En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: träckprov

Klart jag avmaskar på en gång! Han fick maskmedel idag! Han har haft spolmask i höstas o blodmask på Kolla masken i januari (dock "bara" 200 epg) och avmaskades mot detta med intervall. Han hade förövrigt med sej maskarna från hingstbetet.
Ang huruvida man ska avmaska o följa intervall under hela sommaren...ja det är ju frågan. Det är ju därför dom receptbelagt för att man inte ska avmaska i onödan. Alla hästar i stallet är provtagna. Endast min 2åring som visat spår av mask. Dom andra hade 0. Vet tyckte att han skulle maskas nu och sedan om ca 6veckor. Han släpps om ca 2 veckor på rent bete (inga hästar har gått där tidigare) tillsammans med 2 andra hästar som åxå ska provtas för mask innan betessläpp. Sedan skulle han provtas igen i höst efter betet. Och då flyttar han till nya hagar igen för då tar jag hem honom till nytt stall och hage som är nysådd i år.

Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

*kl*

Fick svar på mina träckprov idag och rådfrågar här inne då deras vetr. ej finns tillgänglig innan helgen...

Häst 1 stora och/eller lilla blodmasken 150 / spolmask 0

Häst 2 stora och/eller lilla blodmasken 60 / spolmask 0

Häst 1 + 2 går i samma hage

Häst 3 stora och/eller lilla blodmasken 150 / spolmask 0

Häst 4 stora och/eller lilla blodmasken 300 / spolmask 0

Häst 3 + 4 går var för sig.

Vi mockar alla hagarna regelbundet och alltid vid varje avmaskning. Ska alla avmaskas? Med vilka medel? Ingen av dem ska gå på bete.

Tacksam för hjälp! :laugh:

Enbart hast 4 skulle jag avmaska nu och sen inte mer forran till hosten om ni har styngfluga.

Ang huruvida man ska avmaska o följa intervall under hela sommaren...ja det är ju frågan. Det är ju därför dom receptbelagt för att man inte ska avmaska i onödan.

Men om hästen visar positivt på träckprov måste man ju maska, dvs om provet visar hög smitta, då är det knappast onödigt eller hur ? Onödigt blir det ju om man ej kollar med prov utan maskar lite som man vill. Intervallerna är ju för att medlet håller smitta borta si eller så många veckor. Alltså har du smitta igen efter intervallens slut.

Endast min 2åring som visat spår av mask.

Hur mycket är *spår* av mask ? Lite EPG betyder inte alltid man måste maska. Under tex 100 fins ingen anledning till att maska.

Vet tyckte att han skulle maskas nu och sedan om ca 6veckor.

6 veckor har inget medel i intervall, så där kan man kalla onödig avmaskning. 4, 8 eller 12 veckor är intervallerna.

Vet tyckte att han skulle maskas nu och sedan om ca 6veckor.
DAR har du exakt varfor du bor byta veterinar i parasitfragor... inget medel har intervall pa 6v.

Han släpps om ca 2 veckor på rent bete (inga hästar har gått där tidigare) tillsammans med 2 andra hästar som åxå ska provtas för mask innan betessläpp. Sedan skulle han provtas igen i höst efter betet. Och då flyttar han till nya hagar igen för då tar jag hem honom till nytt stall och hage som är nysådd i år.

Da har du superlage att fa ner hans smitta rejalt. Avmaskning med ratt intervall hela sasongen och han far inte i sig nagon ny smitta vilket borde sanka hans EPG rejalt till nasta ar.

Vilket medel har din vet skrivit ut?

En helt OT fråga/fundering. Vad i hela friden ska man göra med veterinärer som har noll eller förlegad kunskap i avmaskning ??

BORDE kanske inte veterinärer kunna på något vis samarbeta/gå kurs eller annat hos en parasitolog ? Jag menar, dom handar samma ämne = maskar. Jag fattar INTE hur en veterinär kan tillåtas vara ouppdaterad i ett ämne som faktiskt berör många och dessutom som i detta ämne berör mer än bara den enskilde individen. Ger en veterinär fel råd ang maskning, åt en person, så sprids det till 10.

Jag vet att dom har en tung arbetsbörda, men i många andra yrkeskategorier är det ju samma börda med uppdatering.

:confused::confused:

Hur mycket är *spår* av mask ? Lite EPG betyder inte alltid man måste maska. Under tex 100 fins ingen anledning till att maska.

Om du läser tidigare i tråden så skrev jag att han hade 900epg blodmask och att odling är satt. Sen att jag skrev spår...jag menade att endast en häst i stallet av 4 hade några maskar öht.:)

Han skrev ut Banminth nu...maskade med Noromectin förra gången och det har ju inte tagit maskarna trots upprepade maskningar:(
Ska kontakta den privata veten här och se vad hon säger. Veten jag pratade med häromdan hade noll koll...Ja tyvärr, men man får inte välja vet när man ringer distrikten. Utan hamnar hos den man får.
Hästen är maskad iaf och kommer maskas igen efter intervall enl maskmedelsförpackningen. Sen hoppas vi att maskarna är döda och inte kommer tillbaka;)

Han skrev ut Banminth nu...maskade med Noromectin förra gången och det har ju inte tagit maskarna trots upprepade maskningar:(
Ska kontakta den privata veten här och se vad hon säger. Veten jag pratade med häromdan hade noll koll...Ja tyvärr, men man får inte välja vet när man ringer distrikten. Utan hamnar hos den man får.
Hästen är maskad iaf och kommer maskas igen efter intervall enl maskmedelsförpackningen. Sen hoppas vi att maskarna är döda och inte kommer tillbaka;)

Tyvarr ar det sahar att lilla blodmasken kan direkt efter den tagits upp av hasten lagga sig i vilolage i tarmslemhinnan. Dar kan den ligga i flera ar och paverkas inte av nagot avmaskningsmedel. Sen en vacker dag vaknar de upp och hasten kan plotsligt ha positivt pa trackprov igen. En viss smitta har hastarna i stort sett alltid, det ar inget de far ett ar och sa avmaskar man bort det och sa ar de borta, utan det ar en pagaende kamp dar det viktigaste ar att halla ny smitta borta fran markerna.

Jag skulle avmaska var 4e vecka med Fyrantel (samma som Banminth men billigare, borde ocksa veten ha koll pa!) och sen i okt/nov ta Cydectin och sen nytt trackprov nasta var.

Hrm, förmodligen en skitdum fråga... Men varför är det så viktigt att avmaska mot styngflugan? :o

Hrm, förmodligen en skitdum fråga... Men varför är det så viktigt att avmaska mot styngflugan? :o

I forsta hand for att slippa sadana aret efter, de ar ett plagoris for hastarna. I andra hand for att skydda hastens mage dar larverna sitter och gottar sig hela vintern.

Tack för svaren :)

Ännu ett problem - Den ena av mina hade 800 EPG blodmask och den andra 30 EPG blodmask. Fick Noromectin utskrivet av vet och han sa att vi skulle avmaska alla hästarna i stallet. De andra bryr sej inte riktigt lika mkt och lär väl aldrig ta något träckprov på sina utan det är vi som säger till att nu är det dags för vacc, maskn, skon o.s.v. för oss o då hänger de bara på ungefär.

Vi står i ett inack.stall med 5 hästar och tänkte på det här med smitta o mockning osv. Hästarna går i varsina hagar (utom mina två - tillsammans) Jag försöker mocka min hage så gott det går men om ingen av de andra gör något "hjälper" det då? Jag kommer givetvis fortsätta mocka men är det ändå förgäves?

Hur smittar det egentligen? Måste de komma i kontakt med varandras träck eller räcker det med att bara stå på samma stall, dvs den dagliga kontakten mellan boxgaller/hagtråden mm?

Betetssläpp planeras väl om en vecka eller två. Mina två kommer fortf gå bara dom tillsammans. Så om jag nu maskar mina med Noromectin var 8v över sommaren (byte till vinterh sep nån gång) och mockar och håller efter kan de då bli maskfria? (Vinterh ligger trådledes medan sommarh ligger på varsina åkrar.)

När man avmaskat smittar inte träcken längre då? Eftersom man ska maska innan betesläpp o sen i perioder även på betet, blir inte betet o även hästen nedsmittat då? Hur länge överlever masken i hagen?

TPF

Aha.. Så de ställer inte till med nåt mer då, förutom att vara irriterande (som om inte det är tillräckligt :p)?

Aha.. Så de ställer inte till med nåt mer då, förutom att vara irriterande (som om inte det är tillräckligt :p)?

Haha, ungefär så. Och det räcker gott och väl.
Egen gård är drömmen, frågan är bara när och var :)

Nån som vill svara på mina mask problem? Känns som jag har mask-på-hjärnan just nu :P men dom är ju ganska äckliga också, uscha :crazy:

Tack för svaren :)

Ännu ett problem - Den ena av mina hade 800 EPG blodmask och den andra 30 EPG blodmask. Fick Noromectin utskrivet av vet och han sa att vi skulle avmaska alla hästarna i stallet. De andra bryr sej inte riktigt lika mkt och lär väl aldrig ta något träckprov på sina utan det är vi som säger till att nu är det dags för vacc, maskn, skon o.s.v. för oss o då hänger de bara på ungefär.
Den med 30 behover du inte avmaska. Vet borde INTE skrivit ut medel till de som inte tagit prover. Lage att byta vet nar det galler parasitfragor da ovanstaende kommentar visar pa dalig uppdatering och intresse.
Vi står i ett inack.stall med 5 hästar och tänkte på det här med smitta o mockning osv. Hästarna går i varsina hagar (utom mina två - tillsammans) Jag försöker mocka min hage så gott det går men om ingen av de andra gör något "hjälper" det då? Jag kommer givetvis fortsätta mocka men är det ändå förgäves?
Det ar aldrig forgaves att mocka! Varje skithog man plockar ut minskar smittan.
Hur smittar det egentligen? Måste de komma i kontakt med varandras träck eller räcker det med att bara stå på samma stall, dvs den dagliga kontakten mellan boxgaller/hagtråden mm?
I bajset finns agg som i gynnsamt klimat klacks till larver. Finns det gras kryper de upp pa grasstrana som hastarna sen tuggar i sig. Finns det inte gras kravs det alltsa att hastarna "mular runt" pa marken dar bajset ar. Du behover alltsa bara bekymra dig om hastarna i din hage (om de nu inte vaxlar med dar de andra gar).
Betetssläpp planeras väl om en vecka eller två. Mina två kommer fortf gå bara dom tillsammans. Så om jag nu maskar mina med Noromectin var 8v över sommaren (byte till vinterh sep nån gång) och mockar och håller efter kan de då bli maskfria? (Vinterh ligger trådledes medan sommarh ligger på varsina åkrar.)
Hagen far ingen mer smitta till sig, men hastarna kan ha plockat upp smitta tidigare som de slapper ut flera ar senare.
När man avmaskat smittar inte träcken längre då? Eftersom man ska maska innan betesläpp o sen i perioder även på betet, blir inte betet o även hästen nedsmittat då? Hur länge överlever masken i hagen?

TPF
Det kommer ut doda maskar och det kan finnas levnadsdugliga agg i dem. Haller man intervallen sa kommer det ut sa lite smitta att det inte gor nagon storre skillnad. Om man har mojlighet att byta hage avmaskar man innan hagbyte for att inte slappa ut doda maskar i den nya, men ska hastarna anda ga kvar gor den lilla mangden ingenting. Hastarna hinner slappa ut kanske 3 dagars smitta mot flera mander om du tanker hur de gatt nu pa varen. Helt parasitfritt ar inte malet, utan hanterbar mand. Dessutom helst UTAN avmaskningsmedel da de kommer behovas aven i framtiden vid problem. Noter vi ut medlen redan nu kommer inte de hastar som faktiskt mar daligt av parasiterna kunna hjalpas.

Provsvar

Nu har jag fått svar från kolla masken. Min ena hade 30 EPG blodmask, den andra 0 och ponnyn hade 750:eek: Odling satt och svar v.20.
Jag förstår inte hur hon kan ha så mycket:confused:
Nu till min fråga, ska jag avmaska bara ponnyn eller också bambi som hade 30 EPG? Hur många behandlingar behövs det för att bli av med masken helt?

Sv: Provsvar

Nej, den med 30 och den med 0 ska inte maskas. Du ska maska enligt maskmedlets intervall, 4, 8 eller 12 veckor beroende på vad du använder under hela grässäsongen (dvs sommarbetet då)

Sv: Provsvar

Jag förstår inte hur hon kan ha så mycket:confused:
Hur många behandlingar behövs det för att bli av med masken helt?

750 EPG ar inte sa farligt. Dessutom ar det helt normalt att vissa individer alltid har mer mask an de andra, det hanger pa hur starkt eget forsvar de har.

Av med all mask blir man i stort sett aldrig. Det ar normalt for hastar att ha en viss mangd parasiter. Det viktiga ar att halla efter markerna och avmaska vid behov for att minska smittan i hagarna sa hastarna klarar av att halla parasiterna stangen sjalva.

läst igenom en del... men inte hittat svar på min fråga...

När man avmaskar mot bandmask (hästen konstaterad MKT infekterat) hur ofta ska man avmaska? De har tyvärr fått gå kvar i samma hage i 1 år och kommer gå där 1 år till pga tjurig bonde... ja ni vet hur det är...

Sen tänkte jag på att om jag inte mockar på några dagar (hästarna gr på bete men har varit inne nån natt men jag har inte orkat mocka samma dag) så är det massor små små flugor i den ena hästens box, är det nån parasit som finns i hästen i larvstadiet och sen blir flugor :confused:

träckprov är inte taget än då ena hästen är tjock som en... och har blank päls! Den andra är ju smittad av bandmask, och har varit dålig i övrigt, men det är på bättringsvägen...

träckprov ska tas, men inte nu, stot ska iväg på betäckning, och det känns onödigt att avmaska då, för hon kommer ju bara få massa nya smittor där! när hon kommer hem ska träckprov tas, och tills att vi har fått resultatet så får hon gå i en smittfri hage som inte används av hästar annars (grannens fårhage :p) Valacken ska ju dock avmaskas!

så vad rekomenderar ni?

Okej tack för era svar!:bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar