En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

men har läst att folk skickar in de?
:confused::confused: Vad mende du med den här meningen egentligen ? Fattar ingenting. Är det så märkligt att köpa provtagningskit på ett apotek ? Man kan ju köpa samma provtagning men åt hund och katt med.

Du kan själv skicka in ett träckprov i fryspåsar samt Jiffykuvert.

men har läst att folk skickar in de? finns de andra sätt än att köpa bajs test på apoteket?:rofl:

KollaMasken är ett provtagningskit med påse, handskar, följesedel och portot betalt. Du använder det för att samla in provet, sedan lägger du bara den lilla lådan på postlådan och skickar till labbet.

Du kan även skriva ut en följesedel själv från labbets hemsida och skicka i en egen påse och betala portot själv.

kl*
Har inte läst igeom tråden, men undrar bara lite kort..

Hur gör man nu med avmaskningen, det är ju recceptbelagt nu..
Ska man ringa vet och be de skicka ett reccept blad eller MÅSTE man ta träckprov för att få det utskrivet..? OM, i sådanna fall hur och var får ma tag på sådannt, kostander och likande(för träck provet)

Man behöver inte ta träckprov för att få maskmedel utskrivet, vet kan ringa in det direkt till valfritt apotek. Enklast för 1 häst är om du köper en kollamasken låda på apoteket. Kostar 280:-.

Men givetvis bör du ta träckprov INNAN du ringer till veterinären, annars förlorar det ju sitt syfte med receptbeläggning av medlena. Dessutom vet du ju inte om det är motiverat med en avmaskning eller inte om du bara fixar maskmedel utan att tagit prov först.

En ny liten fundering bara:)
Har nyss fått höra att man kan lägga ut kalk i hagen när man avmaskar hästarna för att ta död på maskar o annat som kommer ut.
Men fick inte veta om det tog död på allt eller bara vissa.
Undrar bara om det är ngt som någon hört talas om?

kl*
Har inte läst igeom tråden, men undrar bara lite kort..

Hur gör man nu med avmaskningen, det är ju recceptbelagt nu..
Ska man ringa vet och be de skicka ett reccept blad eller MÅSTE man ta träckprov för att få det utskrivet..? OM, i sådanna fall hur och var får ma tag på sådannt, kostander och likande(för träck provet)

Förhoppningsvis är veterinärerna seriösa och ber om ett provsvar innan de skriver ut receptet. Men det är inget krav... :crazy:

Kalk torkar ut marken så det blir ogynnsamt för maskäggen/larverna att utvecklas. Men om det dödar några maskar har jag svårt att tro.

okej:D ville bara veta hur det fungerar.. stoet är dräktigt, och fölet ska ju avmaskas efetr några veckor så då kan man lika bra passa på att få det utskrivet till stoet med.. men ska se avd hon säger..

okej:D ville bara veta hur det fungerar.. stoet är dräktigt, och fölet ska ju avmaskas efetr några veckor så då kan man lika bra passa på att få det utskrivet till stoet med.. men ska se avd hon säger..

Fölet avmaskas mot spolmask vid ca 10 och 16v ålder. INTE ivermektin-medel då det finns spolmaskar som är resistenta mot detta. Pyrantel eller fenbendazol ska vara den aktiva substansen.

okej, bra att veta:D tack så hemskt mycket;D vet ni nån speciellt bra sort mot ston som är dräktiga med, elelr det är kanske bäst att fråga vet?

Har köpt ett Kolla masken kitt till pållen då han hade mycket lilla blodmasken i höstas. Vad jag undrar är om jag bör/måste/kan strunta i att be om analys av provet i år igen om det visar på blodmask? Vad är sannolikheten att han gått från 0 i stora blodmask till att få det på ett halvår med tanke på att vi dessutom gjort två avmaskningar emellan? Hagen mockas regelbundet, inga nya hästar har kommit.

Odlades det förra gången utan stora blodmasken skulle jag inte ta sån igen.

Tack Madick!
Kan man skicka på en onsdag? Vet att det diskuterats förut att man inte ska skicka sent på veckan.

knapplån!!!

Kan säga att kollamasken är att slänga pengarn i sjön då det inte visar rätt för det mesta!!!!!!

Då jag provade detta på en häst som vissade sig vara full i mask trotts att provet visade noll!!!

Han var full i spolmask och blodmask..

knapplån!!!

Kan säga att kollamasken är att slänga pengarn i sjön då det inte visar rätt för det mesta!!!!!!

Då jag provade detta på en häst som vissade sig vara full i mask trotts att provet visade noll!!!

Han var full i spolmask och blodmask..

Hur menar du nu? KollaMasken och andra träckprov visar ägg, alltså finns det vuxna blod- och spolmaskar så syns det också på träckprov. Alla maskar har olika stadier de går igenom, smittan hästen tuggar i sig syns inte på träckprov förrän tidigast efter 12 veckor. Dessutom visar provet noll om hästen är avmaskad för tätt inpå provtagningen, vilket också står i anvisningarna.

Hur kom ni fram till att hästen var full med spol- och blodmask? Och hur kan du säga "för det mesta" när du har ETT exempel och KollaMasken analyserar kanske 200 prover per dag under högsäsong?

*kl*

Finns det någonstans publicerat något om stora/lilla blodmasken? Hur de tar sig fram/förökar sig/lever osv.

*kl*

Finns det någonstans publicerat något om stora/lilla blodmasken? Hur de tar sig fram/förökar sig/lever osv.

Det finns det säkert... massor. Jag har ju lärt mig genom att läsa överallt och fråga alla jag kommer över.

Sök på strongylus och livscykel. Är du haj på engelska kan du söka på strongylus och lifecycle så hittar du säkert ännu mer!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII