Sv: En tråd om avmaskning och träckprov
Nu kommer ett inlägg från mig i denna långa tråden... Bättre att fråga här än att PMa Madick, tänkte jag, så får alla ta del av svaren
.
Jag har tre ettåringar i år. De gick på helt rena beten ifjol, bortsett från några veckor på seminstation. Mammorna maskades på fölningsdagen.
I slutet av betessäsongen såg en av dem ruggig ut, så jag bestämde mig för att maska dem. Enorma mängder av spolmask kom ut
. I samråd med Madick körde jag samma preparat (Fyrantel) fyra veckor senare, endast lite spolmask gick att se då. Detta var i slutet av oktober, och hästarna flyttades efter den avmaskningen till ett nytt, helt parasitfritt bete (ja, bete fanns det väl inte så mycket kvar men det var parasitfria marker iaf).
Jag vet att jag borde gjort ett träckprov tidigare i vinter, men de har bara inte blivit av. Men nu i veckan tog jag ett samlingsprov på två av tre (de går i lösdrift så det är svårt att stå och vänta på att alla tre ska bajsa när man är där
).
Resultatet? Spolmask: 0 EPG. Lilla/Stora 60 EPG.
Vad gör jag nu? De släpps på nytt, helt parasitfritt bete (ja jag vet, jag har världens tur med att ha flera nötbesättningar som gärna låter hästarna beta i min närhet) så fort det går - helst runt 1 maj.
Ska jag maska dem? Och sen, resten av säsongen?
Sen, fråga 2: Stona, som gått i samma flock som dessa hela vintern (alltså samma förutsättningar med bete etc) har jag inte gjort nåt träckprov på. Ska jag maska dem på fölningsdatum med avseende på fölmask?