En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

När man avmaskar mot bandmask (hästen konstaterad MKT infekterat) hur ofta ska man avmaska? De har tyvärr fått gå kvar i samma hage i 1 år och kommer gå där 1 år till pga tjurig bonde... ja ni vet hur det är...
Vad har ni avmaskat med? Om det var Equimax eller Droncit har ni blivit av med allt inne i hasten och man avmaskar som mest 2ggr/ar, var och host. Har ni anvant Banminth eller Fyrantel ar det lage att anvanda nagot av de jag namnde ovan om 6-8v for bandmasken.
Sen tänkte jag på att om jag inte mockar på några dagar (hästarna gr på bete men har varit inne nån natt men jag har inte orkat mocka samma dag) så är det massor små små flugor i den ena hästens box, är det nån parasit som finns i hästen i larvstadiet och sen blir flugor :confused:
Nej, flugorna dras till bajset. Dessutom lagger vanliga flugor agg i stall och klacks ganska snart. Den enda parasiten som ar larvstadie i hasten och sen blir fluga ar styngflugan och de kommer ut som puppor och ar ganska stora "jet plans liknande" flugor.
träckprov är inte taget än då ena hästen är tjock som en... och har blank päls! Den andra är ju smittad av bandmask, och har varit dålig i övrigt, men det är på bättringsvägen...
Tyvarr kan man ju inte alltid saga pa hastens utsida om den har mycket mask eller inte.
träckprov ska tas, men inte nu, stot ska iväg på betäckning, och det känns onödigt att avmaska då, för hon kommer ju bara få massa nya smittor där! när hon kommer hem ska träckprov tas, och tills att vi har fått resultatet så får hon gå i en smittfri hage som inte används av hästar annars (grannens fårhage :p) Valacken ska ju dock avmaskas!

så vad rekomenderar ni?
Jag skulle ta trackprov innan hon ska ivag, behover hon avmaskas skulle jag valja Cydectin strax innan avfard, det skyddar mot ny smitta i 2v vilket kan vara mycket bra nar hon ska sta pa station. Den smitta hon plockar pa sig dar annars ser du inte pa trackprov forran om tidigast 12v.

Jag skulle inte avanda en ren hage till en okollad och oavmaskad hast, totalt onodigt att forstora en ren hage sa.

Den hagen kommer sen att användas av får, därav använder jag den!

Ja jag har använt baminth till hästen med bandmask han blev ju påverkad av bandmasken, den andra blev det inte och då ser jag ingen anledning till att avmaska mot det igen när hon ska iväg, hon ska inte till någon station, de betäcker hemma på sin gård naturligt.

Jag använde 3 dubbel dos på honom...

Angående flugorna så tycker jag det är konstigt att de bara kommer i ena boxen då....

Hästen ska iväg inom 1 vecka så då hinner jag inte få svar iaf, så det är ingen mening med det.

Vad tar Cydectin?

Den hagen kommer sen att användas av får, därav använder jag den!
OK, det ar ju en annan sak.
Ja jag har använt baminth till hästen med bandmask han blev ju påverkad av bandmasken, den andra blev det inte och då ser jag ingen anledning till att avmaska mot det igen när hon ska iväg, hon ska inte till någon station, de betäcker hemma på sin gård naturligt.

Jag använde 3 dubbel dos på honom...
Det tar fortfarande bara vuxna bandmaskar och vuxna rundmaskar.
Angående flugorna så tycker jag det är konstigt att de bara kommer i ena boxen då....
Kanske han har smakligare bajs :rofl:

Hästen ska iväg inom 1 vecka så då hinner jag inte få svar iaf, så det är ingen mening med det.
Det hinner du visst det. Du skickar provet mandag, hos labb tisdag = svar tisdag eller onsdag.
Vad tar Cydectin?
Alla rundmaskar, av lilla blodmasken tar den tva "fria" stadier och 25% av inkapslade larver. Anvands var 12e vecka. Banminth behover ges var 4e vecka for att halla rundmaskagg borta fran markerna.

Jag har lite svart att hanga med i ditt resonemang vad galler avmaskningsrutinerna.

men vilka olika parasiter kan hästar ha?

finns det nåt medel som hjälper mot alla?

Jag vet att bandmask och styngflugelarver finns på våra marker tyvärr, så de måste jag avmaska emot oavsett...

vilka medel ska jag använda mot dessa?

Vart köper man träckprovsmojängen? vad kostar den? ska jag ta på båda hästarna?

men vilka olika parasiter kan hästar ha?

finns det nåt medel som hjälper mot alla?
Den vanligaste som i stort sett alla hastar har ar lilla blodmasken. Den bekampas under grassasongen. Medel som tar bade blodmask och bandmask ar antingen dubbel dos av Banminth/Fyrantel (bara vuxna maskar vilket gor att man far avmaska tatare an med andra), Ivomec Comp (tva stadier blodmask och vuxna bandmaskar), Cydectin Comp (tva stadier blodmask + 25% av inkapslade larverna och vuxna bandmaskar), Equimax (tva stadier blodmask och all bandmask i hasten, anvands max 2ggr/ar).

Bandmasken behover du bara ta var och host om du har BEVISAD kraftig smitta pa markerna, normalt racker det med var.

Vart köper man träckprovsmojängen? vad kostar den? ska jag ta på båda hästarna?
KollaMasken ar enklast, finns pa Apoteket och Granngarden. Kostar ca 280 kr per lada. Annars kan man lamna in pa vissa veterinarkliniker.

men om man tar Cydectin Comp har man då tagit mot allt de kan ha?

för jag vet ju bandmask och styngflugelarver....

och ja... markerna är mkt smittade tyvärr... de har gått i den hagen i över 1 år.... med smittan :(

jätte tråkigt!

får köpa kolla masken imorrn!

men om man tar Cydectin Comp har man då tagit mot allt de kan ha?

för jag vet ju bandmask och styngflugelarver....

och ja... markerna är mkt smittade tyvärr... de har gått i den hagen i över 1 år.... med smittan :(

jätte tråkigt!

får köpa kolla masken imorrn!

Forst - det ar helt normalt for hastarna att ha en viss mangd parasiter! Det ar inget man blir av med heller.

Cydectin comp tar bara vuxna bandmaskar. Battra du tar Equimax nasta avmaskning, rent ivermektin var 8e vecka och avslutar med Cydectin sent i host sa borde det vara stor skillnad nasta trackprov.

Vill du anda ta Cydectin comp tar du det, sen om 12v "ren" Cydectin.

Valacken hade 3 ggr så mkt som de rekomenderar att avmaska snarast, så tro mig, det var inte lite....

så med det jag reda vet så rekomenderar du Equimax och sedan ivermektin var 8 e vecka? hur funkar det på dräktiga ston?

och hur mkt kan dessa rekomendationer ändras av ett träckprov?
så jag vet om jag kan köpa avmaskning redan nu (vetten vet ju att han var MKT infekterad så det är inga problem med att få ut!)

ja jag menade så jag helt enkelt inte förstör nåt där... det är ju trots allt inte nyttigt!

tack för svaret!

knapplån

Kanske en fråga som redan varit uppe, men tråden är lite lång att läsa igenom..

Står i ett stall med två hästar. Tog ett träckprov på min förra året, och han nollade på allt. Jag har ingen anledning att misstänka att han har mask nu heller.
Nu tänkte jag ta ett till, för att se hur det ligger till. Men bör jag ta på båda eller bara den ena? På min, som nollade sist, eller på den andra som inget prov togs från?
Jag har inte råd att ta på båda, och dessutom är inte båda mina..
Vad verkar förståndigast?

Valacken hade 3 ggr så mkt som de rekomenderar att avmaska snarast, så tro mig, det var inte lite....

vetten vet ju att han var MKT infekterad så det är inga problem med att få ut!)

Vad gjordes det för prov? Blodprov? Vad hade han för värden?

Jag skulle ta prov på båda. Om den som nollar gör det i år igen skulle jag våga hoppa över nästa års prov.

blodprov, kommer inte ihåg siffran, men det stod ju jämförelsesiffror på pappret jag fick hem och den siffran de har rekomenderat avmaskning snarast hade han * 3

*kl*

Hej!
Vilka lab finns det som man kan skicka träckprov till och vilket kollar för flest maskar i "grundundersökningen"?

Vad är det för skillnad om man köper Kolla Masken-lådan eller skriver ut en följesedel och skickar in?

Våra hästar går tre och tre så vi hade tänkt göra ett samlingsprov i varje hage men vad finns det för för- och nackdelar med det istället för individuella prov?

Och så sista frågan: När man tar samlingsprov - lägger man alla träckbollar i samma påse då eller ska man fortfarand ha en påse åt varje häst? (Har läst men är nog lite trögfattad :o)

// En frågvis Train ;)

Och så sista frågan: När man tar samlingsprov - lägger man alla träckbollar i samma påse då eller ska man fortfarand ha en påse åt varje häst? (Har läst men är nog lite trögfattad )

För att labbet ska veta att de verkligen tar lite från varje häst måste det vara en påse per häst.

knapplån

Kanske en fråga som redan varit uppe, men tråden är lite lång att läsa igenom..

Står i ett stall med två hästar. Tog ett träckprov på min förra året, och han nollade på allt. Jag har ingen anledning att misstänka att han har mask nu heller.
Nu tänkte jag ta ett till, för att se hur det ligger till. Men bör jag ta på båda eller bara den ena? På min, som nollade sist, eller på den andra som inget prov togs från?
Jag har inte råd att ta på båda, och dessutom är inte båda mina..
Vad verkar förståndigast?

Du kan komma billigare undan med att lämna in träckprov till klinik eller veterinärstation. Hör med de i närheten.
// Linda

blodprov, kommer inte ihåg siffran, men det stod ju jämförelsesiffror på pappret jag fick hem och den siffran de har rekomenderat avmaskning snarast hade han * 3

Om du kan hitta pappret är jag väldigt intresserad av hur högt din hade. Ren personlig nyfikenhet :D

ok! hm... jag har ingen anning om vart det är... men jag kan ju leta...

*kl*

Jaha nu har jag avmaksat hästarna med Bimectin. Ingen har dock sagt något om att det ska upprepas? Veterinären verkade inte svara på den frågan när maken ringde och det står inget i biopacksedeln.

Ska jag göra ett nytt träckprov under sommaren och avmaska efter det eller räcker det med en gång?

Hästarna hade 350 och 550 EPG.

:bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar