En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Det är PRECIS för att folk har avmaskat som din stallkompis säger som maskarna bygger upp resistens.

KL

Företaget som gör mina träckprov har med ett exempel på avmaskningsplan i provkartongen. Det står där att man provtar och avmaskar i april/maj, sedan.....osv.

Det står ingenting om att man ska byta hage i samband med avmaskningen? Ska man avmaska i april/maj trots att hästarna fortfarande går kvar i vinterhagen då? Våra släpps inte på bete förrän i juni.

På Hästmagasinet i dag kan man läsa rapporter om att resistens mot Ivermektin har dokumenterats. Brasklappen att nästa preparat INTE finns är förstås med.

De länkar vidare till en engelsk artikel:
http://www.horsetalk.co.nz/news/2008/04/117.shtml

Träckprov, någon? Rätt bra idé va?

(Madick, jag vet att du vet att jag lånat knapp ;) ).

KL

Företaget som gör mina träckprov har med ett exempel på avmaskningsplan i provkartongen. Det står där att man provtar och avmaskar i april/maj, sedan.....osv.

Det står ingenting om att man ska byta hage i samband med avmaskningen? Ska man avmaska i april/maj trots att hästarna fortfarande går kvar i vinterhagen då? Våra släpps inte på bete förrän i juni.

Om ni behöver avmaska nu eller inte beror på hur mycket hästarna har. Släpper de ägg nu behöver de avmaskas nu för att inte smitta ner vinterhagen mer. Sedan fortsätter avmaskningen hela betessäsongen för de som har mycket, då kommer inga nya ägg ut.

Dom i stallet säger att det är för miljön som man inte ska ha dom i hagen för att giftet går ner i marken samt att även den största delen mask kommer ut första dygnet så det blir baajs.

Dom i stallet säger att det är för miljön som man inte ska ha dom i hagen för att giftet går ner i marken samt att även den största delen mask kommer ut första dygnet så det blir baajs.

Läs själv på FASS djur vad som händer med medlet när det passerar hästen.

Förtydligande. Avmaskningsmedel som hamnar direkt på marken är farligt. Har det gått igenom hästen är det en annan sak.

Dessutom mockar du väl ut bajset när hästen står inne och då hamnar det ju likväl i naturen.

Det är inte maskarna som smittar utan äggen. Visst kan det finnas levnadsdugliga ägg några dar efter avmaskning men den mängd ägg hästen släppt ut innan den avmaskades är mycket större.

*kl*

Jag har två dräktiga ston och en valack.

Sto 15 år har jag tagit träckprov på i flera år och hon nollar varje år. Valack 8 år ligger på gränsen varje år, förra året avstod jag från att avmaska för att se vad som händer tills i år. Sto 6 år behövde inte avmaskas förra året.

Våren här är väldigt sen, så jag har inte tagit något träckprov än. Båda fölningarna är beräknade till runt den 25/4 (snacka om synkade brunster...), men som det ser ut kommer båda att gå över tiden till början av maj åtminstone.

Ska jag ta träckprov nu innan fölning eller ska jag avvakta tills efter? De kommer inte att få flytta till sommarhagen förrän åtminstone ett par veckor efter fölning, men det beror även på hur våren blir här framöver.

Jag skulle ta prover nu. Är det så att de behöver avmaskas är det trevligt att ha det gjort tills fölet kommer så inte stoet smittar ner fölet mer än nödvändigt.

Det låter inte som om du har så mycket mer att göra än att hålla borta ny smitta. Jag skulle välja Cydectin i år och avmaska var 12e vecka hela detta år, sen nytt prov i vår.

En fråga till er bara... Hur håller man efter hagarna på bästa sätt? Vi har bara möjlighet att ha hästarna i samma hage både sommar och vinter. Dock är det väldigt stor, men i alla fall...

Finns det något bra sätt som man kan hålla efter så att inte parasiter får fäste ordentligt?

Ha en bra dag!

Varför måste ni ha samma hage sommar och vinter? Om den är väldigt stor borde den väl gå att dela upp?

Bästa sättet annars är att hålla nere äggurskiljningen. Dvs kolla med träckprov och noga hålla efter hästarna så de inte smittar ner markerna.

Varför måste ni ha samma hage sommar och vinter? Om den är väldigt stor borde den väl gå att dela upp?

Bästa sättet annars är att hålla nere äggurskiljningen. Dvs kolla med träckprov och noga hålla efter hästarna så de inte smittar ner markerna.

Jo, det är sant.. vi skulle kunna dela den, men vi tycker bara att de har det så skönt i sin stora hage, och eftersom inte hästarna hos oss ska ha någon semester i sommar direkt så blir det inget bete direkt..

Men då är det mockning som gäller alltså? Inget annat speciellt man kan göra med marken?

Nope, förrutom att dela av hagen är det inte så mycket mer att göra än mocka.

Putsa rator kan man ju alltid göra förstås.

Nope, förrutom att dela av hagen är det inte så mycket mer att göra än mocka.

Putsa rator kan man ju alltid göra förstås.

Ratorna är de ställen som hästarna inte äter av, oftast pga att de bajsar där. Där blir ju av naturliga skäl parasittrycket högre än i övriga hagen.

Det händer ju trots allt att hästarna går dit och plockar lite även där, speciellt när betet i övriga hagen minskar. Håller man rent och slår av gräset i ratorna så får man bort en hel del smitta.

KL

Jag fick tillbaka min valack efter ett år på foder, han såg hemskt ut när han kom tillbaka. Inte en muskel eller en gnutta fett fanns på hästen. Trodde absolut att han var sjuk på något vis, maskade honom innan han åkte och han har aldrig haft mask tidigare.

Urrs, jag är i chock efter ha läst provresultatet på hans träckprov. -2200 EPG av Strongylus/Cyathostominae!!

Känns så tråkigt, tror ni att han kommer få något men av detta när han blivit avmaskad?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 016
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar