmaska hästen med mask enbart, kanske det blir smitta iallafall. från träckprovet som kanske inte stämmer (enligt vet.) som visade att han är så gott som fri från mask. och vi skulle få göra om hela proceduren...

Men har inte hästen mask ska de väll inte avmaskas i onödan?
Men samtidigt så tänker jag ju att det är rätt i att både blir maskad?
De kommer gå tillsammans på ett stort bete där det inte gått några betesdjur på säkert 20 år.

Men åååh vad trött jag blir. Ju mer man läser här desto mer inser man hur ouppdaterade många veterinärer är, skrämmande.

Avmaskningen är i första hand för att inte det ska komma ut ägg på betet. Har hästen 0 EPG FINNS inga ägg eller vuxna maskar som lägger ägg. Alltså inget att avmaska bort just nu.

Många hästar nollar år efter år utan att avmaskas, det är inte alls ovanligt.

Nyfiken vilket medel veterinären skrev ut åt er.

Men åååh vad trött jag blir. Ju mer man läser här desto mer inser man hur ouppdaterade många veterinärer är, skrämmande.

Avmaskningen är i första hand för att inte det ska komma ut ägg på betet. Har hästen 0 EPG FINNS inga ägg eller vuxna maskar som lägger ägg. Alltså inget att avmaska bort just nu.

Många hästar nollar år efter år utan att avmaskas, det är inte alls ovanligt.

Nyfiken vilket medel veterinären skrev ut åt er.

Ja det är inte konstigt att det sker förvirring!
Har inte pratat med dem sen imorse. Får se vad de kommer hem med. Pappa skulle förbi apoteket på hemvägen.
Men ... åhhh jag blir så trött.
vad sjutton ska jag göra?
Hästägare nummer 2. Hörde ju själv av vet. och när jag sa att det lät konstigt sa hon att "veterinären vet ju bäst o va som lämpar sig att göra osv...."

Skulle jag börja säga emot det här hemma, blir jag rejält dumförklarad. :eek: gaaaah!

Då säger du att parasitologer vet bättre.

Här har du en länk från SVA som borde smälla högre än en enskild veterinärs åsikt:
SVA
Det står bl.a.
Målet är att hålla betet så parasitfritt som möjligt. Syftet med avmaskning är att döda vuxna äggproducerande maskar i tarmen.
Ett nollat träckprov bevisar att det inte finns några vuxna äggproducerande maskar i tarmen.

Det står också:
De flesta hästar behöver avmaskas mot blodmask 3-4 dagar innan byte från vinterhage till sommarhage.
Inte alla, de flesta.

Något som kan vara vettigt att kontra med är att fråga om de skulle gå till en invärtes medicinare om de behövde hjärtkirurgi... alla läkare/veterinärer KAN inte hålla sig uppdaterade och kunniga inom alla områden.

Ja det är inte konstigt att det sker förvirring!
Har inte pratat med dem sen imorse. Får se vad de kommer hem med. Pappa skulle förbi apoteket på hemvägen.
Men ... åhhh jag blir så trött.
vad sjutton ska jag göra?
Hästägare nummer 2. Hörde ju själv av vet. och när jag sa att det lät konstigt sa hon att "veterinären vet ju bäst o va som lämpar sig att göra osv...."

Skulle jag börja säga emot det här hemma, blir jag rejält dumförklarad. :eek: gaaaah!

Låter som min vet. Vi bor i samma region ser jag också. Är det islänningen du pratat med?

Noromectin vet.

såg jag att det var. jag har hemma två stycken...
jag känner mig mäktigt förvirrad.
Tycker att Alla vet. borde iallafall vara någorlunda informerade. Till o med vi alla icke vet. verkar ju veta bättre... så ska de väll inte va?
Eller hur ska man veta vad som är rätt??
Det är ju inte alla hästmänniskor som har buke...
Åh, jag blir så frustrerad...!

ok. nej då var det inte samma vet. även om de kom med liknande "råd"

KL!

Dum fråga kanske, men KAN en häst ha mask fast det inte syns på träckprov? Vilande isf va?

Aha, var det ale djurklinik ;). Har också haft konstiga erfarenheter av dom vad det gäller maskning. Tror jag skrivit det i nåt inlägg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3