En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Sorry, missade din fråga.

Med din hästs historik skulle jag ta 250 EPG som att det är något på väg upp, så avmaskning hela säsongen. Pyrantel går bra som villket annat du väljer.

FAST - har du möjlighet att mocka så gör det hellre än avmaska och ta prov senare i sommar igen.

Usch, nu känner jag mig tjatig....:crazy: men du skrev "Precis, mer än ett par hundra så avmaskar man hela säsongen med medlets intervall om man inte har perfekta hagförhållanden"
Det gällde klart stoet, men min egen valack som har 150 EPG ska han också avmaskas hela säsongen? Och vad menar du med perfekta hagförhållanden? Vi har som sagt 3 stora sommarhagar som vi skiftar mellan på sommaren. Vi brukar putsa ner "ratorna" med jämna mellanrum i dom hagarna där inte hästarna är för tillfället.
Tack för att du orkar.... :)

Den med 150 och flera hagar ni växlar mellan skulle jag bara avmaska före bete och sen inte mer förrän ev. till hösten om ni har styngfluga.

Sorry, missade din fråga.

Med din hästs historik skulle jag ta 250 EPG som att det är något på väg upp, så avmaskning hela säsongen. Pyrantel går bra som villket annat du väljer.

FAST - har du möjlighet att mocka så gör det hellre än avmaska och ta prov senare i sommar igen.

:bow::bow::bow: Du är verkligen guld värd!! :laugh:

Jo, det känns ju som att hon har "något på gång"...

Mockning kan jag nog genomföra, men frågan är med vilket resultat med tanke på den otroligt leriga vintern och våren. Det mesta av skiten blir ju nertrampat och utspritt i leran, även om det börjar ordna upp sig nu.

Ska klura lite på det och titta hur hagen ser ut mer noggrant.

Tack så mycket för hjälp!!!:)

Ivomec comp innehåller prazikvantel och du ska bara ge "enkel" dos. Knepigt att vet gav dig det medlet innan du tagit träckprovet. Hade du fått provsvaret först hade ett lämpligare medel varit Droncit som bara tar bandmask och dessutom alla stadier mot Ivomec Comps bara vuxna bandmaskar.

Får du bra resultat av den här avmaskningen är det läge för Droncit eller Equimax (om ni har styngfluga) i höst.

Hm... vi hade tänkt använda Equimax nu innan betet då vi vet att vi har bandmask på markerna men fick istället utskrivet Ivomec. Comp av vet då den var likvärdig men billigare. Har letat på Fass men hittar ingenstans att Droncit el. Equimax skulle ta fler stadier av bandmasken än Ivomecen, var har du hittat det? Det är ju prazikvantel i alla tre?

Jag har tagit prov på mina båda araber.
17 årig valack som har 0. (har han "alltid" haft) Superbra ingen avmaskning förutom i höst för styngflugor.
1 årig hingst som har 250 blodmask samt 0 spolmask.
Han köpte jag som 6mån föl. Hade rejält med spolmask (provtogs ej då man såg på honom att han hade mask). Avmaskades 28/9 med Fyrantel (mycket spolmask syntes) och 4 veckor efteråt igen F. Ny avmaskning i slutet av januari F en hel del spolmask kom ut. Velade lite hur jag skulle göra och avmaskade F 17/3 fortfarande spolmask.
Provtog honom 5 veckor efter den avmaskningen.
Nu är jag lite tveksam. Han hade vuxna spolmaskar vid avmaskningen i Mars men provet visade 0 nu. Jag skulle vilja ta Fyrantel en gång till för att se så han inte har mer spolmask trots provsvaret, är jag helt galen då?
Sen tänkte jag byta medel till ivermectin och avmaska innan betessläpp. Han ska gå på hingstbete i sommar.
Jag undrar hur ni andra skulle gjort?
// Linda

Hm... vi hade tänkt använda Equimax nu innan betet då vi vet att vi har bandmask på markerna men fick istället utskrivet Ivomec. Comp av vet då den var likvärdig men billigare. Har letat på Fass men hittar ingenstans att Droncit el. Equimax skulle ta fler stadier av bandmasken än Ivomecen, var har du hittat det? Det är ju prazikvantel i alla tre?

Titta på mängden prazikvantel i Equimax jmf med Comparna.

Equimax innehåller 140,3 mg/g medan comparna innehåller 121,7 mg. På indikationer står också vilka stadier av maskarna medlet tar, på comp står det "Bandmask (adulta)"

Jag skulle gjort som du tänkt, en gång till pyrantel innan betessläpp. Du har ju kört det nu ett tag så det är lugnt sen att byta innan bete om de andra ska köra ivermektin.

Titta på mängden prazikvantel i Equimax jmf med Comparna.

Equimax innehåller 140,3 mg/g medan comparna innehåller 121,7 mg. På indikationer står också vilka stadier av maskarna medlet tar, på comp står det "Bandmask (adulta)"

Jaha, så var det med det... ;)
Tack skall du ha för hjälpen, när bör vi maska om mot bandmasken nu då, efter att ha maskat med compen för två dagar sedan? Vi har inte tagit träckprov i år då vi hade en del höga värden i fjol samt bevisad förekomst av både bandmask samt stor blodmask, förde en ordentlig kamp mot eländet i fjol och tänker göra likadant i år och kolla till nästa vår, vad tror du om det?

Oj oj, stackare som hade stora också.

Jag skulle köra ivermektin var 8e vecka nu och så avsluta med Equimax sista avmaskningen. Det tar ju ett tag innan "yngligarna" börjar ägga av sig.

Är lite kluven just nu.
Å ena sidan vill jag få träckprov + avmaskning avklarad, eller åtminstone bestämma vad det blir och fixa recept så allt är klart när vi vet hur det blir med betessläpp.

Å andra sidan är deras hage en stor äckel-dyngkasa känns det som, inte urmockad på MINST ett halvår (troligtvis betydligt längre) och från att ha varit en väldigt stor hage skärmades den bajsigaste delen av till mina hästar! :p

Fråga 1:
Hur sjutton mockar man ur på något vettigt sätt när det är blandat lera och skit, skiten täcker nästan hela markytan, marken är ojämn (som en "kulle", inte många plana ytor, stora stenar och ett dike mitt i hagen)? Stå och mocka för hand känns knappt som något alternativ, skulle vara ett heltidsjobb! Men finns det ens andra alternativ? :crazy:

Fråga 2:
Är det någon idé att avmaska under tiden hästarna fortfarande står kvar i den hagen?

Ja, kul är det ju inte, tycker vi varit duktiga på att skilja på sommar och vinterhagar samt har ca 8,5 ha att fördela dem på men faktum är att samtliga hagar säkert är smittade mer eller mindre, har ingen möjlighet förrän ev. nästa år att plöja och så nytt men försöker så gott det går just nu att putsa samt bränna ratorna, alltid tar man väl död på något!! :devil:

Du skrev så här

Och hon frågade..givetvis trodde jag väl du menade bajhögarna. Så är det.

Se så lätt det kan vara att misstolka även om man kan. Jag pratade om rator och menade att man slår ner dem. Borde nog tänka mig för hur jag skriver så jag blir mer tydlig.

Hur gammal får dyngan vara som jag lämnar in för analys?.

//tya//

Hur gammal får dyngan vara som jag lämnar in för analys?.

//tya//

Den ska vara så färsk som möjligt. Tänk på att det tar några dar för provet att komma fram, om posten slarvar kan det bli flera dar.

Försök ta prov samma dag som du får det på brevlådan (som töms samma dag). Om du måste ta provet dan innan förvarar du det i kylskåpet till nästa dag.

Den ska vara så färsk som möjligt. Tänk på att det tar några dar för provet att komma fram, om posten slarvar kan det bli flera dar.

Försök ta prov samma dag som du får det på brevlådan (som töms samma dag). Om du måste ta provet dan innan förvarar du det i kylskåpet till nästa dag.

Oki,nu har jag turen som kan åka till S-holm djursjkh och lämna det,tänkte åka månmorg,så då bör jag kunna ta av det som "kommer ut" sönkv.

*KL*

Jag måste bara få fråga...
Jag har precis fått höra... att hästarna måste stå inne i stallet i tre dygn när dom avmaskats...

Stämmer det?
Så har jag aldrig gjort iallafall, men jag kanske gjort fel?

Tacksam för svar, för jag vill verkligen inte stänga in hästarna i tre dygn...
//Jezz

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar