En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Bimectin har en intervall på 8 veckor.

Står det inte så här i bipacksedeln:

Återbehandling görs i enlighet med den epidemiologiska situationen, dock med minst 30 dagars intervall.

Senast ändrad:

HEj!
Tänkte väl nästan att det var så men varför sa inte vet något eller får de inte skriva ut mer än en dos åt gången så jag måste ringa igen för att få nytt recept?

Snurrig :D

Bimectin har en intervall på 8 veckor.

Står det inte så här i bipacksedeln:

Återbehandling görs i enlighet med den epidemiologiska situationen, dock med minst 30 dagars intervall.

Nej det står inte i den som följde med i paketet, står det på fass hemsida kanske?

Ångrar mig nu....

Fick svar idag, blodmask 100 EPG ingen odling satt....

ångrar att jag inte tog odling...

Hur skulle ni göra? Avmaska eller inte?

Ångrar mig nu....

Fick svar idag, blodmask 100 EPG ingen odling satt....

ångrar att jag inte tog odling...

Hur skulle ni göra? Avmaska eller inte?

100 EPG är svårt att få fram något på odling ändå, för lite larver.

Hur ser hagarna ut? Hur ska hästen gå i sommar? Är den träckprovad tidigare och vad fick du för svar då?

Tips och råd alla!

fick provresultat idag. Då min häst visade 0.

Den andra (häst nummer 2) visade 700(!), inte så övveraskande...

Men iallafall. Hur ska jag gå till väga?
Ska häst nummer 2 enbart avmaskas?

Imorn tänkte vi släppa dom på en liten bit av betet för i sommar...

Är totalt kass på detta. Så ge mig alla råd. tänkte även ringa på telefontiden, måste väll beställa recept därifrån också? Men ge mig så mycket fakta ni kan!

Avmaska bara den med positivt. Vänta gärna några dagar innan ni släpper i gräshagen eller försök mocka bort det som kommer ut.

Avmaska bara den med positivt. Vänta gärna några dagar innan ni släpper i gräshagen eller försök mocka bort det som kommer ut.

Ok.
Har hagat in en liten hage i den "stora" främst för att de ska gå där nu några timmar om dagen för att vänja sig mer vid gräset.
Men fram tills avmaskningsdax, kan jag ju mocka ur hagen så gott det bara går varje dag.

Fick mitt svar idag på Kolla Masken. 1600 epg på blodmasken..
Är inte det HEMSKT mycket? Håller min pålle på att dö?? Han är ju fräsch i övrigt.. Tog ingen odling, skulle det behövts? Vad tar man den för? Snälla berätta nån.. Madick kanske???

1600 är en del, men inte extremt mycket. Varmblodet i mitt fd stall hade 1700 och såg ut som hälsan själv. Tjock, blank och pigg. Min häst hade 350 och var raggig och kanske aningens bukig. Odling tar man för att kolla om stora blodmasken finns, för den är ganska farlig.

Senast ändrad:

Fick mitt svar idag på Kolla Masken. 1600 epg på blodmasken..
Är inte det HEMSKT mycket? Håller min pålle på att dö?? Han är ju fräsch i övrigt.. Tog ingen odling, skulle det behövts? Vad tar man den för? Snälla berätta nån.. Madick kanske???

Det är nog ingen större fara just nu, om hästen verkar må bra i övrigt.
Min häst hade 2000 EPG som 2-åring, men efter lite pyssel så är nästan allt borta utan problem.

Odling gör man för att ta reda på om hästen har Stora Blodmasken. Finns den med så kan det vara läge att lägga lite extra krut på skötsel av hagarna (mockning, växelbete, plöjning etc) för att få bort den, för den kan bli farlig om den får härja fritt.

Okej, tack så mkt..:bow:
Ja han är fin i övrigt, har glansig päls. Har ju dock varit lite mager över vintern (han är 1 år, svhbl) men tagit sig bra på typ extremt mkt kraftfoder. Man kan ju hoppas att den givan kan bli mindre nu om masken minskas:)
Åker till ATG direkt idag och får recept och schema, paniken vanära igår.. Mask å jag är inte kompisar.. Även om manvet att alla hästar har det. Jaja, de blir nog bra med tiden:)
Tack!

Har ju dock varit lite mager över vintern (han är 1 år, svhbl) men tagit sig bra på typ extremt mkt kraftfoder. Man kan ju hoppas att den givan kan bli mindre nu om masken minskas

Haha, ja min lilla häst kom till mig i normalhull, men efter avmaskning svällde hon ut något kopiöst!! :o

Har sedan visat sig vara mycket lättfödd, så ibland önskar jag nästan tillbaka alla de där maskarna...:angel:

kl

Hjälp mig med detta nu;

Vi tog träckprov som vi skickade in idag. Idag vill de andra istallet avmaska med Cydesin. För så ska man göra första året man tar träckprov enligt nån vet. Jag vill vänta för att se vad min häst har för mask och i sånna falll avmaska mot det, tänker jag fel?

Ska tillägga att vi har flera sommarhagar, både kuperad teräng och äng. Det är inga andra hästar eller djur som gått/går på de markerna de senaste 20 åren.

Va ? Det var märkligt råd av veterinären. De gånger vi använt Cydectin har varit när EPG har varit högt. När varmblodet hade 1700 EPG använde vi Cydectin bara för smittan var ganska hög. Inte behöver man ta just Cydectin bara för man tar ett träckprov. Svaret får ju utvisa vad som anses lämpligt att använda. Vi började med Eqiemax för att min häst visade spår av bandmask, därefter Cydectin. Detta rådfrågade jag om också hos SVA hos parasitologen och han tyckte att eftersom varmblodet hade så pass högt epg så var det lägligt att därefter köra en Cydectinkur. Hade hon inte haft så pass högt så hade vi lika gärna kunnat använda tex Ivomec.

Senast ändrad:

Ja, Alltså VÄNTADE ni med det tills EFTER ni fått svaret på träckprovet, eller hur?

liknande som "min" vet.
Kompisen ringde och sa att vi ville ha bimectin. nej ta cydectin för det är bättre. Hon nämde också att förra året nollade en häst och en häst 500epg. sedan gått på fria marker. Då sa han att träckprov är inget man ska gå efter det stämmer ändå inte :eek: och ändå tyckte han att cydectin skulle vi ta för det var bäst. inget om vad vi använde för maskmedle förra året eller nå. så stackars kompisen fick ringa igen och säga att vi visst ville ha bimectin.
*suck*

Ja, vi inväntade svaret innan vi bestämde medel. Fast första veterinären som skulle skriva ut Equiemax ifrågasatte VARFÖR ska vi ha det medlet ??? För att en häst har bandmask och en har högt EPG. Mäh, sa hon, jag tycker ni ska använda Banminth :(

Tur man ringde parasitologen igen då och frågade...han sa: Nej, ingen Banmnith pga det jag skrivit förut. Till slut fick vi vårat jäddrans medel.

Haha, ja min lilla häst kom till mig i normalhull, men efter avmaskning svällde hon ut något kopiöst!! :o

Har sedan visat sig vara mycket lättfödd, så ibland önskar jag nästan tillbaka alla de där maskarna...:angel:

:) Ja då önskar vi att det blir så för min lilla oxå. Nu har han lixom fri tillgång på hö plus en hel massa dyrt kraft-protein-fett mm.mm-foder.. Min plånbok svider:)
Tack för er hjälp iaf! Fick Cydectin av vet med ett schema över sommaren oxå. Så nu väntar jag bara på en explosion av (kanske maskar oxå) hingstighet från killen då han nu varit så hemskt mesig och lugn. Kanske inte så konstigt med så mkt mask.. Så "hålla i hatten" får man nog göra nu:)

Min valack(4 år) hade 60 på Lilla/stora blodmasken och stoet jag har nollade på allt. Borde jag avmaska bara valacken? Soet har även ett föl vid sidan så jag vill ju hålla så "rent" som möjligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar