En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

fick i dag provsvar på mina prover,
damen på 22 hade 1500 EPG unghästen hade 600 EPG Odling är satt! hur bör jag göra nu? vänta tills odlingssvaret kommer på blodmasken?

fick i dag provsvar på mina prover,
damen på 22 hade 1500 EPG unghästen hade 600 EPG Odling är satt! hur bör jag göra nu? vänta tills odlingssvaret kommer på blodmasken?

Nej, avmaska nu så du slipper få ut mer smitta i hagarna. Om odlingen visar positivt för stora blodmasken är det läge att sanera hagar och stall ordentligt.

Hej igen!
Fick svaret nu, 650 av stora/lilla blodmasken vilket borde vara lilla eftersom han hade det sist och nollade på stora.
Tycker det är mycket, han hade ju 700 i höstas och efter två avmaskningar är det fortfarande nästan lika mycket?

En annan sak jag undrar över, träcken som blir efter avmaskningen - vad gör man med det? Har hört att det förstör komposten.

Avmaskning tar bara bort en del av maskarna, hur mycket beror på vilket medel man använder. Inget medel tar bort allt.

Lilla blodmasken kan lägga sig i "vänteläge" i flera år. Varje avmaskning ger plats åt fler maskar att utvecklas.

Sköter man hagar och avmaskning tar det ca 2 år att få ner EPG rejält hos de flesta stallar.

Aha, då är det bara att fortsätta mocka och vara glad:)
Har inte så mycket mark att tillgå tyvärr och trots att jag jagar markägaren för mer så verkar det trögt att få svar.
Så marken vilar tyvärr inte mer än betesperioden. Men mockas regelbundet. Finns det något mer man kan göra?

En annan sak, jag köpte faktist Banminth innan recepttvånget och nu när jag läser bipacksedeln står det ingenting om avmaskningsintervall.
Varför inte? Det är pyrantelembonat - medel.

En annan sak, jag köpte faktist Banminth innan recepttvånget och nu när jag läser bipacksedeln står det ingenting om avmaskningsintervall.
Varför inte? Det är pyrantelembonat - medel.

Pyrantel har ett intervall på 4 veckor, tar bara vuxna äggläggande maskar.

blomma.jpg

En blomma till dig som orkar svara på alla våra frågor, tack Madick!:bow::bow::bow:

Hela grässäsongen! Oj!
Vad finns det för alternativ?
Eller är det samma med de andra fast längre intervall?

Tack själv!

Grejen med avmaskning är ju att hålla borta äggurskiljningen så inte markerna blir nedsmittade. De andra medlen har längre intervall men hela grässäsongen är vad som gäller.

Ivermektin 8v
Moxidektin 12v

Men du har redan börjat med ett pyrantelpreparat så fortsätt med det i går så kan du välja något annat nästa år. Detta för att hålla nere resistensutvecklingen.

Nu kommer ett inlägg från mig i denna långa tråden... Bättre att fråga här än att PMa Madick, tänkte jag, så får alla ta del av svaren :).

Jag har tre ettåringar i år. De gick på helt rena beten ifjol, bortsett från några veckor på seminstation. Mammorna maskades på fölningsdagen.

I slutet av betessäsongen såg en av dem ruggig ut, så jag bestämde mig för att maska dem. Enorma mängder av spolmask kom ut :eek:. I samråd med Madick körde jag samma preparat (Fyrantel) fyra veckor senare, endast lite spolmask gick att se då. Detta var i slutet av oktober, och hästarna flyttades efter den avmaskningen till ett nytt, helt parasitfritt bete (ja, bete fanns det väl inte så mycket kvar men det var parasitfria marker iaf).

Jag vet att jag borde gjort ett träckprov tidigare i vinter, men de har bara inte blivit av. Men nu i veckan tog jag ett samlingsprov på två av tre (de går i lösdrift så det är svårt att stå och vänta på att alla tre ska bajsa när man är där :p ).

Resultatet? Spolmask: 0 EPG. Lilla/Stora 60 EPG.

Vad gör jag nu? De släpps på nytt, helt parasitfritt bete (ja jag vet, jag har världens tur med att ha flera nötbesättningar som gärna låter hästarna beta i min närhet) så fort det går - helst runt 1 maj.

Ska jag maska dem? Och sen, resten av säsongen?

Sen, fråga 2: Stona, som gått i samma flock som dessa hela vintern (alltså samma förutsättningar med bete etc) har jag inte gjort nåt träckprov på. Ska jag maska dem på fölningsdatum med avseende på fölmask?

Jag skulle inte avmaska om de bara har 60 EPG, det är ju "ingenting".

Stona skulle jag heller inte avmaska utan träckprov, fölmasken är så väldigt ovanlig.

Hm, ok... Men jag har ju inte gjort några fler träckprov på dessa, är det inte risk att man "råkat hamna i" en period med lite ägg?

Känns helt märkligt att inte maska unghästar... men detta är kanske frukten av parasitfritt bete?

Unghästar är mycket mer utsatta för parasitangrepp än vuxna, MEN för den delen bör man komma i håg att alla hästar är olika individer. Det betyder att: alla har olika förutsättningar i sin uppväxt. Unghäst betyder inte automatiskt att den har mer mask än en äldre häst. Det beror ju på VAD ägaren mm gör för att bekämpa parasittrycket i markerna hästarna går på. För det är ju VIA marken hästen blir smittad. Har man kontroll, så kanske inte ens unghäst/ar behöver så mycket maskning som det rekomenderas.

Hm, ok... Men jag har ju inte gjort några fler träckprov på dessa, är det inte risk att man "råkat hamna i" en period med lite ägg?

Känns helt märkligt att inte maska unghästar... men detta är kanske frukten av parasitfritt bete?

Om du inte avmaskat sedan i slutet av sommaren är det ingen risk att hästarna plötsligt skulle ha lite ägg om de hade mycket mask.

Min första uppfödning hade aldrig högre än 50 EPG oavsett när träckprov togs och han avmaskades i stort sett aldrig.

Ok. så... jag ska helt enkelt låta bli, hela säongen? Unghästarna släpps ju på bete nu snart, och där är infektionsrisken i princip obefintlig. Ska jag kolla dem i höst eller vänta tills nästa vår?

Årets föl blir väl avmaskade ungefär som föregående års, eftersom de i likartad utsträckning kommer stå på seminstation.

Jag tror det räcker om ett år, men känner du dig orolig så kör ett prov i höst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar