En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Nu har jag fått svar på stonas prover.

Sto 15 år har 30 EPG av blodmasken och 0 spolmask.
Sto 6 år har 0 rakt över.

Det tolkar jag som att jag inte behöver avmaska dem nu innan fölning.

När fölen är 8 v avmaskar jag dem utan träckprov? Med vad?

Och sen vid 16 v ålder tar jag träckprov först?

Eftersom båda stona har en historia av väldigt lite mask så behöver jag inte ta nya prover på dem förrän nästa vår (vi har inga styngflugor här)?

Axilur eller Rintal mot spolmask pa folen vid 8v, sen trackprov vid 16v.

vad är det för skillnad mellan Ivomec och Ivomec comp?

Ivomec Comp innehaller prazikvantel som tar bandmask, dock bara i san mangd att det tar bara vxna bandmaskar. Equimax ar samma blandning men i hogre koncentration sa det tar alla stadier av bandmask inne i hasten.

Sv: träckprov

Jasså, du menade hur lång intervall olika medel har. 8 v för ivermectin, 4 v ( fast jag tror det är längre intervall nu, mins inte) för pyrantel och 12 veckor för moxidectin.

Alltså gäller ju de olika intervallerna hela grässäsongen.

Du måste ju följa intervallerna på det medel du tänker använda för att det ska ge bästa resultat. Inte HUR många gånger du tror du behöver maska. Med tex moxidectin blir det ju drygt 2 (kanske 1, beror ju på NÄR man släpper hästen och NÄR man avslutar betesgången) maskningar på 1 sommar, ivermectin 3-4, och pyrantel blir ju fler beroende på den kortare intervallen. Intervallerna är de jag skrev ovan.

Ett litet tips!
Fråga er distriktsveterinärstation och/eller hästklinik om de kan göra träckprov till er.
Förmodligen kan de inte göra odlingar.
Men vill man bara kolla äggmängd kan det vara ett billigare alternativ än att skicka till lab.
// Linda

Pyrantel var 4e vecka eller Ivermektin var 8e vecka eller Moxidektin var 12e vecka till i oktober ca.

Kanske dum fråga men ska men ge så ofta/mkt ? Eller är det för att de utvecklas o man måste ta kål på dom allt eftersom?
tpf

Kanske dum fråga men ska men ge så ofta/mkt ? Eller är det för att de utvecklas o man måste ta kål på dom allt eftersom?
tpf

Avmaskningen ar i forsta hand for att skydda marken fran mer smitta. Har man sa mycket om 800 EPG sa ar det lage att avmaska hela smittsasongen, och medlen tar olika stadier av maskarna. Cydectin (moxidektin) tar flest stadier, darfor behover man heller inte avmaska lika ofta.

800 EPG tyder pa att man behover starka upp sina rutiner, det har aret kan avmaskning behovas sa ofta, men utover det kolla hur ni skoter markerna. Efter ett par ar med battre kontroll behovs oftast ingen avmaskning eller avsevart mindre.

Ni behover INTE invanta odlingen. Avmaska nu, de medel som tar lilla tar aven stora. OM det visar sig att ni har stora blodmasken galler sanering av hagar och koll pa ovriga.

Avmaska med medlets intervall, dvs var 4e vecka for pyrantel, var 8e vecka for ivermektin och var 12v for moxidektin. Detta for att halla borta smittan fran hagen hela sasongen sa den blir renare och hastarna slipper atersmittas.

I stort sett ALLA hastar har mask i nagon mangd. 350 ar ett ok varde, 900 lite hogt och det kan vara lage att se over sina rutiner.

Svaret på min 6-åriga ponny var riklig förekomst av blodmask. Anledningen till att jag valde denna ponny, är att han är den ende i "dåligt" skick. Lämnade till djursjukhuset och något antal anges ej.
Maskade då alla med Ivermektin.

Sålt två avkommor förra sommaren. Den ena testades redan i höstas med 750 på blodmask, den andra testas först nu och 4000 :eek: i blodmask.

Vi flyttade året innan. Och gissningen är att vi har fullt med mask...

Kan jag utgå från att alla har mask, unghästar och fölston och skall upprepa avmaskningen igen?

*kl*
Hopp då var det min tur att fråga :D

Häst nummer 1 hade 550 EPG nu, (i höstas 0)

Häst nummer 2 hade 350 EPG (hon kom i februari och hade enl. uppgift avmaskats rutinmässigt i januari med andra hästar, skulle väl kört en avmask till kanske men men.. Vet inte med vilket preparat.)

Vi har nu börjat att mocka hagen om inte varje dag så flera gånger i veckan för att få bort så mycket skit det bara går.

Ska vi avmaska eller avakta och ta ett nytt prov i sommar, eller avmaska nu och med vad i så fall?

Mycket tacksam för svar :bow:

Svaret på min 6-åriga ponny var riklig förekomst av blodmask. Anledningen till att jag valde denna ponny, är att han är den ende i "dåligt" skick. Lämnade till djursjukhuset och något antal anges ej.
Maskade då alla med Ivermektin.

Sålt två avkommor förra sommaren. Den ena testades redan i höstas med 750 på blodmask, den andra testas först nu och 4000 :eek: i blodmask.

Vi flyttade året innan. Och gissningen är att vi har fullt med mask...

Kan jag utgå från att alla har mask, unghästar och fölston och skall upprepa avmaskningen igen?

Jag skulle borja med att ta trackprov pa alla for att se hur det star till och sa man kan se om det blir nagon skillnad.

*kl*
Hopp då var det min tur att fråga :D

Häst nummer 1 hade 550 EPG nu, (i höstas 0)

Häst nummer 2 hade 350 EPG (hon kom i februari och hade enl. uppgift avmaskats rutinmässigt i januari med andra hästar, skulle väl kört en avmask till kanske men men.. Vet inte med vilket preparat.)

Vi har nu börjat att mocka hagen om inte varje dag så flera gånger i veckan för att få bort så mycket skit det bara går.

Ska vi avmaska eller avakta och ta ett nytt prov i sommar, eller avmaska nu och med vad i så fall?

Mycket tacksam för svar :bow:
Ar ni duktiga och mockar ordentligt skulle jag avmaska 3 dagar fore hagbyte och sen hela grassasongen med ratt intervall for medlet du valjer. Nytt prov nasta var.

Ar ni duktiga och mockar ordentligt skulle jag avmaska 3 dagar fore hagbyte och sen hela grassasongen med ratt intervall for medlet du valjer. Nytt prov nasta var.

Tack för ditt svar!!

Ja problemet är ju då att de alltid går i samma hage, lite gräs och nerbetat, perfekt för mina med besvär ;)

Så jag avmaskar nu med vilket medel som vet skriver ut och kör den intervallen under säsongen?

*kl*

Fick svar på mina träckprov idag och rådfrågar här inne då deras vetr. ej finns tillgänglig innan helgen...

Häst 1 stora och/eller lilla blodmasken 150 / spolmask 0

Häst 2 stora och/eller lilla blodmasken 60 / spolmask 0

Häst 1 + 2 går i samma hage

Häst 3 stora och/eller lilla blodmasken 150 / spolmask 0

Häst 4 stora och/eller lilla blodmasken 300 / spolmask 0

Häst 3 + 4 går var för sig.

Vi mockar alla hagarna regelbundet och alltid vid varje avmaskning. Ska alla avmaskas? Med vilka medel? Ingen av dem ska gå på bete.

Tacksam för hjälp! :laugh:

vad bra då kan jag ringa vet på måndag och börja avmaska nu. han hade bara 50 EPG blodmask i höstas så det har ju ökat en del...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar