En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Visst är 2200 EPG mycket men i de allra flesta fall är det inget som påverkar hästen. Är han tunn kan det ju ha påverkat så avmaska och håll koll.

Fick mitt provsvar från Vidilab idag. Ponnyn hade noll EPG och ingen bandmask heller.( hade ställt den frågan som extra)

Men halvblodet fick detta svar:

EPG (ägg per gram träck) från:
Strongylus/Cyathostominae
Övriga anmärkningar
(stora och/eller lilla blodmasken)
250
Parascaris equorum
(spolmask)
0

Odling satt svar v. 19

Vilket preparat ska jag använda och ska jag avmaska flera ggr under denna säsongen?

Tacksam för svar

Senast ändrad:

250 EPG är inte alls särskillt mycket. Jag skulle avmaska innan betessläpp och så antingen ny koll i höst eller avmaskning med ivermektin om du ser styngflugeägg på hästen.

250 EPG är inte alls särskillt mycket. Jag skulle avmaska innan betessläpp och så antingen ny koll i höst eller avmaskning med ivermektin om du ser styngflugeägg på hästen.

Ok, tack men hästen ska inte gå på bete i den bemärkelsen. Går i samma stora hage året runt och står inne på nätterna på sommaren pga knott allergi.
Har jag fattat det rätt att jag ska använda t ex Fyrantel nu?

*kl*

Står på vidilabs hemsida att Granngården ska ha något erbjudande på Kolla masken för kundklubbsmedlemmar nu. Något som sett något om detta? Jag är klubbmedlem men har inte fått någon info om det.

Det beror ju på vad du använde förra året. Använde du ivermectinpreparat eller pyrantelpreparat ?

Om jag var du skulle jag dela av din hage litegrann. Det är inte speciellt smart med samma hage året runt.

Det beror ju på vad du använde förra året. Använde du ivermectinpreparat eller pyrantelpreparat ?

Om jag var du skulle jag dela av din hage litegrann. Det är inte speciellt smart med samma hage året runt.

Med tanke på att den ena hästen nollade helt och min hade lågt EPG så går det nog ganska bra att ha hagen som den är.

*kl*

Står på vidilabs hemsida att Granngården ska ha något erbjudande på Kolla masken för kundklubbsmedlemmar nu. Något som sett något om detta? Jag är klubbmedlem men har inte fått någon info om det.

Jag fick erbjudandet igår, en kupong där man får lådan för 229:- istället för 299:-.

Granngårdens ordinarie pris är alltså högre än Apotekets, tips till er som inte är medlemmar i bondeklubben...;)

Min häst fick precis samma svar, och hon kommer inte att går på bete (fång...) utan i en vinterhage med lite växtlighet samt inne på natten periodvis.

För 2 år sedan -som 2-åring- hade hon 2000 EPG av blandat stora/lilla blodmasken, så det känns som att jag vill nöta ut det beståndet om det går, då alla andra hästar i stallet brukar nolla. Hagarna är alltså hyfsat rena från början...

Min tanke är att avmaska henne med pyrantel (vi bör använda det i år för att få någorlunda variation) hela sommaren, och avsluta med ett nytt prov till hösten för att följa upp läget.

Känns det som en bra plan, eller ska jag ta det lugnt med avmaskningen och ta provet tidigare under sommaren?

Fått mitt svar på träckprov. Riklig förkomst av blodmask. Innebär ju avmaskning...
Kan jag även avmaska fölet, bara 12 dagar gammal?
Amvaskade stoet vid fölningen med banminth.

Ja än så länge jag om man tänker kortsiktigt, men tids nog lär du få göra något. Vad använde du för medel nu då ? Det svarade du inte på.

*kl*

Jag var o köpte kolla masken på GG i måndags. Har fortfarande inte fått den kupong som man skulle ha med sig. De var snälla nog o gav mig rabatt ändå.
// Linda

Fått mitt svar på träckprov. Riklig förkomst av blodmask. Innebär ju avmaskning...
Kan jag även avmaska fölet, bara 12 dagar gammal?
Amvaskade stoet vid fölningen med banminth.

Varför använde du Banminth vid fölningen? Ska man avmaska vid fölning för att komma åt fölmask är det ivermektin man använder.

Om fölet är 12 dagar gammalt, när tog du provet? Innan fölning eller efter? Jag hänger inte riktigt med i svängarna. Fick du svar att hon hade rikligt med blodmask efter du avmaskat med Banminth för 12 dagar sen gav du för lite medel eller har resistenta maskar (hualigen!).

Fölet behöver inte avmaskas förrän det är 8v gammalt och då är det i första hand spolmasken man vill åt, så Banminth funkar bra till den. Sen träckprov vid 16v ålder för att se hur det står till innan man avmaskar igen.

Ok, tack men hästen ska inte gå på bete i den bemärkelsen. Går i samma stora hage året runt och står inne på nätterna på sommaren pga knott allergi.
Har jag fattat det rätt att jag ska använda t ex Fyrantel nu?

Men det är gräs i hagen? Går den i samma hage året runt skulle jag avmaska var 4e vecka den här säsongen med Fyrantel.

Hur lång tid tar det i regel att få tillbaka svaret när man skickat in sitt träckprov?

Hur lång tid tar det i regel att få tillbaka svaret när man skickat in sitt träckprov?

Jag skickade in 2 st KollaMasken-lådor i tisdags, och fick det ena provsvaret igår kväll (onsdag) strax före 18. Det andra kommer säkert idag.

Normalt sett får man svar samma dag som provet ankom till labbet, men det står i beskrivningen att man ska höra av sig om det gått mer än 3 dagar.

Nä, dom dör..fast du måste göra det regelbundet. Inte bara nångång i bland.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 016
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII