En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

kan ju lika gärna fortsätta med mina halvt om halvt dumma frågor...

Om jag ska avmaska var åttonde vecka, måste jag ringa om nytt recept varje gång då? Och hur länge definierar du säsong?

Lite fler frågor,

den som är ansvarig för avmaskningen har nu pratat med vet och hon har rekommenderat att vi ska avmaska min häst genast med cydectin och de övriga som behövdes maskas senare inför betessläppet. men nu undrar jag hur vi bäst gör med min lilla dam;
ska jag maska henne och låta henne stå i boxen tills det mesta kommit ut eller:confused: Det är ju en del mask som ska ut:crazy:

Och jag har läst att du rekommenderat att fortsätta avmaska var 12.e vecka för flera andra hästar, borde jag också göra det?

Känner mig helt ställd och är så tacksam för svar
/söderböna
ALLA avmaskas nu! Vad var anledningen till att ni skulle vänta med de andra? Cydectin skyddar 2v mot återsmittning så det är ingen fara att ha kvar hästarna i samma hage, de behöver INTE stå inne. Mocka gärna för att hålla rent hagarna och minska smittan ändå.

Jupp, om 12-13v avmaskar ni igen.

kan ju lika gärna fortsätta med mina halvt om halvt dumma frågor...

Om jag ska avmaska var åttonde vecka, måste jag ringa om nytt recept varje gång då? Och hur länge definierar du säsong?

Säsongen är den tid hästarna går i hagar där det finns gräs. Sista avmaskningen brukar för de flesta vara i september/oktober.

Säg till att du vill ha recept så det räcker för de gånger du behöver avmaska i år.

ingen aning faktiskt?! De andra skulle inte avmaskas med samma medel heller tror jag. Oj vad förvirrad jag känner mig nu:confused:

Måste ringa min kompis och höra vad som sagts.

Men du tycker alltså att alla hästar som ska avmaskas ska göra det nu och sedan ska min häst avmaskas var 12.e vecka betessäsongen ut? Har jag fattat det rätt så?

Vi kommer släppa hästarna på bete den 1/6, så fram till det är det den äckliga vinterhagen som gäller.

Jag har möjlighet att ha min häst i en sjukhage (som tyvärr är ett hörn av ena sommarhagen) men det är lättare att mocka där. Är det en bra ide'?
Tusen tack för att du hjälper till:bow:
/söderböna

Vad skulle de andra använda för medel? Och så skulle jag vilja få en motivering av veterinärens förslag, kan du försöka få det?

Det som kommer ut under 3 dar är inte så mycket som din häst redan släppt ut i hagen. Försök istället sanera så mycket det går i hela hagen.

Kan du höra hur mycket de andra har på sina prover också.

jag återkommer när jag har bättre info.

Kanske ska klargöra att det är i grymt svårt att mocka vinterhagen, det är dm tjockt lerlager och där det inte är lera är det en enda röra av bergknallar, rötter och träd:(

/Marie

Uppdatering

fast inte så mycket klokare.

Råden kom inte från vet (inte fått tag i henne än) utan från frådgivaren på vidilab. Min häst skulle maskas nu genast och de hästar som hade över 200 skulle maskas i mitten på maj. Sedan skulle nytt träckprov tas. Sa inget om ny avmaskning. För mig känns det ju som att en ny avmaskning måste göras om hon nu har så mycket som 2200 EPG. Hoppas på att det borde vara något fel:(
Förstår faktiskt inte hur bara min häst kan ha så skyhöga mängder ägg?

I stallet nu så ser det ut på följande sätt;
min häst 2200 EPG
1 häst 450 EPG
1 häst 250 EPG
1 häst 150 EPG + bandmask
och resten har från 100 och nedåt,
kommer inte ihåg exakt. Kan återkomma med det i morgon.

/Söderböna

Det är inte ovanligt att bara en eller ett par hästar i ett stall ligger högt medan de andra ligger lägre.

Den med bandmask hoppas jag får Equimax. Eftersom den även har blodmask är inte Droncit ett alternativ tycker jag.

Nytt prov på de med lägre kan jag förstå. Din skulle jag dock inte chansa på utan fortsätta avmaska hela säsongen.

Jag undrar vad ni tycker om att låta hästen stå inne i boxen dagen efter avmaskning?
Har hört delade åsikter om detta..
Vad är den främst anledningen till att ni gör det?
Tycker så synd om dom.. stå inne hela dan o tråka :O

Jag undrar vad ni tycker om att låta hästen stå inne i boxen dagen efter avmaskning?
Har hört delade åsikter om detta..
Vad är den främst anledningen till att ni gör det?
Tycker så synd om dom.. stå inne hela dan o tråka :O

Jag ser ingen anledning till att ha hästen på box en dag. Det tar 3-4 dygn innan allt är ute och det KAN finnas livsdugliga ägg i maskarna som kommer ut. Men den smittan hästen redan släppt ut i hagen finns redan där. Är man så noga med att hästen ska stå inne ska man ut och mocka soprent i hagen dessa dagar också! Annars är det ju meningslöst.

Hej!

Min pålle var nollad på alla EPG, fick svaret idag. Han var det förra året oxå ska jag tillägga och han avmaskades därför inte.

Nu är det så här att man i stallet där jag står influeras av vissa veterinärer (välansedda och duktiga) som anser att trycket är hårt på våra hagar att man ska maska av oavsett. Efter vad jag hört och läst är ju det här med träckprov och avmaskning på de som behöver det, det nya sättet att tackla problemet med resistenta maskar. Men, när veterinärer säger såhär är det ju till att motarbeta det hela. Är träckproven tillförlitliga? Hur göra?!

Men jösses! Ska du avmaska trots att du har svart på vitt att din häst inte sprider några ägg och inte har gjort på iaf ett år!

Det spelar ingen roll hur högt smittryck det är om man har en häst som klarar av parasiterna själv. Det är ju för att inte smitta ner hagarna mer man avmaskar i första hand.

Fortsätt protestera och be om BEVIS för att hagarna har högt parasittryck och vad din häst skulle göra för skillnad på det trycket om han inte avmaskas.

Träckprov för rundmask är tillförligt på så sätt att det visar vad hästen sprider NU. Har man ingen statistik på hästen säger inte ett prov så mycket (men det är en början!), men om man som du har två rena prover utan avmaskning emellan säger det att din häst inte behöver avmaskas.

Jaa, det är ju en veterinärs åsikt om hagarna, h*n har ju inga bevis egentligen. Hmm, då ska jag stå på mig! Som sagt, jag har två nollade prov, det kan ju påverka andra hästägare i stallet till att i alla fall ifrågasätta ett sådan uttalande.

En grej till bara! Bandmasken syns ju inte på provet utan att det är blodprov som gäller då. Behöver man bara ta ett sådant blodprov vid misstanke om bandmask eller finns det några rutiner på detta med likt träckproven?

Tack för hjälpen! Det är inte ofta jag frågar utan läser mest dina svar och känner att jag ofta får svar på sådant jag undrar över oxå. :bow:

Senast ändrad:

Bandmasken behöver man inte bekymra sig över om man inte har problem som avmagring, koliker, problem med päls och allmänt dåligt allmäntillstånd som inte kan förklaras på annat sätt.

Blodprovet diskuteras mycket då det ger utslag positivt på i stort sett alla...

Ok, då ser det ut som att vi får en bekymmersfri sommar (iaf när det gäller mask)!

Tackar igen för svaren!

*kl*

Tjohoo! :banana:

Fick svar på träckprov för 1-åringen nyss, endast 30 EPG blodmask och 0 spolmask! :bump: Vad glad jag blir, fick hem henne i februari så hade ingen aning. Väntar nu med spänning på 4-åringens, hon var på inridning i höstas och gick sedan tillsammans med ett jämnårigt sto vars träckprov visade på stora mängder blodmask med förekomst av stora blodmasken... :crazy:. Hon avmaskades i alla fall sent i höstas och släpptes därefter i en parasitfri hage, så jag hoppas det ska ha gett resultat...

KL
Jey!! Gammeltantan hade 0 på allt (hade 200 förra året och fick 1 dos med Cydectin på våren, sedan inget), valcken har bara 60 i lilla blodmasken och 0 på det andra så det var ju jättepositivt! Slipper avmaska med andra ord.

Nu har även 4-åringens provsvar kommit! Hon hade endast 100 EPG på stora/lilla blodmasken vilket jag aldrig vågat hoppas! Nu är bara frågan, avmaska eller ej i väntan på att odlingen för stora blodmasken är klar? Misstänker ju att hon kan ha den...

Hade tänkt släppa dem i vårbeteshagen snarast möjligt nämligen. Hade räknat med att avmaska direkt då jag knappast trott att hon skulle ha så här lite, men nu blir jag ju osäker på om det behövs...

Nästan så jag undrar om det blivit något fel på proven? Det kan väl inte vara för tidigt att träckprova nu, maskarna borde väl synas?

*kl*

Tjohoo! :banana:

Fick svar på träckprov för 1-åringen nyss, endast 30 EPG blodmask och 0 spolmask! :bump: Vad glad jag blir, fick hem henne i februari så hade ingen aning. Väntar nu med spänning på 4-åringens, hon var på inridning i höstas och gick sedan tillsammans med ett jämnårigt sto vars träckprov visade på stora mängder blodmask med förekomst av stora blodmasken... :crazy:. Hon avmaskades i alla fall sent i höstas och släpptes därefter i en parasitfri hage, så jag hoppas det ska ha gett resultat...

Men varför låter folk sina hästar stå inne då?
Har ändå tänkt att mocka.
Det är väl lika inne om han står inne :S
Han går alltså ensam i sin hage.

Varför så förvånad att hästen hade lite? De allra flesta har avmaskat alldeles för mycket i onödan. Varför tror du din häst har stora blodmasken?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar