Sv: En tråd om avmaskning och träckprov
Jag skulle inte avanda en ren hage till en okollad och oavmaskad hast, totalt onodigt att forstora en ren hage sa.
Vad har ni avmaskat med? Om det var Equimax eller Droncit har ni blivit av med allt inne i hasten och man avmaskar som mest 2ggr/ar, var och host. Har ni anvant Banminth eller Fyrantel ar det lage att anvanda nagot av de jag namnde ovan om 6-8v for bandmasken.När man avmaskar mot bandmask (hästen konstaterad MKT infekterat) hur ofta ska man avmaska? De har tyvärr fått gå kvar i samma hage i 1 år och kommer gå där 1 år till pga tjurig bonde... ja ni vet hur det är...
Nej, flugorna dras till bajset. Dessutom lagger vanliga flugor agg i stall och klacks ganska snart. Den enda parasiten som ar larvstadie i hasten och sen blir fluga ar styngflugan och de kommer ut som puppor och ar ganska stora "jet plans liknande" flugor.Sen tänkte jag på att om jag inte mockar på några dagar (hästarna gr på bete men har varit inne nån natt men jag har inte orkat mocka samma dag) så är det massor små små flugor i den ena hästens box, är det nån parasit som finns i hästen i larvstadiet och sen blir flugor
Tyvarr kan man ju inte alltid saga pa hastens utsida om den har mycket mask eller inte.träckprov är inte taget än då ena hästen är tjock som en... och har blank päls! Den andra är ju smittad av bandmask, och har varit dålig i övrigt, men det är på bättringsvägen...
Jag skulle ta trackprov innan hon ska ivag, behover hon avmaskas skulle jag valja Cydectin strax innan avfard, det skyddar mot ny smitta i 2v vilket kan vara mycket bra nar hon ska sta pa station. Den smitta hon plockar pa sig dar annars ser du inte pa trackprov forran om tidigast 12v.träckprov ska tas, men inte nu, stot ska iväg på betäckning, och det känns onödigt att avmaska då, för hon kommer ju bara få massa nya smittor där! när hon kommer hem ska träckprov tas, och tills att vi har fått resultatet så får hon gå i en smittfri hage som inte används av hästar annars (grannens fårhage ) Valacken ska ju dock avmaskas!
så vad rekomenderar ni?
Jag skulle inte avanda en ren hage till en okollad och oavmaskad hast, totalt onodigt att forstora en ren hage sa.